De combinatie van rug en heftige maagzweren waren reden om hem rust te geven. Hij was ook al eerder behandeld voor maagzweren dus het was een terugkerend probleem, dat speelde ook mee. Gaat om een 7 jarige warmbloed ruin. We hadden net de punten in het outdoor seizoen voor het M gehaald en in de zomer hebben we contra galop, eenvoudige wissel en travers opgepakt.
Symptomen waren:
- Langere termijn (maand): Slecht eten, afvallen, stress, slechte mest, opgetrokken buik, hoge spier tonus
- Kortere termijn (week): Eerst vreemd gedrag (vluchten) ook aan de hand, toenemende spanning en daarbij niet willen eten, bokken onder het zadel, steigeren in de stal, bokken in de stal, zich laten vallen in de stal (koliek-achtig maar ook super opgejaagd).
Toen de korte termijn klachten begonnen te spelen was het heel nat en kon paard weinig naar buiten/door natte paddocks weinig vrij beweging, dus dacht nog dat hij gewoon niet zijn energie kwijt kon. Toen hij gedrag ook op stal begon te vertonen ben ik na overleg met mijn eigen dierenarts dezelfde week nog naar de kliniek gegaan.
Daar is hij meteen gebleven en de dag daarna onderzocht. Dikke klasse 3, zweren aan de gehele maagrand, klierige gedeelte en ook hoger in de maag (maar in mindere mate). Paard heeft uiteindelijk ruim een maand op volle spuit omeprazol gestaan tot de controle scopie, daarna nog 2/3 weken afgebouwd. Daarnaast eerste 2 weken pijnstilling gehad (om spierspanning / spanning door pijn te doorbreken). Controle scopie na 1,5 maand liet volledige genezing van de maag zien en ook klinisch verbetering van de rug. Kliniek vond hem toen al zodanig verbeterd dat we rust mochten verkorten maar we hebben toch gekozen om het initiële plan aan te houden en voor 3 maanden rust gegaan.
Denk dat grootste verandering en verbetering voor mijn paard is geweest het verhuizen naar een andere stal waarbij hij 24/7 buiten staat én altijd hooi tot zijn beschikking heeft. Het binnen/buiten zetten gaf altijd veel stress (hij wilde altijd als eerst en kon absoluut niet alleen staan). Verder vond hij paddock gewoon heel stom. Tijdens weide seizoen is hij het liefste paard van stal en iedere keer aan het einde van het seizoen (nov-dec) begonnen de problemen en stress weer.
Nadat we wisten dat de maag weer oké was ben ik met de rug aan de slag gegaan, door middel van Chiropraktische behandelingen en oefeningen voor balans/souplesse. Dat gaat harstikke goed en mijn eigen dierenarts was 2 weken terug erg tevreden over zijn rug, gewicht en buik (voor zover dat klinisch te controleren is). Door een ander pech-probleem (staat helemaal los van maag) heeft hij nog wat langer stil gestaan. Als het allemaal doorgaat gaan we deze week terug voor de laatste controle en mogen we dan weer gaan opbouwen.
Wat ik hiervan heb geleerd over mijn paard:
- Paard bepaalt voortaan waar hij woont als hij blij is (ook in de winter), ben ik blij.
- Enige manier om paard aan te laten komen is toch echt ruwvoer en een gezonde maag. Ik heb wat afgeleurd met speciale brokken, slobbers, luzerne… Nu krijgt nog maar een kwart brok (Gastro Plus) met vitamines aangevuld per dag en preventief (voor mijn gemoedsrust) maagsupport van de paardendrogist. Paard is in 3 maanden tijd 50 kilo aangekomen en krijgt zelfs een buikje.
- Bij twijfel lever ik hem zo weer af voor een scopie, de zorg is echt hartstikke goed en van 12 uur vasten krijgt hij geen maagzweren. Bovendien had niemand gedacht dat zijn maag zo slecht was naar aanleiding van het klinische beeld. De “standaard” behandeling was niet voldoende geweest.
- Bij stress situaties (zoals verhuizing, grote veranderingen in de groep, meerdaagse uitjes) gaan we preventief behandelen, ook op doktersadvies. Hij kan echt niet met stress overweg.
- Mijn paard is een hele speciale frikandel maar zodra hij begint te bokken of stout wordt is er gewoon iets aan de hand en gaan we weer naar de kliniek.
Oef heel verhaal geworden. Het supplement voor de stress heb ik nog niet gevonden, zodra het begint te waaien bijvoorbeeld is hij nog steeds erg ‘wakker’. Mocht iemand anders daar tips voor hebben?