Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 22:36

geerke schreef:
ik vind haar op beide filmpjes niet goed lopen...op het eerste filmpje loopt ze gewoon in telgang.
De viertakt van de stap is ver te zoeken,op het tweede filmpje draait ze inderdaad als een bevangen paard.
Ik hoop dat je er snel achter komt wat ze heeft. :(:)

Haar hoeven zien er 'vreemd' uit....de stand bedoel ik.Wordt ze natuurlijk bekapt of doe jij het zelf?

Wat ziet er vreemd uit volgens jou?
Mijn smid bekapt ze.
Het tweede filmpje is overigens van een periode geleden toen ze dus niet bekapt is.

Wendy_Komen

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:52

Dat linkerachterbeen op het eerste filmpje. Ze is neem ik aan gecontroleerd op Ataxie?
En hou er inderdaad ook rekening mee dat er 2 verschillende kwalen kunnen zijn bij der. 1 met der voeten, en 1 met het "bijten".
Heel veel sterkte, en ik vind het bewonderingswaardig hoe je hier voor iedereen openstaat!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 22:57

Ataxie is volgende de Mmeptest uitgesloten in Merelbeke.
Dit is wel wat mijn dierenarts dacht.
Het zijn idd niet alleen de 'zere'voeten.Ik probeer het gehele plaatje te vinden,geen symptoombestrijding maar bestrijden bij de 'bron'.

Morgen meet ik haar hoeven op om te kijken of ik de hoefschoenen van romeorowan kan lenen zolang en of dit wel verlichting geeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:59

Je hebt dus twee problemen hier - de overgevoeligheid en het slechte gangwerk. Wat van Nassau betreft: daar ben ik het volledig mee eens, hij heeft ook mijn paard voor de dood weggehaald en als er iemand iets kan doen voor het lopen van het paard dan is hij het wel. Zoals je DA ook in het verslag zei: rollend ijzer - ik denk dat het breakover ijzer een uitkomst zou kunnen zijn. Hoe is de artrose nu eigenlijk vastgesteld, alleen met een echo of heb je röntgenfoto's?

Wat de gevoeligheid betreft: ik zie dus dat je tussen de twee hooivoerbeurten eigenlijk alleen maar een schepje zemelen geeft om de medicatie naar binnen te krijgen. Afgezien van het feit dat ik om verschillende redenen geen voorstander van zemelen ben lijkt me de tijd tussen voerbeurt ochtend en avond te lang. Mijn gedachten gingen van meet af aan uit naar een maagzweer, c.q. beschadiging van het maagslijmvlies e/o darmwand. Je ziet ook op je allereerste filmpje dat het paard juist ter hoogte van de maag|dunne darm aangeraakt wordt en dan juist begint te reageren ( vanaf 1:25) - ik heb het idee dat daar de pijn zit en dat ze dan in de stress schiet waardoor e.e.a. nog heftiger wordt. Omdat je nu equipalazone geeft, zou ik je DA in ieder geval om een maagbeschermer vragen ( Gastrogard bv) - je kunt dan ook zien of dit effect op de gevoeligheid heeft. Ik zou sowieso méér hooi gaan voeren zodat ze niet een aantal uren met een lege maag staat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:00

merk je iets van de but?
Kun je eens een filmpje plaatsen zonder deken?
(Of is het te koud in Nederland?)
Ik vind dat ze op het tweede filmpje vrij steil staat,maar misschien is dat haar stand?
Misschien vertekend het beeld ook omdat ze zo ongemakkelijk loopt,net alsof haar voeten haar vreselijk in de weg zitten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 23:06

Jannepauli schreef:
Je hebt dus twee problemen hier - de overgevoeligheid en het slechte gangwerk. Wat van Nassau betreft: daar ben ik het volledig mee eens, hij heeft ook mijn paard voor de dood weggehaald en als er iemand iets kan doen voor het lopen van het paard dan is hij het wel. Zoals je DA ook in het verslag zei: rollend ijzer - ik denk dat het breakover ijzer een uitkomst zou kunnen zijn. Hoe is de artrose nu eigenlijk vastgesteld, alleen met een echo of heb je röntgenfoto's?

Beide zijn gemaakt.Mijn dierenarts heeft een bepaald merk/type ijzer laten zien en hij zou deze dan bestellen

Wat de gevoeligheid betreft: ik zie dus dat je tussen de twee hooivoerbeurten eigenlijk alleen maar een schepje zemelen geeft om de medicatie naar binnen te krijgen. Afgezien van het feit dat ik om verschillende redenen geen voorstander van zemelen ben lijkt me de tijd tussen voerbeurt ochtend en avond te lang. Mijn gedachten gingen van meet af aan uit naar een maagzweer, c.q. beschadiging van het maagslijmvlies e/o darmwand. Je ziet ook op je allereerste filmpje dat het paard juist ter hoogte van de maag|dunne darm aangeraakt wordt en dan juist begint te reageren ( vanaf 1:25) - ik heb het idee dat daar de pijn zit en dat ze dan in de stress schiet waardoor e.e.a. nog heftiger wordt. Omdat je nu equipalazone geeft, zou ik je DA in ieder geval om een maagbeschermer vragen ( Gastrogard bv) - je kunt dan ook zien of dit effect op de gevoeligheid heeft. Ik zou sowieso méér hooi gaan voeren zodat ze niet een aantal uren met een lege maag staat.

Helaas heb ik ervaring met een paard met maagzweren,dankzij een dieet wat ooit is voorgeschreven waarbij ik haar ruwvoer moest verlagen.Het is ellende en mijn dierenarts of welke dan ook zou neem ik aan toch echt wel opnieuw een maagzweer herkennen of hier uberhaupt aan denken.
Kyana kan ook reageren op enkel aanraking van een been, of haar schouder.het is niet specifiek op een bepaald gebied waar ze nu op reageerd.
Ik geef je gelijk dat het verstandig is mijn dierenarts om een maagbeschermer te vragen.
Meer hooi zou volgens merelbeke niet al te best zijn omdat ze al last heeft van obesitas.ze weegt 620 kilo.
Nu wil ik dit best proberen maar ik kan haar dan niet in de groep laten staan omdat deze echt beperkt zijn in hun voer. om eerlijk te zijn geloof ik niet dat ze te lang zonder hooi staat.s ochtends 4 kilo waar ze tot in de middag mee bezig zijn en daarna in de avond weer hooi, wederom 4 kilo.Ik denk dat er velen zijn die stukken minder voeren.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 23:10

geerke schreef:
merk je iets van de but?
Kun je eens een filmpje plaatsen zonder deken?
(Of is het te koud in Nederland?)
Ik vind dat ze op het tweede filmpje vrij steil staat,maar misschien is dat haar stand?
Misschien vertekend het beeld ook omdat ze zo ongemakkelijk loopt,net alsof haar voeten haar vreselijk in de weg zitten.

Ik zit niet echt in de gemakkelijke positie om een filmpje te maken zonder deken,zit in de nacht en als ik bij de paarden ben is het haast donker.
Misschien dat crazyshar dit morgen wil doen,echter ik ga het lopen niet forceren.
De bute verlicht iets,het was vele malen erger dan in het eerste filmpje.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:13

ik kan het morgen wel doen, als ik aan haar merk dat ze het niet te koud heeft, kan ik haar even vrij in de paddock laten lopen zonder deken, zodat ze dus wel op het zachte loopt.
als ze wilt lopen dan :D ga haar zeker ook niet lopen pushen of opjagen omdat ik zo graag een filmpje wil ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:20

Of een DA zo maar een maagzweer 'herkent' dat waag ik te betwijfelen. Dat ze er ook niet meteen aan denken vind ik ook niet vreemd - DA's zijn geen allesweters en als een paard niet specifieke tekenen vertoont zoals stalondeugden, dan zullen ze er ook niet in eerste instantie aan denken - zeker niet in zo'n specifiek geval als het jouwe. En ook jij zou je daar in kunnen vergissen: er zijn paarden die vol met maagzweren zitten terwijl de eigenaar er totaal geen weet van heeft en niks merkt. In mijn studiegroep is recentelijk een geval aan de orde geweest van singelnijd - dat bleek ook een maagzweer te zijn en geen mens had daar ook maar één moment aan gedacht. . Maar je kunt het makkelijk uitproberen - Gastrogard is in dit geval sowieso een goede zaak want de NSaid's zoals Equipalazone kunnen voor veel problemen zorgen. En wie weet verdwijnt het gedrag er mee.

Jij vindt de tijd tussen de voerbeurten niet te lang? Ik vermoed dat je paard daar anders over denkt. Een paard is immers een 'trickle feeder', d.w.z. de hele dag door hele kleine beetjes eten, kleine hapjes gras. Het maagzuur wordt de hele dag door afgescheiden en kan als de maag leeg is en er bv beschadigingen zijn, tot heftige pijnen leiden - het is niet zoals bij mensen dat de afscheiding stopt als er langere tijd niet gegeten wordt. Als overgewicht het probleem is dan zou je het hooi kunnen vervangen door graszaadhooi, of een deel van het hooi daaarmee mengen. Gzh heeft minder voedingswaarde maar zorgt wel voor een vol buikje. Stro kan eventueel ook ( zacht stro) maar omdat je paar weinig beweegt kan dat tot verstoppingen leiden.
Daarnaast zou je je gewonen hooi ook kunnen weken om suikers kwijt te raken ( half uur in warm water,of een uur in koud water, laten uitlekken)

Wb de hoefschoenen: ik vraag me af of dat een idee is - beter kun je een keer naar Roosendaal gaan om de voeten daar eerst te laten beoordelen. Hoefschoenen zijn best geschikt als de zool gevoelig is maar - tenzij je daar aanleiding voor hebt - zie ik dat nog geen verbetering geven voor een slechte bekapping en\ of afrollen van de voet.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 23:25

Ik ben een groot voorstander van onbeperkt ruwvoer echter werden mijn paarden veel en veels te dik.
(exhber en eczemer,bijna allemaal koudbloeden)
Graszaadhooi heb ik gevoerd,dit ging prima.Echter is nu onvindbaar of onbetaalbaar.
Ik ben trouwens wel op de hoogte dat het voor paarden het meest ideale is om de gehele dag door kleine beetjes te eten,echter overdaad schaad en dan moet je roeien met de riemen die je hebt.

Alvorens ik naar roosendaal ga zal ik woensdag afwachten.
Hierna zal ik verder overleggen met mijn dierenarts.

Overigens zijn haar klachten begonnen in het weideseizoen en had ze meer beschikking tot voeding dmv weidegang met een graasmasker.Zou dit dan geen verschil uitmaken?
Laatst bijgewerkt door timokyana op 24-11-11 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:30

Even om misverstanden te voorkomen: die 4kg per voerbeurt, dat is per paard neem ik aan?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 23:30

Dat is zeer zeker per paard,behalve de shetlander natuurlijk ;-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:31

Tussen 'onbeperkt voeren' en één extra hooigift zit een groot verschil, Timokyana. En zoals gezegd- hooi weken is ook een optie, wel wat werk maar je vangt dan twee vliegen in een klap omdat je dan ook wat aan het overgewicht van het paard doet. Dat slechte gangwerk overigens: dat zou zomaar eens subklinische HB kunnen zijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 23:34

Indien hooi weken een oplossing is zal ik dit graag voor haar doen.Een extra voerbeurt word lastiger omdat ik ook moet werken,echter zal hier vast een mouw aan te passen zijn.
We zullen zien wat woensdag uit wijst,de tijd is tekort denk ik om met bovenstaande veranderingen te zien of ze verbetert.
Ik denk het niet om eerlijk te zijn,maar ben wel bereid alles te proberen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 23:37

De subklinische Hb zou niet te zien zijn op de rontgen/echo?
Zou er pulsatie te voelen moeten zijn?Hoe word deze diagnose gesteld?

(ik zie hier plots veel bekende namen uit het insulineresistentie topic :-) )

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:40

Tis goed dat je alles stap voor stap laat onderzoeken, eerst naar de ene kliniek en dan naar de andere. Je werd door bokkers ook letterlijk van de ene de kliniek naar de andere verwezen. Zoveel mensen zoveel ervaringen en meningen en jij staat overal voor open.
Je hebt inmiddels al zoveel onderzoeken laten doen, ik neem mijn petje daarvoor af.
De klachten van je paard zijn begonnen tijdens het zomerseizoen en toen was de voersituatie heel anders.
Ze loopt slechter na de bekapbeurt. Ze oogde eerder niet bevangen, nu lijkt het idd zo maar dat is echt na de bekapbeurt.
Mogelijk hangt eea samen maar mogelijk zijn er ook meer dingen gaande.
Ik kan me jouw wanhoop zo goed voorstellen en ben eerlijk gezegd heel blij niet in jouw schoenen te staan.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:41

yvonnedv schreef:
timokyana schreef:
ik hoop zo dat ze toch willen komen.......

Tja maar ik denk dat ze bij hun op de kliniek veel meer voor je kunnen betekenen omdat ze daar alle apparatuur/spullen bij de hand hebben.

Ben ik niet mee eens, ik denk dat het voor haar zo zwaar is dat ze niet eerlijk meer toont eenmaal in de kliniek. Een lecher antenne is mee te nemen, evenals een aantal kits die zij gebruiken en bovenal: hun kennis.
Hoewel ik het echt graag voor je rijd, hoop ik met je mee dat ze gewoon komen.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:05

Mijn HB verklaarde paard gaf uiterlijk álle tekenen van HB maar op rontgen is nooit iets te zien geweest zo ook niet aan de witte lijn. De diagnose HB is alleen op uiterlijke kenmerken gemaakt(3x!) en ook zo behandeld. Mijn paard had vaak een slechte periode na bekappen maar niet gewoon gevoelig door te kort maar gaf vaker echt een HB beeld terwijl nooit is er teveel van de zool afgehaald of iets dergelijks.

Er is echt heel veel onderzocht zowel door reguliere als hollistische da, niks bruikbaars kwam er uit...

Zoals het nu lijkt zijn de aangeboren dunne zolen plus de onbalans in de hoef daarbij oorzaak geweest van zijn extreme gevoeligheid in de voeten.
Het is een ontzettende zoektocht geweest en ik hoop dat mijn paard nu goed blijft, na zo'n tijd en vaak terug vallen durf ik nog niet te juichen maar hij gaat erg goed op het moment.
Ik hoop dat je hier misschien iets aan hebt omdat ik weet hoe het voelt om volledig vast te zitten met een paard wat echt niet in orde is en daar zelfs depri van kan worden en niemand kan écht iets vinden.

Het kan dus imo ook misschien wel allemaal nog aan de hoeven liggen...hou dat gewoon erbij in je gedachten, je weet maar nooit :)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 01:26

Na de filmpjes te hebben gezien, lijkt het er op dat ze eventueel een storing in de aanmaak van gewrichtsvloeistof (Synovia) kan hebben. Is maar een gok, maar ook door haar ander 'vreemd' gedrag zou het misschien een mogelijkheid zijn. Ik doel op het zichzelf bijten en manier waarop ze zich beweegt/gedraagt.
Maar afijn, woensdag zou zoiets er ook uit moeten komen, dan weten we meer.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 03:13

Om eerlijk te zijn denk ik inderdaad dat als het zo door gaat we misschien toch nog weleens ook rontgen van de achterbenen gaan maken.Ik zal dit morgen overleggen met mijn dierenarts.
Verder wacht ik morgen reactie af van den hoek en zal ik de maat qua hoefschoenen opmeten omdat te proberen.
Verder wacht ik af tot woensdag of ze moet ernstig verslechteren.
Ik ga momenteel verder niets wijzigingen qua voerbeleid omdat dit misschien het beeld kan vertekenen.
het enigste wat ik natuurlijk wel overweeg is een beschermer voor haar maag.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 07:20

Diep ademhalen meid!
Ik kan me zo goed voorstellen dat je er ( ook gezien het tijdstip van je laatste post) slapeloze nachten van krijgt.. het is beroerd genoeg als je paard ziek is en dan komt er ook nog zoveel op je af. Been there, done that!
Het enige wat je wellicht nog zou kunnen overwegen is, als je dat zou kunnen realiseren, de hooigiften iets anders te verdelen: als je in totaal circa 8 kg geeft per dag, dan wellicht verdelen in 3-2-3 kg. En verder maar even pas op de plaats maken.

Je zet je geweldig in +:)+ - je paard mag blij zijn met zo'n goed baasje. Ik wens je veel sterkte en hoop dat er op de een of andere wijze verbetering komt. Ik blijf 't volgen en duim voor je!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:22

Heb nu pas je filmpjes bekeken, het is echt moeilijk te zeggen heh...ze loopt inderdaad op eieren, doet iets met links achter...maar wat. Ik ga dagen afstrepen tot woensdag. Ik hoop zo dat je wijzer wordt! Ook een maagzweer zal er dan uitkomen, mocht ze dat hebben. Bij de filmpjes kwam ook van Nassau bij mij bovendrijven, maar dat is al genoemd en groot gelijk dat je even wacht. Eén ding tegelijk lijkt me verstandig. Ik hoop dat je een beetje hebt kunnen slapen ondanks alles.
Overigens, dat zwaaien van het achterbeen- ik heb wel es gehoord dat bij slechter functionerende nieren (dacht ik?) paarden hanentred kunnen krijgen, dus wie weet waar dit mee samenhangt...ik duim voor je dat ze niet slechter wordt en dat je woensdag bij den Hoek meer weet. Ik heb er misschien overheen gelezen, maar is je vervoer nu helemaal geregeld? Succes hoor...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:35

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:14

yvonnedv schreef:
Ik heb er geen ervaring mee maar zou zo iemand geen oplossing kunnen bieden?

[EA-CO] Healingen & Readingen voor Paarden

:j 'oplossing' is naar mijn idee niet het goede woord maar ze kan haar paard energetisch en mentaal ondersteunen. Iets wat ze nu heel hard nodig heeft om de reis woensdag aan te kunnen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:13

yvonnedv schreef:
Ik heb er geen ervaring mee maar zou zo iemand geen oplossing kunnen bieden?

[EA-CO] Healingen & Readingen voor Paarden

Lijkt me echt nuttig om te doen,ze zal het absoluut nu kunnen gebruiken en misschien kan kyana ook nog wel wat nuttige informatie geven over zichzelf..Paarden kunnen geen nederlands,maar kunnen wel degelijk communiceren en ik denk dat het fijn is voor haar dat ze kwijt kan wat ze kwijt wil..