Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllaRose

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:22

Daar heb ik inderdaad ook al aangedacht, dat het gevaarlijk kon zijn. De bedoeling is dat hij binnen een dag of 2/3 de graaskorf 24/7 aanhoudt, dan is dat probleem toch al opgelost.
Een kaler stuk weide is er spijtig genoeg niet, maar na de examens kan ik hem hier wel eens in de tuin laten oefenen met korter gras. :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:13

Leedebee schreef:
Als het gras te lang is kan het voor de "ongetrainde graaskorf drager" nog wel eens lastig zijn. Ze moeten dan die heen-en-weer beweging wat meer maken dan normaal. Korter gras is dan wel wat makkelijker, want daar hoeft ie alleen van bovenaf op te duwen.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit met buiten zetten en zo, maar misschien kan je m van te voren wat hooi geven, zodat hij niet helemaal staat te verhongeren ;)

Ik was dat dus vergeten :') met gras bijgeven. OMG die kop!!!! Niet dat het lang duurde hoor, want gras is gras en vreten is vreten, maar echt ik bescheueueueuerde het!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:53

mmm volgend probleem met de bontjes nu hij schuift constant van zijn hoofd af.. iemand oplossing daarvoor hahaha heel die korf is al zowat verbouwd

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:04

iemand hier zei microvezeldoekjes. wij hadden voor Mone ook ooit een bontje eraan maar dan deed ze 'm inderdaad af. bontjes zijn vrij dik en maken 'm vormeloos. ik gebruik zelf nu reepjes neopreen van een singel.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:05

maar die doekjes wil ik nog niet proberen vind het geen gezicht. die neopreen om de sschuurplekken bedoel je, en hoe maak jij die vast dan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:16

ik heb een reep neopreen in de 'neusriem' van de korf zitten, dat naai ik erin. op een paar punten zet ik het vast, zodat het wel beweeglijk blijft.

waar zitten de schuurplekken bij jouw paard?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:24

op de onderlip boven op haar neusbotje, en onder bij de kaak

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:42

hmm ja voor het neusbotje heb ik een kussentje gemaakt, maar sinds ik ook de hele 'neusriem' van de korf heb ingelegd raakt ie het neusbotje niet meer, hihi! de kaak is bij de mijne wel kaal (onderkant) maar niet stuk. echt schuren doet ie daar ook niet, hij glijdt er lichtjes langs maar de haartjes blijven in de stof van het neopreen haken.

onderlip wordt natuurlijk een stuk lastiger...

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:18

merrieveulen schreef:
iemand hier zei microvezeldoekjes. wij hadden voor Mone ook ooit een bontje eraan maar dan deed ze 'm inderdaad af. bontjes zijn vrij dik en maken 'm vormeloos. ik gebruik zelf nu reepjes neopreen van een singel.

Dat was ik :+ Deze zijn te koop bij de Action, Ze zijn super zacht, zit ietsje vulling in en kosten geen drol! (foto van Google)
Edit: Ze hebben ook nog poezelige kleurtjes, dus helemaal volgens de laatste mode :P
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:34

die dingetjes zien er goed uit, lijken me zeker het proberen waard. zal eens kijken of ik een pakje kan ophalen. de kleurtjes maken het idd helemaal af, weer eens wat anders dan van dat saaie zwart of naturel bont.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:21

Ik heb vandaag bij mij korf er bont omheen gemaakt, ben benieuwd hoe dat gaat :)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:24

Hier staat Haf weer sinds er gras is met de korf. Op zich gaat het redelijk, alleen verdikt ze toch nog (24/7 met korf). Er is ook wel gewoon teveel gras, maar ik kan ze niet op het zand zetten (zandkoliek vorig jaar). Enige wat ik nog kan doen is dus (na de examens) weer meer werken... En hoefschoenen verder inlopen zodat ze de weg op kan...
Ook heeft ze veel meer schuurplekjes dan vorig jaar dus toch maar weer overal rond bontjes maken.
Overigens wordt mijn draver ook een echt vreetmonster. Vroeger was dat altijd een damepaardje die het zich niet durfde voorstellen zich te overeten. Maar ze leert van de Haflinger.... Ook dat wordt dus werken geblazen :D .

Wbt het lange gras; dat doet pijn aan mijn ogen. Ook met bloempotmodel slaagt Hafje erin om hele plukken hoog gras te eten..... :D . Kort gras gaat ook maar ik merk aan haar schuurplekjes als de weide te kort wordt en ik ze moet verzetten... :\ .

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:31

linky schreef:
Ik heb er mijn Gelderse en Friese merrie weer mooi op gewicht mee gekregen.

Eerst zo'n nylon geval, soort muilkorf met een gaatje middenin. daar zit hun mond niet dus dat gat moet je groter maken. binnen een week was de hele onderkant er uit...............................

Nu heb ik ze beiden met een Greenguard (duur, maar kan aan een gewoon halster) lopen en dat voldoet SUPER!

Nou dat idee had ik ook, ik heb mijn merrie toen ze gaskoliek had er even mee op de paddock gezet (de nylon graaskorf) Maar ik had niet het idee dat ze er überhaupt mee kon eten omdat haar mond niet voor het gat zit. Ze deed wel pogingen hooi te eten er mee.
Ik heb hem twee dagen om gehad omdat ze even weinig tot niks mocht eten, haar buik eerst moest kalmeren en ze zand ging eten.
Ze heeft nu nog wel een dikke buik en dan denk ik; zal ik het masker omdoen? Want hij past wel goed, ze gooide hem niet af maar ik weet dus niet of ze door het gaatje kan eten, drinken kan ze er wel mee.
Ik vond het wel een zielig gezicht, het lijkt me ook nog best benauwd voor een paard, ik ging af en toe echt even checken of mijn merrie wel fatsoenlijk kon ademen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:05

als paarden met het hoofd naar boven staan zeg maar lijkt de mond niet bij het gat te zitten maar zodra ze naar de grond zakken gaat de korf mee en zit het gat wel degelijk bij de mond, en anders een ietsie groter gaatje knippen niet te groot want ze krijgen het echt wel door hoor...

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:08

Als de korf ruim genoeg is hoef je nog niet eens het gat groter te maken. Ze kunnen dan een beetje heen en weer schuiven over de bodem. Bij die van mij heb ik het gat ook niet groter gemaakt en hij kan er zelfs hooi mee eten! (niet dat dat nodig is, maar toch)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:53

ponyzotje schreef:
Hier staat Haf weer sinds er gras is met de korf. Op zich gaat het redelijk, alleen verdikt ze toch nog (24/7 met korf). Er is ook wel gewoon teveel gras, maar ik kan ze niet op het zand zetten (zandkoliek vorig jaar). Enige wat ik nog kan doen is dus (na de examens) weer meer werken... En hoefschoenen verder inlopen zodat ze de weg op kan...
Ook heeft ze veel meer schuurplekjes dan vorig jaar dus toch maar weer overal rond bontjes maken.
Overigens wordt mijn draver ook een echt vreetmonster. Vroeger was dat altijd een damepaardje die het zich niet durfde voorstellen zich te overeten. Maar ze leert van de Haflinger.... Ook dat wordt dus werken geblazen :D .

Wbt het lange gras; dat doet pijn aan mijn ogen. Ook met bloempotmodel slaagt Hafje erin om hele plukken hoog gras te eten..... :D . Kort gras gaat ook maar ik merk aan haar schuurplekjes als de weide te kort wordt en ik ze moet verzetten... :\ .

kan je het gras niet deels maaien of strook begrazing toepassen of op een andere manier het gras beperken.

merk op onze wei ook dat ze te veel gras hebben..... eerst maar eens op me grasmasker wachten. en als dat niet veel zode aan de dijk zet ga ik maar eens met de staleigenaar praten. zonder haar toestemming kan ik niks

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:47

wij zetten inderdaad ook nog stukjes af en schuiven dan door (geen echte strookbegrazing maar vergelijkbaar). anders is het voor die van ons ook alsnog teveel.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:03

Mijn ta heeft idd aangegeven dat Breghels haar tandjes sleten door de GG, dus een korf gekocht. Ik heb wel het gaatje onder groter gemaakt, ik zat eerst te creatieven hoe ik er een soort GG achtigiets van kon maken maar volgens manlief zou ik het dan te veel verzwakken. Dus nu een experiment, het is een xl dus in elk geval groot genoeg, ik heb er de ademgaten van Merrieveulen ingemaakt maar dan met duckttape afgeplakt ( ik ben te lui om dat netjes te doen met naald en draad enzo _O- ) en mss dat ik hem iets kleiner moet maken, of een andere kopen als blijkt dat het gat toch te groot is, maar dan zou ik dat morgen wel aan de manenkam moeten voelen, dan krijgt ze nog even de GG om.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:17

Hier de korf alweer poosje af. Haf werd wat schraal. Ze lopen nu op een heel kortgevreten stuk land, en krijgen er twee keer per week een halve meter gras bij. Tot nu toe gaat het goed. Dit lijkt voor mijn Fries ook beter. Ondanks weinig traning momenteel toch goed in (voedings)conditie. Niet moddervet.... ;)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:16

Leedebee schreef:
Als de korf ruim genoeg is hoef je nog niet eens het gat groter te maken. Ze kunnen dan een beetje heen en weer schuiven over de bodem. Bij die van mij heb ik het gat ook niet groter gemaakt en hij kan er zelfs hooi mee eten! (niet dat dat nodig is, maar toch)

Idem hier, zelfs hooi is geen probleem, ze moeten even wennen.
Ik heb wel aan dat bandje onder de kin, de korf naar achter getrokken en daar iets korter gemaakt, zodat het rondje meer voor de mond zit. Maar op zich was het anders ook gegaan. Ze moeten er inderdaad een beetje mee schuiven.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:02

Ik heb ook een kwpn'er die helaas veels te dik is. De ruin wordt 6 dagen per week getraind maar door de 24 uur weide gang is het echt een speklapje worden. Erg zonde. Helaas kan ik de weidegang niet verder terug brengen (de brok is terug gezet tot bijna niets en gelukkig is het geen lang gras) en zoek dus ook een oplossing om te zorgen dat hij minder binnen krijgt.

Globaal gezien lees is hier minder goede reactie over de greenguard?
Dus een graasmaker van nylon bevalt beter?
En hoe kan ik beginnen met de korf? Gewoon omdoen en kijken of het eten lukt? en laat je de korf dan meteen 24/7 om of eerst een dagdeel? Lastige is dat ik zelf alleen 's avonds op stal ben.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:27

dagdeel zou ik zelf niet doen waarom niet paarden gaan dan juist als hij af is enorm veel eten in 1 keer en lere ze het niet omdat ze denken van pff dat ding gaat straks toch af. lekker omlaten en observeren, ze doen even zielig maar krijgen het van eigens door.

en inderdaad globaal gelezen is nylon fijner als de GG

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:31

Ik heb de GG geprobeerd en ben ook over op de korf (deze wel verbouwd).
En ben super tevreden over de korf :) je moet alleen wel schuurplekken goed in de gaten houden of meteen al bedekken met iets ;)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:09

ponyzotje schreef:
Leedebee schreef:

Idem hier, zelfs hooi is geen probleem, ze moeten even wennen.
Ik heb wel aan dat bandje onder de kin, de korf naar achter getrokken en daar iets korter gemaakt, zodat het rondje meer voor de mond zit. Maar op zich was het anders ook gegaan. Ze moeten er inderdaad een beetje mee schuiven.

Dat kan inderdaad ook nog het verschil maken!

@shabbay
Je zou het een keer 's avond kunnen proberen om te kijken hoe hij er op reageert en een beetje helpen door m met zn neus naar het gras te krijgen en er dan wat sprieten doorheen proppen ;)

Bereid je er maar vast op voor dat hij heeeeelllll zielig gaat doen en jij daardoor een schuldgevoel krijgt! Gewoon doorzetten! Die van mij heeft dat "drama" gedrag 3 dagen volgehouden (als ik erbij stond was hij zielig en als ik buiten beeld was ging hij er gewoon mee eten }> )
Nu kan hij er alles mee eten en duwt hij zelf z'n neus er in :D

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:44

Leedebee schreef:
Nu kan hij er alles mee eten en duwt hij zelf z'n neus er in :D
Ja, dat doet de Haf hier ook :D Sowieso 24/7 aan, maar na het werken weet ze korf = vreteeeen!! :D

Overigens, beetje offtopic, heeft de Haflinger hier gisteren helaas voor 't eerst in twee jaar tijd (gelukkig maar), haar graaskorf afgekregen. Kennelijk tijdens het rollen, want hij lag in de piste (ze hebben weide en piste tegelijk en rollen steeds in het zand uiteraard)... Toen ik toekwam haar meteen gewerkt en daarna pas terug omgedaan (zodat ik geen stoute mama ben :D ), en ze had er helemaal geen probleem mee (dat heeft ze al twee jaar niet...). Ik ben toch bang dat ik 'm steeds vaker zo ga terugvinden :( . Zou een echte ramp zijn. En heel veel strakker wil ik hem niet zetten want in paniek moet ie uiteraard wel nog steeds af kunnen. Zucht. Laten we hopen dat het toeval was en hij straks nog mooi aan is.......