Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:38

Abiola schreef:
Aangezien ik niet geloof in helende krachten van water, is de enige andere logische verklaring jullie gedrag. Of kunnen jullie mij 1 wetenschappelijk onderzoek laten zien waarin homeopathie of Bach Bloesem niet gelijk gesteld wordt aan een placebo?

De storm defender is hier een mooi voorbeeld voor, De magische cape voor honden met angst voor onweer, het is serieus wetenschappelijk onderzocht met een groep controledieren.
De ene groep honden kreeg de magische cape, de dure dus, de andere honden kregen de goedkope, de vuilniszakcape zeg maar. De eigenaars wisten niet of ze de echte hadden, of de namaak. Bij alle honden was het effect hetzelfde, er was geen enkel verschil te meten. Maar door het placebo effect werkte het dus bij beide groepen even goed, er was dus wel verbetering volgens de eigenaren, een placebo effect is niet per definitie fout.

Abiola

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:40

Dat vind ik ook niet fout hoor, lang leve het placebo effect. Maar het is wel l#lig als mensen daar grof geld voor durven te vragen, en erger, echte zorg onthouden.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:40

Abiola schreef:
Misschien moet je ook eens proberen om de hond in dat geval wel gewoon echt water te geven, uiteraard wel met hetzelfde ritueel, en gedrag. Dat zou nog wel een interessant kunnen zijn.

Ja dat is wel een goeie, ga ik de eerst volgende keer eens doen!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:41

moonfish13 schreef:
EstherHegt schreef:

Zeker als er een slangenbeet is toch? Dan kun je er helemaal niet meer tegen.

Ik snap je even niet.

Sorry, ik bedoel als er echt iets medisch mis is, dan heb je echt betrouwbare en bewezen werkzame medicatie nodig, op werkzaamheid maar ook op veiligheid.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:43

EstherHegt schreef:
Abiola schreef:
Aangezien ik niet geloof in helende krachten van water, is de enige andere logische verklaring jullie gedrag. Of kunnen jullie mij 1 wetenschappelijk onderzoek laten zien waarin homeopathie of Bach Bloesem niet gelijk gesteld wordt aan een placebo?

De storm defender is hier een mooi voorbeeld voor, De magische cape voor honden met angst voor onweer, het is serieus wetenschappelijk onderzocht met een groep controledieren.
De ene groep honden kreeg de magische cape, de dure dus, de andere honden kregen de goedkope, de vuilniszakcape zeg maar. De eigenaars wisten niet of ze de echte hadden, of de namaak. Bij alle honden was het effect hetzelfde, er was geen enkel verschil te meten. Maar door het placebo effect werkte het dus bij beide groepen even goed, er was dus wel verbetering volgens de eigenaren, een placebo effect is niet per definitie fout.

Kijk dat het placebo effect op mensen kan werken geloof ik, maar hoe kan een dier daar dan op reageren?
in jou voorbeeld kan je dus zeggen, welke cape of wat er dan maar op lijkt werkt dan dus, dan gaat het om de werking van die cape.
Die cape hoeft dan niet "magisch" te zijn.
Maar dat ze iets op of aan krijgen geeft die dieren dan blijkbaar een gevoel van rust ofzo.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:45

Dat komt omdat de persoon die met het dier omgaat, er in gelooft en daardoor zijn gedrag aanpast. Daar reageert, in dit geval de hond, dan weer op.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:53

Als dat zo zou zijn, dan is het toch prachtig dat dat kan??

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:56

Onassa schreef:
Als dat zo zou zijn, dan is het toch prachtig dat dat kan??

Schitterend, maar daar hoef je de Bach Bloesem mensen of homeopaten niet rijk mee te maken :)*

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:57

Iedereens houding verandert als je een dier medicijnen geeft. Bij de een wat meer zichtbaar dan bij de ander, maar je houding verandert altijd iets.

Simpel voorbeeld. Stalgenote. Leuk paard, erg nerveus en wat vaag gedrag. Medisch helemaal door de mallemolen gehaald en elk detail van dat beest is op de foto gezet, niets te vinden. uiteindelijk is ze bachbloesem gaan gebruiken, als soort van laatste redmiddel. Daarbij nam ze ook een houding aan van "als dit niet werkt is het klaar voor mij, dan gaat paard weg". Dat laatste deed ze niet bewust (die houding aannemen en ze gelooft het nog steeds niet als je zegt dat je haar houding zag veranderen zodra ze met die bachbloesemzooi in de weer ging), maar was zeer duidelijk waarneembaar. Ook voor het paard. Het resultaat moge duidelijk zijn: Het paard veranderde zienderogen, in positieve zin. Blijft altijd een paard met een gebruiksaanwijzing in het Chinees, maar is nu hanteerbaar en ze kan er ook alleen mee naar buiten. Lag dit aan de bachbloesem? Echt niet!

Het was heel simpel en voor iedereen zichtbaar. Zij werd duidelijker in haar signalen naar het paard toe. Stond net even rechter op, pakte net even meer door wanneer het paard weer iets uit wilde vreten. Nee werd nee en ja werd ja. De verschillen waren klein, maar meer dan genoeg om waar te nemen voor zowel haar paard als ons. En ze had dat ook voor elkaar kunnen krijgen als ze niet een hoop geld weg had gegooid aan bachbloesemzooi, maar gewoon geluisterd had naar een paar wijze paardenmensen en iets meer lef had getoond. Maargoed, zij heeft blijkbaar zelf dat stapje van die bachbloesem nodig gehad in haar hoofd, om die knop van onduidelijkheid naar duidelijkheid om te zetten. Neemt niet weg dat dat spul helemaal niets heeft gedaan en haar kapitalen gekost heeft.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:01

Onassa schreef:
Kijk dat het placebo effect op mensen kan werken geloof ik, maar hoe kan een dier daar dan op reageren?
in jou voorbeeld kan je dus zeggen, welke cape of wat er dan maar op lijkt werkt dan dus, dan gaat het om de werking van die cape.
Die cape hoeft dan niet "magisch" te zijn.
Maar dat ze iets op of aan krijgen geeft die dieren dan blijkbaar een gevoel van rust ofzo.

Probeer dit nu eens door te trekken naar een dier, hier gaat het om een gedragsprobleem. De eigenaar gelooft dat het werkt, dus reageert zelf ook onbewust anders. Maar stel, het gaat om een echt ziek dier, dus geen gedrag. Op zo'n moment is een placebo not done. Een paard die bijvoorbeeld echt antibiotica nodig heeft, die heeft echt niets aan een placebo, zie je het verschil? Een paard dat echt door een giftige slang is gebeten, de heeft niets aan lachesis, een veulen met entropium heeft niets aan ogentroost.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:04

EstherHegt schreef:
shadowflower schreef:
mest onderzoek is ook niet altijd betrouwbaar . :o

Dat klopt, maar het is wel een stuk betrouwbaarder dan wortels en look. Goed weide management kan al heel veel schelen.

daarom ga ik en voor een goed weidemanagement waarin alle drollen weg worden gehaalt , een vaste groep van 2 poownies en maar 2 keer per jaar ontwormen , in het voorseizoen en naseizoen overigens op aanraden van de dierenarts ... Want die man weet best veel ! :+ en ja dat zeg ik als soort van zweefteef / kwakzalver hoe je t wil noemen. :Y)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:11

shadowflower schreef:
daarom ga ik en voor een goed weidemanagement waarin alle drollen weg worden gehaalt , een vaste groep van 2 poownies en maar 2 keer per jaar ontwormen , in het voorseizoen en naseizoen overigens op aanraden van de dierenarts ... Want die man weet best veel ! :+ en ja dat zeg ik als soort van zweefteef / kwakzalver hoe je t wil noemen. :Y)

Laten we dit dan ook gelijk even rechtzetten, waar ik het over kwakzalvers heb, daar heb ik het over het illegaal uitoefenen van diergeneeskunde, niet over personen die er intuinen. Voor mij is het niet persoonlijk naar een zweefteef zoals je het zelf benoemt, het gaat om het hele plaatje en het misbruik wat er van mensen gemaakt kan worden over de rug van paarden. Tenslotte moeten wij de advocaat zijn voor onze paarden,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:15

Abiola schreef:
Dat komt omdat de persoon die met het dier omgaat, er in gelooft en daardoor zijn gedrag aanpast. Daar reageert, in dit geval de hond, dan weer op.

Daarom moet je ook altijd een potje nutteloos water kopen bij iemand die er een mooi verhaal bij kan vertellen, anders is het ook maar water en krijg je zelfs dat effect niet voor elkaar ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:18

Zweefteef was ooit een ander woord voor stewardess, maar het heeft met de intrede van de zweefgeneesonkunde een andere betekenis gekregen.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:32

EstherHegt schreef:
shadowflower schreef:

Laten we dit dan ook gelijk even rechtzetten, waar ik het over kwakzalvers heb, daar heb ik het over het illegaal uitoefenen van diergeneeskunde, niet over personen die er intuinen. Voor mij is het niet persoonlijk naar een zweefteef zoals je het zelf benoemt, het gaat om het hele plaatje en het misbruik wat er van mensen gemaakt kan worden over de rug van paarden. Tenslotte moeten wij de advocaat zijn voor onze paarden,

Dus elke succesvolle behandeling door een niet reguliere DA is ineens gerudeerd tot een zweefteef?
Uiteraard zijn we allen advocaten voor ons paardenwelzijn en ons welzijn maar toch blijf je tegen onze mening opboksen....
Van ~Heiligheid gesproken :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:40

Balada schreef:
Dus elke succesvolle behandeling door een niet reguliere DA is ineens gerudeerd tot een zweefteef?
Uiteraard zijn we allen advocaten voor ons paardenwelzijn en ons welzijn maar toch blijf je tegen onze mening opboksen....

De zweefteef is niet uit mijn mond gekomen, misschien kun je eens proberen begrijpend te lezen. Lees ook de links die al in het begin van het topic langskwamen, maar doe vooral ook deze

Wet Uitoefening diergeneeskunde Nederland en Belgie

De Nederlandse wet http://www.st-ab.nl/wetten/0702_Wet_op_ ... 90_WUD.htm
Hoofdstuk II. Uitoefening van de diergeneeskunde

Artikel 2

Tot de uitoefening van de diergeneeskunde zijn, onverminderd het bepaalde in de artikelen 3, 4, 5 en 6, slechts dierenartsen toegelaten.

De Belgische wet http://www.hrzkmo.fgov.be/Portals/hrzkm ... enarts.pdf
Art. 4. Niemand mag de diergeneeskunde uitoefenen indien hij geen dierenarts is. Dierenartsen mogen de diergeneeskunde slechts uitoefenen nadat zij hun titel hebben laten viseren door de geneeskundige commissie die bevoegd is voor de plaats waar zij zich wensen te vestigen en indien zij ingeschreven zijn op de lijst van de voor hun beroep bevoegde Orde.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:43

Balada schreef:

Wat Esther zegt +
Een goede omgang met een dier, duidelijk, consequent en fatsoenlijk hoort natuurlijk in alle gevallen. En als het dier ziek is ga je naar de dierenarts. Als ie een beetje druk of bang is, verander je gedrag en zorg dat hij dat niet meer hoeft te zijn.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:43

shadowflower schreef:
waar vind ik die app voor mn foon ? en kan tie ook op een nokia 3310 ?

maareee ... astrale tomtom ... dat zou een uitvinding zijn .. zelfs ik met mn gezweefteef verdwaal in mn eigen stadje :P bij wijze van haha

Misschien kan de orde der geneesswetsers raad bieden! http://de-orde-der-geneesswetsers.blogspot.com/

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:48

wie weet :P hoeveel zou t kosten ?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:49

EstherHegt schreef:
Balada schreef:

De zweefteef is niet uit mijn mond gekomen, misschien kun je eens proberen begrijpend te lezen. Lees ook de links die al in het begin van het topic langskwamen, maar doe vooral ook deze

Artikel 2

Tot de uitoefening van de diergeneeskunde zijn, onverminderd het bepaalde in de artikelen 3, 4, 5 en 6, slechts dierenartsen toegelaten.

Art. 4. Niemand mag de diergeneeskunde uitoefenen indien hij geen dierenarts is. Dierenartsen mogen de diergeneeskunde slechts uitoefenen nadat zij hun titel hebben laten viseren door de geneeskundige commissie die bevoegd is voor de plaats waar zij zich wensen te vestigen en indien zij ingeschreven zijn op de lijst van de voor hun beroep bevoegde Orde.

de woorden zweefteef kwamen uit mijn mond en ja ... ik ben een zweefteef .. eerst deed ik readings die ik niet meer kan doen door tijdgebrek ... dus !

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:50

shadowflower schreef:
wie weet :P hoeveel zou t kosten ?

Volgens mij doen zij no cure no pay, maar zou je na moeten vragen bij ze.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 01:10

Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 22-04-12 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:49

EstherHegt schreef:
Balada schreef:

Artikel 2

Heb idd te snel gelezen, avondje uit maar wou nog even laptop checken en bokt.nl stond open. Glaasje op en rijden mag niet, glaasje op en lezen lukt niet! 8-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:21

EstherHegt schreef:
Dat snijdt wel hout, en is een heel interessant onderwerp. Medicijnen zijn afgeleid van de werkzame stoffen van planten, vaak hebben planten ook ongewenste bijwerkingen, neem de wilg, de aspirine is een stof ( de juiste benamingen moet ik op zoeken) die pijnstillend werkt, maar in wilg zit nog een stof die maagbloedingen kan veroorzaken, door het bewerken van de wilg en de ongewenste bijwerkingenstof er uit te halen is er aspirine, ( ik leg het even heel simpel uit hoor)

Je hoeba-hoeba stammen hebben een ander probleem dan je denkt, ten eerste vind ik de term wel denigrerend. maar ik denk niet dat je dat zo bedoelt. In het regenwoud zijn geen dierenartsen, maar bijvoorbeeld ook geen koelkasten om medicatie goed te kunnen houden, ook worden dieren en mensen niet zo oud. Zeker niet als er bijvoorbeeld malaria is. Maar ook slangenbeten, zo'n antiserum is er niet, zij hebben geen andere keuze om het te doen met wat er beschikbaar is uit de directe omgeving. Vrienden van me waren op veldwerk in de Phillipijnen, een 3 jarig jongetje werd gebeten door een slang. Hij ging dood omdat er geen serum was in het dorp. Was er wel serum geweest dan was dat kind niet dood.

Al jaren gebruikt bij paarden
een wilgentak in je stal of land voor het paard.
zeer effectief middel.
paard zal er zelf mee stoppen als de behoefte dit te nemen weg is.

betreffende de "hoeba hoeba" stammen (moest overigens erg lachen om de term, maar zag ook dat het absoluut niet denegrerend bedoeld is.)
Ik ben in het tropisch regenwoud rondgeleid door een 78 jarige Nicaraguaanse indianen man , die mij alles over de geneesmiddelen groeiend in de natuur kon vertellen. Die man zag er gezonder uit, geestelijk en lichamelijk dat het merendeel van leeftijdsgenoten hier in het westen.

overigens hier een middel, lachesis, die ik je al eerder liet opzoeken.
vooral werkzaam bij aan de linkerzijde klachten, keel en nog andere aandoeningen.
http://www.vsmhomeopathie.nl/geneesmidd ... is%20mutus

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:27

[***] schreef:
Esperanza schreef:
Nou daar zeg je wel iets, onze DA geeft geen wormenkuren meer mee, tenzij uit het mestonderzoek blijkt dat je paard wormen heeft. Maar ik lees steeds meer over onbetrouwbare mestonderzoeken....

Ik heb daar ook over gelezen. Laat onze mest altijd onderzoeken bij VPL 't Woud en daar heb ik ook de vraag wel eens gesteld hoe het kan dat mestonderzoek niet altijd betrouwbaar is en dat uit bloedonderzoek soms wel blijkt dat er een wormbesmetting is.

Daar kreeg ik het volgende antwoord:
Ik weet alleen dat een bloedonderzoek aspecifiek is en de verhogingen gemeten in het bloed velerlei oorzaken kunnen hebben. inderdaad wormen is één van de oorzaken.
De problemen worden niet veroorzaakt doordat het mestonderzoek niet gevoelig is maar komt om dat de paarden in zwaar besmette weides hebben gelopen
.

Verder staat er ontzettend veel info op de site van 't Woud. Moet eerlijk zeggen dat ik al jaren (± 15 jaar) ontworm op basis van mestonderzoek en dat gaat perfect. Heb de laatste 5 jaar al geen besmetting gehad en alleen uit voorzorg 1x p. 2 jr. rond nov/dec tegen lintwormen ontwormd. Dit ook op advies van VPL 't Woud. Uiteraard is het als eigenaar natuurlijk ook zaak om ervoor te zorgen dat de besmettingsdruk zo laag mogelijk is. Maar om even ontopic te blijven, ontwormen met look en nog iets (weet niet meer wat het is) daar ga ik niet aan beginnen :n

Ingekapselde bloedwormlarven zie je niet in de mest of in het bloed. Maar je paard gaat er wel aan kapot...