Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
flappie2 schreef:Het valt mij op dat DA`s het al snel op stofallergie gooien. Maar die stofallergie komt toch ergens vandaan, een paard krijgt niet zomaar van de een op de andere dag stofallergie lijkt mij. Ik denk eerder dat stofallergie een symptoom is.
Jibbel schreef:Wat raad je DA aan? Hoe dampig is je paard en hoeveel last heeft hij ervan?
Ik las dat het paard nu altijd binnen heeft gestaan, dus de verhuizing naar buiten zal wss al veel goeds doen. Krachtvoer natmaken hoeft niet hor, dan wordt het zo'n vieze pap-bende. Tenzij hij moeite heeft met kauwen, dan kun je het natuurlijk wel doen. Paarden reageren vooral op de schimmels in bijv. hooi en stro, dus als je voordroog geeft, heb je al veel minder last van schimmels.
Rustige en gedoseerde beweging kan heel erg goed zijn voor je paard, door beweging moeten de longen aan het werk en daardoor komt het slijm los en wordt het afgevoerd uit de longen.
Hoest hij veel? Hoest kun je iig beter niet onderdrukken, wellicht kun je een slijmoplosser geven (mits dat zin heeft) Desnoods voor zwaardere dagen corticosteroïden om verlichting te kunnen geven.
Als het paard echt veel last heeft van zijn dampigheid is het met zijn leeftijd misschien eerlijker om hem te laten gaan nadat hij bijv. een zomer op het land heeft kunnen genieten. Meestal krijgen dampige paarden het in de winter weer even wat moeilijker door vocht in de lucht.
ellepel schreef:even reageren hoor![]()
als een paard 2 weken na een enting is begonnen te hoesten kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat de afweer op dat moment niet goed was en het paard dus eigenlijk ziek word van de enting...dus dat het een lichte influenza infectie heeft gekregen daardoor.
en dan gaan ze natuurlijk hoesten.
in hooi zit nog steeds de meeste schimmel die wel een veroorzaker is van hoesten bij veel paarden.
verder gaat het met appie nog steeds goed en hoest hij niet meer en ademhaling is oke.
wel is het zo dat hij echt heel veel witte afscheiding uit voornamelijk zijn linkerneusgat heeft als hij even gewerkt heeft.
het zit hem niet in de weg en loopt er gewoon zo uit,maar dat valt me wel steeds op.
hoe zit dat bij jullie paarden?
ellepel schreef:even reageren hoor![]()
als een paard 2 weken na een enting is begonnen te hoesten kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat de afweer op dat moment niet goed was en het paard dus eigenlijk ziek word van de enting...dus dat het een lichte influenza infectie heeft gekregen daardoor.
en dan gaan ze natuurlijk hoesten.
in hooi zit nog steeds de meeste schimmel die wel een veroorzaker is van hoesten bij veel paarden.