Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:15

focussed en fargo, bedankt voor een info. Helemaal duidelijk hoe je duizeligheid kunt herkennen. Heb het gelukkig zelf nog niet meegemaakt. Erg sneu.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:51

@joeydiamond: ik ken jouw ponie, die werd/ wordt toch ook verzorgt door Marloes? Ik zie ze weleens voorbij komen en ik dacht vorig jaar al dat die ook wel eens Cushing kon hebben. Als je zelf een paard hebt die het heeft ga je het herkennen. Wie heb jij als da? Mag ook per pb. Ik woon ook in zwijndrecht en heb dezelfde da waarschijnlijk, maar misschien kan ik je daarin nog wat tips geven.
Ik zou zeker scheren, daar knappen ze erg van op. De mijne heeft er ook last van als zijn vacht weer te dik wordt. Hij is ook aan de Pergolide maar zijn vacht blijft toch groeien, verder is hij wel verbetert.
Als je meer vragen hebt kan je ook altijd bij mij langs komen, op de hoge Devel. Daar staat mijn paard. Marloes kent hem wel.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:01

Focussed, wat ziet dat er sneu uit, je paard zo wankel op de benen.

Gisteren contact gehad met de praktijk van de dierenarts. Volgende week vrijdag wordt er bloed afgenomen bij Ilse. Dan moet dat kennelijk eerst voorbereid worden, waarna ik het vervolgens zelf naar de Uithof kan brengen (scheelt in de kosten) voor de bepaling. De uitslag zou ik dan dezelfde dag kunnen krijgen.
Ben benieuwd....

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:27

Joey_Diamond schreef:
Hallo bokkers, ik meld mij ook! :)
Ik ben er sinds een maand/ anderhalve maand achter dat mijn pony van 28 ook de ziekte van cushing heeft. De DA kwam voor een onschuldig ontstoken oog en kwam toen met het voorstel om bloed af te nemen om het te onderzoeken op de ziekte van cushing omdat ze verschillende symptomen had van de ziekte (mijn pony heeft af en toe periodes dat ze ontzettend veel jeuk heeft en zowel de DA als ikzelf konden niet achterhalen waarvan het komt, het hele jaar door een dikke vacht (2 maandjes een normale zomervacht gehad) zweten enz.
Uit de test is gebleken dat ze idd de ziekte van cushing heeft. Ik ben nu een maand aan het opbouwen met peroglide, de1e week een kwartje, de 2e week een halve, de 3e week 3 kwart en de 4e week een hele. In het begin dacht ik verandering te zien maar nu ik in de 4e week ben lijkt het wel weer terug bij af te zijn. Ze is sloom, na een rondje stappen al klam of bezeet. Na een maand een hele te hebben gegeven moest ik mijn dierenarts terugbellen om de vorderingen te bespreken. (nu denk ik dat ik dat maar eerder ga doen en dat ik geen maand ga wachten)

Wel heb ik opgemerkt dat als het buiten erg koud is mijn pony wel vrolijk is, oortjes erop en zin heeft om een rondje te rijden, is het buiten warm of nja (10/12 graden) is ze chagrijnig en heeft nergens zin in en na een kleine wandeling (zonder iemand erop) al klam is.

Ik wilde graag jullie advies :j . Ik zit heel erg te twijfelen of ik haar helemaal zou scheren en nu met een 0 grams regendeken opzet en zodra het kouder word ga opvoeren naar 200 300 grams enz. licht er natuurlijk maar net aan hoeveel gram ze nodig heeft. Of dat ik haar nog niet scheer en de medicijnen nog een paar maanden aankijk...

Wat zouden jullie doen?

Ik vind de dosis wel aan de hoge kant voor een pony, misschien beter om haar eerste een paar maanden op 0.5 te zetten, maar misschien kan dit nu niet meer?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:46

Sammyoo schreef:
Focussed, wat ziet dat er sneu uit, je paard zo wankel op de benen.

Gisteren contact gehad met de praktijk van de dierenarts. Volgende week vrijdag wordt er bloed afgenomen bij Ilse. Dan moet dat kennelijk eerst voorbereid worden, waarna ik het vervolgens zelf naar de Uithof kan brengen (scheelt in de kosten) voor de bepaling. De uitslag zou ik dan dezelfde dag kunnen krijgen.
Ben benieuwd....

Het enige wat voorbereid moet worden is dat je DA je komst naar de Uithof bij het lab aanmeldt , of beter nog je een onderzoeksverzoekformulier meegeeft. Als particulier kun je niet 'zomaar' even bloed komen brengen. Verder moet het bloed in speciale buisjes opgevangen worden maar dat zal je DA ongetwijfeld weten en jij moet er voorzorgen dat je het bloed binnen 3 uur in het lab hebt. Het bloed moet meteen na afname in een koelbox met ijselementen.
Je krijgt niet meteen een uitslag op dezelfde dag: ACTH wordt maar één keer per week getest, ik meen op dinsdag of woensdag. Als je het bloed op vrijdag brengt, dan vriezen zij het in tot de testdag.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:48

Sammie schreef:
Als je nu gaat scheren is een nul grams deken imo niet voldoende. Ik zou zelf bijv. kiezen voor 150 a 200 gr.

Die van mij staat ongeschoren onder 300 gram, en heb het idee dat dit niets te veel is!
Vind persoonlijk 150/200 grams wel wat weinig voor een geschoren cushinger, aangezien het kacheltje niet zo goed meer werkt ;)
En we momenteel al redelijk vaak nachtvorst hebben ;)
Maar gok ook dat dit per paard weer verschillend is!
Laatst bijgewerkt door Hanke_k op 20-11-12 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:50

Dat kacheltje kan anders ook weer oververhit raken. Gewoon goed kijken wat nodig is en indien nodig dus aanpassen. :)

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:51

@sammie, had mn post ook nog aangepast, vond hem wel wat kort door de bocht indd ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:00

Hanke_k schreef:
Sammie schreef:
Als je nu gaat scheren is een nul grams deken imo niet voldoende. Ik zou zelf bijv. kiezen voor 150 a 200 gr.

Die van mij staat ongeschoren onder 300 gram, en heb het idee dat dit niets te veel is!
Vind persoonlijk 150/200 grams wel wat weinig voor een geschoren cushinger, aangezien het kacheltje niet zo goed meer werkt ;)
En we momenteel al redelijk vaak nachtvorst hebben ;)
Maar gok ook dat dit per paard weer verschillend is!

Als zometeen jouw paard weer op orde is qua hormonen dan is zijn kachel - gelukkig - ook snel weer helemaal prima hoor. Juist in de fase dat de hormonen nog helemaal van de leg zijn is de thermostaat ook helemaal overhoop. Maar als je op een gegeven moment aan de medicijnen zit en de hormonen en de conditie komt ook weer op orde dan zitten ze ook weer beter in de spieren over het algemeen en hebben het ook niet meer (extra) koud of extra warm.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:08

Ze heeft inmiddels zo'n teddyvacht dat ze eigenlijk wel weer geschoren mag worden, maar voor die 1/2 keer in de week dat ze gereden wordt doe ik dat toch liever niet...
Mocht in straks nog weer een geschikte bijrijder vinden dan wil ik haar best scheren want ze zweet nu wel na het rijden.
Zit een beetje in dubio vind die 1/2 x in de week dat ze loopt te weinig, heb eigenlijk zoiets van of ze moet meer lopen of helemaal met pensioen, maar volgens mij had ik hier al eens begrepen dat stil staan eigenlijk funest is voor cushingers? Vanwege de snelle afbraak van spierweefsel? Klopt dat of herinner ik me dat verkeerd?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:10

Vorige week hebben we een bloedonderzoek laten doen bij onze merrie, hieruit bleek dat ze ook cushing heeft. Ze staat met een dun deken op maar ze zweet echt altijd. Volgende week moet ze naar de klinkiek om tanden te laten trekken omdat ze gebroken zijn en hierdoor amper slobber kan eten.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:11

@ focussed, jeetje dat ziet er inderdaad wel erg wankel uit! Geen prettig gezicht

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:16

Hanke_k schreef:
Ze heeft inmiddels zo'n teddyvacht dat ze eigenlijk wel weer geschoren mag worden, maar voor die 1/2 keer in de week dat ze gereden wordt doe ik dat toch liever niet...
Mocht in straks nog weer een geschikte bijrijder vinden dan wil ik haar best scheren want ze zweet nu wel na het rijden.
Zit een beetje in dubio vind die 1/2 x in de week dat ze loopt te weinig, heb eigenlijk zoiets van of ze moet meer lopen of helemaal met pensioen, maar volgens mij had ik hier al eens begrepen dat stil staan eigenlijk funest is voor cushingers? Vanwege de snelle afbraak van spierweefsel? Klopt dat of herinner ik me dat verkeerd?

Klopt ze teren in op hun spieren door de cortisol overproductie.. dat wordt natuurlijk wel anders door de medicijnen maar feit is dat het belangrijk is om de conditie van een cushing paard zo goed mogelijk te houden om 1) de weerstand op peil te houden en 2) om de spieren bij te houden/op peil te houden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:20

_AlMaraam_ schreef:
Vorige week hebben we een bloedonderzoek laten doen bij onze merrie, hieruit bleek dat ze ook cushing heeft. Ze staat met een dun deken op maar ze zweet echt altijd. Volgende week moet ze naar de klinkiek om tanden te laten trekken omdat ze gebroken zijn en hierdoor amper slobber kan eten.

Wij hadden in de slechte fase ook een zweetdeken op omdat een gewone deken binnen veel te warm was en toch had ons paard het eigenlijk niet warm. In die slechte fase was hij heel goed af met een zweetdeken binnen want anders zweette hij zich dood met een gewone deken op.

Maar wij hebben ook wel aan de hand gehad dat hij zweette maar het eigenlijk koud had en dat in dat geval een iets dikkere deken de oplossing bleek te zijn. Dus het is soms ook heel goed kijken wat er werkt.

Dat zweten wordt gelukkig echt minder zodra de hormonen op orde komen, dat gaat best vlot binnen een aantal weken gaat dat verbeteren als ze behandeld worden.. Sterkte!!

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:23

Fargo, dankje. Momenteel ligt er een Nieuw-Zeelandsdeken op en dit heeft tot nu toe het beste resultaat. Dat van dat zweten maar toch koud hebben is hier ook al voorgekomen.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:42

Kan een bloedonderzoek alleen bij de uithof in Utrecht?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:49

Jannepauli, volgens de assistente van mijn dierenarts wordt de test momenteel op maandag, woensdag en vrijdag gedaan. Er schijnen wel problemen te zijn met het apparaat wat de bepaling doet, dus ze hield een slag om de arm.
De assistente wist me ook al alles te vertellen van de problemen en de kosten van de medicatie. Ze heeft me ook al voorgerekend waar ik qua kosten ongeveer op moest rekenen (wat ik natuurlijk ook weer vergeten ben). Ik heb er wel vertrouwen in dat ze ervaring hebben met de behandeling van Cushing.
En de Uithof is 20 minuten rijden van hier. Dat moet zelfs met mijn 24 jaar oude auto lukken!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:00

Daar ben ik ook weer eens een x. Afgelopen dagen bezig geweest een stuk terug te lezen in het topic.
Het apparaat was kapot in utrecht, en zou afgelopen maandag gemaakt worden. Wij kregen dan ook gisteren de uitslag van onze merries.
De oudste heeft een ATCH waarde van 88 en de ander van 206.
Ze stelde voor om de oudste 0,5 te geven en de ander 1.
Opbouwen per kwart vond ze niet nodig met deze dosering, erste dat er kon gebeuren (volgens haar) was dat ze wat duffer konden worden. (wat vinden jullie??)
Na 4 weken overleg hoe het aanslaat, eventueel later nog een x een bloedtest, maar als de klinische beelden goed waren was dat niet eens echt nodig.

Omdat wij er nu 2 op gaan zetten zou ze een grote doos bestellen, dat was dan voordeliger, maar uiteraard heb ik niet genoteerd wat dat dan ging kosten :-(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:04

jomaro schreef:
Kan een bloedonderzoek alleen bij de uithof in Utrecht?

Mijn da stuurde het naar Duitsland.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:05

Die van mij staat nog niet op Pergolid maar als ik het hier lees zou ik er zeker voor kiezen om met kwartjes te beginnen. Kwaad kan dat sowieso niet!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:55

Elibeest, opbouwen is altijd beter. Het grijpt gewoon best in op een paard de bijwerkingen en het lichaam dat "anders wordt ingesteld" als het ware. En als er geen haast is bijv door hoefbevangenheid e.d. waarom dan niet je paard rustig laten wennen? Starten met 3 dagen per stapje van 0,25 en als je merkt dat het even minder gaat eventueel een dagje of wat langer dezelfde dosis aanhouden. Geeft een veel eerlijker en geleidelijker gewenning aan pergolide. Dus geen slome, duffe of schrikkerige of gedesorienteerde paarden en dan hebben we het nog niet over evt misselijkheid en geen trek in eten.

Is er inmiddels al eens iemand met het product tegen misselijkheid gestart in het topic??

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:03

oke, zal het gewoon gaan opbouwen.
Wij hebben het middel tegen misselijkheid wel besteld (gisteren) dus hoop dat ik met beide deze week nog kan beginnen (grote doos Prascend is besteld, zal morgen of overmorgen er zijn)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:46

elibeest schreef:
oke, zal het gewoon gaan opbouwen.
Wij hebben het middel tegen misselijkheid wel besteld (gisteren) dus hoop dat ik met beide deze week nog kan beginnen (grote doos Prascend is besteld, zal morgen of overmorgen er zijn)

Aaah dan gaan we jouw ervaringen dus horen!!
En opbouwen is altijd eerlijker en beter, zo'n hoge dosis direct hakt er behoorlijk in en dat is gewoon zonde!
En na 4 weken is er nog niet echt genoeg te zeggen over de invloed, pas na 6 a 8 weken heb je een goed beeld.
Vaak zie je al wel wijzigingen hoor in de eerste 4 weken, maar omdat je ook nog aan het opbouwen bent, ben je dus rond 4 weken nog niet zo lang op de uiteindelijke dosis aangeland. En rond de 3e/4e week heb je vaak ook even een soort van dip en DAARNA gaan de echte wijzigingen tonen en definitiever worden. Het is wel raar hoeveel artsen na 4 weken dan al terugkoppeling willen en soms zelfs al een bloedonderzoek willen doen...

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:00

ik heb sinds een week gehoord dat mijn paar cushing heeft..
maar dit is goed behandelbaar toch? ik rijd best intensief met mijn paard ook op het gebied van springen en cross.. maar moet ik me erop voorbereiden dat dit minder gaat worden als ze de medicijnen krijgt? en zijn er bijwerkingen van de medicijnen? ik begin dit weekend met opbouwen van 0,25 mg..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:04

bente12 schreef:
ik heb sinds een week gehoord dat mijn paar cushing heeft..
maar dit is goed behandelbaar toch? ik rijd best intensief met mijn paard ook op het gebied van springen en cross.. maar moet ik me erop voorbereiden dat dit minder gaat worden als ze de medicijnen krijgt? en zijn er bijwerkingen van de medicijnen? ik begin dit weekend met opbouwen van 0,25 mg..

Ik ben bang van wel....door de medicijnen kunnen ze duizelig worden en dat lijkt mij niet zo handig in een cross?
Wat merk jij nu van je paard's cushing?