[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:30

Shetmerrie van 8 jaar heeft niet meer geschuurd sedert laatste bericht! Ze heeft een regendeken met staartflap op gekregen... maar ook de manen, na 3-daagse behandeling met Fenonolf /uierzalf zijn er nog!
Shetruin Bartje heeft nog steeds nergens last van... ik heb goede hoop dat ook de merrie misschien toch NIET ZE heeft (maar met dat afgrijselijke weer hier in Drenthe is dat niet goed te beoordelen... regen, regen en regen....)
Zij (Barbie) heeft net als ruin Bartje zo'n typische Shetten-dubbele manenkam, die naar twee kanten valt, zo mooi om te zien hoe dat nu aangegroeid is en mooi wordt..... na vorig schuur-jaar!
Ik juich niet te vroeg.... ik kijk het dagelijks met grote Argus-ogen aan!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 23:00

Fingers crossed terpentijn. Onze pony heeft het gelukkig maar in lichte mate maar het lijkt me verschrikkelijk, die jeuk. :(:)

Heb nu trouwens ook de regenliner voor onder de rsih binnen gekregen. Ideaal ding. En omdat je die aan de achterkant vast moet klikken aan de ringetjes van de staartriem blijft de staartflap zeker goed hangen, ook zonder staartriem.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:32

Hoe doen jullie het qua voer?
Ik heb de pony 3 maanden dieetmix gevoerd van subli, maar merk geen verschil.. Ze komen ook niet op het gras alleen op de paddock met (bijna onbeperkt) hooi. Zijn manenkam is ook knetter hard, terwijl hij nu toch ruim een jaar van het gras af is, laat hem alleen af en toe aan de hand wat grazen. Ik weet niet of er nog ander voer is (wat niet zo heel duur is) wat bij julie wel werkt?

Mijn paard had laatst een half uurtje op stal gestaan zonder deken, kom ik terug ziet haar staart er gelijk uit als een wcborstel, pff wel balen hoor!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:10

We wachten hier nog steeds op de eczeemdeken van EJ, maar het gaat nog goed. Heb haar nu één keer behandeld met Butox Pour On.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:47

Ik heb ook een tijd dieetmix gevoerd. Was niet verkeerd, maar had geen effect op de eczeem. Vervolgens een paar maanden C4L, tot Jones er niet meer uitzag. Vervolgens overgestapt op Bio-ron, muesli en spelt. Jones ziet er fantastisch uit, geen harde manenkam, glimmen, goed in zijn bespiering. Qua jeuk durf ik nog niks te zeggen......... De prijs is wel behoorlijk, zeker als je vijf paarden hebt :=

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:14

Mijne staat op het land, wel op een schrale wei. Ik haal haar niet naar de volle voorweide, dit deed ik voorheen wel.
Ik ga geen paard 24-7 in een paddock houden, op het moment dat ze er zo aan toe zou zijn dan is het bij mij einde verhaal helaas. Heb ook geen mogelijkheden ze zo te houden.

Moet zeggen dat ze er onwijs uitziet, ze krijgt een handje muesli of basisbrok en dat gaat prima, in combinatie met de rsih en de prednison 1 capsule om de dag.
Wat een verschil met vorig jaar, toen ze nog niet onder deken stond :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:38

Mijn merrie staat nu al een paar dagen zonder deken. Gaat prima !

Helaas is ze nu behoorlijk dik aan het worden van het vele weidegang..

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:01

Heb nu van de week voor eerst derfen gebruikt maar wordt het bij jullie ook wat warm?? De plekken voelde warmer aan.
Ook 1 plek was ie heel gevoelig op en mocht daar niet echt aan komen.
Afbeelding

Andere plekken die minder waren zien er goed en rust uit.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:04

Ai dat ziet er niet goed uit.
Blijkbaar goed lopen schuren.

Zou het ff goed schoon pulken/kammen zodat de schilfers eruit zijn en eventjes wassen met koud water. Dat zal hij niet waarderen maar wel even beter.

Daarna goed bekijken of er geen wondjes zitten en de boel weer insmeren.
En niet teveel derfen! (vallen de haren van uit..)

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:49

Het waren kale plekken al hoor. Die schilfers komt door de derfen maar dat staat ook bij de omschrijving dat je in begin meer krijgt.
Het is een shet en staat al een tijdje weer onder een deken. Hij zal al eerder geschoren worden maar door dit weer nog niet gebeurt en met dat warme weer van tijdje geleden wilde ik hem nog geen deken opdoen want dat was te warm. Maar toen nog geen last.
Zal even kijken of ik alleen dat stuk even kan wassen want wil hem nog niet helemaal nat hebben want zit nog behoorlijk in zijn wintervacht. Zit nog steeds op mooi weer te wachten dan kan de scheermachine erover heen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:15

De oudste staat nu een week met de RSIH. De deken past goed en de oortjes blijven redelijk goed zitten. Hij heeft niet meer geschuurd dus ik heb ook niet meer met Derfen gesmeerd. Mijn jongste staat nog steeds bloot. Die smeer ik nog wel 1 keer per week in en tot nu toe gaat dat goed.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:44

zaterdag zelf ook voor het eerst bij 2 paarden derfen gesmeerd maar hier werden de manen nog staart warmer. ook is het niet erger geworden nog zie ik van zulke korsten. In de gebruiksaanwijzing staat toch dat het haar binnen een week weer gaat groeien???? i.p.v. uitvallen???

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:34

van dat uitvallen kijk ik ook een beetje raar. Ik heb net een proefverpakking besteld bij vidoma. ben benieuwd

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:32

daar heb ik het idd ook besteld super service ene dag besteld volgende dag in huis.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:50

ik heb dat ook besteld heb het nu 1x gebruikt vreselijk wat een lucht blijft er aan je handen zitten.Volgens mij gaat de lucht gewoon door de handschoentjes heen :\

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:39

Goed het topic doorlezen over derfen :) Staan hoop ervaringen over geur.. en tips etc..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:32

Ik vind die foto niet zo schokkend. Niks aan doen, zeker niet aan korstjes gaan pulken.
En waarom wassen met koud water? Als er al op de hals gewassen moet worden, gewoon met warm water doen. Veel fijner voor je paardje.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:11

Vandaag een warme dag maar paard staat nog steeds zonder deken *\o/* geen geschuur gezien enkel wat gezwiep met de staart op de wei...

Wel vandaag gewassen met teershampoo en behandeld met derfen (voor de zekerheid) ben benieuwd !

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:24

Hier gaat het nog super met de eczeem!
Ik smeer geen derfen, alleen nog maar een deken en pony heeft nog niet geschuurt :D
Hij had wel geschuurd (toen ik nog smeerde) maar dat is nu eigenlijk weer zo goed als genezen en daar is alweer haar.
Ik was hem wel ongeveer 2 keer per week met teershampoo, afhankelijk van het weer.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:51

waarschijnlijk een 2de hands rambo te pakken voor 140 incl heb ik de eczeemdeken een regendeken en de vliegenkap. alles rambo ze heeft nog 1 setje maat 205 pb me maar als je de link wil hebben

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:58

Gister weer wezen kijken. De jongste heeft tot nu toe nog seeds geen last. Er waren gisteravond wel ontzettend veel mugjes op de stal, dus ik hoop dat het nog even zo rustig blijft.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:24

Om de hoeveel tijd wassen jullie de dekens?

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:24

Ik was de deken gemiddeld 1x per maand, mocht hij echter heel smerig zijn met poepvlekken dan eerder :)

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 00:53

Ik dacht dat dat ook op het voorschrift staat van de deken om hem 1x per maand te wassen..... maar dat weet ik niet zeker.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:18

Ik ben van plan om hem ook ongeveer 1 x per maand te wassen.