Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:42

zodiacje schreef:
Niet bij mij. Enige echt opvallende was niet eten. En een enkele maal zag ik hem na het rijden staan in plas houding zonder te plassen. Koliek verschijnselen, gelukkig, nooit gehad.
Wat naar dat je paard dan zo onwel is :(:)

\

Ja, het is echt enorm zielig :-(

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 00:51

Was het bij jullie allemaal op dierenarts advies om de paarden op rust te zetten bij de diagnose maagzweer? Of uit eigen initiatief? Ik moest juist gewoon doorrijden van mijn DA namelijk, maar lees nu overal hier op rust, dus ga nu wel twijfelen of dat wel verstandig is?

callass

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:28

Ik kom even binnen vallen. Ik vermoed al enige tijd dat mijn paard last heeft van maagzweren. Schraapt strak in het lijf zeker gedurende de training gapen niet echt luchtzuigen wel langs dr stalwand met zn tanden. Vorige week beet hij met opzadelen (zadel recent nagekeken) ook niet gevoelig op de rug. Nu krijgt hij al phytonics gastri comp. Vanaf ochtend tot donker staat hij buiten met voldoende hooi heel de dag in de avond ook voldoende hooi volgende dag ligt er nog ruim. Het is echt een binnenvetter wat ik niet onder controle krijg, iemand hier misschien tips voor? Magnesium krijgt hij al. Waar letten jullie op met voer wat er wel en niet in moet zitten? Het paard loopt op subtop niveau er moet dus wel voldoende inzitten om hem te ondersteunen in zn spieren die zijn overigens altijd wel schraal, hij krijgt voldoende rust tussendoor vaker 3/4 dagen rijden dan meer zodat hij ook tijd krijgt het te verwerken en spieren rust krijgen. Nu hij meer last heeft staat hij op rust met af en toe kwartiertje aan de longe. Wat hij nu te eten krijgt is:
Ochtend hooi halve schep droog fiberbeet uiteraard geweekt. 1 schep havens gastro+ 5 handen Hartog luzerne 2 schepjes gastri comp.

Avond: idem en dan nog magnesium.

Wat is een goed supplement voor de maag en voor de stress?

Wat is voor jullie de meerwaarde van een onderzoek door da?

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:41

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:56

Hier in overleg ook geen rust. Alleen stress vermijden. Heb nog extra gevraagd of daar zelfs springen onder zou vallen en ja mocht ook springen maar dat heb ik tot de laatste week bewaard (dacht toen nog dat het bijna eventing seizoen zou zijn)

Callass ik heb een voer meting laten doen door horse complete. Maar moet zeggen omdat paard actief is (wil naar z eventing) ik het ook wel moeilijk vind om in te schatten of die maag vriendelijke voeren echt goed genoeg zijn.
Hier in het topic kwam de tip om vetten bij te voeren dus ik heb mijn olie (geef naf omega 369) dosis verdubbeld.

Ik voer 1.7 kilo cavalor fibre force (is 3.5 scheppen) maar mocht ook 2 kilo fibra Premium maar dat at paard niet.
Daarnaast geef ik dan de kruiden van horse complete die op hem afgestemd zouden moeten zijn. Zie het topic daarover

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:13

De combinatie van rug en heftige maagzweren waren reden om hem rust te geven. Hij was ook al eerder behandeld voor maagzweren dus het was een terugkerend probleem, dat speelde ook mee. Gaat om een 7 jarige warmbloed ruin. We hadden net de punten in het outdoor seizoen voor het M gehaald en in de zomer hebben we contra galop, eenvoudige wissel en travers opgepakt.

Symptomen waren:
    - Langere termijn (maand): Slecht eten, afvallen, stress, slechte mest, opgetrokken buik, hoge spier tonus
    - Kortere termijn (week): Eerst vreemd gedrag (vluchten) ook aan de hand, toenemende spanning en daarbij niet willen eten, bokken onder het zadel, steigeren in de stal, bokken in de stal, zich laten vallen in de stal (koliek-achtig maar ook super opgejaagd).

Toen de korte termijn klachten begonnen te spelen was het heel nat en kon paard weinig naar buiten/door natte paddocks weinig vrij beweging, dus dacht nog dat hij gewoon niet zijn energie kwijt kon. Toen hij gedrag ook op stal begon te vertonen ben ik na overleg met mijn eigen dierenarts dezelfde week nog naar de kliniek gegaan.

Daar is hij meteen gebleven en de dag daarna onderzocht. Dikke klasse 3, zweren aan de gehele maagrand, klierige gedeelte en ook hoger in de maag (maar in mindere mate). Paard heeft uiteindelijk ruim een maand op volle spuit omeprazol gestaan tot de controle scopie, daarna nog 2/3 weken afgebouwd. Daarnaast eerste 2 weken pijnstilling gehad (om spierspanning / spanning door pijn te doorbreken). Controle scopie na 1,5 maand liet volledige genezing van de maag zien en ook klinisch verbetering van de rug. Kliniek vond hem toen al zodanig verbeterd dat we rust mochten verkorten maar we hebben toch gekozen om het initiële plan aan te houden en voor 3 maanden rust gegaan.

Denk dat grootste verandering en verbetering voor mijn paard is geweest het verhuizen naar een andere stal waarbij hij 24/7 buiten staat én altijd hooi tot zijn beschikking heeft. Het binnen/buiten zetten gaf altijd veel stress (hij wilde altijd als eerst en kon absoluut niet alleen staan). Verder vond hij paddock gewoon heel stom. Tijdens weide seizoen is hij het liefste paard van stal en iedere keer aan het einde van het seizoen (nov-dec) begonnen de problemen en stress weer.

Nadat we wisten dat de maag weer oké was ben ik met de rug aan de slag gegaan, door middel van Chiropraktische behandelingen en oefeningen voor balans/souplesse. Dat gaat harstikke goed en mijn eigen dierenarts was 2 weken terug erg tevreden over zijn rug, gewicht en buik (voor zover dat klinisch te controleren is). Door een ander pech-probleem (staat helemaal los van maag) heeft hij nog wat langer stil gestaan. Als het allemaal doorgaat gaan we deze week terug voor de laatste controle en mogen we dan weer gaan opbouwen.

Wat ik hiervan heb geleerd over mijn paard:
    - Paard bepaalt voortaan waar hij woont als hij blij is (ook in de winter), ben ik blij.
    - Enige manier om paard aan te laten komen is toch echt ruwvoer en een gezonde maag. Ik heb wat afgeleurd met speciale brokken, slobbers, luzerne… Nu krijgt nog maar een kwart brok (Gastro Plus) met vitamines aangevuld per dag en preventief (voor mijn gemoedsrust) maagsupport van de paardendrogist. Paard is in 3 maanden tijd 50 kilo aangekomen en krijgt zelfs een buikje.
    - Bij twijfel lever ik hem zo weer af voor een scopie, de zorg is echt hartstikke goed en van 12 uur vasten krijgt hij geen maagzweren. Bovendien had niemand gedacht dat zijn maag zo slecht was naar aanleiding van het klinische beeld. De “standaard” behandeling was niet voldoende geweest.
    - Bij stress situaties (zoals verhuizing, grote veranderingen in de groep, meerdaagse uitjes) gaan we preventief behandelen, ook op doktersadvies. Hij kan echt niet met stress overweg.
    - Mijn paard is een hele speciale frikandel maar zodra hij begint te bokken of stout wordt is er gewoon iets aan de hand en gaan we weer naar de kliniek.

Oef heel verhaal geworden. Het supplement voor de stress heb ik nog niet gevonden, zodra het begint te waaien bijvoorbeeld is hij nog steeds erg ‘wakker’. Mocht iemand anders daar tips voor hebben?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:45

biancaaaa schreef:
De combinatie van rug en heftige maagzweren waren reden om hem rust te geven. Hij was ook al eerder behandeld voor maagzweren dus het was een terugkerend probleem, dat speelde ook mee. Gaat om een 7 jarige warmbloed ruin. We hadden net de punten in het outdoor seizoen voor het M gehaald en in de zomer hebben we contra galop, eenvoudige wissel en travers opgepakt.

Symptomen waren:
    - Langere termijn (maand): Slecht eten, afvallen, stress, slechte mest, opgetrokken buik, hoge spier tonus
    - Kortere termijn (week): Eerst vreemd gedrag (vluchten) ook aan de hand, toenemende spanning en daarbij niet willen eten, bokken onder het zadel, steigeren in de stal, bokken in de stal, zich laten vallen in de stal (koliek-achtig maar ook super opgejaagd).

Toen de korte termijn klachten begonnen te spelen was het heel nat en kon paard weinig naar buiten/door natte paddocks weinig vrij beweging, dus dacht nog dat hij gewoon niet zijn energie kwijt kon. Toen hij gedrag ook op stal begon te vertonen ben ik na overleg met mijn eigen dierenarts dezelfde week nog naar de kliniek gegaan.

Daar is hij meteen gebleven en de dag daarna onderzocht. Dikke klasse 3, zweren aan de gehele maagrand, klierige gedeelte en ook hoger in de maag (maar in mindere mate). Paard heeft uiteindelijk ruim een maand op volle spuit omeprazol gestaan tot de controle scopie, daarna nog 2/3 weken afgebouwd. Daarnaast eerste 2 weken pijnstilling gehad (om spierspanning / spanning door pijn te doorbreken). Controle scopie na 1,5 maand liet volledige genezing van de maag zien en ook klinisch verbetering van de rug. Kliniek vond hem toen al zodanig verbeterd dat we rust mochten verkorten maar we hebben toch gekozen om het initiële plan aan te houden en voor 3 maanden rust gegaan.

Denk dat grootste verandering en verbetering voor mijn paard is geweest het verhuizen naar een andere stal waarbij hij 24/7 buiten staat én altijd hooi tot zijn beschikking heeft. Het binnen/buiten zetten gaf altijd veel stress (hij wilde altijd als eerst en kon absoluut niet alleen staan). Verder vond hij paddock gewoon heel stom. Tijdens weide seizoen is hij het liefste paard van stal en iedere keer aan het einde van het seizoen (nov-dec) begonnen de problemen en stress weer.

Nadat we wisten dat de maag weer oké was ben ik met de rug aan de slag gegaan, door middel van Chiropraktische behandelingen en oefeningen voor balans/souplesse. Dat gaat harstikke goed en mijn eigen dierenarts was 2 weken terug erg tevreden over zijn rug, gewicht en buik (voor zover dat klinisch te controleren is). Door een ander pech-probleem (staat helemaal los van maag) heeft hij nog wat langer stil gestaan. Als het allemaal doorgaat gaan we deze week terug voor de laatste controle en mogen we dan weer gaan opbouwen.

Wat ik hiervan heb geleerd over mijn paard:
    - Paard bepaalt voortaan waar hij woont als hij blij is (ook in de winter), ben ik blij.
    - Enige manier om paard aan te laten komen is toch echt ruwvoer en een gezonde maag. Ik heb wat afgeleurd met speciale brokken, slobbers, luzerne… Nu krijgt nog maar een kwart brok (Gastro Plus) met vitamines aangevuld per dag en preventief (voor mijn gemoedsrust) maagsupport van de paardendrogist. Paard is in 3 maanden tijd 50 kilo aangekomen en krijgt zelfs een buikje.
    - Bij twijfel lever ik hem zo weer af voor een scopie, de zorg is echt hartstikke goed en van 12 uur vasten krijgt hij geen maagzweren. Bovendien had niemand gedacht dat zijn maag zo slecht was naar aanleiding van het klinische beeld. De “standaard” behandeling was niet voldoende geweest.
    - Bij stress situaties (zoals verhuizing, grote veranderingen in de groep, meerdaagse uitjes) gaan we preventief behandelen, ook op doktersadvies. Hij kan echt niet met stress overweg.
    - Mijn paard is een hele speciale frikandel maar zodra hij begint te bokken of stout wordt is er gewoon iets aan de hand en gaan we weer naar de kliniek.

Oef heel verhaal geworden. Het supplement voor de stress heb ik nog niet gevonden, zodra het begint te waaien bijvoorbeeld is hij nog steeds erg ‘wakker’. Mocht iemand anders daar tips voor hebben?

Mooie bijdrage..... informatief, en er spreekt bovenal veel liefde uit.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:52

callass schreef:
Ik kom even binnen vallen. Ik vermoed al enige tijd dat mijn paard last heeft van maagzweren. Schraapt strak in het lijf zeker gedurende de training gapen niet echt luchtzuigen wel langs dr stalwand met zn tanden. Vorige week beet hij met opzadelen (zadel recent nagekeken) ook niet gevoelig op de rug. Nu krijgt hij al phytonics gastri comp. Vanaf ochtend tot donker staat hij buiten met voldoende hooi heel de dag in de avond ook voldoende hooi volgende dag ligt er nog ruim. Het is echt een binnenvetter wat ik niet onder controle krijg, iemand hier misschien tips voor? Magnesium krijgt hij al. Waar letten jullie op met voer wat er wel en niet in moet zitten? Het paard loopt op subtop niveau er moet dus wel voldoende inzitten om hem te ondersteunen in zn spieren die zijn overigens altijd wel schraal, hij krijgt voldoende rust tussendoor vaker 3/4 dagen rijden dan meer zodat hij ook tijd krijgt het te verwerken en spieren rust krijgen. Nu hij meer last heeft staat hij op rust met af en toe kwartiertje aan de longe. Wat hij nu te eten krijgt is:
Ochtend hooi halve schep droog fiberbeet uiteraard geweekt. 1 schep havens gastro+ 5 handen Hartog luzerne 2 schepjes gastri comp.

Als hij echt maagzweren heeft, doet een supplement onvoldoende. De stress kan ook worden veroorzaakt door de maagpijn. Daar dient de behandeling volgens mij op gericht te worden.

Uit het feit dat er s ochtend hooi over is, kan ook blijken dat hij vanwege de pijn te weinig ruwvoer eet.

Luzerne is voor veel paarden met maagproblemen belastend omdat het prikt, dus wellicht vervangen door iets anders.

Wat betreft werk: Draven en met name galopperen kan pijnlijk zijn door het geklots van het maagzuur tegen de overgevoelige maagwand.

De Gastro+ zou ik verhogen naar 3x per dag (ten minste) een halve schep om de maagpijn te verminderen zoals ook door Havens wordt geadviseerd.

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:50

henshem schreef:
callass schreef:

Als hij echt maagzweren heeft, doet een supplement onvoldoende. De stress kan ook worden veroorzaakt door de maagpijn. Daar dient de behandeling volgens mij op gericht te worden.

Uit het feit dat er s ochtend hooi over is, kan ook blijken dat hij vanwege de pijn te weinig ruwvoer eet.

Luzerne is voor veel paarden met maagproblemen belastend omdat het prikt, dus wellicht vervangen door iets anders.

Wat betreft werk: Draven en met name galopperen kan pijnlijk zijn door het geklots van het maagzuur tegen de overgevoelige maagwand.

De Gastro+ zou ik verhogen naar 3x per dag (ten minste) een halve schep om de maagpijn te verminderen zoals ook door Havens wordt geadviseerd.

Is het dan een idee om via abler omeprazol te bestellen?

Hooi staat hij nog van te eten als ik in de ochtend kom, hij krijgt 1,5 plak van een grote baal, daar ligt dan nog een kwart plak van. Op de paddock gaat hij weer direct hooi eten. Wel verschil hoe grof het is het grove eet hij niet graag.

De luzerne gaat door de fiberbeet staat even te weken weet niet of dat verschil maakt? Het is die van Hartog die is naar mijn idee veel zachter als andere merken die echt harde stengels zijn die eet hij dan ook niet.

Bedankt ik ga eens wat veranderen met de gastro +

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:13

Officieel zijn medicijnen van Abler verboden en je loopt risico op een boete wanneer het bij de douane wordt onderschept.

Hoe zachter/fijner het hooi hoe beter en liever geen kuil (of zo droog mogelijk) omdat kuil zuurder is.

Fibrebeet is op zich oké.

Succes!

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:36

Hier is de dierenarts net weg en waarschijnlijk zijn het toch rug klachten die een maagzweer veroorzaken. Eerst gaan we 10 dagen regumaat proberen omdat ze giga hengstig is en als dat niet de oplossing is gaan we verder kijken. Het liefst had ik haar gelijk opgeladen maar ik heb mijn schouder uit de kom gehad en kan daardoor niet heen. Na 10 dagen zonder verbetering gaat ze alsnog naar de kliniek voor foto's en een echo. Ze is wel opgevoeld en gescaned maar niks geks.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 17:22

callass schreef:

ik zou stoppen met die hartog (luzernebrok kan je wel geven, gewone luzerne is te stekelig en staat er om bekend luchtzuigen/maagzweren in de hand te werken) en fibrenuggets gaan voeren, zo krijg je er meer gewicht aan zonder al teveel power. In luzernebrok zit genoeg eiwit voor de spieren.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:09

tirzasarah10 schreef:
Hier is de dierenarts net weg en waarschijnlijk zijn het toch rug klachten die een maagzweer veroorzaken. Eerst gaan we 10 dagen regumaat proberen omdat ze giga hengstig is en als dat niet de oplossing is gaan we verder kijken. Het liefst had ik haar gelijk opgeladen maar ik heb mijn schouder uit de kom gehad en kan daardoor niet heen. Na 10 dagen zonder verbetering gaat ze alsnog naar de kliniek voor foto's en een echo. Ze is wel opgevoeld en gescaned maar niks geks.

Mmm mijn paard met destijds rug problemen en maagzweren lag hormonaal ook overhoop. Is uiteindelijk weer helemaal goed gekomen. De hypofyse zat bedrukt. Naast osteo ook veel baat gehad bij cranio sacraal behandelingen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:10

Voor wie geïnteresseerd is even mijn ervaring met Nexium.

Ik heb een shetlandpony die op een serieus grote dosis bute stond wegens spierbevangenheid a.g.v. hoefbevangenheid. Echt ernstig, dierenarts die er bij was vond dat ik haar moest laten gaan. Dat was me iets te snel, temeer omdat haar voeten juist de goede kant op gingen dus op bute gezet. Maar wel direct een onderhoudsdosis omeprazole van Abler er bij om haar maag te beschermen omdat ik van eerdere ervaringen weet dat hoge dosering of langdurig bute zowel bij mijn andere merrie als bij haar koliekklachten gaan veroorzaken. Helaas kwam er toch een eind aan mijn Abler voorraad in zicht en hoewel ze inmiddels al wel op een veel lagere dosering bute staat, is die dosering nog steeds hoog genoeg om ook haar maag te willen beschermen. Dus naar aanleiding van een bericht hier ben ik wat onderzoeken gaan lezen waaruit bleek dat esomeprazole (Nexium dus) inderdaad een goed alternatief is wat ook vrij verkrijgbaar is en minstens zo effectief zou zijn als omepraxole.
Dus pillen besteld en gaan gebruiken en met succes kan ik zeggen. Ze kreeg 2x daags een kwart zakje abler maar als ik dat 1 x vergat had ze de volgende dag lichte koliekverschijnselen (meer liggen, versnelde ademhaling, kreunen en duidelijk 'niet lekker').
In onderzoeken wordt voor Nexium aangegeven dat er tussen 40 en 80 mg. aan een groot paard gegeven wordt waarbij geen verschil gemerkt werd tussen doseringen. Omdat ze een pony'tje is van max. 150 kg ben ik voor 1 tablet per dag gegaan (20 gram) en die krijgt ze in 2 x.
Ik snijd de pil met een mesje door midden, doe de halve pil in een theelepel water en laat deze daarin uiteen vallen. Daar gaat de appelmoes, bute en masticha bij (ik gaf ook al masticha naast de omeprazole, dat is dus gelijk gebleven) en die mix geef ik dan met een grote spuit.
Dat gaat nu na 2 doosjes pillen (14 stuks, 1 per dag dus inmiddels krijgt ze het al een maand) erg goed, zelfs als ik een keer laat ben met geven merk ik geen achteruitgang en ik heb het idee dat ze nu minder gevoelig is op haar maag dan met de omeprazole. Dan had ze ook tussendoor als ze het wel gewoon op tijd kreeg toch nog wel eens een 'mindere dag'. dat heeft ze met de Nexium niet meer gehad.

Nu geef ik het preventief bij bute-gebruik en dat zal vast anders zijn dan bij maagzweerklachten, maar ik ben erg positief en in mijn geval lijkt de nexium zelfs in kleine dosering nog net wat beter z'n werk te doen dan de omeprazole van Abler deed.

Het is maar even dat jullie het weten. ;)

marjoF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:29

Wat een herkenning hier! Wij hebben ons paard nu 1 jaar bij ons staan. Eigenlijk al sinds ze bij ons is blijkt ze heel anders dan toen we haar proefreden: ze is niet vooruit te branden en komt toch uit de Z2... Ze gaapt ook veel. Omdat wij meteen na aankomst de ijzers eronderuit hebben gehaald (ze is van stal en paddock naar PP 24/7 buiten gegaan) ging ik er lang vanuit dat ze staakt ivm pijn aan de hoeven. Inmiddels zijn we een jaar, 2 dierenartsen en chiropractie verder. De hoeven zijn nu goed. Volgens da is ze nu na behandeling van haar rug in orde. Als ik dit hier lees ben ik toch echt zeker van maagzweren:
- gapen, echt heeel veel. Ik zie haar de hele dag vanuit de keuken, en ze gaapt zich suf.
- bijten aan het hek.
- staken danwel bokken tijdens rijden. Eigenlijk vaak niet te rijden ivm niet vooruit te branden, zeker niet als ze ook hengstig is.
- niet rechtsom willen galopperen
- happen naar de buik
- afgevallen en dakje op haar kont
- knarsetanden tijdens rijden
- knorren tijdens het rijden
- pas na 45 minuten actief doorzetten komt ze los
- grof hooi laten liggen
- erg nijdig naar mijn oude dame (Lasamber <3, 27 jaar) zeker als hooi wordt bijgevuld. Voernijd.

Toch gek dat de da's niet aan een maagzweer dachten.
Ik ben gisteren gestart met Nexium en ben heel benieuwd of dat gaat helpen. Ze krijgt al 24/7 hooi, en 2 maal daags Vitalbix daily complete, lijnzaadolie, luzerne, maagzout. De luzerne vervang ik nu door bietenpulp, ivm. scherpte. Verder geen granen.

Ik zal laten weten hoe de Nexium hier gaat. Ons paard is 1.62 en 15 jaar. Ik geef haar 3 tabletten 20mg in een keer.
Ik begreep dat ze niet nat mogen worden van een engelse site, maar begrijp nu ook dat ze gebroken kunnen worden?

Mocht iemand daar iets over weten, dan hoor ik dat graag!

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:21

Dat klinkt inderdaad als een maagzweer patiënt.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:08, in het totaal 2 keer bewerkt

marjoF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:37

Jaaa! Ze valt enorm over een kant, de bak rand is vreselijk... we rijden liever in de wei. Ik dacht dat het met rechtrichten te maken had. Maar wellicht dus ook met de zweren.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:44

Breken durf ik 123 niet te zeggen maar oplossen is niet te de bedoeling. Het tablet moet in de maag uiteenvallen wat ik begrepen heb. Ik stop ze bij mijn paard dooreen handje voer, die van mij vreet niks maar zolang de shet ernaast staat moet je opschieten en zijn ze zo binnen

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:45

Vertel mij wat. Omdat ze vorige week weer begon te gapen merkte ik dat ie rechts om opeens gek deed. Opeens 2 keer bokken rechts om echt nog nooit gedaan. Ook rechts om niet vooruit te branden en met aanspringen in galop. Ga eerst mastic horse proberen en anders dat wat jullie gebruiken.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:08

Fijn Francis dat je pony het daar zo goed op doet, ellende heb je genoeg gehad!

MarjoF dat klinkt wel als een duidelijk gevalletje van maag problemen inderdaad. Hopen dat het snel gaat helpen! Maar je management klinkt op zich al prima!

Sorbetje ook prima resultaten.

Fijn deze berichten!

Mijn pony eet gelukkig ook weer goed. Ga nu voortaan als ik vermoed dat er stress situatie aankomt bij voorbaat alvast supplementeren. Geef het liever ook weer niet voor altijd als het niet nodig is.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:36

HorseTimeXL schreef:
Vertel mij wat. Omdat ze vorige week weer begon te gapen merkte ik dat ie rechts om opeens gek deed. Opeens 2 keer bokken rechts om echt nog nooit gedaan. Ook rechts om niet vooruit te branden en met aanspringen in galop. Ga eerst mastic horse proberen en anders dat wat jullie gebruiken.

Aan de rechterkant, waar je been ligt als je erop zit, zit er een punt dat heel gevoelig is bij maagzweren. En als je op de rechterhand rijdt, heb je al snel een lichte buiging die kant op. Aanspringen in galop heeft met het ‘klotsende’ maagzuur te maken. Dit doet ook echt pijn. Vandaar dat gebok. Hij geeft je een heel duidelijk signaal.

Mijn paard was ook niet te rijden rechtsom als de problemen weer begonnen. Kon er de klok op gelijk zetten dat zijn maagzweren dan weer opspeelden.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:19

Bedankt voor het delen van de nexium ervaringen!
Zou je dit gedurende langere periode veilig kunnen geven?
En hoe zijn jullie eraan gekomen?

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 07:05

Nexium kun je gewoon bij de Kruitvat kopen

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:22

Wel interessant want is het verder wel veilig? Las dat je het wel goed moet afbouwen?

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:37

Alle maagzuurremmers moet je goed afbouwen. Het is vergelijkbaar met omeprazol alleen een andere werkzame stof. Ik zou het alleen op lange termijn gebruiken in overleg met je arts. Het blijven toch geneeskundige middelen.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt