Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BSSK

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:37

Hier ook niet de verbetering die ik wil; Hij eet zn porties niet op, dus ik weet niet of hij de maagcompositum binnen krijgt. Ik begin het hem vanaf vandaag dan ook via een spuit id mond te geven.
De Gastro Gard doet zijn werk wel.

Als hij alleen op de wei gaat, ligt hij meer dan de helft van de tijd neer.
Als ik hem samen zet met mijn andere pony, die hem overduidelijk domineert (gelukkig is hij onderdanig), eet hij het merendeel van de dag gewoon door. (Ik zet ze wel enkel samen als ik ze in het oog kan houden. Ik vertrouw het niet volledig, ook omdat hij nu vrij zwak is...)

Is het nu een goed/slecht teken dat hij beter eet als ze samen staan?

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:48

Ondertussen zijn we hier ook weer bij af. Pen het hier maar neer omdat ik anders met m'n zorgen geen blijf weet en 't is nu toch echt wel genoeg.

Gisterenavond plots vuurwerk hier in de omstreken. Hadden het eerst niet eens gehoord, dus toen ik naar de wei ging, was het al zo goed als gedaan. Ama stond in het midden van de weide, wel een beetje ongerust, maar nu ook niet de grote stress (doet ze anders ook bij vuurwerk). Ik haal haar binnen en ze rekt zich even uit en geeuwt, iets wat ze anders enkel 's ochtends doet. Geef haar nog wat geweekt hooi en had al een slecht voorgevoel. Toch nog maar even gaan kijken na een half uur: jawel, opnieuw rekken en strekken, geeuwen, koliekachtig, gaan rollen enz. DA gebeld en die heeft dan pijnstilling gespoten rond half één. Buik klonk wat onrustig, maar we zullen het maar op haar maag houden, zeker? Na een kwartier werkt de pijnstiller, ze eet nog een klein restantje hooi op en we gaan slapen (met de babyfoon op: ze is de hele nacht heel rustig geweest).

Deze morgen zelfde liedje als vorige editie: pijnstilling is uitgewerkt en het begint weer van voor af aan. Ik bel drie DA's voor ik iemand vind die onmiddellijk kan komen. Ondertussen was zij echt al uitgeput van de pijn, constant willen gaan liggen, hoorbaar zwaar zuchten en ademen, doffe ogen... Bel kliniek voor extra advies en daar mochten we speciale pijnmedicatie gaan halen (Equioxx) die maagvriendelijker is dan de standaard meds. Toen m'n vader daar aangekomen was, had ik dan eigenlijk een DA aan onze deur. Zegt die dat het wellicht verstoppingskoliek is, dat haar darmen zo goed als stil lagen (en 12u ervoor waren ze nog te actief) en haar dikke darm overvuld is. Overlegd met de DA van de kliniek, opnieuw pijnstilling en dan een heel drama en bloedbad om er een tube in te krijgen om parafine en water op te gieten (bloedvaatje in neus geraakt omdat mevrouw niet echt wilde meewerken - ocharme - en dat bloedt natuurlijk serieus). Speelt die maag nu nog mee in het hele verhaal? Niemand kan exact zeggen wat nu het probleem is. Ze drinkt al twee weken niet genoeg meer. We gaan voor alle zekerheid gastrogard opstarten en hopen dat ze niet binnen een paar uur weer crasht. Als dat wel gebeurt, heb ik eigenlijk zin om haar te laten inslapen. Ze ziet zo af de laatste tijd en met dat weinig drinken begin ik echt te twijfelen of ze zelf nog wel wil...

Tot overmaat van ramp voelde m'n moeder zich al enkele dagen niet goed. Vanochtend gaat ze dan toch maar naar de dokter en die stuurt haar onmiddellijk door naar spoed met een abnormaal EKG. Heb nog niets vernomen van m'n vader, maar dat maakt de hele situatie nog eens zoveel zwaarder. Ik kan hier niet weg wegens een kritiek paard, terwijl m'n moeder misschien ook in serieuze problemen zit.

Naar het schijnt is het morgen m'n verjaardag: laat die gelukkige alvast maar weg.
Ik hoop echt eens een beetje positief nieuws te krijgen. |(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:59

Leenc het ligt er een beetje aan wat ze aan pijnstiller hebben gegeven want als je een darmontspanner krijgt dan gaan de darmen minder hard werken. Heb je al eens geprobeerd om slobber te geven? Op die manier heb je niet snel last van verstoppingen, krijgt je paard zowel vezels en extra vocht binnen en de lijnzaad die er in zit is ook verzachtend voor maag en darmwand. De mijne krijgt nu nog steeds 'savonds een portie. Toen hij net geopereerd was kreeg hij het 3 daags op aanraden van de kliniek.
De verschijnselen die je noemt klinken mij erg koliekerig in de oren en ik zou niet zomaar pijnstillers blijven geven als ze niet (weer) is opgevoeld want een verstopping kan natuurlijk fataal zijn. Zal nog even jouw verslag lezen want details staan me niet meer helemaal voor de geest wat er hiervoor ook al gebeurd is. Veel sterkte in ieder geval!!

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:16

Ze kreeg nog geen kg krachtvoer (Pavo nature's best) per dag, helft 's morgens, helft 's avonds, met telkens 25ml lijnolie erover en minstens een kleine liter water eronder. Dat is dus zo goed als gelijk aan slobber. Had nog slobber staan, maar gaf die niet graag omdat er toch behoorlijk wat haver inzit en als ze dan binnenstaan worden ze daar alleen nog zenuwachtiger van. Momenteel staat ze uiteraard te vasten, al moest ik daarnet moeite doen om haar van het gras te houden. Eénmaal die pijnstiller werkt, is mevrouw weer helemaal 'jolig' - eventjes toch... Ze kreeg 17cc fenaldyne gisterenavond en deze morgen nog eens 17cc. Als ze nu nog terug pijn krijgt, zal het dus Equioxx worden als pijnstiller, omdat dit minder negatief inwerkt op de maag. Buscopan of zo heeft ze niet gehad. Heb ook bewust tegen DA gezegd dat hij dat beter niet gaf om op te voelen, want dan valt ze (weten we uit ervaring) helemaal stil en dat is natuurlijk foute boel. Ze is gelukkig braaf voor het opvoelen.

Gisterenavond werd ze niet opgevoeld omdat ze pas nog gemest had en die mest zag er prima uit. Darmen klonken lichtjes te actief, maar niets echt abnormaal toen. We dachten daarom allemaal meteen 'maag'. DA vanochtend voelde haar dan weer op omdat alles ondertussen zo goed als stil scheen te liggen en hij zei dat haar dikke darm overvuld was = verstopt dus. Heeft haar dan 5 liter water met parafine opgegoten om hopelijk dat weer te kunnen doen oplossen en doorschuiven.

Het 'eerste deel' van het verhaal had ik in een apart topic staan: best even zoeken op m'n vorige posts dan.

Opnieuw laten opereren is in elk geval geen optie: haar leeftijd steekt haar tegen en vooral het feit dat ze twee jaar terug al eens geopereerd werd, geeft haar volgens de DA's van de kliniek maar weinig kans om er goed door te komen. En dan nog rest de vraag voor hoelang het goed zou gaan. Als we morgenvroeg niet merkbaar verbetering zien met alle behandeling die ze nu krijgt (de parafine, de pijnstilling en de omeprazole), dan twijfel ik of het nog eerlijk is verder te gaan. Ze ziet echt enorm af zonder die pijnmedicatie!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:22

Wij hebben ons paard niet getest op een maagzweer, dit ivm zwaar/lastig onderzoek voor het paard en het paard had alle symptonen van een maagzweer... Dus op aanraden DA zijn we in dec met medicijnen begonnen (omeprazol), welke ook geen kwaad konden, mocht hij geen maagzweer hebben..

Daarnaast heb ik gelezen dat 60% van de paarden een maagzweer heeft, dus dan zal hij het zeker hebben gehad.

Hij heeft 8¾ jaar FULLTIME luchtgezogen en is opeens in januari gestopt.. Of door de vieze CRIBOX? Of door de maagzweermedicijnen?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:13

LeenC, wat heftig voor jullie, je paardje en je moeder...........
Het lijkt mij ook dat het maagpijn is, wat natuurlijk ook weer door werkt in de rest van het spijsverterings kanaal, lijkt mij. (ik ben geen arts natuurlijk).

Ons vorige paard had ook regelmatig deze klachten, gapen, ogen wegrollen, liggen, onpasselijk zijn, deze reageerde dan altijd heel erg goed op de colosan, misschien heeft jouw paard daar ook baat bij?
Misschien dat ze zich dan iets minder onpasselijk voelt?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:23

Ik geef de mijne tegenwoordig ook eerst colosan als hij niet lekker is of buikpijn heeft, dat geeft hem wel verlichting inderdaad en werkt rustig in op darmen en maag. Met name als hij last heeft van gasvorming en daarom dus niet lekker is.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:31

Ik heb een lezing van Virbac gehad, dierenarts ui het westen des lands, dacht ik, over maagzweren. Nu was deze officieel voor da en niet hun assistentes, maar als je maar intelligent genoeg eruit kijkt dan zien ze het niet.

Erg interessant. Zo ook paarden die op doorreis via schiphol en te weinig ruwvoer krijgen icm stress een maagzweer ontwikkelen.

Ook gebruik van NSAID's kunnen een maagzweer veroorzaken.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:32

Coentjuh schreef:
Wij hebben ons paard niet getest op een maagzweer, dit ivm zwaar/lastig onderzoek voor het paard en het paard had alle symptonen van een maagzweer... Dus op aanraden DA zijn we in dec met medicijnen begonnen (omeprazol), welke ook geen kwaad konden, mocht hij geen maagzweer hebben..

Daarnaast heb ik gelezen dat 60% van de paarden een maagzweer heeft, dus dan zal hij het zeker hebben gehad.

Hij heeft 8¾ jaar FULLTIME luchtgezogen en is opeens in januari gestopt.. Of door de vieze CRIBOX? Of door de maagzweermedicijnen?

Omeprazol!!

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:46

Heeft iemand hier al gedroogde goudsbloemen geprobeerd?

Ik heb nu sinds 7 maanden een paard op stal staan, heeft maagzweren in erge mate gehad. Eigenaren hebben niet laten controleren of dat ze over zijn, en na 1 kuur gastrogard gestopt met medicijnen. Paard had lichamelijk veel (heel veel) ongemakken en stress. Hij staat nu bij mij, rustig op stal, 5 uur per dag op het land (toen hij kwam kon hij niet langer als 10 minuten staan (rennen eerder).). Voer is aangepast aan zijn werk, dus niet heel veel. Krijgt 2 keer hooi op een dag, 's winters (tot vorige maand) onbeperkt bij. Nu niet ivm vet worden. Onderlaatst heeft hij een kuur Ulcogant (maagbeschermer) gehad. Maar dat leek niets uit te halen. Zolang ik hem ken bromt hij met poetsen onder zijn buik. en is liederig op been hulpen als ik hem al rij (ivm trauma bouw ik hem zeer licht en langzaam op in het werk, wil eerst vertrouwen hebben).
Aangezien de eigenaren er een beetje klaar mee zijn (dit is het derde jaar dat ze bezig zijn om hem weer op de been te helpen na een verkeerde en uit de hand gelopen trainingsperiode.) ben ik op zoek gegaan naar iets wat kon helpen. Osteopaat gaf ook al aan dat hij gevoelig is op de lever, en milt. Zelf had ik al door dat hij vaak maar weinig pet keer plast.

Via de paardendrogist kwam ik bij goudsbloem. Dit krijgt hij nu 4 weken, het brommen op de buik is eigenlijk over (dit heeft hij 4 jaar lang gedaan, toen de maagzweren op zijn ergst waren kon je zijn buik nieteens aanraken). Verdere symptomen had hij niet, ja liederig op beenhulpen, maar train hem nu aan de longe dus kan nog niet echt vergelijken. Hij lijkt ook minder te plassen.
Misschien is dit voor meer mensen een idee?

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:38

Amarante is net ingeslapen. Haar pijnstilling van vanochtend was al heel snel terug uitgewerkt. Een nieuwe dosis leek amper effect te hebben. Ben heel blij dat we na die eerste pijnstilling nog even naar het bos gestapt zijn: daar heeft ze echt nog van genoten en die gedachte doet me deugd. Maar daarna begon de pijn weer. In haar ogen kon je lezen dat het allemaal genoeg was geweest, dat het zo niet meer hoefde voor haar en dus moest ik die vreselijke knoop doorhakken. Ik weet nog niet goed of ik het mezelf wel zal kunnen vergeven. In je achterhoofd blijft toch altijd die gedachte hangen van wat als we dit of dat nog gedaan hadden?

We hebben eerst een volledige anesthesie gegeven omdat ik zeker wilde zijn dat ze niets zou voelen van het inslapen zelf. Vervolgens de dodelijke injectie en daarna heeft het nog een hele tijd geduurd. De DA heeft nog wel vier keer bijgespoten voor haar hart uiteindelijk stil lag. Ze was dan ook zo'n ongelooflijk sterk beestje. Ze is gegaan zoals ze altijd was: met haar hele hart en ziel voor alles gaan. Haar will to please en overlevingsdrang waren zo groot, maar de pijn was gewoon te erg. Ik besef het echt nog niet goed. Ben zo blij dat de mensen van Westerhout zo professioneel zijn: ze komen haar vanavond nog halen, moeten meer dan drie uur rijden en zullen rond 10u pas hier zijn, maar ze moet tenminste niet lang liggen en wordt wellicht morgenochtend dan meteen gecremeerd. Het is een troost voor me te weten dat ze zelfs nu nog alle waardigheid zal krijgen die ze voor mij verdiende. Ik ga haar zo ongelooflijk hard missen!!! We hebben hier met het hele gezin al staan janken tot en met. M'n moeder is gelukkig ondertussen terug thuis van het ziekenhuis en daar was het nieuws toch min of meer geruststellend. Het zou dan toch niet haar hart zijn, maar wellicht een zware reflux of maagzweren... En zo is de cirkel weer rond, zeker? Wat een thuiskomst voor haar: ze liep natuurlijk meteen naar de stal om te gaan kijken hoe het met Ama ging...

Het is zo'n onwezenlijke dag geweest. Ik zit hier nu zo verloren, geen idee wat ik moet doen, met een doffe kop van al dat gejank... Rust zacht, lieve meid. Je was m'n alles en zal dat altijd blijven...

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:05

Hee getsie LeenC... zit met tranen je bericht te lezen, gecondoleerd en heel veel sterkte...

Ben een paar dagen achter met lezen en was net je vorige posts aan het lezen, en ik ken je gevoel van hoe moeilijk het is die knoop door te hakken, het is gewoon vreselijk ellendig om die beslissing, maar als ik het zo lees heb je heel waardig gedaan! Soms ligt het gewoon buiten je krachten en zou je wel alles willen aanwenden om haar beter te krijgen en dan is een waardig einde het enige wat je nog kunt doen.

Nogmaals sterkte en troost je met het idee dat je paard een heel mooi leven bij jou gehad heeft en je dankbaar is dat je haar een paardwaardig einde hebt gegeven.

Liefs Corien

P.s. wel fijn dat je moeder weer heelhuids uit het zkh is

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:46

Jee ben er stil van.... Gecondoleerd

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:38

Och Leenc wat een verschrikkelijk nieuws. Konden ze nog achterhalen waar die pijn vandaan kwam dan? Was het weer een verstopping. Wat naar en wat is het dan eigenlijk toch snel verlopen meis. Heel erg veel sterkte ook morgen, wat zal dat een rare dag voor je zijn. Je hebt je best voor haar gedaan en ze heeft in ieder geval na de vorige operatie nog 2 jaren gekregen bij jullie. Wat een gemis zal het zijn voor jullie gezin. Heel erg veel sterkte en fijn dat je moeder wel weer thuis is.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:47

LeenC. Wat een treurig nieuws, jammer dat er geen uitweg meer leek. Maar probeer je er bij neer te leggen. Hoe moeilijk ook, maar je hebt je best gedaan en het moet wel zin hebben om door te willen gaan met de opties Er zijn grenzen en klinkt echt alsof jouw paardje er beter mee af is zonder alsmaar verder uitstellen en proberen. Maar dat maakt het verlies voor jouw nu niet minder. Sterke! :(:) Laat je nog onderzoeken wat precies de oorzaak en alles is of weet je alwel genoeg, daar ben ik wel benieuwd naar..

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:57

De mensen van het crematorium waren er stipt om tien uur, zoals afgesproken. Haar buik was al behoorlijk opgeblazen, dus ben heel blij dat het allemaal zo snel en professioneel geregeld werd door hen. Het opladen werd met het grootste respect gedaan. Heb nog even geholpen, want dat was het laatste wat ik nog voor haar kon doen. Ze hebben haar halster pas uitgedaan toen ze in de trailer lag en dat was het dan. Dan zie je je lieve schat, je grote toeverlaat, levenloos haar weide verlaten, voor die laatste keer. Het leek er allemaal plots zo stil, zonder gebries of gegraas in de weide, zonder zwiepend staartje en gespitste oortjes. Ik kan me echt geen leven voorstellen zonder haar...

We hebben samen zoveel meegemaakt en we zeiden wel elke dag dank je wel tegen elkaar. Ik aan haar voor alle onvoorwaardelijke liefde en inzet en zij aan mij voor de mooie 'oude' dag die ze kreeg na jaren verwaarlozing. Zelden kwam ik een paard tegen met zo'n groot hart en zoveel wil. Het was 'een grote madame' zoals ze hier in België zeggen.

De ware toedracht zullen we waarschijnlijk nooit weten, maar het was gewoon een feit dat ze al een tijdje minder goed dronk en na haar opname van vorige week werd dat alleen nog duidelijker. Ik vermoed dat ze het scenario van twee jaar geleden aan het overdoen was: dikke darm verstopt en beginnen draaien.

De hele familie is er kapot van, want Ama was niet gewoon paard, ze was een persoonlijkheid, ze was zoveel deel van ons allemaal, haar verhaal en moed een inspiratie. M'n dierenarts heeft zich de hele tijd kunnen sterk houden en wou dit ook echt voor Ama en mij doen, maar zelfs zij kreeg het moeilijk toen ze eindelijk gestorven was. Heb al een paar telefoontjes van der gehad vanavond. Haar eigen paardje heeft ze deze middag gevonden met hoefbevangenheid - het zijn zware dagen voor ons allebei, maar gelukkig kunnen we bij elkaar wat ventileren. Wat bof ik toch met zulk een goede vriendin.

Ik ben blij dat Ama gestorven is met allemaal mensen rondom haar die haar kenden en van haar hielden. Ik hoop dat ze met dat gevoel toch wat rustig kunnen vertrekken is.

Zal toch maar proberen een beetje te gaan slapen nu. M'n hoofd staat echt op springen. Hoop vooral dat m'n ouders het goed zullen verteren. Ze hebben al genoeg zorgen.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:21

jeetje LeenC. Wat erg. Heel veel sterkte. Je hebt de juiste beslissing genomen. Je hebt je paardje voorop gesteld. Je mag jezelf niet afvragen of het de goede beslissing was. Als je gevoel dat vertelde zal dat ook wel zo zijn.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:22

Toen ze nog gewoon rechtstond, was dat m'n gevoel, ja. Maar als ze dan daarna nog meer dan een half uur door bleef gaan, zoveel moeten bijspuiten, nare bijwerkingen met spierkrampen van het soort product dat in België gebruikt wordt voor het inslapen van paarden, dan denk je toch: misschien wou zij er ondanks de pijn toch nog steeds voor blijven gaan. Je kan het ze niet vragen, he? En het was een echte vechter, maar nog eens op transport, nog eens naar de kliniek... En als ze daar dan zouden zeggen dat operatie de enige kans was, kon ik haar dat nog eens aandoen? Met amper kans op slagen ivm de complicaties die ze vorige keer al had en het bijkomend risico door alle littekensweefsel en verklevingen die ontstaan na zo'n eerste operatie? Ze dronk zo slecht de laatste tijd. Ik denk dat haar hart en ziel er altijd nog voor wilde gaan, maar dat haar lichaam het stilaan aan het begeven was... Voel me wel gerust bij het idee dat we ze eerst volledige anesthesie gegeven hebben. Zonder dat zou ik me nu echt een moordenaar voelen. Nu is ze rustig gaan liggen en van de rest heeft ze niets meer beseft. Kreeg net een telefoontje van het crematorium. Ze hebben de oven al gestart. Ik mag haar volgende zaterdag gaan oppikken.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:15

Je hebt voor haar gekozen Leenc, loslaten is zeggen ik hou van jou......
We hebben de eer om voor ze te zorgen, maar ook de eer om te zeggen dat het niet meer gaat en ze naar de eeuwige groene weide te laten gaan.
Fijn dat alles ze respectvol is gegaan (zelf hebben wij ook zo'n "fijne" ervaring gehad) daar heb je dan veel rust bij.

Wens jou en je familie alle sterkte toe

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:40

Heel veel sterkte toegewenst LeenC

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 01:08

Dank je wel, allemaal.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:01

Sterkte Leen, je hebt de "juiste" beslissing naar je paard toe gemaakt.

Hier lijken de kruiden ook aan te slaan m'n merrie roept weer heel ongeduldig als ik 's morgens ga voeren, eet aan 1 stuk door en ook haar hooi wordt niet langer door heel de stal gegooid maar vnl opgegeten. Alleen vraag ik me af of het nu louter door haar maag kwam of dat ze haar speciale voer ook gewoon niet lekker vond. Doordat ze op rust staat krijgt ze nu een kruidenmuesli en minder haver ipv een speciale sportmuesli om de hoeveelheid haver te compenseren...

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:51

Ook Bambi is zonet ingeslapen |(.
We zijn er kapot van.
Hij is gelukkig snel gegaan, toen hij viel was het al gedaan..
Ik zal hem voor altijd meedragen in mn hart. En hoop hem, als ik sterf, terug te zien. |(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:26

LynnS_ schreef:
Ook Bambi is zonet ingeslapen |(.
We zijn er kapot van.
Hij is gelukkig snel gegaan, toen hij viel was het al gedaan..
Ik zal hem voor altijd meedragen in mn hart. En hoop hem, als ik sterf, terug te zien. |(

Ach meid wat triest en sneu. Hij knapte dus niet op? Wat verdrietig, het klonk ook wel naar als je vertelde hoe hij zich gedroeg. Heel erg veel sterkte en je hebt echt je best voor hem gedaan :(:) :(:)

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:24

fargo schreef:
Ach meid wat triest en sneu. Hij knapte dus niet op? Wat verdrietig, het klonk ook wel naar als je vertelde hoe hij zich gedroeg. Heel erg veel sterkte en je hebt echt je best voor hem gedaan :(:) :(:)

Nee, hij knapte niet meer op |(.
Gisteren wou/kon hij zelfs niet meer drinken.
Ik was eergisteren nog om Gastrogard gereden, om het een laatste keer te proberen..
Maar er moet meer aan de hand geweest zijn. Hij bleek ook moeilijk te kunnen plassen, ook al bleek uit de urinetest dat alles ok was.
Ik kon hem niet langer zien lijden. Hoe onfair ik het ook vind dat hij maar 20 is mogen worden.
Het was mn plicht; ik heb hem van mn 4jr, we zijn samen opgegroeid.. Hij heeft me al die jaren zoveel plezier, steun en liefde gegeven.
Ik hoop dat hij nu geen pijn meer heeft. En dat hij altijd dichtbij zal zijn.

Bedankt voor je medeleven. Tdoet veel te weten dat je er niet alleen voor staat..