[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:08

Douraque schreef:
Jij bent toch die bokker die dat veulen via facebook uit Engeland heeft gehaald, Rebel toch? Dan weet ik wel hoe Focus er toen uit zag samen met Rebel spelend. Dat is zo'n gaaf paard. Ben benieuwd hoe hij er idd nu uit ziet

JA dat klopt, dat ben ik ;)
Heb gisteren net een nieuw topic geopend :D

[ITP] Na mijnfacebook veulen, komt nu mijn facebook hengst naar NL
Een foto van Focus in zijn goede tijd staat in mijn profiel.

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:26

Blijft een gaaf paard om te zien. Ben vooral benieuwd hoe hij er niet uit ziet, met name zijn spieren. Want met Cushing verdwijnen die spieren langzamerhand. Zag het met mijn paard ook gebeuren, achterhand werd zo slap dat hij liep/loopt te slepen met zijn achterbeen. Wordt nu minder, maar het slepen blijft aanwezig.

Dus daarom is het van belang om of opnieuw te testen begin december of beginnen met Prascend.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:29

Foto van 2 jaar geleden
Afbeelding

En een foto van vandaag.
Afbeelding
Het zijn een beetje slechte foto's , hij is natuurlijk wel overbouwd, maar op de foto's lijkt het nog erger.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:36

:oo wat een verschil, die rug, die billen.

Ik denk dat de ervaringsdeskundigen zoals fargo hier meer over kunnen zeggen.

Is hij in zijn doen ook wat depressiever? Minder vrolijk?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:07

Douraque schreef:
:oo wat een verschil, die rug, die billen.

Ik denk dat de ervaringsdeskundigen zoals fargo hier meer over kunnen zeggen.

Is hij in zijn doen ook wat depressiever? Minder vrolijk?

Ja je kan merken dat hij niet in zijn hum is, meestal staat hij ergens in een hoekje van de paddock voor zich uit te kijken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:09

Op laatste foto lijkt het ook of de kuiltjes boven zijn ogen gevuld zijn, klopt dat? En ik zie wat golfjes in zijn vacht op rug en schoft - na zweten. Hoe is zijn nek, is dit een beetje hard en stijf of valt dat wel mee?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:23

Kan het ook voorkomen dat ze met een achterbeen slepen bij cushing?
En hoe kun je er voor zorgen, dat het zonder medicijnen, toch een beetje dragelijk voor ze blijft?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:28

Slepen met achterbeen kan idd door cushing, mijn paard is daar het schoolvoorbeeld van. Door de Cushing zijn de spieren in de achterhand langzamerhand aan het verdwijnen, waardoor de achterhand slapper wordt en daardoor met zijn achterbeen gaat slepen.

Nu met medicijnen wordt dit slepen al veel minder, maar het is nog niet helemaal weg.

Hoe hoog was de ACTH waarde van jouw paard? Als deze op de grens was kan in begrijpen dat je even wacht medicijnen. Maar als hij echt Cushing heeft, waarom geen medicijnen? Zeker als je kijkt naar symptoom als slepen met achterbenen, dan is de Cushing al aan de spieren aan "vreten"

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:36

fargo schreef:
Op laatste foto lijkt het ook of de kuiltjes boven zijn ogen gevuld zijn, klopt dat? En ik zie wat golfjes in zijn vacht op rug en schoft - na zweten. Hoe is zijn nek, is dit een beetje hard en stijf of valt dat wel mee?

Hij heeft idd weinig of geen kuiltjes boven zijn ogen, maar ik weet niet of hij dat vroeger wel had.
Zijn nek is stevig maar wel zacht en soepel en valt helemaal om naar rechts.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:04

darwin schreef:
fargo schreef:

Hij heeft idd weinig of geen kuiltjes boven zijn ogen, maar ik weet niet of hij dat vroeger wel had.
Zijn nek is stevig maar wel zacht en soepel en valt helemaal om naar rechts.

Ik heb het idee dat op foto's uit jouw profiel meer kuil te zien is, maar jammer dat ik niet kan inzoomen ;-)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:30

Douraque schreef:
Slepen met achterbeen kan idd door cushing, mijn paard is daar het schoolvoorbeeld van. Door de Cushing zijn de spieren in de achterhand langzamerhand aan het verdwijnen, waardoor de achterhand slapper wordt en daardoor met zijn achterbeen gaat slepen.

Nu met medicijnen wordt dit slepen al veel minder, maar het is nog niet helemaal weg.

Hoe hoog was de ACTH waarde van jouw paard? Als deze op de grens was kan in begrijpen dat je even wacht medicijnen. Maar als hij echt Cushing heeft, waarom geen medicijnen? Zeker als je kijkt naar symptoom als slepen met achterbenen, dan is de Cushing al aan de spieren aan "vreten"

Ik heb hem helemaal niet laten testen, en dit gaat ook niet gebeuren. Ik wil het wel, maar krijg dat de (mede)eigenaar nooit aan het verstand gefutseld. En als ik zou laten testen, ben ik niet in staat om de medicijnen alleen te betalen, dat geld heb ik niet. En daarbij moet ik ze dan elke dag zelf geven.
Ik ben er bijna zeker van dat hij Cushing heeft, maar hoe zijn vacht er nu uit ziet, ben ik na foto's achter gekomen, heeft hij al jaren! En in april krijgt hij altijd weer zijn strakke zomervelletje terug. In de winter wordt hij mega teddy, maar heeft dan geen deken op.

Het is voornamelijk slepen met 1 achterbeen, wat hij vorig jaar september oktober deed, en nu dit jaar weer rond deze tijd. Maar eten/drinken enz doet hij super is ook als hij mee mag nog ontzettend blij en voorwaarts.

Ik heb een tijdje geleden hier ook advies gevraagd, en toen werd verteld dat ik voor zijn nek en kont goed magnesium kon gaan voeren, hier doet hij het al super op!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:37

Zonde dat de (mede) eigenaar niet wil testen. Dan zou ik voor zijn vacht monnikspeper geven, misschien dat hij daarvan opknapt.

Daarnaast zo min mogelijk suiker in zijn voer, dus kijk vooral naar suiker en zetmeel percentage

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:48

Ik verdenk die van mij nu toch ook van bevangenheid.. Hij is dus IR en heeft cushing.. Is sinds jaren weer op gewicht.. Loopt sinds een paar dagen kreupel maar laat nooit een duidelijk beeld zien (loopt op karakter)
Nu betrapte ik hem echter op het harde dat hij gevoeliger loopt, en wat op zijn achterhand zakt.. Op het zachte loopt hij goed..

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:51

Dit is zijn wintervacht:
http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... G_9156.jpg
en dit zijn zomervacht
http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... G_6700.jpg

Dus in de zomer knapt hij wel erg op.
Hij heeft nu geen last van zijn vacht, alleen tijdens het werken, dat is nu 1x in de week les, en voor de rest rustige buitenritten. Alleen zodra hij is natgeregend of gezweet heeft gaat zijn vacht krullen. Zoals hier vorige winter na een nacht sneeuw. (hij kan overigens wel naar binnen) Maar deze vacht heeft hij s'winter altijd al gehad, in de 6 jaar dat wij hem nu hebben
http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... C_0108.jpg

Zo min mogelijk suiker krijgt hij al, heb pavo natures best geprobeerd maar hij werd hier toch wat kriebelig van. Daarbij krijgt hij ook maar een half soepblikje, zal zijn ongeveer 2 handen per dag. Welke voer raden jullie aan ? En welk monnikspeper bedoel je dan precies?
alvast bedankt :)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:01

Als de vacht nat wordt, krult hij dan alleen bij paarden met cushing of hebben gezonde paarden dat ook ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:14

darwin schreef:
Als de vacht nat wordt, krult hij dan alleen bij paarden met cushing of hebben gezonde paarden dat ook ?

Er zijn natuurlijk paarden die van kleins af aan lang haar van zichzelf hebben, maar over het algemeen genomen als de haren op de benen ook langer worden en er komt slag in het haar bij zweten en natregenen op rug/hals/kont terwijl dit voorheen niet zo was dan zijn dat wel de eerste tekenen.
Laatst bijgewerkt door fargo op 26-11-13 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:38

dat heeft mijn merrie ook
maar dat heeft ze al zolang ik me kan herinneren

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:41

Dat heeft die van mij ook al zijn hele leven.. Hij heeft in de winters eigenlijk ook nooit een mooie vacht gehad als ik foto's terug ga kijken..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:46

Flowq schreef:
Dit is zijn wintervacht:
http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... G_9156.jpg
en dit zijn zomervacht
http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... G_6700.jpg

Dus in de zomer knapt hij wel erg op.
Hij heeft nu geen last van zijn vacht, alleen tijdens het werken, dat is nu 1x in de week les, en voor de rest rustige buitenritten. Alleen zodra hij is natgeregend of gezweet heeft gaat zijn vacht krullen. Zoals hier vorige winter na een nacht sneeuw. (hij kan overigens wel naar binnen) Maar deze vacht heeft hij s'winter altijd al gehad, in de 6 jaar dat wij hem nu hebben
http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... C_0108.jpg

Zo min mogelijk suiker krijgt hij al, heb pavo natures best geprobeerd maar hij werd hier toch wat kriebelig van. Daarbij krijgt hij ook maar een half soepblikje, zal zijn ongeveer 2 handen per dag. Welke voer raden jullie aan ? En welk monnikspeper bedoel je dan precies?
alvast bedankt :)

Natures best is veel zetmeel en suiker, 26,4 geloof ik. Erg veel dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:51

ja en dan nog op de verpakking zetten speciaal voor paarden die snel hoefbevangen zijn en oude paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:53

ik heb vanmiddag speedibeet gehaald en wil dat gaan geven ipv seniores
ik bel morgen mijn VA even om te vragen over zemelen aangezien e verschillende verhalen over rond gaan
en dan gelijk even vragen wat ik erdoorheen kan gooien omdat ze het zo niet zo lekker vind
misschien slobber of muesli

VA weet vast een passend antwoord voor mij :)

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:25

bel91 schreef:

Nou ik ken maar weinig paarden die dat niet hebben swinters eigenlijk. Of ze moeten wel heel kort in de vacht zitten.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:29

Zoek zoek, naar topic over cushing..

Vandaag werd mijn pony geënt, en met haar over gehad hoe ik de laatste jaren naar mijn pony kijk.
Ze komt moeilijk in haar vacht, en wat ze dan krijgt, gaat er ook bijna niet af.
Ik help haar nu sinds 2 jaar met dr vacht, die scheer ik eraf aan einde van het seizoen, en ze heeft in de winter een heerlijk jasje aan. Die haar warm houdt. Ze heeft het heel snel koud.
In de zomer een regen bui en een mega rillende pony die zichzelf niet meer warm krijgt.
Mijn dierenarts gaf aan dat ze misschien wel cushing kan hebben. Ik schrok hier vreemd genoeg niet van.
Was er alleen helemaal niet bekend mee.

Ze eet wel goed, voornamelijk hooi.
Ze heeft zomer eczeem (of eiwit gevoelig eigenlijk meer)
Ze eet dagelijks 0,5 marstall vito met soms bietenpulp/zemelen. Metazoa brokjes dagelijks.

Ze is net pas verhuist van plek, dus ik wil haar nu eerst laten bijkomen.
En als ze gewent zijn met hopelijk 3 of 4 maandjes. Dan wil ik haar bloed laten prikken.

Ben hier vooral om even mee te lezen, naar ervaringen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:31

Lonan schreef:
bel91 schreef:

Nou ik ken maar weinig paarden die dat niet hebben swinters eigenlijk. Of ze moeten wel heel kort in de vacht zitten.

Nou dan ken je de echte slag van een cushing paard niet, die is onmiskenbaar. En op een gegeven moment wordt het echt meer dan een beetje slag en dan krijg je ook zonder dat het nat is al slag en krullen. En een gezonde kwpn-er die heeft geen krullen in zijn haar en niet zulk lang haar dat dat kan. Ik heb er 3 staan en die blijven de hele winter door kort, bovendien wordt de structuur van het haar op een gegeven moment ook echt anders, pluiziger en wolliger.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:11

darwin schreef:
Maar wordt hun bouw ook weer een beetje normaal dan ?

Onze oude merrie (KWPN) van bijna 26 jaar ziet er weer onherkenbaar fantastisch uit ongeveer 9 maanden na aanvang met de prascend. Is lichamelijk weer heel ver hersteld. Onze Welsh A krijgt nu een 3 maanden prascend en die begint ook weer aardig bij te trekken. Ben heel benieuwd hoe ze uit de wintervacht gaat komen dit voorjaar.

Mooie ponies heb je trouwens (ik had ff in je profiel gespiekt ;) )