Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
femo schreef:ja! ik vind het ook fantastisch longeren!
ik voel me wel een beetje angstig nu.
ik heb me gister weer op de rug van mn paard gewaagd. dat was 1 grote gok, want het regende, (als ze ergens gestoord van word is het regen) dus ik heb zonder te longeren opgestapt. de dag daarvoor had ze stil gestaan. (als in niet werken) en ze was zo ontzettend gestessed. en dan ben ik toch bang, dat als we er op gaan zitten, ze pijn heeft.. of hoort die stress bij een niet ingereden paard.. het kan beide.
MarMarieke schreef:Ik hoop heel erg dat Anne (Mijn paard) snel revalideerd en er niet zoveel aan over houdt.
En wat zijn eigenlijk de precieze gevolgen voor later?
Groetjes, Marieke
Suzanne F. schreef:MarMarieke schreef:Ik hoop heel erg dat Anne (Mijn paard) snel revalideerd en er niet zoveel aan over houdt.
En wat zijn eigenlijk de precieze gevolgen voor later?
Groetjes, Marieke
Kissing spines is over het algemeen een blijvend iets en niet iets waar ze volledig van kunnen herstellen.
En als KS al beter wordt, dan is dat een ingewikkeld verhaal wat samenhangt met vele factoren. Voornamelijk het correct trainen maar ook een aangepast zadel en goed beslag. Soms nog aangevuld met osteopathie.
Anne zal er dus altijd wel gevoelig voor blijven. Het is niet zo dat het volledig zal overgaan na een paar maanden rust.
MarMarieke schreef:Ja, dat had ik ook gehoord, met speciale training, anders opbouwen, etc. Maar zou het ooit nog mogelijk zijn om de Z te kunnen halen? Anders zou ik hele moeilijke keuzes moeten gaan maken..
Ik hoorde ook dat het per paard verschilt hoe hij/zij ervan herstelt, sommige paarden hebben het heel licht en komen nooit verder dan de L1, andere paarden met hele heftige kissing spines komen nog in de subtop.
MarMarieke schreef:Ik hoorde ook dat het per paard verschilt hoe hij/zij ervan herstelt, sommige paarden hebben het heel licht en komen nooit verder dan de L1, andere paarden met hele heftige kissing spines komen nog in de subtop.
MarMarieke schreef:Heb er voor het eerst opgezeten gister, aantal rodeostukjes maar ben erop blijven zitten. Aan het einde deed ze het veel minder. Vooral op de linker hand waren de rodeostukjes heftiger.
Mijn instructrice zegt dat het bokken/steigeren voort komt omdat het natuurlijk niet zo lekker zit, maar ook dat paarden snel de verbinding leggen tussen als er iets op hun rug komt ze gelijk het linken aan pijn, dat je dan dus eerst even door moet rijden en het dan minder wordt. Wel zei ze dat als de rodeostukjes over een paar weken nog steeds aanwezig zijn, het dan niet een goed teken is.