EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:04

superpony schreef:
darwin schreef:
Ik heb een hackney ruin die dit jaar 12 wordt, en hij heft ook heel veel last van tandsteen en stink ook behoorlijk uit zijn mond.
Heb een tijd terug heel het gebit schoon laten maken , maar 14 dagen later had hij alweer tandsteen.
DA dacht nog niet aan EORTH omdat hij daar nog te jong voor zou zijn.
Maar na veel posts hier te hebben gelezen begin ik toch wel te twijfelen.
Denk toch maar dat ik binnenkort eens foto's laat maken.


Ow, vervelend, maar kan natuurlijk ook iets anders zijn. HOe heeft de veearts gekeken? Echt ver in de mond? En hoe eet je paard?

Ja hij heft echt goed gekeken, en hij heft idd nog niet die bobbels in zijn tandvlees, alleen overmatig tandsteen en een slechte adem. Hij eet goed, ziet er ook goed uit.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:01

Onze shet had fistels en niet eens overdreven bobbels. Achteraf gezien kon hij al even minder goed afbijten. Wij geven nooit iets extra's, maar kindjes van anderen mochten wel een worteltje geven en dat beet hij niet goed af, maar ik zocht daar niks in en gaf gewoon geen wortels. Hij toonde verder nooit pijn.

Toen hij koliek leek te hebben, was het geen zware koliek, maar hij was echt niet lekker. Die dag behandeld als koliek. Dag erop leek ietsje beter. Dag daarna nog zelfde en kreeg ik twijfels. Daarvoor en daarna nooit koliek gehad of iets anders.

Darwin, eotrh kun je uitsluiten met foto's. Geur uit de mond kan komen door rotte tanden/kiezen. Onze shet had een rotte kies en dat was echt vreselijk. Maar die kies had geen eotrh. De rest ernaast is ook niet rot en het stinkt niet meer. Maar dan moet je echt iemand hebben die verdoofd en met een lampje helemaal tot achterin kijkt. Als je veearts dat uitgebreid heeft gedaan, moet je richting de maag gaan denken.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:17

superpony schreef:
Onze shet had fistels en niet eens overdreven bobbels. Achteraf gezien kon hij al even minder goed afbijten. Wij geven nooit iets extra's, maar kindjes van anderen mochten wel een worteltje geven en dat beet hij niet goed af, maar ik zocht daar niks in en gaf gewoon geen wortels. Hij toonde verder nooit pijn.

Toen hij koliek leek te hebben, was het geen zware koliek, maar hij was echt niet lekker. Die dag behandeld als koliek. Dag erop leek ietsje beter. Dag daarna nog zelfde en kreeg ik twijfels. Daarvoor en daarna nooit koliek gehad of iets anders.

Darwin, eotrh kun je uitsluiten met foto's. Geur uit de mond kan komen door rotte tanden/kiezen. Onze shet had een rotte kies en dat was echt vreselijk. Maar die kies had geen eotrh. De rest ernaast is ook niet rot en het stinkt niet meer. Maar dan moet je echt iemand hebben die verdoofd en met een lampje helemaal tot achterin kijkt. Als je veearts dat uitgebreid heeft gedaan, moet je richting de maag gaan denken.


Ik denk dat die geur juist komt omdat hij zoveel tandsteen heft, bij honden is dat ook altijd zo, en als de tanden dan weer schoongemaakt zijn is het weg.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:01

Elisa2 schreef:
Bij die van mij begon het ook met "onschuldig" tandsteen, ik gaf nog het nieuwe voer de schuld..maar in twee jaar tijd toch geevolueerd tot EORTH. Ik denk alleen dat als je met het blote oog verder nog niks kunt zien, dat je op de rontgenfoto ook niks zult zien.


Dat is helaas niet waar. Bij mijn paard was eigenlijk niks te zien aan haar tandvlees. Het was alleen iets verdikt en er zat een piepklein rood stipje op. Toch was het al zover dat al haar snijtanden eruit moesten.

N4N4
Berichten: 1117
Geregistreerd: 15-10-15

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:57

Zit al een tijdje mee te lezen in dit topic , wat ik me afvraag en wel interesant zou vinden is om foto's te zien van deze ziekte

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:51

darwin, er kunnen meerdere redenen voor zijn. Bij EOTRH stonk hij niet uit zijn mond en alle snijtanden waren aangetast.

Jaar later stonk hij vreselijk en had hij 1 rotte kies. Ik heb die kies nog in mn handen gehad en die lucht was echt niet te doen.....Rest er omheen is prima en hij stinkt ook niet meer.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 08:42

Ootie schreef:
Elisa2 schreef:
Bij die van mij begon het ook met "onschuldig" tandsteen, ik gaf nog het nieuwe voer de schuld..maar in twee jaar tijd toch geevolueerd tot EORTH. Ik denk alleen dat als je met het blote oog verder nog niks kunt zien, dat je op de rontgenfoto ook niks zult zien.


Dat is helaas niet waar. Bij mijn paard was eigenlijk niks te zien aan haar tandvlees. Het was alleen iets verdikt en er zat een piepklein rood stipje op. Toch was het al zover dat al haar snijtanden eruit moesten.


Hier inderdaad hetzelfde. Behalve dat het nog niet zo ver gevorderd was. Maar het was er wel en van buiten niet te zien

Elisa2

Berichten: 37654
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:31

Oke goed om te weten, ik ben wel benieuwd naar wat de criteria is voor de snijtanden om eruit te moeten. Is dat als ze los gaan zitten? of omdat de wortels oid ontsteken? wat niet met het blote oog te zien is?

Mijn tandarts leek het nog niet nodig bij die van mij, maar al zijn boventanden zijn al zowat weg en onder vielen vooral de verdikte tandwortels en blootgelegde tandhalzen op, die tanden waren ook enorm lang..{leken wel slagtanden} die zijn nu ingekort en op de pijn testen reageerde hij niet zo.

N4N4, ik heb niet zulke hele duidelijke foto's..deze had ik al eerder gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Ondertanden

Afbeelding
Stukje van boven en onder

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:21

De precieze criteria weet ik niet maar ik denk de mate waarin de tanden zijn aangetast. En ook nog hoeveel tanden zijn aangestast. Die van mij had boven al heel erg, maar onder viel het nog wel mee. Toch hebben ze er alles uitgehaald want onder zou sowiso ook worden aangetast, en hij was ontzettend mager... @Elisa2, zo ver ik kan zien, lijkt het mij al wel dat het wat verder gevorderd is en zou je aanraden om foto's te maken. Maar uiteraard ben ik geen dierenarts. Bij mijn paard zag er het zo uit: En zoals je kan zien was het tandvlees ook helemaal teruggetrokken zoals bij jouw paard...

Afbeelding

Afbeelding

Boven:

Afbeelding

Onder:

Afbeelding

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:27

Helaas heb ik geen rontgon foto's. Super jammer want je kon heel goed zien dat er 7 tanden waren aangetast en opgezet.

Zal eind van de middag even proberen foto's te maken van zijn tanden en tandvlees!

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:33

morgen komt de da uit voorzorg toch maar foto's maken en in ieder geval zijn gebit schoonmaken.
ik zal straks oook nog even fotos maken.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:34

superpony schreef:
darwin, er kunnen meerdere redenen voor zijn. Bij EOTRH stonk hij niet uit zijn mond en alle snijtanden waren aangetast.

Jaar later stonk hij vreselijk en had hij 1 rotte kies. Ik heb die kies nog in mn handen gehad en die lucht was echt niet te doen.....Rest er omheen is prima en hij stinkt ook niet meer.


Ik denk ook dat die geur van het tandsteen afkomt, want toen zijn tanden schoongemaakt waren rook je niks, en zodra het tandsteen weer terug was ( binnen 3 weken) stonk hij weer.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:17

Hier dan de foto's van mijn hackney ruin van 12 jaar oud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37654
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:00

Dankje Floor, ik zat zelf ook al te denken dat het wat meer gevorderd is al. Ik hou het even in de gaten de komende tijd, mijne eet nog goed en is ook niet mager en gewoon vrolijk.

Die van jou was wel heel erg mager zeg..is hij nu weer bijgetrokken?

Dat tandsteen stinkt bij die van mij ook heel erg, en als ik het niet weghaal zorgt dat ook voor tandvleesontsteking. Je kan het heel makkelijk zelf weghalen met een theelepeltje.

Maar het is verstandig dat je het na laat kijken! ik weet er verder nog niet voldoende van om er wat over te zeggen op basis van de foto's.

Myrthee_

Berichten: 2570
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:37

Afbeelding
Boven een gezonde snijtand, midden tand waarvan de wortel is opgelost, onder tand met overmatige cementvorming.

Balen dat er een aantal paarden hebben waarvan de kiezen ook problematisch worden. Hoop dat het op te lossen is.
Als het goed is blijft EOTRH beperkt tot alleen de snijtanden, maar er zal vast en zeker een verband tussen kunnen zijn.

Mijn oude merrie mist haar snijtanden nu bijna 2 jaar. Ze zit nu op het eind van haar dracht en tikt bijna de 24 aan. Ben nog steeds onwijs blij dat die tanden er uit zijn. Ze is in topconditie.
Afbeelding

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:41

Het duurde even voordat ik goede foto's had. Meneer wou naar binnen in plaats van mijn gezeur om foto's.
Ik lees veel dat er last is van tandsteen, stinkende adem of opgetrokken tandvlees maar ik zie niet echt dat die van mij daar last van heeft.
Het is juist erg rood en pukkeltjes. Boven, wat je helaas op de foto niet kan zien, heeft hij links en rechts bulten zitten.
Op de rontgon kon je ook goed zien dat de tanden al redelijk ver opgelost waren. Alleen boven 2 snijtanden en onder 3 snijtanden waren nog niet aangetast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:36

Onze reden was dat onze shet pijn toonde en koliekerig was. Dus toen we erachter kwamen dat hij EOTRH had, zijn ook binnen enkele dagen alle snijtanden direct verwijdert. Puur ook omdat het niet verwijderen doorgaans uitstel is en geen afstel. Dan maar beter gehad hebben. Hij doet het sindsdien 2015 ook prima zo. Op die ene keer een rotte kies na dan. Geen idee waar dat vandaan kwam.

Darwin, een beetje tandsteen hoort niet te stinken. Ik ruik het in ieder geval nooit. Maar die van ons hebben weinig tandsteen, omdat ze geen brok en muesli's eten en heel veel hooi.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:56

superpony schreef:
Onze reden was dat onze shet pijn toonde en koliekerig was. Dus toen we erachter kwamen dat hij EOTRH had, zijn ook binnen enkele dagen alle snijtanden direct verwijdert. Puur ook omdat het niet verwijderen doorgaans uitstel is en geen afstel. Dan maar beter gehad hebben. Hij doet het sindsdien 2015 ook prima zo. Op die ene keer een rotte kies na dan. Geen idee waar dat vandaan kwam.

Darwin, een beetje tandsteen hoort niet te stinken. Ik ruik het in ieder geval nooit. Maar die van ons hebben weinig tandsteen, omdat ze geen brok en muesli's eten en heel veel hooi.


Het is wel toevallig dat als zijn gebit schoongemaakt , dat hij dan niet uit zijn mmnd stinkt. Hier krijgen ze trouwens ook alleen ruwvoer en een vitamin/mineralenbrokje.
Honden stinken ook uit hun bek als ze tandsteen hebben.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:11

Ik kan het niet ruiken vanaf hier. Maar gewone mondgeur bij paarden zijn niet altijd roosjes. Onze paarden hebben ook wel wat aanslag, maar stinken niet. Toen onze shet een root kies had, viel je echt flauw. Die kies ging eruit en heb ik vastgehouden. Daarna heb ik echt 10x met van alles mn handen moeten wassen, want de lucht was echt vreselijk en ging er niet vanaf.

Dan zou je eerder denken dat je paard diastasen heeft, maar dat zou een tandarts zien en vertellen als hij dat schoonmaakt, neem ik aan.

Fifo
Berichten: 115
Geregistreerd: 12-11-13

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:31

@Darwin, Ik zou misschien eerder denken aan een maagprobleem dan aan EORTH als ik je foto's zo zie. Tandsteen kun je ook makkelijk zelf verwijderen d.m.v. een stukje schuurpapier.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 15:58

Rijden nu naar huis van de kliniek controle. Meneer zijn tanden waren weer meer slechter geworden.
Woensdag eind van de middag moeten we hem brengen naar de kliniek en dan worden donderdag 8 snijtanden getrokken - boven 4 en onder 4-. Vrijdag mogen we hem gelukkig weer ophalen en dan goed laten herstellen. :(

Elisa2

Berichten: 37654
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:15

Ah dat is slecht nieuws..heb je een rontgenfoto laten nemen? heel veel sterkte met de operatie alvast.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:42

Waar ben je geweest en hoe gaan ze het doen?

Onze shet zou staande gedaan worden in Utrecht, maar dat ging niet, dus belden ze dat ze hem onder narcose gingen brengen. Ging niet vanwege de gebrekkige werkruimte voor de arts, dus niet door protest.

Herstel valt echt enorm mee. Wij kwamen 's avonds en was hij suf, maar at wel al hooi. Wij hadden sp gehaald, maar hij at direct weer mee met de rest van hooi. Ik hoefde niet te spoelen, maar mocht het wel doen als dat lukte. Die pony is hartstikke makkelijk, dus dat wel een week gedaan. En hij kreeg metacam.

Het enige is dat mn merrie een beetje raar deed toen hij uit de kliniek kwam.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:09

4 maand terug hebben ze rontgon gemaakt en vandaag weer. Was al meer verslechter en aangetast.
Zelf ben ik er niet bij maar ze zeggen dat ze zijn gebit verdoven en ze daarna gaan trekken.
Ze zijn hier kundig in het is niet de eerste keer.

Ik ben bij Paardenkliniek Wapenveld.

Helaas kan het misschien deze week niet doorgaan i.v.m privé redenen. Dus we zullen zien.

edit:
Vraagje!
Voor de genen die al hebben getrokken willen die mij via hier of pb sturen hoe ze dat hebben gedaan en hoeveel het ongeveer kostte?
Trekken ze ook tanden aan huis of mag dat alleen op kliniek?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:45

Hier is de shet in Utrecht op de kliniek gedaan. Is ook daar vastgesteld, omdat hij koliek had en we daar al waren. Hij zou dus met verdoving gedaan worden, maar hij was te klein en de arts kon er slecht bij. Toen belden ze dat ze hem gingen neerleggen en onder narcose verder gingen.
Hij is daar 1 nacht gebleven, omdat het goed ging.

Alle snijtanden zijn eruit. Maar alles bij elkaar kwamen we wel op iets van 1700 euro. Dat was dus de eerste opname en koliek onderzoeken erbij. Hij is 1 weekje thuis geweest en hebben we hem terug gebracht voor deze ingreep.
Het overviel ons toen en we zijn niet verder gaan kijken eigenlijk.

Ik kan de rekening nog wel opzoeken.

Het is wel vrij open en bloederig, dus een hygienische ruimte lijkt me wel gewenst