[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:53

Maris schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat een paard een kenmerk van cushing krijgt ( narcolepsie ) bij teveel aan prascend. Je zou het toch eerder verwachten bij een te weinig aan prascend ?
Alhoewel je wel meer hoort dat bepaalde bijwerkingen kunnen duiden op zowel een teveel als een te weinig prascend.


Ik heb toen heel internet afgezocht en ik kwam ook uit dat narcolepsie bij cushing hoort.
Echter is het overduidelijk dat mijn merrie het krijgt van de pracend..
Als dat niet zo was dan was dat alweer een zorg minder.

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:24

Maar wat is de logica erachter .... Als je /wij dat wisten, dan ben je al een eind verder misschien.
Waarom was je ook al weer de prascend gaan geven ? Ik ga even terug lezen...

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:27

Hmm, wel een behoorlijk hoge waarde. MAAR ..... verder geen kenmerken . Oefff ik weet niet of ik dan had laten testen. Ik weet eigenlijk zeker van niet. maar goed, dat doet er niet meer toe.
Ik stuur je nog even een pb

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:19

Ik heb laten testen omdat hij sowieso bij mijn paard was en ik het gezien haar leeftijd wilde weten
Meten = weten.
Dat idee

En nu ik het weet vallen er wel wat dingen op zijn plek
Zoals onder andere die enorme skippybal in haar buik die ze ook had toen ze nog zeer actief gereden werd.. (in die periode had wel veel betere bespiering maar nog altijd was het, goh wat is ze dik)

Wat haar vacht betreft, de afgelopen 2 winterseizoenen stond ze geschoren dus dat gaan we nu voor het eerst mee maken.

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:30

Ik had in dit topic gelezen over bestellen in Engeland. Nu heb ik mijn dierenarts gesproken. Hij was er niet enthousiast over omdat het officieel niet mag en het in beslag genomen kan worden. Hebben jullie daar ervaring mee? Het recept krijgen zou ook 17 euro per keer kosten.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:00

Zal ik eens navragen aan een kennis van me die het ook in Engeland besteld.
Ik dacht NL 1 x recept krijgen en dan krijg je elk half jaar vanuit Engeland een bericht dat het weer tijd is om te bestellen. Dus je staat daar ingeschreven met een eenmalig recept van jouw DA

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:43

Pandora2 schreef:
Isapaardje als je prascend geeft, kun je beter geen mariadistel geven. Dit versnelt de stofwisseling waardoor de prascend mogelijks ook sneller uitgescheiden wordt.


[***] schreef:
Mariadistel schijnt zelfs bewezen te zijn
https://goedgezond.info/2015/02/14/anti ... -hypofyse/


Wel of geen mariadistel geven dan bij cushing?

Trouwens in het artikel staat dat het mariadistel overal groeit. Wel gewone distels, maar de echte mariadistel heb ik zelf nog nooit in het wild gezien.

@ Caroline, veel sterkte met het verlies van Alex.

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:53

Jemawi schreef:
Nu het toch over prascend gaat; zitten hier gebruikers op een kwart of driekwart tablet?

Ik overwoog al eerder om mijn pony iets te verlagen omdat hij zo ontzettend goed gaat, maar ik durf nu ook echt. Echter vraag ik me af hoe jullie de helft van de helft splitten en het goed bewaren?


Ik gebruik een aardappelmesje. Leg de halve tablet op stevige ondergrond en hou hem met duim en wijsvinger vast. Mesje erop en duwen :) krijg hem eigenlijk altijd netjes overgesneden. De tablet zelf voer ik in een kleine maisring (rond snoepje met een gat in het midden waar t precies in past zonder er door heen te vallen). Het kwartje dat over is doe ik alvast voor de volgende dag in een nieuw snoepje leggen.

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:13

Een pillensnijder. Daar zit ook een bakje in waar je pillen in kan bewaren

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:44

capopjekop schreef:
Ik had in dit topic gelezen over bestellen in Engeland. Nu heb ik mijn dierenarts gesproken. Hij was er niet enthousiast over omdat het officieel niet mag en het in beslag genomen kan worden. Hebben jullie daar ervaring mee? Het recept krijgen zou ook 17 euro per keer kosten.


Nee heb ik niet maar wil wel mee bestellen :=
Snap wel dat hij er niet enthousiast over is.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:51

capopjekop schreef:
Ik had in dit topic gelezen over bestellen in Engeland. Nu heb ik mijn dierenarts gesproken. Hij was er niet enthousiast over omdat het officieel niet mag en het in beslag genomen kan worden. Hebben jullie daar ervaring mee? Het recept krijgen zou ook 17 euro per keer kosten.


Ik heb ooit eens wat pillen overgenomen van iemand in NL en de Medi Crime Unit van de douane heeft ze inderdaad in beslag genomen... :=

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:32

capopjekop schreef:
Ik had in dit topic gelezen over bestellen in Engeland. Nu heb ik mijn dierenarts gesproken. Hij was er niet enthousiast over omdat het officieel niet mag en het in beslag genomen kan worden. Hebben jullie daar ervaring mee? Het recept krijgen zou ook 17 euro per keer kosten.


Ik heb ooit eens navraag gedaan bij een groothandel in Engeland. Niet voor prascend, voor iets anders ( wat ook al weer ???? ) Dan was er eenmalig een recept nodig, daarna niet meer !

edit : hmmm hier max 6 maanden https://www.animeddirect.co.uk/faq Wel een leuke prijs 1,01 pond per tablet en verzendkosten naar Nederland 4,50 pond

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:15

Nou, nadat ik woensdag en donderdag weer een halve tablet had gegeven en ze dus weer narcolepsie had is ze sinds vrijdag weer terug op een kwart.

Vrijdagochtend de dierenarts nog gebeld, ze was ook toen nog van de wereld en kon bijna niet lopen
Zag het niet meer zitten..

Sufheid is nu weg, in elk geval niet meer gezien, sinds gister ook de hypo balance gestart.
Ze zou 2x daags een halve of 1x daags een hele maatschep moeten hebben maar ik begin de eerste week met 1x daags 1/2.

Ze loopt nu ook weer ietsje beter en ik hoop dat dat zo blijft.

Hoop echt dat het nieuwe jaar voor haar meer goeds brengt dan 2018..
Aangezien ze in dit jaar ook heeft moeten herstellen van een dubbele peesblessure.. (wat uiteindelijk wel goed is gekomen)

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:20

Fijn hopelijk blijft het steeds beter gaan !!

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:23

Zij gaat hoe dan ook niet meer terug naar een halve tablet.
Ook niet als haar waardes ondanks de kwart tablet gaan stijgen.
Begin er niet meer aan.

Siers83

Berichten: 7438
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:28

Ik gebruik altijd een pillensnijder voor 3/4, mn merrie krijgt 3/4 in elde SR. Ik heb zon medicijnendoos voor mensen met van die bakjes met ochtend etc erop. Ik maak zo voor 28 dagen klaar. Ik ben er zelf vaak niet door de weeks en zo is t voor iedereen makkelijk voeren. Pilletje gaat gewoon in de voerbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:48

Sed staat nu op andere pijnstiller voor zn bevangenheid, vind hem nu meer kreupel dan bevangen lopen.. Tot op heden heeft hij overigens geen warme hoefjes of pulsatie gehad.


danielleV78
Berichten: 103
Geregistreerd: 09-02-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 02:11

Ik heb een vraagje over welke slobber kan ik geven aan een paard met cushing? Voor supplementen erdoor heen te doen...

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 07:56

Ik geef nutrimash van vitalbix.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:29

Ook bietenpulp of Agrobs Gruener Mash zijn prima (qua suiker / koolhydraten verhouding)

henshem
Berichten: 1139
Geregistreerd: 20-09-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:34

Marstall berghwiesen mash.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:41

Ik week bietenpulp
En probeer nu Hartog digest erbij
Gooi ik een schep geweekte bietenpulp bovenop zodat het ook wat weekt
Mijn pony is gevoelig voor maagzweren
Pilletje doe ik daardoor

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:53

Shanna schreef:
Sed staat nu op andere pijnstiller voor zn bevangenheid, vind hem nu meer kreupel dan bevangen lopen..

Inderdaad ziet dit er niet als typisch bevangen uit.
Weet je zeker dat het geen hoefzweer is? Kan zijn dat je die met de vorige pijnstiller (ontstekingsremmer) aan het onderdrukken was, en dat deze er nu uit komt

Welke pijnstiller geef je nu als ik vragen mag?

meikevienna
Berichten: 48
Geregistreerd: 02-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:44

Oke jongens, even een vraagje. Kom er net achter dat de pilletjes voor vandaag op zijn, en dat ze dus twee dagen geen pilletje kan hebben? Ik weet het slordig foutje. Maar kan dit kwaad?

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:50

Lijkt me niet goed, waar woon je? Misschien woont 1 van ons dichtbij en kun je lenen?