Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:00

@ Justin4ever: Dat je geen wonderen moet verwachten. Als de moeder maar 1m45 is en de vader 1m60, dan ga je daar geen paard uit fokken van 1m70. Het is trouwens niet bewezen dat castreren ze sterker laat groeien.
Mijn hengst is pas met 2,5 een keer goed de hoogte in gegaan en afgelopen 2 maanden is hij ook weer flink aan de groei gegaan, maar dit keer meer in het uitzetten.
Op z'n 8 maanden was hij amper 1m20, best klein voor een warmbloed. Als jaarling had hij niet veel hoogte ingehaald. Hij is erg lang ook slungel gebleven, pas nu komt dat hengstenuiterlijk ietsje de kop op zetten. Het gedrag daarentegen, dat steekt wel al met regelmaat eens de kop op :P

Hij is er nu 3,5 en zit nu toch wel rond 1m60 en ik merk dat hij nog niet uitgegroeid is. Het hangt er maar net vanaf of ze snel in hun groei schieten of niet denk ik. Je veulen kan een mooie hengst van 1m60 worden, maar evengoed een ruintje van amper 1m50. Enkel tijd kan het uitwijzen. Een goed voer- en bewegingsbeleid doet wel veel!

@Barcelano: Lastig hè, die keuze :P Heb het hier ook, hou het me nog elke dag voor. Het moment dat hij echt over een grens gaat met klieren, of het niet goed doet in de sport of er is gewoon geen interesse voor en hij is ook niet interessant voor de fok, dan gaan z'n ballen er af.
Maar langs de andere kant... Ik ben niet anders gewoon dan een paard wat continu aan het testen gaat, dat zelfs WIST dat ze sterker was dan een mens en dat ook gericht ging gebruiken. En net omdat het toch wel klikte en ik die "rottrekjes" voor mij kon omzetten in positieve dingen had ik er ook echt een wereldpaard aan dat voor me door het vuur ging. En ik vind dat ook terug bij m'n hengst. Hij zal testen, hij zal altijd een erg consequente hand nodig hebben maar net als met die merrie is het er eentje die zich makkelijk laat omvormen als je zelf maar eerlijk bent én het leuk houdt. Heb er een enorme klik mee, en dat maakt het nu ook zo moeilijk....

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:34

Varekaj schreef:
@ Justin4ever: Dat je geen wonderen moet verwachten. Als de moeder maar 1m45 is en de vader 1m60, dan ga je daar geen paard uit fokken van 1m70. Het is trouwens niet bewezen dat castreren ze sterker laat groeien.
Mijn hengst is pas met 2,5 een keer goed de hoogte in gegaan en afgelopen 2 maanden is hij ook weer flink aan de groei gegaan, maar dit keer meer in het uitzetten.
Op z'n 8 maanden was hij amper 1m20, best klein voor een warmbloed. Als jaarling had hij niet veel hoogte ingehaald. Hij is erg lang ook slungel gebleven, pas nu komt dat hengstenuiterlijk ietsje de kop op zetten. Het gedrag daarentegen, dat steekt wel al met regelmaat eens de kop op :P

Hij is er nu 3,5 en zit nu toch wel rond 1m60 en ik merk dat hij nog niet uitgegroeid is. Het hangt er maar net vanaf of ze snel in hun groei schieten of niet denk ik. Je veulen kan een mooie hengst van 1m60 worden, maar evengoed een ruintje van amper 1m50. Enkel tijd kan het uitwijzen. Een goed voer- en bewegingsbeleid doet wel veel!

Bedankt voor je uitleg.
Nee een paard van 1.70 dacht ik ook al niet haha maar op zijn minst 1.50 hoop ik toch, dat gaat allemaal precies en ziet er niet gek uit. Op een haflinger van 1.43 pas ik ook nog wel maar dat word nogal krapjes zeg maar.
Hij groeit in ieder geval goed, vandaag half half gemeten en hij is nu om en nabij de 1.30 al.
Ik houd hem ook strikt in de gaten want als veulen was hij ziek en vol wormen en na de nodige ontwormingen en nog steeds goede verzorging (veulenbrokken, vitamines etc) is hij ineens poef de hoogte in gegaan en groeit in lengte en breedte goed door.
Doe er ook allerlei gekke dingen mee (versieren, lang wandelen etc.) dus in de verzorging zit het wel goed.
Ik blijf iig hopen want heb hem een soort van gered en het zou jammer zijn als hij straks om de hoogte weg zou moeten :')
Het is mijn adoptiebaby :=
Wil hem toch zolang mogelijk hengst houden, vind dat zelf fijner maar de boer zegt dat als er van de winter geen aparte plek bij ons voor em is "zijn ballen eraf moeten" (logisch ook wel) vandaar dat ik me even aan het orienteren bent

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:40

justin4ever schreef:
Hmm heb natuurlijk niet alles gelezen maar mijn hengstje is afgelopen 20 maart 1 geworden, liefst zou ik hem hengst houden maar dit kan niet zo blijven ivm de anderen en hij er nu al bovenop wil.
(Hij springt erop maar haalt em er nog niet uit:=)
Van de zomer mag hij nog gaan groeien op de wei en ws wordt hij eind dit jaar gecastreerd.
Wat ik niet helemaal begrijp is, gaat hij als ik hem niet castreer nou het uiterlijk ontwikkelen (logisch) en de hoogte in of gaat hij pas de hoogte in als hij wel gecastreerd word?
Niet dat alles er vanaf zal hangen maar een beetje hoogte en body is wel fijn want ik wil er met mijn 1.78 later wel op gaan rijden:P
Zijn moeder was ongeveer 1.45 en de papa 1.60..
Wat gokken jullie?

Wat voor ras zijn mama en papa eigenlijk?

_Emm_

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:50

Eigenlijk wist ik het wel, maar ik heb dus besloten hem te laten castreren. De 15e mag ik hem brengen en dan wordt hij maandag of dinsdag gecastreerd en daarna mag hij weer naar huis.
Vind het wel spannend eigenlijk. Hij wordt op tafel 'half bedekt' gecastreerd en wordt geholpen met opstaan (hebben ze mooi systeem voor hier). Ik mag als het goed is kijken, dus ben benieuwd!

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:17

Heel veel succes

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:23

Hier is ook de afspraak gemaakt. Hij wordt 6 mei 3....en 7 mei gaat hij onder het mes. Het wordt sowieso onder gehele narcose gedaan, alleen de kliniek kijkt even of het over de balzak kan of dat hij inmiddels te groot geschapen is en via de lies moet. Daarna blijft hij nog vier dagen op de kliniek.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:26

..mijne is zaterdag gecastreerd..op bijna 3 jarige leeftijd.
heb hem ook pas.
De oude eigenaar laat het aan nieuwe eigenaar over of hij/zij het paard hengst willen laten of niet.
ik wou dat niet..heeft geen meerwaarde voor mij.

Het is staand gedaan en ging erg goed.
eerst spuitje dat ie wat slaperig werd daarna nog plaatselijk verdoofd.
ging super en hij heeft er geen last van gehad.
geen bloedingen/ontstekingen ect.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:27

Fijn dat het zo goed gegaan is!
Bij mij op de kliniek doen ze het niet meer staand, anders was dat ook mijn keus geweest.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:34

is bij ons gewoon op stal gedaan..wel netjes en hygienisch..(schrijf t volgens mij niet goed haha )

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:38

@ Sueno, zijn moeder is een haflinger en zijn vader een rasloze bonte hengst. Dus het is een kruising zoals 1 van de vele..
Hier een foto die gisteren gemaakt is, hij heeft volle manen en staart van mammie en meer bouw en beweging van pappie
Afbeelding

@ Rayoow, ik hoor altijd zulke horror verhalen over castraties etc dat ik er gewoon schrik van heb dus zeker fijn voor jou dat het goed gegaan is.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:39

ik heb er bij gestaan met camera en al :$..maar ging snel en goed..
en nu loopt ie als vrolijke ruin rond met 2 andere ruinen.
als de hormonen ect ook verdwenen zijn(nog ongv 2 week denken ze) mag hij de groep in met andere merries en ruinen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:59

Ik heb allemaal foto's van de castratie, als iemand wilt zien :P?

Hee Rayoow.. ik zit nu in Nijkerk haha, op de Havenstraat :+

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:22

Ik zat te denken om op te schrijven om Robert M en Keith Bakker ook door een dierenarts te laten castreren. Toen dacht ik, nee, laat ik dat nou maar niet doen.....

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:29

Woon indertusse in voorthuizen, is net ernaast.
Waar ben je dan? Ben je er vaker?

Heb zelf ook aardig wat fotos.
Hond kwam er aan rennen toen eerste bal eraf was pakte m en rende weg...at m op =o

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:35

rayoow schreef:

Hond kwam er aan rennen toen eerste bal eraf was pakte m en rende weg...at m op =o

Vind je het erg als ik hiervan over mijn nek ga :+ 8)7
Zal wel heel normaal zijn maar toch :')

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:56

Bij ons zullen we nog even moeten wachten. Onze jonge man zn ballen voel ik wel maar errug ver weg dus eerst goed indalen.
Eind deze maand gaat hij uit de kudde, is nu 10 maanden maar al druk op ontdekking.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:04

jaaaaaa foto's

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:05

@justin4ever.
Hou er maar rekening mee dat hij ergens ertussen in blijft. Ik schat zo'n 1.45 á 1.50

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:18

rayoow schreef:

Ja ik ben er elke dag.. ook in Voorthuizen haha. Mijn werk gebied :j

Ik was gelukkig op tijd met de ballen gooien :P

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:07

Ik heb een hengst die volgende week zaterdag 1 jaar is.
Op de manege werd ik geadviseerd om hem te laten castreren omdat het anders een kasteel van een paard word. (hij meet nu 1.53)
maar ik wil dus graag een steviger paard hebben.
en ik lees dus dat ruinen nog harder doorgroeien de hoogte in? ik wil hem straks naar de zomeropfok doen en dan nog even kijken wat ik doe.
castreren in het najaar kan dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:09

Justin: als hij op 1 jaar al 1.30 is zal hij 1.50 wel halen denk ik. Staat hij op stal of 24/7 in het weiland?

Mijn hengst stond in het land toen ik 'm kocht (mei vorig jaar) en was toen nog redelijk slungel. Dan heeft hij maandje op stal gestaan (had stukje weiland gekocht maar heeft erg lang geduurd eer dat volledig rond was) en dan erna in juni mocht hij bij een boer in het land. Daar heeft hij door dat gras en goede porties voeding nog een mooie groeistuip gehad. Nog steeds een slungel, maar wel eentje met iets meer schofthoogte.

Vlak na nieuwjaar was hij beetje mager aan het worden dus dubbele porties hooi gevoerd + 2x/dag krachtvoer en hoppa, kerel had alweer een groeistuip. Hij is er nu 3,5 en ik verwacht dat hij nog wel groeispurtjes zal krijgen (vooral inde breedte dan) als hij deze maand weer 24/7 het weiland in mag tot oktober / november.

Dus als je een laatbloeier hebt, geen paniek ze halen het wel in hoor ;-)

@Lindy: castreren in het najaar kan zonder problemen als de vliegen en insecten weg zijn. Het is niet bewezen dat vroeg ruinen wil zeggen dat ze hoger worden. de ene krijgt jong een roeistuip en stopt ook vroeg met groeien, de ander krijgt die laat en groeit langer door. Of je hebt pech en je paard begint vroeg en blijft lang de hoogte in gaan :)
Maar of hengst houden echt zal helpen om dat tegen te gaan, da's gewoon gokwerk en geluk hebben...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:18

@ Varekaj, Hij staat nu sindskort 24/7 buiten.
Voorheen stond ie snachts op stal en ging hij vaak overdag naar buiten.
Toen was hij echt een zielige slungel ja.. hij was ziek.
Sindstoen heeft ie een enorme spurt al gehad nadat hij intensief verzorgd is dus hoop dat er nog zon spurt komt.
Hij blijft het ook goed doen en voelt zich ook goed en freet de oren van men kop :P
Als ik logisch nadenk zou castratie wel beter zijn want door die intensieve verzorging is hij enorm tam en denkt hij dat hij alles mag en overal (letterlijk) voorrang heeft.
Loopt iedereen en alles achterna en zou het liefst op schoot zitten.
Typisch geval van: "Mijn baasje is alleen van mij en de rest kan erin stikken want ik ben de leukste"
Ik besefte vandaag dat hij echt vreselijk vervelend is nu eigenlijk als ik in de groep iets doe.
Zodra ik hem alleen heb is het goed maar pfoe... ruziemaker wordt het ook al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:56

Mijne is ook erg mensgericht, altijd al geweest. Waarschijnlijk omdat m'n ex en ik (heb 'm van ex overgekocht vorig jaar) hem nogal vaak in de hand hebben gehad omdat hij nogal een dutsje was. Stond echt altijd en overal onderaan de rangorde, ging echt niet goed. Hij kruipt nu soms nog in je jaszak om te knuffelen.
Best nadelig als je les hebt (hij is net zadelmak en wordt nu ingereden) en hij wordt moe, dan wil hij wel eens naar m'n lesgever lopen om een knuffel te halen :')
En goh ja, rotzooien begint hij nu ook wel te doen.

Voordeel dan weer is dat hij erg makkelijk te rijden is, ook met zadelmak maken. Hij is altijd zo in de hand geweest dat hij ook blindelings vertrouwen in me heeft. En dat ik 'm verdomd goed ken en ook echt helemaal niet bang ben om 'm op z'n flikker te geven als hij eenmaal aan het klieren gaat. Terwijl hij weet dat over mijn grens écht te ver is, en dan laat hij zich ook netjes corrigeren.

Het is afwegen wat je ermee aan moet, en ook karakter afhankelijk. het heeft voor- en nadelen, zo'n hengst die je volgt als een hondje. de mijne eist me niet op als er andere paarden bij zijn, dat scheelt wel.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:03

Die van mij is nu ongeveer 1 jaar en 10 maanden en wordt 23 april gecastreerd. Vind het ook ontzettend spannend! 1 bal is nog niet ingedaald, dus ze gaan kijken of het via de lies of de buikholte kan gaan...

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:04

Ik wilde nog even Capote's verandering in gedrag vertellen :)
Ik ben vandaag weer geweest, en wat een verschil! Hij stond lekker buiten te relaxen, beetje naar wat lekkere merries te kijken.
Kon het prima uit de paddock halen, 1 keer even wat terug gezet en dat was voldoende.
Geborsteld, geknuffeld ( mijn oudste zoon was mee, die kon hem wat snoepjes geven ). Geen één stap verkeerd.
Daarna gelongeerd. Hij was wel lekker fris en fruitig, maar ook daar geen verkeerde stap. Hij sleurde mij niet mee. Allemaal zo beleefd en vooral eerlijk.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe het was geweest als hij nog hengst was, maar hij was nu zoveel minder gefrustreerd en zo relaxed.
De 'wonden' zagen er ook erg goed uit. Niks geen zwelling of narigheid.
Ben echt blij dat ik deze keuze heb gemaakt!