Jannepauli schreef:Je hebt dus twee problemen hier - de overgevoeligheid en het slechte gangwerk. Wat van Nassau betreft: daar ben ik het volledig mee eens, hij heeft ook mijn paard voor de dood weggehaald en als er iemand iets kan doen voor het lopen van het paard dan is hij het wel. Zoals je DA ook in het verslag zei: rollend ijzer - ik denk dat het breakover ijzer een uitkomst zou kunnen zijn. Hoe is de artrose nu eigenlijk vastgesteld, alleen met een echo of heb je röntgenfoto's?
Beide zijn gemaakt.Mijn dierenarts heeft een bepaald merk/type ijzer laten zien en hij zou deze dan bestellen
Wat de gevoeligheid betreft: ik zie dus dat je tussen de twee hooivoerbeurten eigenlijk alleen maar een schepje zemelen geeft om de medicatie naar binnen te krijgen. Afgezien van het feit dat ik om verschillende redenen geen voorstander van zemelen ben lijkt me de tijd tussen voerbeurt ochtend en avond te lang. Mijn gedachten gingen van meet af aan uit naar een maagzweer, c.q. beschadiging van het maagslijmvlies e/o darmwand. Je ziet ook op je allereerste filmpje dat het paard juist ter hoogte van de maag|dunne darm aangeraakt wordt en dan juist begint te reageren ( vanaf 1:25) - ik heb het idee dat daar de pijn zit en dat ze dan in de stress schiet waardoor e.e.a. nog heftiger wordt. Omdat je nu equipalazone geeft, zou ik je DA in ieder geval om een maagbeschermer vragen ( Gastrogard bv) - je kunt dan ook zien of dit effect op de gevoeligheid heeft. Ik zou sowieso méér hooi gaan voeren zodat ze niet een aantal uren met een lege maag staat.
Helaas heb ik ervaring met een paard met maagzweren,dankzij een dieet wat ooit is voorgeschreven waarbij ik haar ruwvoer moest verlagen.Het is ellende en mijn dierenarts of welke dan ook zou neem ik aan toch echt wel opnieuw een maagzweer herkennen of hier uberhaupt aan denken.
Kyana kan ook reageren op enkel aanraking van een been, of haar schouder.het is niet specifiek op een bepaald gebied waar ze nu op reageerd.
Ik geef je gelijk dat het verstandig is mijn dierenarts om een maagbeschermer te vragen.
Meer hooi zou volgens merelbeke niet al te best zijn omdat ze al last heeft van obesitas.ze weegt 620 kilo.
Nu wil ik dit best proberen maar ik kan haar dan niet in de groep laten staan omdat deze echt beperkt zijn in hun voer. om eerlijk te zijn geloof ik niet dat ze te lang zonder hooi staat.s ochtends 4 kilo waar ze tot in de middag mee bezig zijn en daarna in de avond weer hooi, wederom 4 kilo.Ik denk dat er velen zijn die stukken minder voeren.