En natuurlijk spelen fabrikanten op deze paniek in, KASSA, dat is natuurlijk ook weer een rare opmerking van mij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
randcas schreef:@ amersfoort ja dat weet ik wel cker dat iedereen zuinig is op zijn paard. Ja snap nu wat je bedoelt maar probeer.het gewoon ik snap kassa kassa heb je gelijk in ze verdienen er geld aan bij ons ging het VIA stal dat groene oss ik dacht kan het altijd proberen
listiglistje schreef:allemaal klets! ik heb deze week een bijeenkomst gehad van DAP Venlo en ZLTO
Korte uitleg:Rhino is echt een mediahype, want er is net zoveel rhino als andere jaren…..dit heeft te maken met het weer: Eerst warm toen hele strenge vorst.
_MG schreef:Aken en Maastricht liggen niet bepaald naast elkaar hoorzit zeker een half uur met de auto uit elkaar. Neem daarbij dat het aan de andere kant van Aken uitgebroken is. Aken ligt over de grens bij Kerkrade/Heerlen.
Ernie061111 schreef:Sorry maar mijn info was bevestigd en heb deze dan ook netjes doorgegeven. Helaas doet niet iedereen dat dat is duidelijk maar ik begrijp de paniek wel. Mijn paard staat helaas nog geen 10 km van de betroffen stal af in Aachen en ja bij ons is serieus wel wat stress en ook volledig terrecht. Wij hebben nu alle mogelijke maatregels getroffen die we kunnen nemen het enige wat we niet gedaan hebben is eigenaar verbod de rest alles niemand onbevoegd meer in of uit. We weten helaas niet of we aan het hele gebeuren ongeschonden voorbij komen. De stal die getroffen die is kortbij dat houdt ook in dat de eigenaren van de paarden daar geen vreemden zijn voor ons. Je gunt het niemand en als het ook nog kennissen of vrienden betreft grijpt het je nog eens extra aan.
LiiNd_Y schreef:ben net naar de voorlichting geweest bij ons op de manege. Gerrit kampman presenteerde. hij is dierenarts in Den Ham.
In overijssel is in iedergeval geen enkele stal waar Rhino heerst. Wierden is niet bevestigt. en zeer waarschijnlijk is daar ook echt geen Rhino. maar zeker weten doe je niet omdat er geen meldplicht is.
Femke_Tweety schreef:Als ik de laatste berichten en linkjes goed lees, dan zie ik het volgende:
(Ik kijk alleen naar de Neurologische variant, de abortus lijkt mij een jaarlijks verhaal, de neurologische baarde mij meer zorgen)
De stallen in Heumen en Berg en dal hebben beide de Neurologische variant. Die stallen liggen relatief dicht bij elkaar. Ik heb in eerdere berichten ook gelezen dat daar vrij veel contacten onderling zijn/waren.
Besmetting daarmee verklaard.
De stal in Woubrugge heeft een vrij directe link met de stal in Heumen. Stal in Hemen had een paard met Rhino op een kliniek, het paard in Woubrugge is op hetzelfde moment in de zelfde kliniek geweest.
Een directe link dus, en de besmetting daarmee verklaard.
Meer gevallen van de Neuro vorm zijn mij op dit moment nog niet bekend, en ik hoop dat dat zo blijft.
De stal in Woubrugge is de laatste bevestigde stal met de Neuro vorm. Dat is al weer enige tijd geleden, de incubatie tijd is nog niet helemaal voorbij, maar wel bijna.
Als deze gegevens allemaal kloppen (en dat lijkt vrij zeker) en de stallen en de kliniek hebben direct de goede maatregelen getroffen (En ik denk dat we daar wel vanuit kunnen gaan) dan is de kans heel redelijk dat het hier bij blijft.
Laten we daar met zijn allen maar op hopen!!!!
janouk schreef:listiglistje schreef:allemaal klets! ik heb deze week een bijeenkomst gehad van DAP Venlo en ZLTO
Korte uitleg:Rhino is echt een mediahype, want er is net zoveel rhino als andere jaren…..dit heeft te maken met het weer: Eerst warm toen hele strenge vorst.
Aparte uitspraak van een veearts, want dat weet hij/zij namelijk helemaal niet. Omdat er geen meldingsplicht is, weet niemand met zekerheid te zeggen hoe vaak welke vorm van Rhino wanneer voorkomt in Nederland. Hij/zij kan het alleen zeggen vanuit ervaringen uit zijn eigen praktijk.
Citaat:De Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) onderzoekt alle monsters die binnenkomen voor Rhino op de aanwezigheid van EHV1. Rhino is geen meldingsplichtige ziekte, het initiatief voor onderzoek ligt bij de paardeneigenaar in overleg met hun dierenarts. De GD is in gesprek met de overheid en de Sectorraad Paarden om te kijken of ze meer mag doen om Rhino en andere paardenziektes te monitoren. De Sectorraad Paarden is het aanspreekpunt voor alle vragen vanuit paardenhouders over Rhino en andere paardenziekten. http://www.sectorraadpaarden.nl.
Amersfoort schreef:Maar goed, ik stuitte dus op een site waar bovenstaande op stond en nu ben ik benieuwd of er iemand is die dit eerder heeft gelezen; HOUDT STALKATTEN VAST dus die kunnen het virus ook overbrengen?? Drager zijn??
DubbelDun schreef:Amersfoort schreef:...... Het is aangetoond dat dit virus buiten het paardenlichaam nog vele uren kan overleven, in koude omstandigheden langer dan in warme.
Is dat zo??? IK dacht juist dat het andersom was.