[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:37

Mirgino, helaas kwam de hulp voor Cheyenne te laat.. :(:)
Ik hoop dat ze nog een goed voorbeeld kan zijn voor anderen en een duidelijke waarschuwing, er zijn nog steeds veel mensen die deze ziekte weglachen..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:16

SuperRoos schreef:
Mirgino, helaas kwam de hulp voor Cheyenne te laat.. :(:)
Ik hoop dat ze nog een goed voorbeeld kan zijn voor anderen en een duidelijke waarschuwing, er zijn nog steeds veel mensen die deze ziekte weglachen..

ik hoop het ook,maar soms willen mensen het niet zien
die witte heeft bij Cheyenne gelopen en toen het mis ging met haar en we wisten wat er was heb ik haar ook gewaarschuwd omdat die witte een echte tank is om te zien
maar ook zij wilde daar niet aan, het was zijn bouw
ze vond hem wel wat te dik maar niet overdreven
in de kliniek werd haar verteld dat hij 100 tot 150 kg af moet vallen ,dat het dan veel beter met hem zou gaan
en nu blijkt hij toch licht IR te zijn,en nu ze het van Sylvia gehoord heeft gaat ze eindelijk er iets aan doen
hij is gevoelig gras en gaat aan de GB
en zij heeft het van dichtbij meegemaakt,ze is [ bijna ] elke dag mee geweest naar de kliniek en heeft Cheyenne zien lijden
het is je kop in het zand steken en dan maar denken dat het niet zo is!
gelukkig is hij nog te redden.

Giraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:16

Hallo allemaal,

Ik meld mij ook hier omdat ik na het lezen van dit topic denk dat mijn paard misschien ook IR heeft (ben me echt rot geschrokken wist niet dat dit al (zo vaak) voorkwam) zit nu echt in een dip en ben bang dat hij het echt heeft.
Het volgende is er aan de hand.
Door problemen heb ik al een tijd niet kunnen trainen met mijn volbloed arabier Raffi (15 jaar), maar vanaf dat moment (midden winter) heb ik gelijk zijn voeding aangepast naar bijna niks, alleen bleef hij dik.

Nu staat hij sinds midden april overdag op het land.
Vanaf het moment dat hij op het land staat tot nu is in de tussentijd 2x de hoefsmid geweest (hij staat op ijzers).
Na beide keren kon Raffi de volgende dag niet meer lopen en had de symptomen van hoefbevangenheid, veearts erbij gehaald, onstekingsremmers en pijnstillers gekregen na 3 dagen liep hij weer normaal.
Nu is de hoefsmid vorige week zondag weer geweest en de volgende dag het zelfde probleem en na 3 dagen liep hij weer normaal.

Toch maak ik mij zorgen want ik heb deze hoefsmid al 10 jaar en dit is nog nooit gebeurt.
Na speuren op internet zie ik eigenlijk steeds meer overeenkomsten met insuline resistentie, de klachten zijn namelijk:
- overgewicht of ondergewicht
- vetophoping rond manenkam en staartaanzet en buikvet
- opgezette koker of bij uier
- hoefbevangenheid
- huidproblemen zoals zomereczeem
- vermoeidheid, spierpijn, spiertrillingen en spierbevangenheid
- onwilligheid om te werken
- verminderde fertiliteit
- luchtwegproblemen
- Cushing
- verergeren van klachten zoals artritis
- rugklachten

Raffi heeft de volgende klachten:
- overgewicht (niet dramatisch maar hij is te dik)
- harde en vetophoping rond manenkam en staartaanzet
- hoefbevangenheid (waarschijnlijk is hij er gevoelig voor maar nog niet vastgesteld)
- huidproblemen (heeft net een schimmelinfectie gehad maar dat hadden eigenlijk bijna alle paarden op stal)
de overige klachten heeft hij (gelukkig) nog niet..
Verder merk ik niks aan zn conditie hij wil echt lopen (is niet kreupel ofzo afkloppen!!), slooft zich lekker uit bij andere paarden, is niet sloom en is vrolijk, maakt dus totaal geen zieke indruk.

Dit is een foto van de 1e dag op het land misschien kunnen jullie al iets zien? (een week later kwam de hoefsmid en kwamen de hier boven genoemden HB symptomen voor het eerst aan het licht) ik zal vanavond proberen een duidelijker foto te maken:
Afbeelding

Ook lees ik dat insuline resistente vooral bij sobere rassen voorkomt (voor zover ik kan zien/lezen ook veel van deze rassen IR op dit topic), of zijn er meer mensen met een arabier die ook IR zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:45

Giraf, welkom hier (helaas)
De foto is wat moeilijk te beoordelen omdat het bewegen veel vertekend, een foto van stilstaan en duidelijk met hals en bilpartij laat al veel meer zien..
Hij heeft dus enkele eigenschappen..

Aparte wat je noemt is dat je door weinig trainen het dieet hebt aangepast naar bijna niets, ik moest dat ook van mijn dierenarts maar mijn paard viel niks af, ondanks dat de training door ging. Hij krijg juist ernstige tekorten en onze ervaringen hier in het topic zijn dat een juiste evenwichtige voeding met voldoende mineralen en vitaminen juist extra belangrijk is voor paarden die al uit balans zijn en mogelijk ziek zijn..

Om zekerheid te hebben kun je hem laten testen, wil je dit doen? Op de site van de GD deventer staat goed uitgelegd hoe dit moet gebeuren (paard 12 uur nuchter, vrij van stress en pijn, bloed afname op eigen terrein (op kliniek is stress)) dat zijn allemaal dingen die de insuline laten stijgen namelijk waardoor je een vals hoge uitslag krijgt...

Meeste mensen hier lopen echter vast met de reguliere behandeling van een dierenarts. Dit blijft meestal beperkt tot een bepaald dieet want een echt medicijn is er niet..

Meer mensen kiezen voor iets alternatiefs zoals Laarakker of andere holistische therapeuten en bij IR paarden worden vaak afwijkingen gevonden in de waardes van de lever, pancreas en en nieren en heb ik gezien dat velen van hen gevoeliger zijn voor de schimmels die je zelf ook al noemt.
Mijn paard is door zo'n therapeut behandel (de fjord uit de openingspost) en stond op het punt om ingeslapen te worden, zij heeft hem er echter bovenop gekregen en nu zijn pancreas weer goed werkt kan hij zelfs weer wat suikers uit gras verwerken nadat hij meer dan een jaar in een zandpaddock heeft moeten leven omdat hij geen suikers meer aankon..

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:17

Ik opende zonet op bokt.be een topic over het al dan niet laten dekken van mijn 3jaar en 4maanden oude tinker merrie.
(ik twijfel omdat ze nog zo jong is en ze nog een cm of 2overbouwd is).
Waarom ik het wil laten doen? Ik krijg haar niet magerder... en aan de hand van mijn 'verhaal' gaf iemand me deze link.
Ik zal even de situatie schetsen:
Ze is nu 3.4j staat sinds er gras is (ze heeft id winter ook wat gras nog kunnen eten) op dieet. Ze kreeg via strookbegrazing wat gras bij, in het begin was het gras voor enkele dagen nadien kon ik de strookbegrazing beginnen en was het nog maar max 3m² per dag voor haar en haar shet vriendje.
Ze staat nu alweer 2 tot 3weken op een kale weide met een minimum aan hooi en een mineraalsteen.
Ze heeft een vat van 90l water en drinkt niet abnormal veel.
Ik probeer haar minstens 3x de week extra beweging te geven door te gaan wandelen/joggen.
Ze gaat graag mee, het draven gaat ook heel goed (de eerste keer een maand of 1.5 geleden had ze nog niet zo'n goede conditie en ging het wat minder, haar cnoditie is op enkele weken enorm verbeterd dus dat gaat erg goed nu, onlangs 3 vd 4.5 km geddraafd zonder probs)
Als ik haar afgelopen weekend 2dagen in mijn kudde (4paarden) op een wei (strookbegrazing met lang en dor gras) was ze dat kleine beetje dat ze was afgevallen terug bijgekomen waardoor ze trug op ontploffen stond...)
Ze schuurt soms aan haar staart of vlak achter haar oren (ze heeft geen ZE, id winter dacht ik dat he tkwam uit verveling maar nu onlangs heeft ze haar kont nog eens tegen de muur gezet (niet erg hoor, en ze kan nu nergens meer schuren).
Ik dacht dat te linken aan het overgewicht? (teveel eiwiten ofzo?)
Verder heeft ze last van patellafixatie/luxatie (weet niet precies welke van de 2) maar dat komt door te weinig spieren in haar achterhand heb ik mij laten vertellen door de dierenarts (vandaar dat ik oefn doe om achterhrandspieren te kweken op wandeling aan de hand) Als ik erop oefen is het zowat weg, maar toen ik vorge week een kleien week niet heb geoefend (cavalati's ed) had ze het ineens erg hard terug (nu de smid is geloof ik die periode ook net gekomen, zou er verband zijn? hoewel vd hoeven is niets afgedaan want door het vele wandelen waren die perfect van lengte)
Buiten haar buik die lekker dik is, vind ik haar nek ook te dik.
Nuja het is een Tinker, die hebben de neiging om sneller dik te worden en dat word redelijk normaal gevonden maar ik heb niet graag dat ze (zeker omdat ze jong is en in de groei is, die patellafixatie heeft) te dik is.
Haar eetlust is normaal en ze drinkt dus niet abnormaal veel (ik heb gehoord dat die insulineresistentie ong hetzelfde is als suikerziekte? ik heb SZ en ik had geen eetlust meer en dronk abnormaal veel toen het werd vastgesteld)
Ik zal morgen eens proberen foto's te maken.
Zou ze "in aanmerking komen" voor die insulineresistentie?
Moet dat ook met insuline behandeld worden en kan je zelf met een suikerziektebloedmetertje het suikergehalte bepalen ih bloed vh paard? (tussen welke waarden ligt het ideale bloedsuikergehalte bij een paard?)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:26

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:04

We zijn weer op het gewicht waar we moeten zijn
In Maart begonnen met Magnesium van paard natuurlijk en afgelopen zaterdag ermee gestopt en over gegaan op extra vitaminen

Hopelijk blijft ze nu zoals ze nu is
Overdag op het land met graasmasker en savond op stal met hooi en een pavokoek met extra vitaminen

Als ze maar weer een enkel teken gaat geven van insuline resistentie gaat we gelijk weer over op de magnesium

December 2009
Afbeelding

27 juni 2010
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:03

Flosje446 schreef:
Kukkie schreef:
Ik kom net bij voerboer vandaan en heb ook maar Force korrels gehaald. Want ik voer wel erg weinig Safe & Sound, en ze raakt een beetje haar glans kwijt. Kan het niet beter uitleggen, het is ook een heel kleine verandering. Maar ik hoop dat de Force korrels wat verandering brengen.

Nu heb ik gisteravond begrepen van een holistisch therapeute dat chemische vitamine en mineralen niet tot bijna niet worden opgenomen door een paard. Volgens mij, als ik het me goed herinner, zitten er in Marstal Force chemische vitaminen en mineralen. Ik voer nu zelf Equifyt Multifyt als vitaminen en mineralentoevoeging, wat helemaal natuurlijk is. De holistisch therapeute was daar juist erg over te spreken.

is dat zo?
Zijn daar onderzoeken naar gedaan?
Wat ik geef bestaat volgens mij uit planten (gedeeltelijk).
Er zal ongetwijfeld ook iets chemisch inzitten ben ik bang....maar ja...mijn paarden zien er goed uit en de jaarlijkse bloedonderzoeken wijzen geen tekorten uit dus...het maakt het allemaal niet makkelijk

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:39

Juliekeuh schreef:
Zou ze "in aanmerking komen" voor die insulineresistentie?
Moet dat ook met insuline behandeld worden en kan je zelf met een suikerziektebloedmetertje het suikergehalte bepalen ih bloed vh paard? (tussen welke waarden ligt het ideale bloedsuikergehalte bij een paard?)

Ik denk dat je het beste de diagnose kunt laten stellen door je dierenarts met een goed bloedonderzoek.
Verder denk ik dat het nuttig voor je is om de openingpost van dit topic goed door te lezen en de websites door te nemen want insuline resistentie is niet hetzelfde als suikerziekte bij mensen. De naam zegt het al, ze zijn resistent voor insuline en dus moet je het absoluut niet behandelen met nog meer insuline...
Het bloedsuikergehalte, oftewel glucose ligt tussen de 4.0 - 5.5 mmol/L (als ze met die waardes meten)

Lees je dus even goed in op de verdere informatie en raadpleeg een dierenarts... Overgewicht voor zo'n jong paard is erg slecht en kan veel schade geven. Dat ze nu al last heeft van patella luxatie komt vaker voor maar overgewicht doet dat echt geen goed. Het schuren kan laten zien dat er al de nodige vervuiling in haar lichaam plaats vind en lijkt vaak ook een symptoom te zijn van IR...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:41

Ardech, wow!!! Wat zullen jullie gelukkig zijn zeg!
Mooi dat zij enkel door zo'n relatief simpele behandeling met magnesium weer beter is geworden :j (waarschijnlijk tekort hierin de oorzaak voor IR..)
Ben blij voor jullie, de foto's laten een mooi beeld zien!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:20

Wie gebruikt er allemaal een graasmasker?
Wat zijn jullie ervaringen en welke tips hebben jullie?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:11

Ik heb het graasmasker van de paardendrogist geprobeerd maar Fiek vond het echt niks, lukte hem niet om te eten en ik werd er helemaal naar van, heb hem in de kast gegooid en gebruik dus nooit meer een graasmasker :-)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:23

Bambi gaat zaterdag naar een pensionstal en daar kan ze in de wei en de paddock gezet worden maar ik dacht dat het misschien leuker voor haar zou zijn als ze langer in de wei kon staan en dacht dan dat een graasmasker misschien een oplossing zou zijn?
Dan hoeft ze neit zo lang alleen in de paddock te staan nl.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:11

Vera schreef:
Wie gebruikt er allemaal een graasmasker?
Wat zijn jullie ervaringen en welke tips hebben jullie?

De greenguard werkt perfect bij mijn paard, die andere met maar 1 gat was niks. Ik heb hem eerst op proef besteld en heb naar aanleiding daarvan besloten hem te houden. Reuze ding.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:11

Ik heb gisteren even een foto gemaakt van pablo,22 jaar
Goed voorbeeld van IR paard wat niet dik is en nooit dik is geweest,maar wel 'ziek' dus. :o
Wat een mooie droge benen voor zijn leeftijd eigelijk :D en gelukkig geen dikke koker...

Afbeelding

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:34

Geerke, mijn Bambi is ook niet dik en toch IR paard....
Leuke foto met hond en paard :D

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:35

Hij ziet er goed uit Geerke!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:35

May is ook niets te dik, eerder schraal en heeft toch IR :)

Leuke foto inderdaad. Net als je onderschrift geerke :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:41

dank jullie :D
met 6 honden is het haast onmogelijk een foto te maken zonder hond erop... :o

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:52

Ik heb maar een proefmasker van Greenguard besteld, eens kijken of het wat is...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:54

SuperRoos schreef:
Ik heb het graasmasker van de paardendrogist geprobeerd maar Fiek vond het echt niks, lukte hem niet om te eten en ik werd er helemaal naar van, heb hem in de kast gegooid en gebruik dus nooit meer een graasmasker :-)

Hier de graaskorf van Best Friend, en alleen maar positiefs erover ;) Zowel bij Kootje als bij de tinkermerrie die het omkrijgt als ze niet drachtig is.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:08

Zetten jullie de paarden binnen met deze hitte?
Ze zijn gevoelig voor zonnesteek, dierenarts had er al veel gehad en aangezien de meeste IR paardjes overgewicht hebben raken zij veel sneller overhit omdat ze het vet niet goed kunnen koelen..
Ik zet Fiek zo binnen en haal hem vanavond weer buiten..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:17

Ik laat ze buiten. Over 1 a 2 uur hebben ze vollop schaduw en ze kunnen zelf de schuilstal in als ze het te warm hebben.

Pablo ziet er goed uit Geerke!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:02

Vera, ik heb ook de greenguard. Die bevalt erg goed. Maar ze kan er toch redelijk veel mee eten.
Daarom had ik ook de Best Friend aangeschaft, die heeft maar 1 gat aan de onderkant. Maar die krijgt ze helaas heel makkelijk af.

Laat je niet meteen ontmoedigen als je paard een beetje loopt te miepen. Ik heb het masker omgedaan en en echt vijf uur lang weggeweest. Na die vijf uur kon ze ermee eten en ook drinken uit de weidepomp ging goed. En toen ze na een dag of 3 nog redelijk bleek, was ik er ook van overtuigd dat ze sociaal gezien okee bleef. Geen dikke frustraties had.

Onze paarden hebben geen schaduw. Ik ga ze zo binnen zetten, voor de middag. Dan morgen ze vanavond weer het land op.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:24

Ik ben net bij de paardjes geweest om ze af te sponzen, een keer extra fris water te geven en heb ook hooi in de schaduw gelegd (anders gaan ze in de volle zon zoeken naar eetbare sprietjes...). Ze kunnen in de schaduw gaan staan bij bomen, onder een afdak en binnen.
Het afsponzen vonden ze nu echt lekker, normaal gesproken moeten ze er niet zo veel hebben van geklieder met water.

Ik hoop echt (al dagen :+ ) op regen. Lijkt me heerlijk nu, zo´n flinke bui!