Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 13:17

Ik ben een topic aan het mara over Mara afgelopen zaterdag.
Komt er aan dus! :D

Peelie

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 15:22

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:11

Helaas hier nog niet blessure af... -O- We zijn gisteren bij de DA geweest en hoewel het stabiel is, had de DA gerekend op verbetering. De pees is nog niet helemaal 100% in orde en de eerste keer wegdraven was hij niet helemaal zuiver. Dit klopt ook wel met het beeld dat hij sommige dagen wat stijf begint, maar wanneer we loswerken wel helemaal goed is.

Dus hij durfde nog niet definitief het groene licht te geven. Nu dus nog vier weken doorgaan zoals we nu doen en dan bellen. Als hij dan nog hetzelfde is moeten we toch even verder kijken hoe dat laatste beetje goed te krijgen. Als hij dan wel verbeterd is (en het dus een spierkwestie is omdat hij er lange tijd uit is geweest), wil hij m nog een keer voor de controlescan hebben.

Was niet helemaal het nieuws waar we voor gingen, maar het is ook niet dramatisch. Meer neutraal ipv positief. Maar goed, we zijn dus nog niet klaar.

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:23

Voor mijn paard ook terug echo begin volgende week. Sinds 5 maanden staat hij op rust in de wei door een peesblessure, hij had verschillende scheurtjes in zijn pees. Hopelijk is er verbetering tegenover de vorige keer maar kon wel een jaar duren zei de da in het begin.

Toch leuk om dan hier succesverhalen te lezen, geeft toch wat meer hoop :)

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:36

anjafopma schreef:
Het toedienen van supplementen extern of intern heeft geen enkele zin, zwachtelen doe het verantwoord niet zomaar zwachtel erom heen, boxrust desastreus voor de pees, koelen alleen wanneer het zin heeft, magneetveldtherapie kent geen werkend bewijs enz enz. Vraag je eerst af hoe het probleem ontstaan is en wat daaraan ten grondslag kan liggen. Als je niets weet moet men niet alles maar gaan uitproberen. Enz. En daar zijn de professionals voor. En al die klinieken ik heb er niet veel vertrouwen als ik zie hoe men het probleem te lijf gaat.

Mijn paard staat ook sinds zo'n 2 maanden met een peesblessure. Deze is ontstaan door een ongelukje. Ik trok haar voorbeen naar voren om de huid onder de singel vandaan te trekken. Terwijl ik haar voorbeen vast had, hoorde ze iets achter zich en draaide half om. Ze overstrekte de knie. Ik ben, helaas, gewoon gaan rijden en halverwege de training ging ze licht onregelmatig lopen. Na een week liep ze nog onregelmatig. Ik ben naar de kliniek gegaan voor foto's en een echo. Er was haast geen zwelling en we konden niet goed ontdekken waar het zat. Na twee weken moest ik weer terug komen. 10 min stappen per dag en verder stond ze op de paddock. Bij de tweede controle was te zien dat ze een klein scheurtje in het pijpbeen, onder de voorknie, had zitten. Het zag er rustig uit en de DA maakte zich geen zorgen. Bij de echo was te zien dat het checkligament heel licht beschadigd was en de diepe buiger was ietsjes verdikt. In stap was ze rad en in draf 1/5 onregelmatig. Ik kreeg een schema mee van 7 weken. Ik moest beginnen met 20 min stappen en dit elke week opbouwen met 5 min. De laatste 3 weken mocht ik opbouwend gaan draven. Terug komen voor een scan hoeft niet. Volgens haar was het echt een hele lichte blessure. Eigenlijk moest ze op stal blijven, maar dat gaat echt niet. Ik vind het niet te doen om een paard maandenlang in een box van 3x3 te houden. Daarbij slaat zij de wanden eruit. Op de wei durf ik haar ook niet te zetten, want dan gaat ze rennen. Ze staat dus de hele dag op de paddock. Ook daar doet ze af en toe gek, maarja het blijft een paard en ze kan iig geen vaart maken. Ik ben nu zover dat ik 35 a 40 min met haar aan de hand of onder het zadel stap op straat of in de wei. Dit gaat niet vlekkeloos. Ze is ontzettend heet. Toch zwelt haar been niet op, hij is niet warm meer en ze is rad. Eigenlijk mag ik al draven, maar ik doe het allemaal rustiger aan dan volgens de DA moest. Ik hou er rekening mee dat haar gekke acties de revalidatie wat langer laten duren. Misschien dat ik voor mijn eigen gemoedstoestand wel nog een echo laat maken.

Nu zag ik jouw bericht,anjafopma, en was benieuwd hoe jij denkt dat het dan zou moeten?

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:55

keat schreef:
anjafopma schreef:
Het toedienen van supplementen extern of intern heeft geen enkele zin, zwachtelen doe het verantwoord niet zomaar zwachtel erom heen, boxrust desastreus voor de pees, koelen alleen wanneer het zin heeft, magneetveldtherapie kent geen werkend bewijs enz enz. Vraag je eerst af hoe het probleem ontstaan is en wat daaraan ten grondslag kan liggen. Als je niets weet moet men niet alles maar gaan uitproberen. Enz. En daar zijn de professionals voor. En al die klinieken ik heb er niet veel vertrouwen als ik zie hoe men het probleem te lijf gaat.

Mijn paard staat ook sinds zo'n 2 maanden met een peesblessure. Deze is ontstaan door een ongelukje. Ik trok haar voorbeen naar voren om de huid onder de singel vandaan te trekken. Terwijl ik haar voorbeen vast had, hoorde ze iets achter zich en draaide half om. Ze overstrekte de knie. Ik ben, helaas, gewoon gaan rijden en halverwege de training ging ze licht onregelmatig lopen. Na een week liep ze nog onregelmatig. Ik ben naar de kliniek gegaan voor foto's en een echo. Er was haast geen zwelling en we konden niet goed ontdekken waar het zat. Na twee weken moest ik weer terug komen. 10 min stappen per dag en verder stond ze op de paddock. Bij de tweede controle was te zien dat ze een klein scheurtje in het pijpbeen, onder de voorknie, had zitten. Het zag er rustig uit en de DA maakte zich geen zorgen. Bij de echo was te zien dat het checkligament heel licht beschadigd was en de diepe buiger was ietsjes verdikt. In stap was ze rad en in draf 1/5 onregelmatig. Ik kreeg een schema mee van 7 weken. Ik moest beginnen met 20 min stappen en dit elke week opbouwen met 5 min. De laatste 3 weken mocht ik opbouwend gaan draven. Terug komen voor een scan hoeft niet. Volgens haar was het echt een hele lichte blessure. Eigenlijk moest ze op stal blijven, maar dat gaat echt niet. Ik vind het niet te doen om een paard maandenlang in een box van 3x3 te houden. Daarbij slaat zij de wanden eruit. Op de wei durf ik haar ook niet te zetten, want dan gaat ze rennen. Ze staat dus de hele dag op de paddock. Ook daar doet ze af en toe gek, maarja het blijft een paard en ze kan iig geen vaart maken. Ik ben nu zover dat ik 35 a 40 min met haar aan de hand of onder het zadel stap op straat of in de wei. Dit gaat niet vlekkeloos. Ze is ontzettend heet. Toch zwelt haar been niet op, hij is niet warm meer en ze is rad. Eigenlijk mag ik al draven, maar ik doe het allemaal rustiger aan dan volgens de DA moest. Ik hou er rekening mee dat haar gekke acties de revalidatie wat langer laten duren. Misschien dat ik voor mijn eigen gemoedstoestand wel nog een echo laat maken.

Nu zag ik jouw bericht,anjafopma, en was benieuwd hoe jij denkt dat het dan zou moeten?

O, laat maar. Ik zie al het antwoord van anjafopma. Ik geloof wel dat alles in verbinding staat. Wil over een paar weken de osteopaat dus ook laten komen. Geloof alleen niet dat de verdere revalidatie heel anders zou moeten??

Ik begrijp dat jullie eerst aan de hand opbouwen en dan pas onder het zadel? ik mocht van mn DA ook onder het zadel stappen als ze dan braver zou zijn. Heb ik dus niet gedaan. Ik heb er nu pas iets van 7 x op gezeten, maar dan wel even lang als dat ik aan de hand zou stappen. Onder het zadel is ze wel dribbelig etc, maar dat is ze aan de hand ook en het nadeel aan de hand is dat je ze altijd om je heen trekt. Linksom dus en de blessure zit ook in het linker voorbeen. In de bak ben ik nog niet geweest. Echt alleen op het harde op straat of een buitenrit of in de wei.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:15

@keat: Dat is echt per paard verschillend. Die van mij is veel braver onder de man dan aan de hand, dus ik zit er liever op. Uiteindelijk gaat het erom hoe ze zich het rustigst houden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 18:30

Bij Mara maakt het helemaal niks uit. Ze was altijd heet. Soms nog hoor :)

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:20

Ik zit er nu 2 a 3 keer per week op, inmiddels opgebouwd naar 15 min. Veel stap en opbouwend draf. Maar dat is moeilijker dan aan de hand, nu komt pas duidelijk naar voren dat hij teveel energie heeft. Dit komt de gehoorzaamheid niet direct ten goede haha.

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:25

Vanavond 2e echo voor mijn paard, hij staat nu bijna een half jaar op de wei dus hopelijk is er al wat verbetering...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 12:18

Ik ben heeeel erg benieuwd. Een half jaar rust bracht mijn merrie helrmaal nergens namelijk.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:13

Hallo allemaal mag ik me hier ook melden ?
Ze hebben vorige week bij mijn paard een ontstoken tarnaalschede op basis van schade aan de diepe buigpees gevonden. Dinsdag heeft die een behandeling van echogelride PRP gehad.

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:52

Peelie schreef:
Ik ben heeeel erg benieuwd. Een half jaar rust bracht mijn merrie helrmaal nergens namelijk.

Daar gaat mijn hoop :')

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 15:52

Sorry :+

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:55

Wij moeten 14 april weer heen, maar zien het allemaal somber in.

Haar been slinkt maar niet namelijk, vanaf vandaag staat ze op equilibrium ijzers voor.

Nog 2,5 week stappen en dan weten we weer meer..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 18:01

De pees wordt niet slanker of zit er vocht in het been?

Bij Mara wordt de pees ook nooit meer helemaal slank namelijk. Maar er zit geen vocht meer in.

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:56

Er zit vocht boven het bandje die over de pezen lopen

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:19

Bij mij goed nieuws gelukkig. Pees zo goed als hersteld en moet alleen nog sterker worden door te bewegen. Dus rijden terug opbouwen door 3x per week een half u te stappen, eindelijk :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 10:24

Hey super! Leuk nieuws is dat he.

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:27

Peelie schreef:
Hey super! Leuk nieuws is dat he.

Bij de jouwe nog altijd alles oke?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 12:12

Ja, Mara gaat echt super. Ik merk wel dat ze veel fijner loopt met bandages om, dan met peeskappen. Ik probeer dat fus ook vlte vermeiden, maar soms lukt het om willen van de tijd niet om te bandageren. Verder is ze vrolijk, ze valt af, krijgt steeds meer conditie. We zijn richting de M1 aan het werken en meer op de achterhand zetten. Dat gaat ook erg goed. Ik hoop over een half jaartje oid weer te gaan starten met haar. Ze moet wel over een maand of 2 nog een keer op controle of de pees dan helemaal dicht is. Maar dat komt denk ik wel goed.

Het gaat wel steeds meer kriebelen om weer wedstrijden te mogen starten.

Afgelopen zaterdag les met Mara gehad, dat ging echt heel erg goed. Er zaten heel fijne stukken tussen en we zijn heel erg veel bezig met basis, dus haar op het achterbeen zetten en houden, impuls behouden en.tackt. Ze mist nog wel een hoop conditie, maar het gaat hard zat. Daarom pas over een half jaar of wat weer starten.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:23

S_a_f_a_r_i schreef:
Er zit vocht boven het bandje die over de pezen lopen

Je bedoelt de kogelringband? Toen mijn paard deze blessure voor t eerst kreeg nu 4 jaar terug kon ik er weinig over vinden, nu lijkt het verdorie wel een trend geworden -O-

Bij deze blessure kan het echt héél lang duren voor de zwelling wegtrekt. Ik ben nu bijna een jaar bezig met ringbandblessure numero 2 en er zit nog steeds zwelling in de peesschede aan de binnenkant van de kogel. De kogel zelf begon pas maanden na de diagnose zwellingvrij te worden en ik durf het bijna niet hardop te zeggen maar hij begint nu eindelijk heel mooi normaal te worden....
Ik kreeg na de diagnose Quadrisol mee, dat haalde al een randje zwelling weg en ik smeer dagelijks met Ice-Tight klei en ik gebruik Ice-Vibes maatje XL, die gaan mooi om de kogels :)

Succes, en jij ook Peelie!

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:43

Hier ook een kleine update.

De laatste dagen is het mooi weer, en Mercedes staat elke dag even in de wei. En dat doet haar duidelijk goed. Ze heeft echt de lente in haar bol.
Weidegang doet haar been ook goed. Hij is aanzienlijk dunner dan 2 a 3 weken geleden. Tijdens het poetsen wordt het niet dik of warm.
Woensdag komt de da. Ik ben erg benieuwd wat hij zegt.

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:14

Even een update van Beau
Ze is de laatste dagen erg druk, maar na even draven gaat het wel weer. Dinsdag komt de veearts kijken en ik hoop dat we weer wat meer mogen :) Ik vind zelf dat ze echt beter loopt!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 21:05

Mara heeft zondag 10 minuten even in het weiland gestaan en rond gerend... Sinds dien is haar been weer warm en gevoelig. Dat was wel te voorspellen, maar ik baal er even goed van.