Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re: Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 00:43

Nog steeds grote wonden, maar ik vind het toch wel goed genezen!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 00:45

Het gaat echt vooruit, wat een kleine knokker is het, en jij ook! klasse hoe je het volhoudt, en bizar bijna hoe snel je en expert wordt he? Waar je ooit geen weet van had, is nu je gewone dagelijkse gang van zaken...

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 00:58

Wow, heb diep respect voor jou TS! Volg het hele topic en ben erg blij voor jou dat het al iet beter gaat!!

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 04:03

Ach arm paard..gelukkig dat je nog een keer bent langs gegaan..
Fijn dat het nu al wat beter met haar gaat.. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:52

marjolein88jij schrijft dat natuurlijk en aan de hand dekken steeds minder voorkomt door ongelukken als dit, dit is niet waar.
KI neemt steeds meer de overhand omdat het meer geld oplevert en het risico voor de hengst minder groot is. ook omdat de meeste hengsten tegenwoordig ook sportpaarden zijn waar de sportcarriere een manier is om de hengst goed in de kijker van de merriehouders te plaatsen , een kreupelheidje etc, is niet welkom
natuurlijk dekken gebeurt bijvoorbeelt bij ijslanders, waar KI een zeldzaamheid is,
hierbij gebeuren zelden rare dingen , eerder dat de hengst een flinke skup van de merrie krijgt dan dat de merrie wat oploopt

maar daar hangen wel voorwaarden aan , meerder merries tegelijk bij de hengst is een goede optie, hierbij zal de hengst veel relaxter zijn dan bij 1 op 1
en er moet toezicht zijn , niet zomaar bij elkaar plempen onder het mom van "ze is hengstig, dus komt wel goed"het geval van de TS is een extremiteit, en het is heel , heel erg naar voor paard en eigenaar , maar persoonlijk voor mij gene aanwijzing of reden om niet voor natuurlijk dekken te kiezen .
zolang er maar aan de randvoorwaarden word voldaan.

ook word er verderop gezegd" hengsten dichtbij/los bij de merries = levensgevaarlijk
dit ligt geheel aan de onstandigheden en hoe de dieren opgegroeid zijn etc, zolang een hengst dit nooit mocht ,lekker apart van de dames op een stalletje staat etc etc etc
dan is het idd niet slim om zomaar bij een merrie te plempen , dat is idd vragen om problemen, maar goed sociale hengsten die opgegroeid zijn tussen andere paarden, vanaf jongs af aan op natuurlijke wijze heeft mogen dekken etc
gaat dit over het algemeen goed,

nu verder ontopic ;)
TS: heel veel beterschap met je paard gewenst, wat ziet dat eruit zeg :(:)
vind het niet naief dat je voor natuurlijke dekking hebt gekozen, dit is iets wat over het algemeen goed gaat en persoonlijk heeft het ook mijn voorkeur (mijn merries staan momenteel ook gwoon bij de hengst op de weide en paddock)
iets als dit is gewoon echt een extremiteit .
het enige wat ik kan verzinnen is dat de Hengstenhouder meer toezicht had moeten houden omdat ze de enige was die bij de hengst stond...en soieso moet je wel een oogje in het zeil houden bij dit soort dingen .

dat je haar thuis hebt gehouden ipv naar de liniek hebt gebracht is denk ik ook een hele goede keuze geweest
vertrouwde omgeving en stress vermijden is zeker met dit soort heftige verwondingen een goede zet
stress etc is nu eenmaal een aanslag op de weerstand en dat vermijd je op deze manier
en idd, jij doet exact wat ze op de klinkiek ook zouden doen ...

geweldig om trouwens de vooruitgang op de foto's te zien , de foto's op blz 22 waar ze weer staat te grazen , hoe schokkend de wonden ook zijn (ik kan een hoop hebben, maar heb sprakeloos naar alle foto's zitten staren )

ik hoop dat de genezing goed door blijft zetten en dat ze strakjes weer helemaal gezond door het leven kan :j
aan jouw goede zorgen zal het in ieder geval niet liggen , je doet alles wat in je macht ligt om er voor te zorgen dat de omstandigheden goed zijn en al het mogelijk word gedaan om haar te helpen +:)+

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:58

Rozanne schreef:
Jeetje, in je beginpost ziet het er veel minder heftig uit als deze foto's !
Wat veschrikkelijk zeg!
Beterschap

Dat komt omdat je daar de daadwerkelijk gaten niet ziet.....omdat er nog flappen huid overheen hangen....

In werkelijkheid is het veel mooier en de eigenlijke wond is al veel kleiner :j
EN de pony gaat over het algemeen veel beter, ze eet, graast, draaft, galoppeerd.....

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:04

Het gaat geweldig de goede kant op, zo aan de foto's te zien. Hoe reageerd je paardje eigenlijk op de behandelingen? Trekt ze dat nog wel een beetje? Ik kan me voorstellen dat het nogal pijnlijk is dat spoelen telkens, of lijkt dat wel mee te vallen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:06

Ik was er vrijdag bij....en ze vind het niet heeeeel fijn maar het is prima te doen volgens mij....

Ze is verder ook helemaal niet chaggerijnig ofzo........ik denk dat vooral het goeie humeur van haar paardje voor de TS een enorme steun is...

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:10

Wat heftig!

Sterkte ermee!

SpeedyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:17

woow wat een verhaal zeg..!
Ik hoop dat het snel beter gaat.
Veel succes nog..!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:23

Jeetje. Ik had al een paar stukjes van TS bekeken, toen ik toch de foto's ging bekijken. Wat ik had verwacht, was een behoorlijke wond. Maar dit had ik nooit kunnen bedenken zeg, het is echt letterlijk een gát.

TS echt diep respect voor je dat je zo goed voor je beetje zorgt. Ik denk dat menigeen het al opgegeven had. Heel veel succes! (en wat een knap paardje is het trouwens!)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:34

Goed zo TS, het gaat de goede kant op :) Alle respect voor jou mijnerzijds _/-\o_

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:29

TS, wat fijn voor jou en de pony dat er nu vooruitgang in zit en dat de behandelingen helpen! Het is inderdaad heel vervelend om je pony hulpeloos te zien staan.

Complimenten voor je realisme tegenover de eigenaar van de hengst en over de prognoses van de veearts!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:34

Wat ontzettend leuk om te lezen dat ze langzaam de goede kant op gaat zeg! Geweldig!!!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:58

Gelukkig gaat het goed vooruit, mijn complimenten voor de verzorging. Wat moet je merrie net als jij een karakter hebben om zo door te zetten zeg!

De dag dat mijn hengst ook maar iets van dit soort gedrag laat zien gaan zijn ballen eraf hoe zeldzaam hij ook is. Ik ben niet zo'n voorstander van KI, omdat ik het erg belangrijk vind dat een hengst in zijn natuurlijke gedrag netjes is (ik wil niet alleen looks en prestatie doorgeven, maar met name een heel goed karakter). Wie wil er nou een veulen van een hengst die tot zo iets in staat is.
De hengstenhouder moet zich dood schamen dat hij zelfs niet 1x interesse heeft getoond in het herstel.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:01

Fijn dat het de goede kant op gaat zeg!
Ik heb het topic even snel doorgelezen, maar waar ik nu nog niet helemaal achter ben: Hoe zijn er in godsnaam zulke diepe, grote wonden ontstaan en hoe kan het dat deze eerst nog niet zichtbaar waren?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:08

Fijn dat de merrie zich goed laat behandelen. De band tussen merrie en TS zal gewoonweg super zijn :j Mede op te maken uit de openingspost dat ze hulp zocht bij het baasje. En die hulp heeft ze gekregen en krijgt ze nog. En ik weet ook bijna wel zeker dat ze elkaar door deze moeilijke periode slepen.

@Noppes, zoek dan even op de berichten van TS want het staat echt wel beschreven in het topic hoor. Ik wist namelijk ook niet dat dit mogelijk was.

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:12

wat heftig zeg,
sterkte! :(:)

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:12

@Laika, ik heb wel gelezen dat de hengst de merrie beet heeft gepakt, en daardoor zijn de wonden natuurlijk ontstaan.
Maar dat daar zulke grote, diepe wonden van zijn gekomen, en dat die op het eerste gezicht niet zichtbaar waren, dat vind ik zo vreemd!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:41

wow, wat heftig. je maakt een enorm intense tijd door met je paardje.
Ik heb dat ook met de mijne meegemaakt. Hij was enorm ziek en genezen door geluk en veel TLC.
Je zult merken dat je een heel sterke band hieraan overhoudt. Dit is waardevol! Dus naast deze ellende zal het iets moois creeeren wat je de rest van het leven van de pony houdt.

Ik wens je veel sterkte en kracht om voor je pony te zorgen. En geniet van alles wat daarna komen gaat. (net als ik!)

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:17

Ik als stille meelezer kan het toch niet laten om wat te posten! Ik heb echt zoveel respect voor de manier waarop je hier mee omgaat! Echt gewoon geweldig!!!
Als ik deze wonden zo zie, zie je bijna met de keer dat er foto's geplaatst worden, verbetering! Met de zorg, liefde en alle andere hulp komt het vast en zeker goed met je ponietje!

Heel veel sterkte, beterschap en kracht voor jou en je paardje!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:29

Noppes schreef:
Hoe zijn er in godsnaam zulke diepe, grote wonden ontstaan en hoe kan het dat deze eerst nog niet zichtbaar waren?

Zo reageren paarden (en andere zoogdieren) helaas op beten/extreme druk op de huid. Eerst zie je niets, dan begint het te zwellen, als je pech hebt ontsteekt het, en vervolgens komt alles wat geraakt is los en er uit. Eigenlijk is het 'geplet' weefsel. Zoals je op de foto's ziet begint het zich vanaf de randen naar binnen toe weer te herstellen.
Geeft je ook wel een idee van de bijtkracht van een hengst dit >;) .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:41

De genezing gaat nu echt de goede kant op zo te zien +:)+

Het zijn echt flinke wonden zeg :\ vooral op die 'graasfoto's' is goed te zien hoe groot de wonden eigenlijk zijn.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:45

Hoi Waterlelie, heb net heel je topic van voor tot achter doorgelezen, pfff echt wel shocking ;(
Ik heb nu geen eigen paard meer, maar tjee, als mij zoiets zou gebeuren zou ik niet weten hoe ik het moest oplossen, m'n paard stond 13km verderop en ik werk fulltime. Tsja en of m'n baas me voor zoiets vrij zou geven, en de evt consequenties daarvan, daar sta je dan ook niet echt bij stil.
Toch jammer dat je een dier niet aan een vac-pomp kan leggen, die trekken het vuil eruit en zorgen voor extra doorbloeding ;)
Maar de wonden beginnen er nu idd goed uit te zien, mooi rood en doorbloed :j Wat een super pony heb je toch, met zoveel karakter en doorzettingsvermogen! +:)+ En jij zelf ook, echt knap +:)+
Lukt het je allemaal nog, al die DA-bezoeken zullen best wat kosten, al is dat natuurlijk niet het belangrijkste. Anders wil ik best een inzamelingsactie houden hoor 8-)
Ben ook wel benieuwd hoe het beentje er nu uitziet?
Veel sterkte!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:02

Wauw hé, wat een vooruitgang zit erin zeg, echt toppie. En bokt, ook mijn complimenten dat jullie de TS niet afzeiken (wat wel vaak gebeurd) maar juist helpen en aardig zijn. Zo zie je maar weer dat het ook op deze manier kan!!!

TS: Wat zul jij een lange dagen maken zeg!! Nogmaals sterkte! :(:)