Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 00:14

praten jullie maar lekker hier hoor,kunnen we alleen maar van leren toch? :D

Alleen bij Desert heb ik rekening te houden met meer factoren qua gezondheid,maagzweren,darmen ,nieren etc en na gepuzzel op de sanequi colon uitgekomen op advies arts...en dat staat goed aangeschreven ook voor bevangenheid,spier en hoef....
Ze deed en doet het nu weer goed op dit voer alleen...
Ik kom er nog op terug hoor ;)

Maar ik ben even vrij afwezig ivm familie taferelen (kids)en dat gaat even voor dan hier reageren,maar wil wel even zeggen dat Desert nog steeds goed gaat...
Kan zeggen dat wij een goed begin van het jaar hebben -O-

Sylke104

Re: Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:39

Fijn om te horen dat het begin van het jaar goed is ingeluid, een goed begin is het halve werk. Dus volgens deze "wetenschappelijke" uitspraak zal Desert minimaal tot juli vooruit gaan en mogen er geen achteruit gangen meer zijn(en daarna natuurlijk ook niet)

Ik ben vandaag begonnen met Equifyt begonnen, ben benieuwd of bal morgen leeg is, want ze was wat afgeleid en niet meteen er mee aan het rollen, of de geur stond haar niet aan(we zullen zien morgen)

Sylke brengt me wel naar standje ongeduld. Ze amuseert zich buiten niet meer, als ik haar buiten zet blijft ze aan het hek staan wachten totdat ik haar weer binnen zet. Ze rolt niet, ze speelt niet(heb al verschillende maatjes er bij gegooit) ze rent niet. Hmmmmmmm eind januari weer bloedrpikken, en hopen dat hb stijgt of stabiel is. Misschien vindt ze haar bal op stal wel zo leuk dat ze meteen weer naar binnnen wil, hihihih(maar ik maak me zorgjes)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 01:14

Ik voer sinds een jaartje denk ik Equifyt. Eerst altijd Dodson en Horrell maar is zeer moeilijk aan te komen en ik vind het vrij prijzig voor de hoeveelheden die ik voer en het aantal dieren wat ik het. D&H's Fiber P was mijn favo voer :D Helaas uit de handel genomen. Nu over op Equifyt. Het bevalt me dat er geen melasse inzit. Ik heb er eentje die allergisch of overgevoelig reageert op teveel suiker/melasse. Hij gaat schuren maar heeft zéker geen ZE. Op de Equifyt doen ze het goed, ik wil ook geen kilo's voeren om ze fel te houden, ik wil voer waar ze lekker van gaan knallen, wat ze lekker vinden en wat mij bevalt. Ik voer momenteel de Natural Base omdat ze niet heel veel lopen. Wolkje krijgt de Balance. Dan heb ik nog de Zupa (slobber), Quarter en Sport + staan :D Quarter is een flinke sportmuesli en sport+ de ultra sportmuesli, die krijgen ze pas als ze de Eper4daagse moeten lopen ofzo :P Als ze echt zeer zware arbeid moeten verrichten krijgen ze wel Pavo slobber voor het vocht erbij.
Vind het heel knap dat mensen na een dag verschil merken :') Ik vind Pavo voor de veulens wel prima, mijn jonkies deden t altijd super op Podo Grow. Nu zal ik liever kiezen voor de Junior van Equifyt of de Juniorix/Start&Go van Cavalor.

Zou Safe and Sound niets zijn voor Desert? Speciaal voor hoefbevangen/ZE/gevoelige paarden. Ik vind het echt heel mooi spul, miss pak ik m er wel weer bij om de muesli in te mengen. Dan schrokken ze niet zo

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 08:43

Idd je kunt er ook iets door mengen, door het gewone voer. S&S is ook heel goed voor de darmen, houdt ze lekker aan het werk maar is niet superzwaar.

Overigens heb ik de mijne in de opfokperiode ook brok van Pavo gegeven, wat goed bevallen is maar wat met mijn kennis nu niet meer de eerste keuze zou zijn. Niet dat het slecht zou zijn maar vooral door de dingen die ik weet van andere pavo producten loop ik er niet meer warm voor. D&H is inderdaad niet goedkoop, maar voor de hoeveelheden die hier gevoerd worden nog goed te doen. Faram draait sowieso gewoon mee op de basis sportbrok van de stal, die kan eigenlijk alles hebben. Flicka krijgt op het moment Healthy Herbs en Zneddie dus D&H, bevalt goed tot zover. De HH gaan er hier binnenkort uit, leverancier is ermee gestopt en nu wordt het echt een enorm gedoe om het hier te krijgen. Verder hebben we de indruk dat Mone allergisch is voor bepaalde kruiden die erin zitten, dus we gaan dan weer terug op S&S.

Die overreactie op suiker/ melasse van Nels (was nels toch die dat had?) hoor je inderdaad wel vaker. Mone is er ook zo één, bij haar moet je écht uitkijken wat je voert, ook qua snackjes.
Verder ben ik er idd ook één die voert wat nodig is/ lijkt. Als er meer gewerkt wordt wordt er ook meer gevoerd, dat is logisch. Voor de rest ben ik van het type 'minder is meer', haha! Hou het lekker simpel en ik ga altijd uit van goed hooi en een liksteen als basis, de rest wordt daarop aangepast.
Voeren is wat mij betreft zorgen dat je je basiskennis op orde hebt en je dieren kent. Paarden voeren is naar paarden kijken. Soms kan het wel een hele puzzel zijn, maar ja dat houdt het ook weer spannend he haha!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:28

Hopelijk alles ok,denk aan jullie! ;-)

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 22:53

timokyana schreef:
Hopelijk alles ok,denk aan jullie! ;-)

Dank je,....even hectisch hier...
maar met Desert gaat het eigenlijk echt nog steeds goed....
Ze kwam vandaag dravend uit haar stal,was best vrolijk en heeft heel de kudde weer even te grazen genomen
even laten zien wie er ook alweer de baas is}>
Ze ligt minder overdag...loopt weer goed.
Ik bekijk het van dag tot dag,vogel op gevoel met alle hulpmiddelen en volgens mij doe ik het niet zo slecht :o ,ze ziet er goed uit,eet goed,is alert en zit goed in haar vel en is erg aanhankelijk <3

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:43

Kijk dat willen we horen San. Super!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 01:35

Dikke knuf voor thuis San :(:) Hoop dat de hectiek snel over is en je van t nieuwe jaar kan gaan genieten. Klinkt iig alsof Desert zich iig goed voelt :D

Renée hij reageerde op brok (=melassebom), het was té toevallig want nadat hij per ongeluk een "grote" hoeveelheid kreeg was er een stuk manen weg. Nu schuurt hij nauwelijks nog, in de zomer soms iets voornamelijk als hij te dik is. Met zware arbeid kan ik hem wel gewoon 1,5-2 kilo per dag geven zonder dat hij reageert :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 07:39

Klinkt goed San, fijn dat Desert zich weer beter voelt, daar doe je het toch allemaal voor! Op naar een goed jaar voor d'r!

@ Sap, ja precies. Dat is mijns inziens vaak het probleem, mensen 'vinden' dat hun paard hard werkt en voeren daar ook naar, met als gevolg dat paardlief het helemaal niet kwijt kan. Veel paarden krijgen daar last van. Ik merk bij Flicka ook dat ze wat jeukerig wordt als ze wat dik wordt of bijv. veel gras krijgt op bepaalde weides.
De meeste brokken zitten idd vol met melasse e.d. om het te binden, maar vaak ook om het nog enigszins smakelijk te maken. Er zijn een hoop voeders die de paarden niet eens zouden eten als de fabrikant de smaakmakers eruit zou laten.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:04

Vandaag is Desert weer ontwormd,toch met d ekudde mee,kijken of ze daar reactie op krijgt...
Maar wat was ze vandaag goed, het was zo lekker buiten en droog overal,dus zonder dek naar buiten,ze heeft lekker gerold en erna uitgelaten gebokt en vrolijk rond gerend,ze zal het wel even moeten bezuren vrees ik,maar zo heerlijk om te zien dat er iets van levensvreugd terug komt..... :D

merrieveulen thanks :D
Ik volg jullie wel hoor qua voeding en vind het leerzaam voor mij en alle lezers,maar ik verander zelf even niets,nu ze het zo goed doet.....

Sap thanks,het zal nog even duren voor de hectiek weg is,maar na zo'n dag als vandaag kan ik alles aan :j

Kaspar ja he...kom het maar gauw aanschouwen,ik beantwoord je pb morgen even.... ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:27

super zeg! En inderdaad, 'never change a winning team', als ze het zo goed doet nu zou ik het ook lekker zo laten. Hoop dat ze geen reactie geeft op de wormenkuur en zich gewoon lekker blijft voelen. Heerlijk toch als ze zo doen, is echt de beloning voor al je inspanningen!

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:25

Oh wat moet dat genieten zijn als je haar zo ziet rollen en bokken!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 11:42

tsja ik kreeg gisteren mail van arts Utrecht,die was dus minder positief nav uitslagen, omdat andere waardes iets gestegen waren,hij blijft aan nierfalen denken....en volgens hem is het pappen en nathouden....

Maar ja goed om af en toe weer terug gefoten worden in mijn enthousiasme,maar ipv de symtomen die daarbij horen,gaat Desert juist de goede kant op.

Ik was even uit het veldgeslagen,maar ga gewoon zo door op mijn gevoel,we kijken van dag tot dag en zolang Desert het zo doet maak ik mij geen zorgen en geniet gewoon....de tijd zal het leren ;) en regelmatig bloedprikken.....

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:14

Ik denk toch echt dat als ze zichzelf superberoerd zou voelen ze dat ook wel zou tonen.
Het is gewoon leven met de dag en je gevoel en jijzelf kijken het elke dag weer aan en je kent je eigen dier genoeg om te weten of ze zich happy voelt of niet, bloeduitslagen of niet. Je zal elke dag moeten nemen zoals ie komt maar dat deed je toch al :+

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:39

Sandra, is het niet wijzer om voorlopig even te stoppen met bloedprikken ? En dan doel ik op jou, nu heb jij de terugslag van de uitslag terwijl Desert goed toont, ik zou zeggen...lekker genieten van haar en vergeet dat bloedprikken eventjes totdat Desert laat zien dat ze niet goed in haar hummetje zit, dan is het toch vroeg genoeg om weer te prikken? Of heeft ze nog reguliere medicatie die op de uitslagen afgestemd wordt ?

Het is zo jammer dat jij terug gegooid wordt door een uitslag terwijl Desert het zelf prima doet. :(:)

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 15:55

Het erge is dat ik eigenlijk niet terug gegooid word :o maar dat de artsen waarschijnlijk denken dat ik een eigenwijze flapdrol ben _O-
Nee hoor ik kreeg no compliment van hem...

Bloedprikken is wel nodig omdat ik zelf aan t goochelen ben met medicatie en alternatief,zo weet ik voor mezelf waar ze wel en niet op heeft gereageert en zo heb ik een heel overzicht,waar ik misschien weer andere mee kan helpen ooit ;)
Mijn da staat ook open voor alles en als er maar 1 paard ooit verder geholpen wordt behalve Desert is mijn gepuzzel niet voor niets....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:48

Heb net 28 pagina's zitten doorlezen en moet nu echt iets anders gaan doen dan op de computer zitten maar ik wilde even zeggen dat ik ontzettend veel bewondering heb voor jouw inzet voor Desert.
Ik ben in 1991 een paard verloren aan een auto-imuunziekte. Die was niet te helpen maar mijn ex (arts) wilde hem persé Prednisolon geven. Dat was indertijd nog nooit gebruikt voor paarden en we hebben de capsules in de apotheek moeten laten maken, geen mens had zoveel gram nodig :D De dierenartsen in Utrecht waren erg benieuwd naar de werking bij paarden. Bij hem hielp het wel wat maar niet genoeg. Hij brak zijn organen af en op een dag ging het fout. Op verzoek van Utrecht heb ik zijn lichaam daar naartoe gebracht in de hoop dat ze er van konden leren.

Ik wist al heel lang dat hij niet in orde was maar de dierenarts dacht dat ik een overbezorgde madam was die spoken zag. Ik kende mijn paard echter door en door, hij was mijn maatje en voor mij een heel bijzonder paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:48

Percy :(:)

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 20:50

merrieveulen een :(:) voor percy voor 28 pagina's doorworstelen?
grapje tussendoor.... Y;(

percy,dank je wel en compliment voor t doorworstelen voor al die pagina's +:)+
Wat jammer dat je paard het niet gehaald heeft, hij was dan een voorloper voor die van ons met uitproberen van predniloson...
Maar hij is in Utrecht dan ingeslapen?Is daar ooit iets nog uit gekomen over de ziekte?Klinkt oneerbiedig,maar zo bedoel ik het echt niet....

Mocht Desert het niet halen,wordt ze thuis ingeslapen,ik heb haar dat beloofd,haar lichaam mogen ze gebruiken,ik had al tegen mijn da gezegd,erna mogen ze alles wegsnijden,maar in de regel willen ze dat dus niet,maar in levende lijve onderzoeken nog doen en heel spijtig voor alle andere, ik leen haar daar niet voor uit.Ze gaan hier dood de deur uit.....
Zou ik van een ander ook niet willen of verwachten....

Ik moet nog alles op een rijtje eigenlijk zetten hier,wat er allemaal uit die ct-scan is gekomen....en al mijn bevindingen :o
maar nogmaals in t kort voor alle duidelijkheid uit de ct scan is oa gebleken dat ze nierontsteking heeft aan beide nieren,maar daar was al verdenking van op haar eerste bloedwaarden,nierfalen,op de echo eerder,waren haar bijschorsen vergroot.
Toen we begonnen met bloedonderzoek,kwam de extreme bloedarmoede eruit en lever en nierproblemen.Uit urineonderzoek ook nierfalen.
Deze zijn inmiddels helemaal hersteld in bloed en de rest en dat zegt mij dat het een en ander in haar lichaam herstellende is,en ja de AIHA blijt ook nog een groot vraagteken....

Zo en zo een hoop tegenstrijdige meningen onder de artsen,vandaar mijn eigen gepuzzel en ik kom er wel,links of rechtsom en zo niet dan heb ik een geweldig soulmate gehad waar ik veel geleerd van heb en 1000% van gehouden en genoten en wie kan dat allemaal zeggen ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:36

Kun je eigenlijk ook niets mee, al die slechte uitslagen. Ik krijg van jouw berichten de indruk dat je haar lekker pony laat zijn met veel aandacht en genoeg is genoeg, klinkt hard maar ik vind het persoonlijk wel het eerlijkst naar de dieren toe. Mensen zijn vaak zoekers, dieren leven gewoon en is het op dan is het op.
Volg lekker je eigen (wijze) gedachten en ideeen, tot nu toe doet ze het er goed op, beter een half jaar goed dan twee jaar proefkonijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:43

merrieveulen schreef:
Percy :(:)

Was geen ramp hoor, die pagina's doorworstelen, moet eerlijk bekennen dat ik de hele lange berichten niet al te nauwkeurig heb gelezen :o Het is een opluchting om weer eens zo'n saamhorig topic op bokt tegen te komen. Ben niet voor niets lange tijd van bokt weggebleven.

Hij is niet in Utrecht ingeslapen. Ik heb hem mee naar huis genomen en daar zijn we met de Prednisolon begonnen. Hij heeft nog een paar weekjes geleefd en toen ging het niet meer. Hij is op stal ingeslapen en ik heb zijn lichaam met een gehuurde veewagen naar Utrecht gebracht. Jammer genoeg ben ik nooit meer iets te weten gekomen van de bevindingen. Enige wat ik nog te horen heb gekregen was dat alles was aangetast en dat hij eigenlijk al lang dood had moeten zijn.

Ik zei dat hij in 1991 was gestorven maar het was sept/okt 1991 dat ik merkte dat het mis was. Hij is 15 april 1992 overleden. Pas eind maart/begin april mocht ik naar Utrecht van de dierenarts. Toen pas kreeg hij ook door dat er meer aan de hand was |o
Het waren inderdaad wel heel andere tijden met minder mogelijkheden.
Hoop zo dat jouw pony nog een tijdje van een goed leven kan genieten.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 22:14

@percy,..heftig :(:)
Ik vind het heel wat dat je je paard hebt afgestaan en waarschijnlijk op eigen kosten vervoerd en dan niets horen :(:)
Ja gelukkig zijn ze nu veel verder dan vroeger, ik heb de artsen heel hoog staan,maar mijn gevoel ook.
Gelukkig heb ik wel dierenartsen om me heen die overal voor open staan...dat scheelt wel :j

En wat je schrijft over de saamhorigheid hier in dit topic _/-\o_ _/-\o_ ,jaaaaaa daar ben ik zo blij mee,nog geen 1 negatieve reactie,(en dat op bokt :oo )zou bijna een lintje verdienen hier :+
Maar iig...welkom,...enjoy the club :D

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:27

Hoi mensen, ik meng me ook maar weer eens in het gesprek. Ook hier thuis van alles en nog wat aan de hand dus ik lees vooral af en toe even vlug mee.
Sandra misschien een binnenkopper maar heb jij enig zicht op hoeveel liter Desert drinkt op een dag???? ik heb hier een oudere pony die enorm zichzelf kan laten "verzuren"en we weten sinds pas dat ie als hij zich niet lekker voelt veel te weinig vocht tot zich neemt met enorm rare waardes in zijn bloed ook als gevolg. hij vergiftigd zichzelf als het ware.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:40

@ San, het ging mij niet om die pagina's, maar om deze zin uit Percy's bericht:

"Ik wist al heel lang dat hij niet in orde was maar de dierenarts dacht dat ik een overbezorgde madam was die spoken zag. Ik kende mijn paard echter door en door, hij was mijn maatje en voor mij een heel bijzonder paard."

Ik ben altijd nogal gevoelig voor dat soort opmerkingen. ;)

Wat is de AIHA precies? ben het even kwijt geloof ik... Lijkt me toch dat als de waarden bijkomen, er inderdaad sprake zou moeten zijn van enig herstel.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 22:03

bigone,amen _/-\o_ thanks!!!

merrieveulen,dat weet ik toch wat je bedoelde :* zo denken we er allemaal hier over :j
aiha staat ergens in topic uitgelegd,ik zal straks even zoeken of ik t nog kan vinden....

esje01 fijn om je weer te lezen hier en dikke :(:)
Desert drinkt genoeg,niet minder dan de rest iig en nu ook niet veeel meer als paar maanden ervoor....wij hebben emmers dus goed te meten....maar thanks ik snap wat je bedoel,er is een tijd geweest dat ze absurd veel dronk en ook te weinig,nu zit ze er tussen in...

Ik ga toch proberen wat vaker mijn eigen bevindingen en gepuzzel hier neer te zetten,zodat we allen ervan kunnen leren en samen kunnen brainstormen....
ik blijf het moeilijk vinden om mijn gevoelens op internet te zetten,maar aangezien we zulke leuke mensen en gelijkgestemde zielen hier hebben waag ik het erop ;)

Dus.....
Denken jullie eens mee......alsjeblieft Y;(
Misschien heel ver gezocht he,ik weet niet wie er verstand heeft van hoeven en de werking etc....maar dit blijft in mijn hoofd spoken.....
Ik had van de hoefsmid omdat Desert 2 slechtere stralen had een spuit gekregen om stralen in te smeren om te harden voor alle hoeven,maar ja als je 1 keer spuit is bij een groot paard idd de straal bedekt,bij de mini's zit heel de hoef vol.
Het moment dat ik het er de 2e keer inspoot,in alle 4 haar hoeven,voelde het zo verkeerd,maar dan gaat je verstand weer boven gevoel,wat kan hier fout aan zijn??? :?
afijn het brengt een laag aan in de hoef een soort harde lijmlaag,dat alles afsluit en vlak erna kon ze dus bijna niet lopen en had ze die hoge bloedwaardes op spieren(spierbevangenheid) en ik blijf dit maar in gedachten houden....dat het dus niet (alleen)voeding lag,of in combi....
Maar in overleg Rene hebben we het eruit gepeuterd en erna ging het gelijk beter met alles....
Iemand hier verstand van/mening over???????

En ik was uiteraard,dat zullen jullie inmiddels wel gewend zijn :o ,aan het verder puzzelen,haar kalium was nu iets verhoogd,arts Utrecht had het over nierfalen,waar hij nog steeds verdenking voor heeft en ook nog graag nierbioptie wilt nemen,maar nu vind ik steeds meer uitleg dat dat idd kan maar ook vaak te maken heeft met verhoogd verzuring van spieren en :)* laat dat nu samenhangen.....dus stiekum weer benieuwd naar nieuwe bloeduitslagen over paar weken O:)

Ik heb straks nog foto's van Desert nu,...oordeel zelf,ik vind haar er iig stukken beter uit zien en zo is ze in gedrag ook..... +:)+