Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:52

Hier alles weer goed. Gisterenmiddag was hij echt niet lekker. Ik had hem gelongeerd en hij was heel braaf. Eigenlijk veel te braaf want hij doet altijd wel iets ondeugends. En zijn peperemuntje na afloop wilde hij ook niet echt. Dus om half 6 zijn eten weggelaten. Vanaf gisteren eind van de middag zijn hooi weggelaten en vandaag was hij weer als vanouds. En zijn droge muesli eet hij ook weer normaal. Ik heb hem wel gisterenmiddag colosan gegeven. In principe is hij uitgewisseld, maar zijn kiezen moeten nog sluiten. Zou dat geweest kunnen zijn. Achteraf vraag ik me wel af, zou hij niet gewoon iets kramp hebben gehad en dat hij dan als eerste zijn muesli laat staan?? Vond hem de dagen ervoor al wat opgeblazen. Of is dit het kip en het ei verhaal?

Hij vond alleen vanmiddag wel dat hij zijn brave longeerrondjes even moest inhalen, dus die is net vreselijk uit zijn dak gegaan. Ik heb net een kwartier de bak staan harken. Zulke grote kraters had hij erin geraced.

Latruda, dat is super !!! Maar dat ze ook zo braaf was.

Fargo, slim zijn die rakkers he? Is alles wel goed met Willy?

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:49

fargo schreef:
Latruda DAT klinkt super! *\o/* *\o/* *\o/* Zie je wel dat het al weer kon? Fijn hè om er weer op te zitten. Ben ook zo blij als een klein kind als ik er op zit. Hoe doe jij dat met tijden in de gaten houden dat je draaft bijv met het longeren?
Hoe moet jij eigenlijk opbouwen qua tijden en duur? Ben nieuwsgierig!!

Ehmm.. ik heb eigenlijk geen specifiek schema gekregen...
Ik kreeg alleen te horen de 1e week 3 keer per dag stappen.
De week er op longeren en die week daarop er weer op. Nu heb ik het rijden dus 1 week extra uitgesteld omdat ik haar nog te bloot vond.
Ik doe het een beetje op de gok. ik kan goed aan truda zien wanneer ze genoeg heeft gehad. ook heeft ze dagen dat ik kan zien dat ze helemaal niets wil.. nou dan doen we ook niets..
Wedstrijden oid doen we toch niet meer. dus we doen het lekker op ons dooie gemakje. als we van het voorjaar/zomer maar lekker weer naar buiten kunnen dat vind ik het belangrijkste. Want dat is wat we beide leuk vinden.

damian23 schreef:
Latruda, dat is super !!! Maar dat ze ook zo braaf was.

Nou daar verbaasde ik mij dus ook over... ik ben namelijk heel wat andere dingen van haar gewend haha.. :')

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 10:52

Wat apart eigenlijk dat je daar geen voorschriften voor hebt gekregen omdat ze mij echt redelijk expliciet ook aangeven dat ik eerst een 15 aan de slag mocht waarvan 10 min stap en 5 min draf en per week opbouwen met 5 min draf erbij. Dus na een maand in totaal 20 minuten draven en in de tweede maand doorbouwen naar 40 minuten draven (volgens mij heb ik in mijn hele leven met hem nog geen 40 minuten gedraafd zelfs niet in een lesuur ;-) ) Hahaha

Vanmorgen was Whizzard erg wakker. Zal ook komen omdat er een giertank buiten naast zijn box werd gevuld en dat vindt ie altijd wel een beetje druk ;-) aan zijn hoofd 8-) Maar ik deed op een gegeven moment zijn box open om even zijn kuil goed te leggen en toen peerde hij em ineens. Rende die het bochtje om (ik dacht ooooh jee naar buiten - wei) en ging nog een bochtje om ons gangetje in om bij de deur naar de loopstal te gaan staan wachten. Wat een grappenmaker!!! Hij gaat tegenwoordig natuurlijk van half 1 tot half 5 in de loopstal, kennelijk had hij er al zin in. Hij was ook veel aan het hinniken.
Sinds gisteren of eergister heb ik hem 'smorgens samen met Willy even buiten omdat Willy zijn been moet worden gewassen en afgespoten. Dan zet ik willy eerst klaar en haal whizz later op. Nu was ie al aan het hinniken en aan het klaarstaan toen ik met Willy langsliep dus toen maar samen naar buiten gelopen ;-) Bijdehandte bui dus :j <3

Wel een goed teken dat ie zo wakker en alert is! Gisteren heb ik 40 minuten gegraasd, niets aan hem gemerkt verder gelukkig
En weer even gereden, nu ongeveer 8 minuten draf gehaald 8-) /3 hij doet goed zijn best. Maar 1 noodsprong :') Zo dus maar even door. Onder het zadel gallopeert hij niet aan, dus heb ik toch wat meer te zeggen en je kunt goed voelen als je weer even stukje moet stappen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:32

Oooooh wat ben ik blondt, kom er net achter dat de paarden bij ons altijd de eerste dag 3 uur naar buiten gaan ipv 2 uur. Hoe kan ik dat nou zo verkeerd onthouden hebben? Vandaag weer 45 minuten gegraasd, kwam er daarna pas achter anders had ik langer door gegaan.
Nu morgen maar naar 1,5 uur of iets minder en dan de dag erna proberen richting 2 uur te gaan?? Hij houdt zich tot nu toe prima.
Heb vandaag niet zo wakker gewoon zijn kuil hetzelfde gelaten na het grazen, morgen als ik langer ga grazen de portie kuil erna maar even aanpassen...

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:03

[quote="fargo"]Oooooh wat ben ik blondt, kom er net achter dat de paarden bij ons altijd de eerste dag 3 uur naar buiten gaan ipv 2 uur. Hoe kan ik dat nou zo verkeerd onthouden hebben? Vandaag weer 45 minuten gegraasd, kwam er daarna pas achter anders had ik langer door gegaan.
Nu morgen maar naar 1,5 uur of iets minder en dan de dag erna proberen richting 2 uur te gaan?? Hij houdt zich tot nu toe prima.
Heb vandaag niet zo wakker gewoon zijn kuil hetzelfde gelaten na het grazen
, morgen als ik langer ga grazen de portie kuil erna maar even aanpassen...[/quote]

Hahah lag ff helemaal dubbel :') Pas op, niet teveel grasjes eten hé?! :P
Haha neej alle gekheid op een stokje.... 8-)
Ik kreeg trouwens helemaal geen schema o.i.d. mee om rijden op te bouwen, dat heb ik dus allemaal zelf gedaan en ingeschat... Wat een verschillen weer met de klinieken..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 23:21

Hahaha, nou als ik daar zo lang sta, krijg ik zelf ook gewoon trek hoor, dat is toch niet zo raar Vincy? :o :o Allebei wat grasjes :D

Vandaag dus 1,5 uur gegraasd. Dat ging prima, daarna binnengezet zijn mueslie gegeven en echt maar een pietsje van de kuil ipv 1,5 kg. Hij stond wel even met zijn achterbeen te hengelen toen hij net binnen was, gister ook dacht ik, maar verder geen problemen. Nog even blijven hangen om te zien of hij wel lekker was, dus toen paar keer handje kuil gegeven van de portie die die verder niet kreeg en dat ging goed. Toen ik na uurtje terug kwam stond ie nog zo kwiek op me te wachten. Heerlijk, ben er blij mee. Morgen dus 2 uur proberen te halen, heb mijn cd-speler die ik al eeuwen heb maar nooit gebruikt maar even aan de oplader gelegd dan heb ik morgen een cd-tje terwijl ik gras sta te eten ;-) :+
Was nu maar een beetje liedjes gaan zingen om de tijd te verdrijven :D

Hoe gaat het hier verder? Ben vandaag aan 8 minuten draven toegekomen. Hij gaat wel nog lichter en energieker draven nu en ook zijn stap is vanaf het begin nog weer kordater. Dus ik merk dat hij conditie en kracht gaat opbouwen. Dat is mooi dan is het ook makkelijker om een rondje extra te draven op een gegeven moment. Zijn aanleuning is in ieder geval heel fijn, daar ben ik super super blij mee.

_Luziream

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:01

Fijn te lezen dat het allemaal voorspoedig gaat met jullie!!!!!

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:38

Super om te lezen Fargo!! :D

Wij hebben zondag onze eerste onderlinge wedstrijd sinds na de koliektoestanden. Ik verwacht er niet veel van. Ben zelf zo gauw zenuwachtig. Maar ben erg benieuwd! :D

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 00:54

Even nog tussendoor, kunnen jullie niet vragen of dit topic een HK topic kan worden ipv dat het bij medisch blijft staan?

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:23

Joeppie, vandaag onderlinge gehad!! Ging goed!! :D Helemaal blij met mijn 176 punten! *\o/* We zijn nog lang niet waar we moeten zijn, maar het begin is er! :D En ik ben onwijs trots op haar <3 Mijn topper :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 22:13

Het nadeel als het huiskamer wordt, is dat potentiele nieuwe koliekers niet zo maar in het topic kunnen komen. En er staat natuurlijk ook best info in die anderen kunnen gebruiken..

Nou we hebben het overleefd! Whizz heeft vandaag en gisteren op het land gestaan, gisteren 3 uur en vandaag 4 uur.
De korte versie: ik ben met hem gisteren aan de longeerlijn de wei in gegaan met de rest van de paarden. De eerste paar rondjes galop van de anderen heeft hij bij mij gestaan. Toen ze wat rustiger waren hem los gedaan. Tja hij vond het natuurlijk geweldig, los zijn, gras en bij ZIJN VRIENDEN. Dus ja hij heeft er wel wat sprongetjes (hele elegante en heeeel hoge) opzitten. En soms heel netjes wat drafjes, maar ook wel wat galopjes helaas, maar kennelijk deed dat helegaar geen pijn want hij deed het lekker toch (stout!!). En af en toe ging hij terug naar draf als ik dat vroeg ;-) Gelukkig had ik me er wel aan overgegeven inmiddels dat er vast wel wat galop werk zou plaatsvinden :') Ik heb een paar prachtige foto's dat ie helemaal groot staat te kijken met grote neusgaten helemaal 'hengst". Maar geen actiefoto's want dan was ik angstig aan het kijken of het wel goed ging :j
Geen last van buikpijn gehad gelukkig. Vandaag waren ze een stuk rustiger de rest ging staan eten, whizz ook tot ie ineens vond dat er toch wel even wat moest gebeuren.. een klein rondje galop en toen toch maar weer eten. Viel niets tegen. Ook vanmiddag geen pijn of onrust, hij had weer de grootste praatjes dat er NOG meer gegeten moest worden. Morgen gaan ze vanaf uur of half 9 naar buiten en dan krijgt hij bij binnenkomst nog klein beetje kuil en om 5 uur ook nog, elke dag een uurtje meer dus een kleinere portie kuil. We bouwen dus af en 'savond krijgt hij wel "nacht" portie. Ik ben heel blij hoe hij er uitzag en hoe relaxed en soepel hij liep. Hij doet het goed en ik ben super blij en tevreden met de grote vent! Als ik de foto's heb opgeladen deze week zal ik die stoere wel eens opnemen!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 02:49

Goed zo!!!!! whizzemans goed dus

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 15:26

Vincy goed zeg! Mooie punten en je bent weer onderweg. Knap hoor! Dat is nog eens wat anders dan een dagje de wei op ;-)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:35

Wat een goede berichten !!

vincy, super gedaan toch? Ik hoop eind dit jaar voor het eerst een keertje een wedstrijdje te doen.
Vrijdag even 10 minuutjes les gehad (schoonzus en lesgeefmens is net geopereerd maar die kwam even buurten). En Fargo, ik werd direct aangepakt op mijn scheefzitten in galop ;) Ik heb huiswerk gekregen.

Van het weekend is hier het gras lekker afgemaaid. De jongens stonden bijna te huilen bij het hek. Hoe durfde ik hun grasjes te onthoofden..... Maar met deze nachtelijke temperaturen komen die van mij nog niet op het gras. Veel te veel fructaan en ik ben erg voorzichtig met grasjes.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 09:41

@Damian: je mag die arme grasjes toch ook helemaal niet onthoofden, jij Bruut :+ ! Fijn dat je weer even les hebt gehad en dat er weer wat punten zijn aangestipt.

Gisteren aan het einde van de middag maar even langsgeweest. Ze zijn om half 2 binnengehaald, hij krijgt dan nog wat kuil en om 5 uur ook. Je kon zien dat hij het best een lange dag had gevonden. Even een wandelingetje gemaakt en toen ik 'savonds kwam stond ie er frist bij dus gereden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:13

Ik denk dat ze hier over een week of 2 het gras op gaan. Heel voorzichtig.........
En dat wordt lachen, want cil is meestal niet meer van het gras te krijgen als hij maar zo kort mag. Je kan hem wel pakken maar zodra hij merkt dat we richting de poort gaan, draait hij zich om en rent hij terug.... Dus dat wordt met wat lekkers naar binnen halen ;)

Hoe doen jullie dat trouwens nu met ontwormen. Ik had in mijn voeradvies van Emmeloord staan "regelmatig ontwormen". Nu geven ze daar alleen maar wormenspuiten mee als er uit wormonderzoek blijkt dat je paard wormen heeft. En daarnaast wel een keer blind ontwormen in het najaar. Ik vind dat maar eng. Zeker omdat je zoveel verhalen hoort dat die wormonderzoeken niet betrouwbaar zijn.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:16

fargo schreef:
Je kon zien dat hij het best een lange dag had gevonden. Even een wandelingetje gemaakt en toen ik 'savonds kwam stond ie er frist bij dus gereden.

Daarvan was ik van de week enorm geschrokken. De paarden hadden de hele dag in de paddock gestaan en wij kwamen om 18.00 uur van boodschappen halen terug. Was Ciloy weg. Althans die was gaan slapen. Dus wij alle twee.... daar gaan we ... hij heeft koliek. Maar Ciloy bleef ons met een slaperige blik aankijken, zo van.. wat staan jullie daar nou. Je ziet toch dat ik lig te pitten..... Meneer was gewoon zo moe en voldaan van een hele dag in het zonnetje dat hij even liggend wilde slapen. pfff. was wel erg geschrokken...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 13:54

Ja wat kun je dan schrikken hè? Whizz zag er ook een beetje verfromfraaid uit en ik dacht even dat ie dus had gelegen in zijn stal, maar zag later dat het modder was dus had buiten lekker liggen rollen natuurlijk. Best intensief hoor buiten in de zon en evt windje erbij.

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:06

Aaah wat goed om te horen dat Whizz lekker naar buiten is geweest!! En dat het goed gegaan is allemaal!! :D *\o/* Echt super fijn!! :j :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 17:18

Hai Vincy, ja het is heerlijk om te weten dat ie weer lekker met zijn vriendjes buiten loopt overdag. 'savonds staat ie weer in zijn box en dan is ie vlgs mij eerst weer even teleurgesteld. Ik doe hem ook nog niet los in onze paddock, dat mocht pas na een maand, dus dat is nog wel sneu als de rest even buiten staat, maar dat gebeurt nog niet zo vaak dus dat scheelt. En over een weekje is het al zover dat hij er wel weer bij mag. Zometeen op tijd naar stal en nog even rijden, mag vanaf vandaag een half uur en dus 20 minuten draven, maar dat haal ik echt nog lang niet. Loop qua draf dus achter, maar denk zeker deze week maar zo - hij loopt overdag ook al extra, nietwaar?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:44

Heerlijk zeg voor jullie paarden dat ze het gras weer opmogen!! Super :)
Indy moet het doen met haar stenen paddock en ze mag af en toe in de bak (waar ook wat grasjes staan) maar gelukkig heb ik zulk mooi hooi, tis bijna gras :))

Indy en ik hebben over 4 weken weer ons 1e optreden, ik heb er echt zin in :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 12:32

Jemig Bojangles al weer samen optreden? Te Gek zeg! Dat is super nieuws joh! Kan me voorstellen dat je er naar uit kijkt!

Nou mijn whizzemannetje voelt zich kennelijk heel erg goed want hij laat zich 'smiddags niet pakken. Onze paarden komen van uit de wei in een paddock en worden daar dan gepakt en naar binnen gebracht. Nou Whizz mooi niet! Hij gaat daar lekker een beetje rondrennen en ouwehoeren. Niet echt heel erg handig, maar waarschijnlijk wel een teken dat ie zich lekker voelt. Heb in ieder geval gisteren toen ik het hoorde spontaan er weer een minuutje draven extra bij gepakt en vanavond gaat ie op voor de 15 minuten ;-) (in totaal dan hè? niet in een keer achter elkaar :+ ). Ik denk maar zo, hij kan beter bij mij draven en aan de slag dan in zijn uppie in de paddock aan het ouwehoeren.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:51

www.paintingpony.nl :D

Wat als een grapje begon........... :))

Pffff gister had Indy ruzie gemaakt met Bo, die was dwars door 2 draden stroom gegaan en toen schuin door 2 lagen lint van de zandpaddock gesprongen en ja wat was ik blij dat ik de dag ervoor de zandpaddock in 2 had gedeeld en dus 3 lagen lint aan de kant van de weides had geplaatst..... én dat ik die niet open had gister, maar dat de andere 2 paarden in de paddock stonden :=
Want Indy stond er dus gezellig bij :=

Ik weet niet wát er is gebeurd, want de stroom die wij op het draad hebben gaan ze niet zomaar doorheen, Bo stond er ook echt een beetje beduusd bij, wondje boven het oog, die heeft echt flinke klap gehad van het stroom. Indy was er natuurlijk netjes overheen gestapt....

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:37

Ooh jeetje toch!! Gelukkig is het goed afgelopen Bojangles!! Je moet er toch niet aan denken als.....

Leuk dat Whizz zich zo goed voelt Fargo! Heerlijk :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:19

Bojangles, wat een draakjes. Maar gelukkig is het goed afgelopen en had Bo alleen maar een wondje op haar hoofd.

Fargo, Whizz is een boef. Maar wees blij dat hij zich goed voelt. Ik heb liever een ondeugend paard dan een ziek paard.

Hier afgelopen zaterdag toch weer een licht krampje gehad. Colosan erin en na een uurtje was hij er weer. Vreemd want hij had geen gas ofzo. Het leek mij echt een krampkoliek. En dan komen weer die twijfels. Waar komt dit vandaan? Weersomslag (was ineens hier windkracht 6 en koud), schimmeltje in het hooi (had net mijn laatste baal gebruikt, dus onderop lagen. Ik had al 2 balen weg moeten gooien omdat die stoffig waren (leek op schimmel). Gelukkig zaterdag nieuw hooi gehaald. Ik blijf toch maar weer steeds de oorzaken zoeken.

Fargo, vind Whizz die Colosan ook zo vies? Cil loopt altijd nog een half uur erna gekke bekken te trekken en te flamen. En de rest van de dag stinkt hij naar speculaas.