[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:01

Hoe lang achter elkaar geven jullie Ventipulmin???

Als ik de bijsluiter lees en wat een bijwerkingen het geeft word ik ook niet vrolijk van.

Geven jullie ook altijd nat hooi? En hoe lang laten jullie dit weken?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:05

Alleen ventipulmin (neem aan dat je het pompje met siroop bedoeld?) Mag maximaal 10 dagen achter elkaar gegeven worden, ivm gewenning en dan doet het niets meer. Staat als het goed is ook op de gebruiksaanwijzing.
In combinatie met prednisolon mag het veel langer gegeven worden, omdat beide middelen elkaar versterken en er dus ook minder van wordt gegeven dan wanneer je enkel ventipulmin geeft. Hierbij treedt er dan ook geen gewenning op en blijven de medicijnen werkzaam.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:05

Volgens mij mag je het officieel maar 10 - 14 dagen achter elkaar geven omdat er anders gewenning optreedt.
Er is ook een natuurlijke vorm van ventipulmin = puur broncho van puur natuur.

Rixt_

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:11

Ik lees hier ook even mee.
Mijn paard staat nu dag en nacht buiten maar sinds een week hoest ze bij het aandraven. In stap is er vrijwel niets aan de hand maar zodra ik ga draven hoest ze een paar keer en dan veel briesen. Rijden jullie dan door of stoppen jullie weer met rijden als je paard hoest?
'S winters staan ze op stro maar dan hoest ze nooit dus ik weet niet of dit met droogte/stof te maken heeft.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:39

Als je een paar pagina's terug leest, vind je denk ik je antwoord wel. :)

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:40

Ik heb een Duitse VA, woon in Duitsland.

We hebben Mel een kuur van 7 dagen Venti-Plus gegeven. Plus twee spuiten van de VA daar reageerde ze super op geen hoesten meer. Alleen bij aanvang rijden maar dat was goed ivm met het ophoesten slijm ( VA)
Na een 1,5 week begon het hoesten weer, oplopende temperaturen en dom van mij weer droog hooi gegeven.
Toen mocht ik Ventipulmin ( dit is een granulaat poeder en bevat ook cortison)gaan geven als onderhoudskuur wanneer ze hoest. Niet langer dan 3 dagen achtereen zei VA. Op de pot staat inderdaad 10 dagen en bij chronische klachten elke dag 1 maal een schep van 10gr.

Omdat ik de bijwerkingen nu ook niet echt prettig vind probeer ik zo min mogelijk te geven maar arts en bijsluiter zeggen wat anders.
Ik ben nu voorgeweekt hooi gaan geven weer, ze staat 24/7 op de wei, waarvan nachts op een kaal stuk wat aansl;uit aan de paddock zodat ze niet de hele nacht in een stoffige zandbak staat, en ze heeft de beschikking over een inloopstalletje zonder bodembedekking. Op het moment geef ik de Ventipulmin dus niet. Het laatste heeft ze twee dagen geleden gehad ik wil eerst een kijken of ik er zo kom.

Haar neusvloeisel is mooi helder snot.

Ik heb nu weer korrels besteld van Masterhorse voor de bronchiën en ook een distel om haar Leverfunctie te ondersteunen omdat ze ook wat zomerallergie schijnt te hebben. ( zeg schijnt omdat ik er nog niet van overtuigt ben dat dit werkelijk zo is, maar schuren doet ze af en toe ook)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:13

Snot is sowieso niet goed, ook al is het helder. Gelig / groenig duidt vaak op een ontsteking / bacteriële infectie. Wit / doorzichtig eerder op allergie. Als het een beetje waterige druppels zijn, is het minder 'erg', net zoals een loopneus bij ons zeg maar. Maar echt snot (dus stug / steviger van structuur) is niet goed. Heeft jouw paard ook last van een stofallergie of is dat niet onderzocht?

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:29

De VA zegt dat ze astma heeft, ik houd het op een stofallergie, ik ben heel eerlijk ik zou een bloedtest kunnen doen, maar wat helpt me dat als ik nu al weet dat ze reageert op stof en droog hooi. Beter eerst dat maar eens aan te pakken en dan kunnen we later altijd zien. Het is een loopneus dus waterige druppels, en de dikke groene klodders die daar eerst waren vond ik vreselijk dan ben ik toch blij met de waterige druppels die ik nu zie. Helder snot duid inderdaad op een allergie en zou mijn vermoeden dan ook bevestigen. Vanaf vanmorgen staan ze weer op een nieuw stuk gras en je hoort haar niet een keer.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:24

Ik ben even benieuwd hoe het met jullie paarden gaat!

Hier ging het erg goed, ondanks de droogte en stoffigheid. Ben daardoor nog verder gaan afbouwen met medicijnen. Dit heb ik ongeveer 1 a 2 weken volgehouden en toen moest ik toch echt aan mezelf toegeven dat het weer minder ging..helaas.. (paar x hoest en toch weer benauwder)

Ik heb haar toen 3 dagen op een flink hogere dosering gezet, daarna weer gaan halveren en nu zitten we weer op een kwart. Het gaat op zich wel weer goed, maar het knijpen is wel weer terug. Dus er zit blijkbaar toch weer (taai) slijm in de longen. Ze jeukt ook weer meer met haar neus langs dingen, dus blijkbaar hangen er toch wat polletjes / stofjes in de lucht die ze niet helemaal verdraagt.
Weet nu zelf even niet zo goed of ik haar voor een langere periode op een hogere dosering zal zetten of dat ik het zo laat. Zolang ze niet hoest, geen snot/nat uit haar neus heeft en vlot op adem is na het werk, denk ik dat ze het op deze dosering wel redt..
Vervelendste is dat de kliniek waar ik bij zat ermee gestopt is en ik dus ook niet kan overleggen met m'n oude DA.
En iets nieuws gaat hij me ook niet vertellen..

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:53

morgen ga ik met mijn paard naar kliniek in Garyp
na steeds wisselende periodes van hoesten heb ik er genoeg van.
2 jaar geleden had ze een soort asmatische aanval en nu sinds paar weken is ze weer snel buiten adem en best wel veel aan het hoesten.

morgen dus een bronchoscopie,hart/longfunctie test.

Willen jullie allemaal voor me duimen dat er een redelijke positieve diagnose uitkomt?
ikzelf heb er niet zo'n goed gevoel over namelijk, vraag me niet waarom, maar heb het idee dat ze misschien voor de sport wordt afgeschreven.

ik post hier morgen zo snel mogelijk de uitslag...

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:42

nou valt mee...'

kuur equipulmin en geen hooi meer in haar buurt voor 50 meter.
zit slijm in luchtwegen, gelukkig geen taai slijm.

poeh een hele opluchting.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:57

Gelukkig !
Mijn paard hoest afentoe. Niet op de wei of op stal, maar echt met draven of galop. En dan pas na 15 minuten. b.v. , niet bij het aandraven al.
En dat dan 1 keer in 14 dagen ofzo. En hij loopt ook mega door en heeft een super conditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:33

wij hebben zo een weg met heel veel gras en er staat een bepaald soort boom (weet al niet meer welke) en als ik daar ben aan het draven begint hij serieus te hoesten neit normaal :o nu altijd in stap er voorbij

en een paar dagen geleden begon hij gewoon te hoesten bij het uit te wei halen :o

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:12

Hallo, over drie weken word ik de eigenaar van een chronisch dampig paard, ik ga het hele topic nog even doorlezen, maar al snel een vraag: mijn paard heeft (ook in rust) een duidelijk hoorbare ademhaling (schurend/piepend), verder is hij wel fit en alert. Hij is 20 jaar en hoeft niet meer te werken.

Welke supplementen, geneesmiddelen raden jullie aan om het voor hem gemakkelijker te maken?

Wat ik al doe:
-24/7 buiten
-enkel inloopstal, in winter enkel vlasbedekking
-voordroog
-krachtvoer natmaken tegen stof

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:33

flappie2 schreef:
Het valt mij op dat DA`s het al snel op stofallergie gooien. Maar die stofallergie komt toch ergens vandaan, een paard krijgt niet zomaar van de een op de andere dag stofallergie lijkt mij. Ik denk eerder dat stofallergie een symptoom is.

Dat is het in feite ook, een symptoom. Wat er feitelijk gebeurd is dat het immuunsysteem reageert op een prikkel die eigenlijk "normaal" zou moeten zijn, dmv een allergische reactie. En dan is de volgende vraag: Waarom reageert het immuunsysteem "afwijkend"? En dat kan door hele verschillende oorzaken komen.
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ergens op de 1e pagina las ik dat een paard 2 weken na de enting is begonnen met hoesten. En een enting werkt op het immuunsysteem. Daar zou dus een verband kunnen zijn (ik zeg niet dat het dus door de enting komt, maar voor dit paard zou de enting iets nadeligs met zijn immuunsysteem hebben kunnen doen, waardoor het immuunsysteem afwijkend reageerd, even ter verduidelijking voordat ik heel bokt over me heen krijg over enten }> )
En zo kan ook bijvoorbeeld stress onderdrukkend op het immuunsysteem werken en zijn er vele andere oorzaken... Dan zou het doel van de behandeling - naast het ondersteunen van de longfunctie zelf - het ondersteunen van het immuunsysteem moeten zijn.
Middelen als prednison zeggen eigenlijk tegen het immuunsysteem: Stop maar met reageren. Het werkt onderdrukkend. Daardoor kunnen de symptomen wel (tijdelijk) weg zijn, maar de afwijking in de reactie van het immuunsysteem blijft bestaan.

Met homeopathische middelen zijn longklachten vaak goed te behandelen. Omdat deze veel meer het immuunsysteem ondersteunen. Het beste is dan wel individueel gerichte middelen via een afgestudeerde homeopaat. Die zijn uitgekozen voor dat specifieke paard. Daarnaast zal de homeopaat kijken waar de symptomen vandaan komen (zoals bij het voorbeeld hierboven, de enting) en kan daar eventueel ook nog wat mee gedaan hebben, om in de toekomst klachten te voorkomen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:39

Wat raad je DA aan? Hoe dampig is je paard en hoeveel last heeft hij ervan?

Ik las dat het paard nu altijd binnen heeft gestaan, dus de verhuizing naar buiten zal wss al veel goeds doen. Krachtvoer natmaken hoeft niet hor, dan wordt het zo'n vieze pap-bende. Tenzij hij moeite heeft met kauwen, dan kun je het natuurlijk wel doen. Paarden reageren vooral op de schimmels in bijv. hooi en stro, dus als je voordroog geeft, heb je al veel minder last van schimmels.

Rustige en gedoseerde beweging kan heel erg goed zijn voor je paard, door beweging moeten de longen aan het werk en daardoor komt het slijm los en wordt het afgevoerd uit de longen.
Hoest hij veel? Hoest kun je iig beter niet onderdrukken, wellicht kun je een slijmoplosser geven (mits dat zin heeft) Desnoods voor zwaardere dagen corticosteroïden om verlichting te kunnen geven.

Als het paard echt veel last heeft van zijn dampigheid is het met zijn leeftijd misschien eerlijker om hem te laten gaan nadat hij bijv. een zomer op het land heeft kunnen genieten. Meestal krijgen dampige paarden het in de winter weer even wat moeilijker door vocht in de lucht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:43

even reageren hoor :P

als een paard 2 weken na een enting is begonnen te hoesten kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat de afweer op dat moment niet goed was en het paard dus eigenlijk ziek word van de enting...dus dat het een lichte influenza infectie heeft gekregen daardoor.
en dan gaan ze natuurlijk hoesten.

in hooi zit nog steeds de meeste schimmel die wel een veroorzaker is van hoesten bij veel paarden.

verder gaat het met appie nog steeds goed en hoest hij niet meer en ademhaling is oke.
wel is het zo dat hij echt heel veel witte afscheiding uit voornamelijk zijn linkerneusgat heeft als hij even gewerkt heeft.
het zit hem niet in de weg en loopt er gewoon zo uit,maar dat valt me wel steeds op.
hoe zit dat bij jullie paarden?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:51

Jibbel schreef:
Wat raad je DA aan? Hoe dampig is je paard en hoeveel last heeft hij ervan?

Ik las dat het paard nu altijd binnen heeft gestaan, dus de verhuizing naar buiten zal wss al veel goeds doen. Krachtvoer natmaken hoeft niet hor, dan wordt het zo'n vieze pap-bende. Tenzij hij moeite heeft met kauwen, dan kun je het natuurlijk wel doen. Paarden reageren vooral op de schimmels in bijv. hooi en stro, dus als je voordroog geeft, heb je al veel minder last van schimmels.

Rustige en gedoseerde beweging kan heel erg goed zijn voor je paard, door beweging moeten de longen aan het werk en daardoor komt het slijm los en wordt het afgevoerd uit de longen.
Hoest hij veel? Hoest kun je iig beter niet onderdrukken, wellicht kun je een slijmoplosser geven (mits dat zin heeft) Desnoods voor zwaardere dagen corticosteroïden om verlichting te kunnen geven.

Als het paard echt veel last heeft van zijn dampigheid is het met zijn leeftijd misschien eerlijker om hem te laten gaan nadat hij bijv. een zomer op het land heeft kunnen genieten. Meestal krijgen dampige paarden het in de winter weer even wat moeilijker door vocht in de lucht.

Als hij werkt (dus echt met stevige stukken galop, tegenwoordig al bij draf) begint hij te hoesten, hij is altijd gebruikt voor manegewerk en de DA heeft gezegd dat hij 1) nooit meer 100% zal herstellen (logisch, het is chronisch) en 2) dat hij niet meer geschikt is voor manegewerk. Heeft verder enkel aangeraden veel buiten te zetten en hij kreeg Bronchosan als medicatie.

Wat voor slijmoplosser raad je aan? Ik verzamel liefst nu zovee mogelijk tips, ga hem eerst even laten bekomen op de weide, reageert hij dan nog steeds astmatisch (noem het even zo) dan regel ik zelf nog een afspraak met mijn DA ivm 'echte' medicatie.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:52

@ellepel: ik be nog geen ervaringsdeskundige :P Maar Sol had ook vaak last van neusuitvloeiing, bij hem dan gecombineerd met hoesten en prikkeld reageren op stof.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:56

hij hoest helemaal niet meer,maar alleen dat witte snot.
nou had hij dat vroeger ook altijd wel,maar nooit zo heel veel.

ervaringsdeskundieg word je vanzelf wel met al die zorgenpaardjes :P :(:)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:56

ellepel schreef:

als een paard 2 weken na een enting is begonnen te hoesten kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat de afweer op dat moment niet goed was en het paard dus eigenlijk ziek word van de enting...dus dat het een lichte influenza infectie heeft gekregen daardoor.

in hooi zit nog steeds de meeste schimmel die wel een veroorzaker is van hoesten bij veel paarden.

verder gaat het met appie nog steeds goed en hoest hij niet meer en ademhaling is oke.
wel is het zo dat hij echt heel veel witte afscheiding uit voornamelijk zijn linkerneusgat heeft als hij even gewerkt heeft.
het zit hem niet in de weg en loopt er gewoon zo uit,maar dat valt me wel steeds op.
hoe zit dat bij jullie paarden?

San heeft idd ook altijd meer uitvloeiing aan de linkerkant dan rechts. Meestal is het gewoon helder, waterig en heel soms een beetje wittig. Maar dat is niet echt veel, geen draden snot ofzo. Ademhaling is verder ook ok, snel weer terug op adem, galop gaat ook steeds beter. Merk dat ik nu weer wat meer moet gaan vragen om de conditie te verbeteren, alleen dat meeknijpen blijft een vaag iets.
Ene dag wel, andere dag bijna niet, na het werken niet. Heel apart..

@ Solleke : Welke slijmoplosser kun je het beste met je DA overleggen. Sputolysin helpt vaak niet (voldoende) zei mijn DA, Ventipulmin kan ook, maar mag max. 10 dagen gegeven worden. Mijn paard krijgt een combi van ventipulmin poeder en prednisolonpoeder. Dat kun je wel continu blijven geven, omdat er geen gewenning optreedt. Beide medicijnen versterken elkaar en daardoor geef je dus ook minder dan normaal. Na een start met de volle dosering en je paard goed genoeg is verbeterd, kun je gaan afbouwen naar een zo laag mogelijke dosering waarbij je paard toch goed blijft.
Alleen weet ik niet in hoeverre het voor een dampig paard nuttig is om dit te geven. Die van mij heeft nl. wss chronische bronchitis en heeft last van stof/pollen.
Bij een dampig paard zijn er al longblaasjes geknapt en dat is wat ik juist probeer te voorkomen bij mijn paard en daarom geef ik de medicijnen.
Verder zijn er natuurlijk legio homeopathische en natuurlijke producten die je paard kunnen ondersteunen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:36

Natuurlijke slijmoplosser is Puur broncho van puur natuur ( werkt zoals ventipulmin alleen dan op natuurlijke basis ). In duitsland wordt vaak plantagines C gebruikt als slijmoplosser, ook een natuurlijk middel wat erg goed schijnt te werken. Is van de firma Iwest.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:26

ellepel schreef:

De schimmel in hooi speelt natuurlijk mee bij het veroorzaken van hoesten. Echter waarom kun je het ene paard wel stoffig hooi voeren zonder problemen en krijgt de ander al problemen bij heel goed hooi? Dat zegt iets over het betreffende paard en daar doel ik op met individuele gerichte therapie. Daarom wordt voor mij het stoffige hooi een trigger voor de klachten, het werkelijke probleem zit in de reactie van het paard op die prikkel!

En wat je zegt over reactie op de enting klopt natuurlijk ook. Echter zou je dan echt influenza symptomen moeten zien. Wat zich veel meer uit in griepverschijnselen als echt snotneus en koorts met daarbij hoesten en niet in een chronische hoest klachten.

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:00

Ik heb wat advies nodig en hoop hier iets te kunnen vinden. Mijn paardje hoest sinds enkele weken, begonnen met hoesten toen ze s ochtends had gegeten en daarna bij aandraven een paar kuchen. Nu heeft ze toen 10 dagen vetipulmin gehad, geen resultaat, daarna 10 dagen prednisolon leek te helpen, maar mocht haar toen ook niet rijden, dus kan niet uitsluiten dat het met aandraven ook zo was. Gestopt en na 2-3 dagen wederom hoesten en nu een witte uitvloeing uit haar neus.
Paard stond op stro, buitenstal met frisse lucht. Staat nu op zaagsel, geen hooi gebruik of erg weinig maar dan nat gemaakt. Vanaf s ochtends tot s avonds laat op de wei. Vorig jaar wel eb=ven verkouden geweest maar na ventipulimin was ze er vanaf. Moet vanaf morgen starten met prednisolon weer en dan na 3 dagen cmbi met ventipulmin. Bronchoscopie nog even uitgesteld ivm slechte ervaringen in het verleden. zou dit nu wel gaan aanslaan of is het alleen een tijdlijke oplossing?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:18

Waarom niet meteen ventipulmin samen met prednison? Als mijn paard een aanval krijgt dan doen we 7 dagen ventiplumin met 2 prednison capsules. Daarna stoppen met ventipulmin en doorgaan met 2 capsules per dag. En als het goed gaat afbouwen naar 1x per dag een capsule. En als het een tijdje goed gaat ermee stoppen. Alles langzaam afbouwen anders krijgt het paard snel weer last van hoesten.

Ons paardje hoest ook weer veel. Vandaag weer beginnen met ventipulmin.

En de eerste 10 kuilbalen zijn binnen. Het is heel moeilijk om hier een boer te vinden die kuil verkoopt. We zijn nog steeds op zoek. De meeste boeren maken koeienkuil (teveel eiwitten)