Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:37

Ik kreeg trouwens door een aantal mensen aangeraden om eens aan de slag te gaan met de concord longe. Werkt iemand hier al mee?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:13

Ik werk er niet mee, maar ben ook van mening dat het de paarden(ook zonder KS), meer kwaad dan goed doet.
Goed leren longeren, gaan werken aan de hand en de hulpteugels lekker in de winkel laten hangen..

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:46

ik kreeg ook die concord leader aangewezen. maar als er druk komt op de lijnen, volgens mij word het hoofd dan gewoon op zn borst gedrukt.

het word ook wel gebruikt voor paarden die moeten stappen,voor een peesblessure, maar die moeilijk te handelen zijn.

ik gebruik gewoon de easy longe ;)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 04:07

Ik longeer al 15 jaar op die manier :D Alleen gebruik ik gewoon een slofje waarbij ik een knoop maak bovenop de rug. Vind het voor de meeste paarden een vreselijk fijne manier van longeren.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:43

ja! ik vind het ook fantastisch longeren!

ik voel me wel een beetje angstig nu.

ik heb me gister weer op de rug van mn paard gewaagd. dat was 1 grote gok, want het regende, (als ze ergens gestoord van word is het regen) dus ik heb zonder te longeren opgestapt. de dag daarvoor had ze stil gestaan. (als in niet werken) en ze was zo ontzettend gestessed. en dan ben ik toch bang, dat als we er op gaan zitten, ze pijn heeft.. of hoort die stress bij een niet ingereden paard.. het kan beide.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:16

Femo,

ik kan me voorstellen dat dat een beetje erg veel uitdaging was :D
Ik zou het er, zelfs toen ik mijn paard al een paar maanden reed en nog 3 was, niet op gewaagd hebben, al is het maar omdat je het zelf spannend vindt misschien. EN stilstaan, EN niet longeren, EN regen is wel veel factoren. En voor dit moment wil je toch juist vertrouwen opbouwen, genieten van elkaar en succesverhalen schrijven voor jullie? Je wilt niet dat er nu iets mis gaat, al is het iets kleins, wat je had kunnen voorkomen. Ik zou zelf op zo'n dag niet koste wat kost gaan rijden, maar iets anders bedenken en hopen op betere weersomstandigheden :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:35

ja, dat zal wel teveel zijn geweest. maar het is erg goed afgesloten. alleen ik ben dan toch weer erg bang dat ze pijn heeft in dr ruggetje.. haha, ze was erg relaxed trouwens met poetsen enzo. vandaar mijn keuze! :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:36

Kan ik me voorstellen hoor, die angst heb ik ook. Niet onbelast inmiddels, maar onder het zadel wel. Ze geven t pas aan als ze echt last hebben dus is zo moeilijk meten!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:28

femo schreef:
ja! ik vind het ook fantastisch longeren!

ik voel me wel een beetje angstig nu.

ik heb me gister weer op de rug van mn paard gewaagd. dat was 1 grote gok, want het regende, (als ze ergens gestoord van word is het regen) dus ik heb zonder te longeren opgestapt. de dag daarvoor had ze stil gestaan. (als in niet werken) en ze was zo ontzettend gestessed. en dan ben ik toch bang, dat als we er op gaan zitten, ze pijn heeft.. of hoort die stress bij een niet ingereden paard.. het kan beide.

Is gewoon het weer in combi met een dag vrij. Zijn ze allemaal fris. Paar rondjes lekker voorwaarts galopperen en dan is het zo weer weg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:31

Ik zie die van mij regelmatig zichzelf uitrekken zoals een hond dus voorbenen naar voren en dan doorhangen in de rug. Je zou dan toch bijna denken dat ze totaal geen last zou hebben van haar rug. Lijkt me dat de rug hol maken juist de wervels in de verdrukking laat komen.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:57

Hallo,

Kan ik mij hier (jammer genoeg ;) ) melden? Ik had me al een tijdje geabonneerd op het topic, maar om me nou echt te gaan voorstellen durfde ik niet. Dan zou het zo 'echt' worden. Nu heb ik de knoop doorgehakt en doe het toch maar.

Mijn paard heeft een lichte vorm van Kissing Spines. We kwamen erachter doordat ze de laatste tijd wat meer ging bokken en zuurder werd. Uiteindelijk werd het zo erg dat we een afspraak maakte bij een kliniek (Kliniek de Raaphorst, echte aanrader voor iedereen!). Daar kwamen ze er al snel achter dat ze een lichte vorm van Kissing Spines heeft. Mij zei het niet zoveel ik kende het begrip wel, maar wat het was wist ik niet. Mijn vader legde het mij uit. Toen we de revalidatietijd zagen moest ik toch echt wel even slikken. 3 tot 5 maanden!

Nu zijn we inmiddels bijna 2 weken verder, en woensdag mag ik er weer voor het eerst op. Ik kijk er erg naar uit maar ben ook een beetje bang voor de reactie van mijn paard. Heb namelijk nu al ongeveer een maand niet gereden.. Ik hoop heel erg dat Anne (Mijn paard) snel revalideerd en er niet zoveel aan over houdt.

Heeft iemand nog goede oefeningen? En wat zijn eigenlijk de precieze gevolgen voor later?

Groetjes, Marieke

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:38

MarMarieke schreef:
Ik hoop heel erg dat Anne (Mijn paard) snel revalideerd en er niet zoveel aan over houdt.

En wat zijn eigenlijk de precieze gevolgen voor later?

Groetjes, Marieke

Kissing spines is over het algemeen een blijvend iets en niet iets waar ze volledig van kunnen herstellen.
En als KS al beter wordt, dan is dat een ingewikkeld verhaal wat samenhangt met vele factoren. Voornamelijk het correct trainen maar ook een aangepast zadel en goed beslag. Soms nog aangevuld met osteopathie.
Anne zal er dus altijd wel gevoelig voor blijven. Het is niet zo dat het volledig zal overgaan na een paar maanden rust.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:00

Suzanne F. schreef:
MarMarieke schreef:
Ik hoop heel erg dat Anne (Mijn paard) snel revalideerd en er niet zoveel aan over houdt.

En wat zijn eigenlijk de precieze gevolgen voor later?

Groetjes, Marieke

Kissing spines is over het algemeen een blijvend iets en niet iets waar ze volledig van kunnen herstellen.
En als KS al beter wordt, dan is dat een ingewikkeld verhaal wat samenhangt met vele factoren. Voornamelijk het correct trainen maar ook een aangepast zadel en goed beslag. Soms nog aangevuld met osteopathie.
Anne zal er dus altijd wel gevoelig voor blijven. Het is niet zo dat het volledig zal overgaan na een paar maanden rust.

Ja, dat had ik ook gehoord, met speciale training, anders opbouwen, etc. Maar zou het ooit nog mogelijk zijn om de Z te kunnen halen? Anders zou ik hele moeilijke keuzes moeten gaan maken..

Ik hoorde ook dat het per paard verschilt hoe hij/zij ervan herstelt, sommige paarden hebben het heel licht en komen nooit verder dan de L1, andere paarden met hele heftige kissing spines komen nog in de subtop.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:02

MarMarieke schreef:
Ja, dat had ik ook gehoord, met speciale training, anders opbouwen, etc. Maar zou het ooit nog mogelijk zijn om de Z te kunnen halen? Anders zou ik hele moeilijke keuzes moeten gaan maken..

Ik hoorde ook dat het per paard verschilt hoe hij/zij ervan herstelt, sommige paarden hebben het heel licht en komen nooit verder dan de L1, andere paarden met hele heftige kissing spines komen nog in de subtop.

Waarom heb je dat niet gevraagd dan?
Daarbij is dat moeilijk in te schatten, dan hangt van zoveel zaken af. Net zoals je zelf al aangeeft.

Die van mij heeft het in vrij forse mate maar heeft van de rug zelf weinig last.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:25

MarMarieke schreef:

Mijn arts zei dat er genoeg paarden zijn die internationaal lopen en ernstige ks hebben, maar door echt goed management en juiste training daar klinisch geen last van hebben. Ik ken zelf 3 subtoppaarden die het ook hebben en gewoon functioneren.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:01

Klopt inderdaad, dat is mij ook verteld.
Ligt aan t management (heel goed zadel, goeie voetjes, een keer extra naar osteo/tandarts) maar ook aan het karakter van het paard. Als hij erg vliegerig is en snel zijn kop erop zet en rug wegdrukt, zal het lastiger zijn dan een beter bewerkbaar paard. En als je een goede ruiter bent (icm met een paard dat mee wil werken natuurlijk:P) die eigenlijk altijd in staat is zijn paard over de rug te rijden, is de kans ook alweer groter dat hij geen last heeft. Tel daar bij op een goeie training, in mijn ogen juist nu ook grotendeels vanaf de grond, en we hebben goeie hoop :) Al zal dat rijtechnische stukje de nodige les met zich meebrengen, aangezien je eigenlijk ineens een hele goede ruiter moet worden op dat vlak!

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:13

En dat ben je danous!!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:16

Haha DBianca, heb je mij überhaupt ooit zien rijden? Lief van je:) Op een brave poown gaat het prima, nu nog op mijn eigen knollie :)

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:19

danoesje schreef:
Haha DBianca, heb je mij überhaupt ooit zien rijden? Lief van je:) Op een brave poown gaat het prima, nu nog op mijn eigen knollie :)

Uhh ruub 3 keer en dat is nie de makkelijkste dussu niet zo heah?!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:21

Daar heb je een punt :P Dat is inderdaad best een lastpak!

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:00

Nou dan maar hopen dat het gaat lukken :) Vandaag mag ik er voor het eerst op.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:15

MarMarieke, gewoon lekker rustig aan doen, je tijd nemen om goed warm te lopen (evt eerst aan de longeerlijn zodat ze nog onbelast kan lopen en toe kan werken naar over de rug) en vooral: genieten!!

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:19

Heb er voor het eerst opgezeten gister, aantal rodeostukjes maar ben erop blijven zitten. Aan het einde deed ze het veel minder. Vooral op de linker hand waren de rodeostukjes heftiger.

Mijn instructrice zegt dat het bokken/steigeren voort komt omdat het natuurlijk niet zo lekker zit, maar ook dat paarden snel de verbinding leggen tussen als er iets op hun rug komt ze gelijk het linken aan pijn, dat je dan dus eerst even door moet rijden en het dan minder wordt. Wel zei ze dat als de rodeostukjes over een paar weken nog steeds aanwezig zijn, het dan niet een goed teken is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:41

MarMarieke schreef:
Heb er voor het eerst opgezeten gister, aantal rodeostukjes maar ben erop blijven zitten. Aan het einde deed ze het veel minder. Vooral op de linker hand waren de rodeostukjes heftiger.

Mijn instructrice zegt dat het bokken/steigeren voort komt omdat het natuurlijk niet zo lekker zit, maar ook dat paarden snel de verbinding leggen tussen als er iets op hun rug komt ze gelijk het linken aan pijn, dat je dan dus eerst even door moet rijden en het dan minder wordt. Wel zei ze dat als de rodeostukjes over een paar weken nog steeds aanwezig zijn, het dan niet een goed teken is.

Ik geloof daar niet zo in eigenlijk. Als het paard dit toont dan heeft het pijn.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:06

Suzanne F, daar ben ik het maar deels mee eens. Er zijn ook jonge paarden die in het begin na een tijd stil staan of onbelast werk weer moeten wennen en gaan bokken. Ik denk wel dat dat heel snel moet verminderen..