Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:04

Randcas; iedereen is zuinig op zijn paarden, same here!
En natuurlijk spelen fabrikanten op deze paniek in, KASSA, dat is natuurlijk ook weer een rare opmerking van mij ~~}>

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:08

Er is een hype rond Rhino. Maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Beter te voorzichtig dan dat je straks je voor je kop kan slaan.
Je weet niet of er een paard op het wedstrijdterrein loopt dat besmet is of dat er op de stal een besmetting is. Hoe meer paarden op een kluitje hoe meer kans op......

Dat er in Aken nu een besmetting is, is een teken dat het nog niet over is. Aken en Maastricht liggen aan elkaar gebouwd zo wat.

randcas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:11

@ amersfoort ja dat weet ik wel cker dat iedereen zuinig is op zijn paard. Ja snap nu wat je bedoelt maar probeer.het gewoon ik snap kassa kassa heb je gelijk in ze verdienen er geld aan bij ons ging het VIA stal dat groene oss ik dacht kan het altijd proberen

frangelica

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:20

Als ze bloed nemen van paarden op rhino hoe lang duurt dan de uitslag ? Dat kan ik eigenlijk nergens terug vinden.

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:21

Gaan reizen met paarden met koorts is nu zeker niet handig. Bij uitbraak moet een stal worden gesloten om zo verspreiding naar andere stallen tegen te gaan. Dit geeft natuurlijk geen volledige zekerheid dat het niet gelijkertijd elders kan uitbreken. Als rhino in feite overal latent aanwezig kan zijn, overal dragers kunnen staan, wat kunt u dan doen om besmetting tegen te gaan? Het rhinovirus is een stuk groter dan het influenzavirus en blijft daarom moeilijker in de lucht hangen. De gevarenzone ligt in enige meters stilstaande lucht en niet in de kilometers buitenlucht die we bij influenza noteren. Een besmetting met rhino komt meestal door direct contact tussen paarden of gezamenlijke aanwezigheid in een ruimte. Het virus dat actief wordt, blijft meestal binnen de stalmuren, tenzij er iemand is die ze bij wijze van spreken bijvoorbeeld "openzet". Het is aangetoond dat dit virus buiten het paardenlichaam nog vele uren kan overleven, in koude omstandigheden langer dan in warme. Besmetting kan daarom ook nog indirect plaatsvinden via achterblijvend virus in een stal, een trailer, de paddock, op kleding, tuigage, emmers enzovoorts. Houdt stalkatten vast. Grondige reiniging na contactmomenten is dus erg belangrijk.

Ik wilde eigenlijk even reageren op dat het nog niet over is omdat er in Aken nu een virus is... En dat het Aken en Maastricht vlak bij elkaar liggen... Neem dus aan dat jij in Maastricht woont?
Aangezien je zelf al zegt 'je kan niet voorzichtig genoeg zijn' neem ik aan dat jij je ook aan de voorzorgsmaatregelen hebt getroffen? Dan is de kans heel klein hoor...

Maar goed, ik stuitte dus op een site waar bovenstaande op stond en nu ben ik benieuwd of er iemand is die dit eerder heeft gelezen; HOUDT STALKATTEN VAST dus die kunnen het virus ook overbrengen?? Drager zijn??

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:24

Iedereen weet dat het jaarlijks terugkomt. Ook is het logisch dat het komt na een extreem koude periode. Het is in Nederland van de ene week -23 naar een week later plus 10 gegaan en dat is dik 30 graden verschil in temperatuur.

Echter zijn er nu wat meer neurologische gevallen dan anders, dat kan natuurlijk goed door die rare overgang van het weer.

Maar ik ben wel voor een meldingsplicht ( geen aangifteplicht, daar zit nogal een verschil in) en een meldingsplicht heeft niets, maar ook werkelijks niets met ruimen te maken.

Zoals listinglistje al aangeeft komt er sowieso een protocol en dat zou al heel fijn zijn, om alle roddel en achterklap en zeker alle paniek buiten te houden.

Maar onnodig reizen met de paarden doe ik ook niet. Waarom zou ik dat risico aangaan voor die enkele weken dat het om gaat?

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:41

randcas schreef:
@ amersfoort ja dat weet ik wel cker dat iedereen zuinig is op zijn paard. Ja snap nu wat je bedoelt maar probeer.het gewoon ik snap kassa kassa heb je gelijk in ze verdienen er geld aan bij ons ging het VIA stal dat groene oss ik dacht kan het altijd proberen

Tuurlijk en nogmaals zeg ik baad het niet dan schaadt het niet!
En als je €20 (voorbeeld) te besteden hebt dan moet je dat doen maar ik zag dat programma en mijn hart brak.. de verzekering vergoed niks... Je weet de kosten van DA, je zag daar al mensen uitgeput.. Dat was voor mij een druppel.. dat gebeurt namelijk elk jaar wel ergens.. alleen je ziet het niet en je hoort er niet zoveel over als nu.. dus ja ik heb geld gestort en sorry ik moest mijn frustratie kwijt.. dat heb ik op jou gedaan..
Maar een ander voorbeeld; als er morgen op het nieuws is dat er een griepepidemie uit is gebroken (onder mensen) en jij bent de eigenaar van de kruitvat
dan doe je toch alles om te zorgen dat als iemand de volgende ochtend zijn brievenbus leegt jij daar een zeer grote advertentie hebt liggen met: vitamine in de aanbieding!
Ik weet niet wie er zou denken: ja die moet ik kopen want ik zag gister op het nieuws dat.... Ik zou denken; zo das slim.. ik ben gezond maar mijn neefje van 3 is best verkouden.. kan beter die € 5 euro aan mijn zusje geven zodat ze echte gezonde groente voor hem kan kopen.. (Zogenaamd heeft zij natuurlijk geen geld.. ect..)

Weet niet of ik nu een rdlijke vergelijking trek maar wat ik probeer te zeggen is; ik ga nu iets niet kopen wat ik normaal ook niet zou doen, het raakt me wel dus ik kijk aan welk 'beter doel' ik het kan schelen..
Laatst bijgewerkt door Binq op 09-03-12 01:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 07:41

Aken en Maastricht liggen niet bepaald naast elkaar hoor :) zit zeker een half uur met de auto uit elkaar. Neem daarbij dat het aan de andere kant van Aken uitgebroken is. Aken ligt over de grens bij Kerkrade/Heerlen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 07:41

listiglistje schreef:
allemaal klets! ik heb deze week een bijeenkomst gehad van DAP Venlo en ZLTO

Korte uitleg:Rhino is echt een mediahype, want er is net zoveel rhino als andere jaren…..dit heeft te maken met het weer: Eerst warm toen hele strenge vorst.

Aparte uitspraak van een veearts, want dat weet hij/zij namelijk helemaal niet. Omdat er geen meldingsplicht is, weet niemand met zekerheid te zeggen hoe vaak welke vorm van Rhino wanneer voorkomt in Nederland. Hij/zij kan het alleen zeggen vanuit ervaringen uit zijn eigen praktijk.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:27

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:45

misschien is het wel fijn als mensen plaatsen waar iets is (lees net kleve) dat er dan ook over de variant wat gezegt wordt! Hier heeft niemand wat aan en de paniek wordt alleen maar groter en groter!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:49

ja maar er mogen hier geen plaatsnamen gezegt worden!!!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:51

Tja en vorige pagina staan er 3 ben het gezeur over Rino beetje zat... Overal paniek maar niks concreets!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:52

_MG schreef:
Aken en Maastricht liggen niet bepaald naast elkaar hoor :) zit zeker een half uur met de auto uit elkaar. Neem daarbij dat het aan de andere kant van Aken uitgebroken is. Aken ligt over de grens bij Kerkrade/Heerlen.

Ik bedoel dat het allemaal zo tegen elkaar gebouwd is. Net als Den Haag, Leidschendam, Voorburg, Rijswijk enz.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:57

Sorry maar mijn info was bevestigd en heb deze dan ook netjes doorgegeven. Helaas doet niet iedereen dat dat is duidelijk maar ik begrijp de paniek wel. Mijn paard staat helaas nog geen 10 km van de betroffen stal af in Aachen en ja bij ons is serieus wel wat stress en ook volledig terrecht. Wij hebben nu alle mogelijke maatregels getroffen die we kunnen nemen het enige wat we niet gedaan hebben is eigenaar verbod de rest alles niemand onbevoegd meer in of uit. We weten helaas niet of we aan het hele gebeuren ongeschonden voorbij komen. De stal die getroffen die is kortbij dat houdt ook in dat de eigenaren van de paarden daar geen vreemden zijn voor ons. Je gunt het niemand en als het ook nog kennissen of vrienden betreft grijpt het je nog eens extra aan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:07

Ernie061111 schreef:
Sorry maar mijn info was bevestigd en heb deze dan ook netjes doorgegeven. Helaas doet niet iedereen dat dat is duidelijk maar ik begrijp de paniek wel. Mijn paard staat helaas nog geen 10 km van de betroffen stal af in Aachen en ja bij ons is serieus wel wat stress en ook volledig terrecht. Wij hebben nu alle mogelijke maatregels getroffen die we kunnen nemen het enige wat we niet gedaan hebben is eigenaar verbod de rest alles niemand onbevoegd meer in of uit. We weten helaas niet of we aan het hele gebeuren ongeschonden voorbij komen. De stal die getroffen die is kortbij dat houdt ook in dat de eigenaren van de paarden daar geen vreemden zijn voor ons. Je gunt het niemand en als het ook nog kennissen of vrienden betreft grijpt het je nog eens extra aan.

Dat snap ik was ook op een andere post bedoeld maar weet je zeker dat het bij jou om de neuro variant gaat?

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:12

Ja helaas wel.
Is sowieso een harde week deze week bij ons op stal. Hebben helaas een veulen verloren heeft niks met Rhino te maken. De geboorte heeft helaas te lang geduurd dus heeft het daardoor niet gehaald. De hele stal heeft het er zwaar mee omdat we een hechte groep hebben en nu gebeurt dit natuurlijk nog en ja dan valt alles zo heftig zwaar. De eigenaren hebben de kleine meid verloren en nu moeten we ons ook nog eens serieus zorgen gaan maken om de andere paarden die bij ons staan is gewoon ff niet leuk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:13

Amersfoort schreef:
...... Het is aangetoond dat dit virus buiten het paardenlichaam nog vele uren kan overleven, in koude omstandigheden langer dan in warme.

Is dat zo??? IK dacht juist dat het andersom was.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:27

Als ik de laatste berichten en linkjes goed lees, dan zie ik het volgende:

(Ik kijk alleen naar de Neurologische variant, de abortus lijkt mij een jaarlijks verhaal, de neurologische baarde mij meer zorgen)

De stallen in Heumen en Berg en dal hebben beide de Neurologische variant. Die stallen liggen relatief dicht bij elkaar. Ik heb in eerdere berichten ook gelezen dat daar vrij veel contacten onderling zijn/waren.

Besmetting daarmee verklaard.

De stal in Woubrugge heeft een vrij directe link met de stal in Heumen. Stal in Hemen had een paard met Rhino op een kliniek, het paard in Woubrugge is op hetzelfde moment in de zelfde kliniek geweest.

Een directe link dus, en de besmetting daarmee verklaard.

Meer gevallen van de Neuro vorm zijn mij op dit moment nog niet bekend, en ik hoop dat dat zo blijft.
De stal in Woubrugge is de laatste bevestigde stal met de Neuro vorm. Dat is al weer enige tijd geleden, de incubatie tijd is nog niet helemaal voorbij, maar wel bijna.

Als deze gegevens allemaal kloppen (en dat lijkt vrij zeker) en de stallen en de kliniek hebben direct de goede maatregelen getroffen (En ik denk dat we daar wel vanuit kunnen gaan) dan is de kans heel redelijk dat het hier bij blijft.
Laten we daar met zijn allen maar op hopen!!!!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:28

LiiNd_Y schreef:
ben net naar de voorlichting geweest bij ons op de manege. Gerrit kampman presenteerde. hij is dierenarts in Den Ham.
In overijssel is in iedergeval geen enkele stal waar Rhino heerst. Wierden is niet bevestigt. en zeer waarschijnlijk is daar ook echt geen Rhino. maar zeker weten doe je niet omdat er geen meldplicht is.

In Flevoland zijn wel veel geruchten, maar is ook nog niks bevestigd.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:31

Femke_Tweety schreef:
Als ik de laatste berichten en linkjes goed lees, dan zie ik het volgende:

(Ik kijk alleen naar de Neurologische variant, de abortus lijkt mij een jaarlijks verhaal, de neurologische baarde mij meer zorgen)

De stallen in Heumen en Berg en dal hebben beide de Neurologische variant. Die stallen liggen relatief dicht bij elkaar. Ik heb in eerdere berichten ook gelezen dat daar vrij veel contacten onderling zijn/waren.

Besmetting daarmee verklaard.

De stal in Woubrugge heeft een vrij directe link met de stal in Heumen. Stal in Hemen had een paard met Rhino op een kliniek, het paard in Woubrugge is op hetzelfde moment in de zelfde kliniek geweest.

Een directe link dus, en de besmetting daarmee verklaard.

Meer gevallen van de Neuro vorm zijn mij op dit moment nog niet bekend, en ik hoop dat dat zo blijft.
De stal in Woubrugge is de laatste bevestigde stal met de Neuro vorm. Dat is al weer enige tijd geleden, de incubatie tijd is nog niet helemaal voorbij, maar wel bijna.

Als deze gegevens allemaal kloppen (en dat lijkt vrij zeker) en de stallen en de kliniek hebben direct de goede maatregelen getroffen (En ik denk dat we daar wel vanuit kunnen gaan) dan is de kans heel redelijk dat het hier bij blijft.
Laten we daar met zijn allen maar op hopen!!!!

Sorry bij ons in Aachen is ook de neuro vorm en dit paard is absoluut niet in de buurt geweest van die betroffen paarden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:31

janouk schreef:
listiglistje schreef:
allemaal klets! ik heb deze week een bijeenkomst gehad van DAP Venlo en ZLTO

Korte uitleg:Rhino is echt een mediahype, want er is net zoveel rhino als andere jaren…..dit heeft te maken met het weer: Eerst warm toen hele strenge vorst.

Aparte uitspraak van een veearts, want dat weet hij/zij namelijk helemaal niet. Omdat er geen meldingsplicht is, weet niemand met zekerheid te zeggen hoe vaak welke vorm van Rhino wanneer voorkomt in Nederland. Hij/zij kan het alleen zeggen vanuit ervaringen uit zijn eigen praktijk.

zoals gezegd was er niet alleen een dierenarts aanwezig ook lid ZLTO/sectorraad paarden ;) deze instanties staan allemaal nauw in contact met elkaar!

Er is maar 1 instantie/laboratorium die Rhino (types) kan bevestigen en dat is het GD laboatorium in Deventer!
De bovengenoemde partijen staan nauw in contact met dit lab en er zijn dus maar 3 gevallen van rhino bevestigd,
er zijn er dus niet meer bijgekomen. een dierenarts kan dus alleen vermoeden, maar niet bevestigen!
Daarvoor moet door de behandelend dierenarts monsters (swabs) worden verzameld en verstuurd naar een gecertificeerd laboratorium (in dit geval DG-lab in Deventer) voor het aantonen van een EHV besmetting.

Citaat:
De Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) onderzoekt alle monsters die binnenkomen voor Rhino op de aanwezigheid van EHV1. Rhino is geen meldingsplichtige ziekte, het initiatief voor onderzoek ligt bij de paardeneigenaar in overleg met hun dierenarts. De GD is in gesprek met de overheid en de Sectorraad Paarden om te kijken of ze meer mag doen om Rhino en andere paardenziektes te monitoren. De Sectorraad Paarden is het aanspreekpunt voor alle vragen vanuit paardenhouders over Rhino en andere paardenziekten. http://www.sectorraadpaarden.nl.

Buiten de 3 reeds bevestigde plaatsen zijn het verder dus allemaal roddels.....
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 09-03-12 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:34

Amersfoort schreef:
Maar goed, ik stuitte dus op een site waar bovenstaande op stond en nu ben ik benieuwd of er iemand is die dit eerder heeft gelezen; HOUDT STALKATTEN VAST dus die kunnen het virus ook overbrengen?? Drager zijn??

Ja dat klopt, net als muizen.

DubbelDun schreef:
Amersfoort schreef:
...... Het is aangetoond dat dit virus buiten het paardenlichaam nog vele uren kan overleven, in koude omstandigheden langer dan in warme.

Is dat zo??? IK dacht juist dat het andersom was.

Ja met kou blijft het langer actief en komt het bij de paarden ook vaak naar boven.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:36

ik ga het nog eens proberen iemand een idee hoe lang het duurt voor je uitslag hebt van een bloedmonster ? is dat dezelfde dag of duurt dit een paar dagen ???

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:39

2 tot 3 dagen duurt de bloedtest en het monster