[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:07

Ook pas sinds kort hoor Alegre...
Zit me helemaal niet lekker met MiniMe, heb haar sinds vandaag ook maar aan de ontstekingsremmers gezet...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:29

ohjajoh6 schreef:
Ook pas sinds kort hoor Alegre...
Zit me helemaal niet lekker met MiniMe, heb haar sinds vandaag ook maar aan de ontstekingsremmers gezet...

denk je dat ze bevangen aan het worden is?
Mijn Pablo word trouwens bevangen van stro....niet zo zeer van het stro zelf maar van het TE.
Hij vreet echt alles op.Hij staat op krullen en ik moest een nieuw pak halen,maar geen zin dus een greep stro erin.Twee dagen gedaan en dan komen de natte scheten.
Darmflora compleet in de war.Gewoon teveel.
Dus kijk uit met stro!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:31

Zijn er hier mensen die het nieuwe voer pavo 18 plus gratis geprobeerd hebben?
Zie dat het vanaf oktober in de winkel ligt, ben benieuwd of er al ervaringen mee zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:35

Aanmelding proefverpakking ingevuld, maar nog niks gezien. Schijnt rond dierendag te komen? Denk dat de proefverpakkingen ook dan wel uitgeleverd worden.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:39

He bah wat een nare verhalen allemaal.

Mijn merrie gaat nu goed met prascend.
Helaas speelt haar artrose nu op. Erg balen.
Gelukkig geen IR. Houd dat strak in de gaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:49

Thanks geerke! Ja daar ben ik inderdaad bang voor. Ze loopt mij te gevoelig op het harde, maar nu na een aantal dagen graasmasker op (die voorlopig het 1e half jaar niet meer afgaat buiten, maar eens kijken of ik er nu eindelijk eens wat kg afkrijg zonder beweging) zijn de pulsaties uit achterbenen wel weer verdwenen. Doe haar hooi weken, maar gelukkig nog niet meegemaakt dat die van mij slecht op stro gaat en heeft ook echt geen zin om die op iets anders te zetten want ze vreet alles op waar ze haar tanden in kan zetten en dan toch maar liever in stro, ja toch?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:07

alegre schreef:
Hoi Allemaal,
Aangezien hier een heleboel ervaringsdeskundige zitten, wil ik jullie graag een vraag stellen.

Mijn minishet Weppie heb ik laten testen en ze blijkt ppid te hebben met een waarde van 85. Ik heb het advies gekregen van de DA om op te bouwen naar een halve pil per dag. Het is een kleine ranke minishet van 17 jaar en haar gewicht schat ik op 120 tot 150 kg. (Vanmiddag gaan we kijken of ze op de schapenweegschaal :-) wil dus dan hoop ik het exact te weten)
Gezien haar gewicht en de nu nog milde klachten vraag ik me af of we niet toe zouden kunnen met 1/4 pil per dag. Over een paar weken zou ik dan een nieuwe test kunnen laten doen om de waarde te laten bepalen.

Wat denken jullie zou dit onverstandig zijn? Het is echt een ukkepuk en meer geven kan altijd nog toch? Aan de andere kant kan minderen natuurlijk ook. Is er misschien iemand met een vergelijkbaar geval?
Mijn DA houdt het advies aan van BI. Dat geeft aan een halve pil voor paarden van 200-400 kg.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Hey...
Welke symptomen heeft shettie ?
Ik zou ook gaan voor 1/4 als het zo'n ukkepukkie is...en zien wat dat voor resultaat geeft

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:13

Jemawi schreef:
Mijn pony van 19 is na jaren modderen positief getest met een waarde van 272. Volgens de VA heeft hij ook IR. Ik ben vanaf vandaag gestart met prascend kwart tablet, wat uitgebouwd wordt naar max een halve, waarna we over een week of vijf weer gaan testen.

Vanaf wanneer merkten jullie de verbeteringen na het starten met prascend?

Is afhankelijk van paard tot paard, ik had hier een vachtprobleem...dus ik moest even wachten tot de volgende verharing :D Maar na 4 weken wel opnieuw getest en acth gezakt van 289 naar 48, dus verbetering van het symptoom was wel te verwachten...en is nog steeds spectaculair.
Mijn andere merrie heb ik sinds 5 dagen op 1/2 tablet...die is nog gekker geworden dan dat ze al was en staat opeens weer heel erg hengstig :Y) Geen idee of dat al van die pillen komt, maar ben niet geneigd om direct te verhogen naar 1 pil. }>

Hoe zit het met het dieet van jouw pony ?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:42

Jemawi schreef:
Ik kom me, na een hele tijd (meelezen) ook weer even melden. Heb helaas ook niet best nieuws.

Mijn pony van 19 is na jaren modderen positief getest met een waarde van 272. Volgens de VA heeft hij ook IR. Ik ben vanaf vandaag gestart met prascend kwart tablet, wat uitgebouwd wordt naar max een halve, waarna we over een week of vijf weer gaan testen.

Vanaf wanneer merkten jullie de verbeteringen na het starten met prascend?

Het enige positieve van de laatste tijd is dat mijn 34-jarige (ook positief) stabiel is en op het lange haar na nergens last van heeft. Keep my fingers crossed.

Bij mijn paard binnen 2 weken grote verandering dat haar buik/rug weer recht c.q. normaler werd.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:56

Pandora2: inmiddels zit dat wel goed. Krijgt Metazoa en bietenpulp (speedibeet) en knapte daar al ontzettend op. Verder mooi stengelig hooi en een uur per dag weide. Bedankt dan hoop ik snel (in ieder geval binnen 2 tot 4 weken verbertering te gaan zien!

Last van bijwerkingen gehad?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:14

Mijn merrie die nu een klein anderhalf jaar op de pillen staat, kreeg dikke benen , vooral de linkerkant :? en een dik oog... soort van oogontsteking maar ging weg na een dag of 2 en kwam dan een week later weer een paar dagen opzetten...na een aantal weken was alles weer gaaf en in orde gelukkig :)

Voor de andere is het nog te kort dag om iets zinnigs te zeggen over bijwerkingen, behalve dan het redelijk gestoorde gedrag, maar heel normaal is beest nooit geweest dus geen idee of het met de prascend of het koudere weer te maken heeft ... :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:23

Pony heeft vandaag de scopie gehad en in de keel was niks te zien, wel was de luchtpijp wat gezwollen van binnen maar wat hiervan de oorzaak is.
Het meest voor de hand liggende is dat het iets is van de cushing.
Dus voorzichtig starten met prascend en hopen dat het hiermee beter gaat.

alegre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:01

Pandora2, Ze verhaart heel slecht en ze heeft kussentjes boven haar ogen. Verder vind ik haar wat sloom. Ik heb en ken haar nog niet zo lang dus het kan zijn dat dat gewoon haar karakter is. Toen ik haar kocht zag ze er niet zo heel gezond uit. We dachten in eerste instantie dat het kwam door een wormbesmetting en door gebitsproblemen. Daar is ze voor behandeld en ook opgeknapt alleen kreeg ik haar niet mooi in haar vacht. Dat zinde me helemaal niet en toen hebben we haar laten testen.

Ik ben heel benieuwd of ik verschil ga merken in haar gedrag. Misschien dus al na twee weken! Hoop wel dat ze zo lief blijft als dat ze nu is. Op een tweede terrorshet zit ik eigenlijk niet te wachten.. :D.

Ik blijf even meelezen als jullie dat goed vinden. Ik moet me nog even verdiepen in de juiste voeding. Ze krijgt nu hooi en beperkt gras aangevuld met vitaminen.

Wat een zorgen Jesito! Hopen dat je snel resultaat ziet met de pracend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:30

MiniMe komt slechter haar stal uit als dat ze erin gaat! Vanochtend weer pulsaties in alle 4 haar voetjes. Word je toch gek van, met haar geweekte hooi. Schrap de balancer vanaf vandaag ook maar geheel uit haar dieet.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:50

Wat zit er in de balancer Ohjajoh? Ik rijd er ook eentje die behoorlijk stijf en stug kan worden van bepaalde voedingsstoffen. En misschien een optie om haar buiten te laten 's nachts? Heb je de mogelijkheid om een stukje grond kaal te trekken? Weet niet op wat voor bodem je zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:16

Weet je.. De pest is een beetje, dat ik er 2 heb, die dus al 6 jaar onafscheidelijk zijn. Ik kan ze allebei niet alleen zetten eigenlijk; mijn grote breekt letterlijk de stal af als pukkie buiten zou blijven en pukkie zal zo vreselijk gaan lopen ijsberen, wat haar nu natuurlijk helemaal niet ten goede zou komen...
Ik heb het schraalste stukje wei voor die 2 van mij, ze heeft nu dus de hele dag haar graasmasker op, zet ze uur later buiten en gaan om 4 uur stipt naar binnen nu. En dan hebben ze beide een box van 3,5 mtr. bij 4 mtr. tot hun beschikking, naast elkaar. Krijgt voor de nacht dus 1,5 plak geweekt hooi en ruim stro in haar stal, wat ze inderdaad nu wel aardig van eet.
En ik gaf haar dus bij binnenkomst die balancer, maar daar stop ik nu ook maar mee...
Oh ja; s'ochtends krijgt ze nu dus 3/4 prascend (heb het vorige week verhoogd met 1/4) en sinds gisteren ontstekingsremmer in een handje dieetmuesli.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:27

Kun je ze zo vroeg mogelijk buiten zetten en rond 12 uur weer naar binnen? Gras is het veiligst in de vroege ochtend. Stro op stal vervangen door houtkrullen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:32

vreet ze ook op JP. vlas vreet ze, zelfs rubber matten als er niets anders meer ligt, ze is echt te erg wat dat betreft...
ze gaan nu van 9 tot 4 uur, maar woon er nu toch naast dus eerder kan wel ja hoor...
Maar wat vind jij JP ? Die balancer nu toch ook maar achterwege laten?
Wat ik natuurlijk wel kan doen is een onderlaag van houtkrul aanbrengen, maakt het wel weer zachter natuurlijk en dan een dun laagje stro erop...

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:59

Hier nog steeds aan het wachten op de uitslag. Er is twee weken geleden bloed getapt, net DA gebeld en ze gingen voor me kijken of er al meer duidelijk was, duurt helaas lang.
Ben in de tussentijd aan het zoeken wat goed voer voor haar is, ze wordt erg mager op dit moment. (Haflingermerrie van 26 jaar)
Ze staat van 7.00-21.00 uur in de wei 's nachts op stal met hooi. Wil haar brok bij gaan voeren zodat ze wat voller wordt, vele topics doorgelezen ook oudere en zoekopdrachten ingevoerd in dit topic, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wat is een goede keus: Bietenpulp (speedibeet), dieetmix, merriebrok, gewone ponybrok? Belangrijkste is dat ze wat voller gaat worden ook vanwege de winter die er nou aankomt. Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:15

Vraagje trouwens mijn fjord staat nu in een paddock Paradise nu zijn er wel enkele grasspriet te snaaien op het pad, maar niet veel zou dat erg zijn voor de test. Wil hem namelijk het liefst gewoon in de groep houden.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:57

ohjajoh6: kun je ze niet 24/7buiten laten staan, ze heeft dan waarschijnlijk meer beweging, waardoor de bloedstroom beter op gang blijft.
Balen zeg als je het niet onder controle krijgt

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:27

ohjajoh het is toch soms ook puzzelen met de paarden. Ik snap je frustratie.
Het blijven zorgenkindjes de Cushing paardjes.

Mijn merrie is gelukkig op haar been alweer stuk beter in vergelijking met gisteren.
Haar prascend eet ze keurig elke avond op. Gelukkig maar.

Anne77 wat duurt je uitslag lang joh. Mijn uitslag was binnen 2 dagen bekend. Woensdag getapt en donderdagmiddag een uitslag.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:54

Het is juist nu zo'n moeilijke periode, we zitten midden in de seasonal rise.. waar het ACTH al van nature omhoog gaat ( + de andere hormonen die in het proces betrokken zijn).
OJJ: heb je wel eens van de houtkorrels geprobeerd?
Ik zou streng zijn en alle stalbedekking weghalen - of als dat kan: wit zand erin.
De balancer halveren, voor een paar weken.

@ Marcella: een enkel grassprietje kan geen kwaad, zolang hij maar niet echt staat de grazen. De stress die het uit de groep halen oplevert, geeft veel sneller een valse neg/pos uitslag dan een enkel sprietje.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:07

ohjajoh wij geven de mini's die niets extras nodig hebben, al enkele jaren alleen een aanvullend totaal mineralen en vit. mengsel.

Deze zomer zag Tinkerbell er fantastisch uit, ze is helemaal zelf door de verharing gekomen, de vetophopingen zo goed als weg. Sinds de prascend zijn haar holteontstekingen ook verdwenen.

Ze doet het nu weer iets minder, krullerige vacht bij de schoft en haar ogen staan ook af en toe weer verkeerd. Haar hoeven blijven wel fantastisch in conditie.

Maar dit is natuurlijk een lastige tijd en daarnaast is ze ook al weer enkele maanden drachtig. We weten niet hoe dat zal gaan, maar houden gewoon in de gaten wat het beste is.