[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:12

is wel weer suiker he.weet niet of dat zo verstandig is voor een eczemer

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:41

Klasien schreef:
Ik ga straks appelazijn met honing door de slobber geven. Hopen dat ze het lust.

Dat is vanwege de maag enz toch? ik heb weleens iets gelezen dat je iets zuurs met iets zoets moet geven om het in balans te houden.

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:44

oh dat klopt inderdaad wel. Is het daarom Klasien?

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:59

Het valt mij op dat mijn ZE merrie op de oude exceem plekken allemaal schilfertjes en oude korstresten in haar vacht heeft zitten. Je kunt het ook voelen als je over de vacht heen aait. Ik krijg het bijna niet weg. Mijn merrie staat dit jaar voor het eerst met deken op. Ze is nog maar sinds kort van mij. De jaren daarvoor heeft ze haar heupen, kont, navel, nek, voorhoofd behoorlijk kapot gehad. Echt enorm zielig. Het ene jaar was het erger dan het andere jaar.

Wat mij ook opvalt is dat de plekken op haar heupen en kont een andere kleur vacht hebben dan de rest van het lichaam. Het is wat lichter.

Hebben jullie ZE paardjes dit ook? En kunnen jullie die schilfers en korsten weg krijgen? Zo ja, hoe dan? :Y)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:21

saskia: Schilfers? Klitwortel van de kruidvat, absoluut! Of een keer goed wassen met antiroos shampoo (niet te vaak doen, dan tast je de huid teveel aan)

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:15

saskiab schreef:
Het valt mij op dat mijn ZE merrie op de oude exceem plekken allemaal schilfertjes en oude korstresten in haar vacht heeft zitten. Je kunt het ook voelen als je over de vacht heen aait. Ik krijg het bijna niet weg. Mijn merrie staat dit jaar voor het eerst met deken op. Ze is nog maar sinds kort van mij. De jaren daarvoor heeft ze haar heupen, kont, navel, nek, voorhoofd behoorlijk kapot gehad. Echt enorm zielig. Het ene jaar was het erger dan het andere jaar.

Wat mij ook opvalt is dat de plekken op haar heupen en kont een andere kleur vacht hebben dan de rest van het lichaam. Het is wat lichter.

Hebben jullie ZE paardjes dit ook? En kunnen jullie die schilfers en korsten weg krijgen? Zo ja, hoe dan? :Y)

Denk niet dat dit zomereczeem is. Mijn paard heeft alleen schilfers in haar manen en staart als ze geschuurt heeft. Wat in haar vacht zit is geen zomereczeem denk.
Laatst bijgewerkt door xkimmx op 11-04-10 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:15

Hoi,

Ben nu een week bezig met de drainage compositum van de paardendrogist. Ik zit nu op 2 keer daags 25 druppels. Ik merk nu dat ze een hele smalle hals nu heeft. Het was nogal dik. Nu kan je haar manenkam heel goed heen en weer bewegen. Dus dat is positief.

Ik las dat ze soms te heftig reageren op de druppels, wat hebben ze dan voor symptomen?.

Het is namelijk niet de bedoeling dat ze er vanaf valt aangezien ze al 30 is hoeft dat niet. Of vallen ze hier niet van af?.

Mirjam

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:54

komende week trouwens korting op de drainage en culico bij de paardendrogist :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:20

Ik ga morgen proberen niet te vergeten klitwortel te halen. :) Heaven heeft wel wat schilfers in de staart en wel wat meer pony's hier. :)

Heaven is nog altijd jeukvrij en vrolijk. :j Als ze in de stal komt denkt ze niet eens schuren, vorig jaar was dat wel een ander verhaal. :=

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:23

Even nagezocht, 13 april vorig jaar heb ik foto's gemaakt, toen was ze al volop aan het schuren geweest:

Afbeelding
Dat dus in tegenstelling tot nu. Manen van zo'n 15 cm. en een mooie staart!

Nog even een plaatje van haar staart:
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:35

wat is er nu anders aan vorig jaar mbt het schuren qua behandeling?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:39

Ik heb er nog helemaal niks aan gedaan om heel eerlijk te zijn. :n

Enige wat misschien een reden kan zijn dat het nu goed gaat is dat ze niet meer bij de andere eczemer op stal staat die haar dus als mede-jeuk-slachtoffer aanneemt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:44

ah dat zal sowieso wel wat schelen inderdaad.
Maar vorig jaar stond ze misschien al buiten en nu nog op stal, of ook niet?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:47

Nee, toen kwamen ze rond deze tijd 's nachts ook nog op stal. Overdag van 10 tot 4 naar buiten ong. :)

Binnenkort wil de stalbaas ze weer het land op, maar denk dat ik haar dan naar een vriendin breng, die haar gaat beleren, kan ze lekker onder deken voor de zekerheid en daar een tijdje logeren. :) Dan eind zomer hier weer heen. :j (God wat ga ik haar dan missen, kan er niet elke dag heen *zucht* )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 05:41

saskiab schreef:

mijn pony heeft het niet.
plekjes van eczeem helen gewoon weer en daar blijft niks van achter
blijven die plekken ook lichter van kleur?
kan zijn dat je dier een tekort aan zink heeft.
mag ik vragen wat je allemaal voert?

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 08:09

Hier komt ze weer met een waarschuwing: Als je olie gebruikt op t hoofd e.d denk er dan om dat ze daar mee niet in zon komen want dan verbrand de boel (met name daar waar witt haren / rozehuid onder zit
)

Umberti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 08:47

Hey,

Ik geef mijn paard elke dag appelazijn. 25ml (appelazijn verdund tot 1%),
Hierbij laag eiwit voeder, dus let op met voorjaarsgras,Ik geef ze eerst wat hooi of stro zodat de eerste honger over is en gaan dan nog op de weide. Die van mij komt elke avond binnen.

Ik heb geen deken meer nodig en terug die volle blinkende manen.

Je kan misschien de dosis een beetje omhoog trekken en om elke dag geven.
Je mag de dosis eventueel verdubbelen of meer, maar houd ze goed in het oog. Als het voeder te zuur is kunnen ze een maagzweer krijgen, dat kan fataal worden! (Dus testen welke dosis het beste werkt voor jou paard!)
En zorg dat er hooi of stro in de buurt is, Als je paard er behoefte aan heeft gaat die het wel eten.
Als ze niet binnen gaan 's nachts vrees ik dat je met periodes toch best een deken gebruikt.
Dat merk je snel, kom je tegen zon ondergangbij je paard en je paard staat met zijn hoofd te schudden of te schuren dan moet je ingrijpen.

Veel Succes

(
ikdoemaarwat schreef:
mooie deken :j
maar ik wil eerst zonder proberen :o

appelazijn.....moet je dat dagelijks geven?
als hij straks op het land staat komt ik maar 3 x per week
voor de rest wordt hij in de gaten gehouden

en hij komt er maar 1 x per week vanaf....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:29

maar hoe weet je welke dosis goed is?

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:48

marietje schreef:
Klasien schreef:
Ik ga straks appelazijn met honing door de slobber geven. Hopen dat ze het lust.

Dat is vanwege de maag enz toch? ik heb weleens iets gelezen dat je iets zuurs met iets zoets moet geven om het in balans te houden.

opisop_shop schreef:
oh dat klopt inderdaad wel. Is het daarom Klasien?

Ik heb begrepen dat appelazijn met honing goed is voor de afvoer van afvalstoffen.
Appelazijn is zuur, honing is zoet, dus ik hoef dit toch niet met nog meer zoet te geven?

Iris vond het trouwens niet erg lekker... Normaal is haar slobber in no time op, nu liet ze de helft staan. In de loop van de avond heeft ze het wel opgegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:45

Ik heb Flint maar eens op de foto gezet, hij heeft nog niet geschuurd, wel al 4 weken een deken op.

Vorig jaar mei was zijn kapsel gemillimeterd en zijn staart een goede pleeborstel. Wat een deken al niet kan doen.

Voorpluk doet ook weer mee, alhoewel een beetje verwaaid :D
Afbeelding
Staart is in omvang wel iets dunner geworden, maar nog geen pleeborsteleffect gelukkig.
Afbeelding
De manen groeien ook weer, alleen het stuk achter de oren is nog vrij kort, maar ook dat gaat al weer hangen. Het lijkt op deze foto of er een stuk op de schoft mist, maar dat is niet zo.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:52

mooie lange staart ook :D

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:24

die van mij heeft nog niet geschuut ''afkloppen'' :D
heeft ook geen eczeem deken op maar rolt wel vaak maar dat is hopelijk door de losse haren van de winter vacht

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:25

bij appie is vaak rollen wel het eerste teken dat hij jeuk begint te krijgen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:45

de nachttemperaturen zijn nog niet hoog genoeg ;)
Mede daardoor zullen een heleboel nog niet schuren.
Dus houdt die temperatuur in de gaten dames.

Umberti: wat je hierboven beschrijft, is hiermee het eczeem weg? Want dan kun je concluderen dat je paard geen ZE heeft, maar OF een tekort aan vitaminen OF een teveel aan gras ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:47

Inderdaad want ZE gaat niet weg helaas.