Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joey_Diamond schreef:Hallo bokkers, ik meld mij ook!![]()
Ik ben er sinds een maand/ anderhalve maand achter dat mijn pony van 28 ook de ziekte van cushing heeft. De DA kwam voor een onschuldig ontstoken oog en kwam toen met het voorstel om bloed af te nemen om het te onderzoeken op de ziekte van cushing omdat ze verschillende symptomen had van de ziekte (mijn pony heeft af en toe periodes dat ze ontzettend veel jeuk heeft en zowel de DA als ikzelf konden niet achterhalen waarvan het komt, het hele jaar door een dikke vacht (2 maandjes een normale zomervacht gehad) zweten enz.
Uit de test is gebleken dat ze idd de ziekte van cushing heeft. Ik ben nu een maand aan het opbouwen met peroglide, de1e week een kwartje, de 2e week een halve, de 3e week 3 kwart en de 4e week een hele. In het begin dacht ik verandering te zien maar nu ik in de 4e week ben lijkt het wel weer terug bij af te zijn. Ze is sloom, na een rondje stappen al klam of bezeet. Na een maand een hele te hebben gegeven moest ik mijn dierenarts terugbellen om de vorderingen te bespreken. (nu denk ik dat ik dat maar eerder ga doen en dat ik geen maand ga wachten)
Wel heb ik opgemerkt dat als het buiten erg koud is mijn pony wel vrolijk is, oortjes erop en zin heeft om een rondje te rijden, is het buiten warm of nja (10/12 graden) is ze chagrijnig en heeft nergens zin in en na een kleine wandeling (zonder iemand erop) al klam is.
Ik wilde graag jullie advies. Ik zit heel erg te twijfelen of ik haar helemaal zou scheren en nu met een 0 grams regendeken opzet en zodra het kouder word ga opvoeren naar 200 300 grams enz. licht er natuurlijk maar net aan hoeveel gram ze nodig heeft. Of dat ik haar nog niet scheer en de medicijnen nog een paar maanden aankijk...
Wat zouden jullie doen?
Sammyoo schreef:Focussed, wat ziet dat er sneu uit, je paard zo wankel op de benen.
Gisteren contact gehad met de praktijk van de dierenarts. Volgende week vrijdag wordt er bloed afgenomen bij Ilse. Dan moet dat kennelijk eerst voorbereid worden, waarna ik het vervolgens zelf naar de Uithof kan brengen (scheelt in de kosten) voor de bepaling. De uitslag zou ik dan dezelfde dag kunnen krijgen.
Ben benieuwd....
Sammie schreef:Als je nu gaat scheren is een nul grams deken imo niet voldoende. Ik zou zelf bijv. kiezen voor 150 a 200 gr.
Hanke_k schreef:Sammie schreef:Als je nu gaat scheren is een nul grams deken imo niet voldoende. Ik zou zelf bijv. kiezen voor 150 a 200 gr.
Die van mij staat ongeschoren onder 300 gram, en heb het idee dat dit niets te veel is!
Vind persoonlijk 150/200 grams wel wat weinig voor een geschoren cushinger, aangezien het kacheltje niet zo goed meer werkt
En we momenteel al redelijk vaak nachtvorst hebben
Maar gok ook dat dit per paard weer verschillend is!
Hanke_k schreef:Ze heeft inmiddels zo'n teddyvacht dat ze eigenlijk wel weer geschoren mag worden, maar voor die 1/2 keer in de week dat ze gereden wordt doe ik dat toch liever niet...
Mocht in straks nog weer een geschikte bijrijder vinden dan wil ik haar best scheren want ze zweet nu wel na het rijden.
Zit een beetje in dubio vind die 1/2 x in de week dat ze loopt te weinig, heb eigenlijk zoiets van of ze moet meer lopen of helemaal met pensioen, maar volgens mij had ik hier al eens begrepen dat stil staan eigenlijk funest is voor cushingers? Vanwege de snelle afbraak van spierweefsel? Klopt dat of herinner ik me dat verkeerd?
_AlMaraam_ schreef:Vorige week hebben we een bloedonderzoek laten doen bij onze merrie, hieruit bleek dat ze ook cushing heeft. Ze staat met een dun deken op maar ze zweet echt altijd. Volgende week moet ze naar de klinkiek om tanden te laten trekken omdat ze gebroken zijn en hierdoor amper slobber kan eten.
elibeest schreef:oke, zal het gewoon gaan opbouwen.
Wij hebben het middel tegen misselijkheid wel besteld (gisteren) dus hoop dat ik met beide deze week nog kan beginnen (grote doos Prascend is besteld, zal morgen of overmorgen er zijn)
bente12 schreef:ik heb sinds een week gehoord dat mijn paar cushing heeft..
maar dit is goed behandelbaar toch? ik rijd best intensief met mijn paard ook op het gebied van springen en cross.. maar moet ik me erop voorbereiden dat dit minder gaat worden als ze de medicijnen krijgt? en zijn er bijwerkingen van de medicijnen? ik begin dit weekend met opbouwen van 0,25 mg..