[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:36

Al best veel paarden met de deken al op, mijn paard heeft nog nergens last van.
Misschien ook omdat ik in Groningen woon, waar de temperaturen nog wel lager liggen dan in andere delen van Nederland..

Nog even een vraagje: Weet iemand welke hoofdkappen er allemaal op de boett deken passen? Of echt alleen de boett hoofdkap? Want die vind ik zo duur.. :o

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:38

chipieke schreef:
hier is gisteren de deken opgegaan...

Ze is al gebeten net voor de uier (staat wat opgezwollen en bij krabben geniet ze met volle teugen!).

Manen en staart nog geen reactie, maar daar ga ik écht niet op wachten hoor :D

Ze heeft nu de everline op, ga de RSIH deze week wassen en dan gaat die op!

Ook op de schoft geniet ze al van de kriebeltjes.

Hopelijk heeft ze er dit jaar minder last van nu ik het sneller gezien heb.

Als iemand extra stof zoekt voor een everline deken, ik heb hier nog een stukgescheurde deken liggen die nog prima kan dienen als wisselstof :D

lees mijn onderschrift, andere maten zijn ook welkom, verknipt worden ze toch.
heb er al 1 binnen, die ligt in stukken om een halsstuk te worden :)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:57

Even een vraagje, hebben jullie de hoofdkap al op?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:16

Hier nog dekenloos, ook nog geen tekenen van schuren/jeuken behalve het "reguliere" jeuken.
Snachts is de temp nog onder nul en overdag vrij warm en dan staat Veer met een zomerdekentje op en snachts met een winterdekentje. Hoop de RSIH nog even uit te kunnen stellen.
Heeft iemand trouwens ervaring met het bijvoeren van Marstall exceem Plus? Een soort van fijngemalen klei.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:19

Hier ook nog dekenloos. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:23

nog wel,maar ik ben het weekend niet op stal geweest,dus ik ben heel benieuwd hoe het nu gaat.
hier in het noorden hebben we de nachttemperaturen nog heel laag,.dus misschien zijn er net te weinig vliegjes om een allergische reactie op te roepen?

ik ga zo wel naar stal,ben heel benieuwd hoe het staat met de jeuk :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:27

Wat was het heeeerlijk weer gister, geen vliegbeest te zien en heerlijk in het zonnetje...
Van mij mag het de hele zomer zo blijven :D

Zijn er trouwens meer ZE-paarden hier, die absoluut niet tegen kuil kunnen?
Is dat via een (bloed??)onderzoek na te gaan, dat een paard daar inderdaad erg gevoelig voor is?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:29

Esther28 schreef:
Hier nog dekenloos, ook nog geen tekenen van schuren/jeuken behalve het "reguliere" jeuken.
Snachts is de temp nog onder nul en overdag vrij warm en dan staat Veer met een zomerdekentje op en snachts met een winterdekentje. Hoop de RSIH nog even uit te kunnen stellen.
Heeft iemand trouwens ervaring met het bijvoeren van Marstall exceem Plus? Een soort van fijngemalen klei.

Ik heb het vorig jaar gegeven, merkte er niks van en vond het heeeeel erg duur. Ik kwam op iets van een 35 euro per maand uit. Ik ga het dit jaar ook niet meer geven. Ben nu bezig met een drainagekuur van Groene Os, en daar merk ik wel van dat het wat doet bij haar en voor haar,dus dat maak ik af.

Nu moet ik wel zeggen dat die van mij an sich zeer lichte ZE heeft, maar dat ik heeeeel erg op moet letten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:35

sanet, heb je het over je eigen dier?
die kan niet tegen kuil?
wat merk je dan?

wij hebben er een paar op stal die niet tegen nattere kuil kunnen,dan krijgen ze meteen last van winderigheid en dunne mest

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:42

Bregh kan niet tegen kuil, maar dat staat los van haar ZE. Die verstopt erop en krijgt koliek. Maar of zoiets in het bloed terug te vinden is ... dat durf ik niet te zeggen.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:46

bij Ushi zit nu op de staart en op de manenkam echt zoveel vellen, het zijn geen schilfertjes maar echt vellen, zo raar..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:48

Breghje schreef:
Esther28 schreef:

Ik heb het vorig jaar gegeven, merkte er niks van en vond het heeeeel erg duur. Ik kwam op iets van een 35 euro per maand uit. Ik ga het dit jaar ook niet meer geven. Ben nu bezig met een drainagekuur van Groene Os, en daar merk ik wel van dat het wat doet bij haar en voor haar,dus dat maak ik af.

Nu moet ik wel zeggen dat die van mij an sich zeer lichte ZE heeft, maar dat ik heeeeel erg op moet letten.

Veer heeft ook een hele lichte vorm van ZE, moet ook opletten qua voeding e.d.
Drainage comp. heb ik vorig jaar ook gebruikt, maar merkte niet dat dat wat deed.
Heb het Marstall spulletje nu met korting op de Equitana gekocht, maar PD verkoopt volgens mij ook een zelfde soort spulletje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:49

pintonatal:
in dit soort gevallen niet zlef gaan prutsen,maar er een dierenarts bij halen.
misschien is er totaal wat anders aan de hand?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:11

Wat zijn jullie ervaringen met Puur cullico?

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:20

ivm kuil
mijn haf is gevoelig voor eiwitrijke kuil, arme kuil kan ze gewoon eten.
Wij meten onze gehaltes overigens. ;)

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:21

Lees nog steeds braaf mee. Hier nog geen tekenen van jeuk en nog geen deken op.

Kwam deze tegen, misschien dat iemand er interesse in heeft
[EA-TK-AP] Boett kap ** nieuw!! **

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:21

hooi kan ook heel vol zijn van gehaltes. Hadden nog aantal pakken overgenomen bij verhuizing. Nadeel daar weet je de gehaltes niet van. Sommige merkte ik meteen dat ze ook rijk waren. Daar kreeg ze minder van.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:22

GuusHinnik schreef:
Lees nog steeds braaf mee. Hier nog geen tekenen van jeuk en nog geen deken op.

Kwam deze tegen, misschien dat iemand er interesse in heeft
[EA-TK-AP] Boett kap ** nieuw!! **

hier ook nog geen deken op. Nog nooit een masker gebruikt overigens

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:25

Mijn Tinker kan goed tegen kuil, ze doet het er erg goed op.
Nu hebben wij eigenlijk ook geen echte kuil maar voordroog, het is net geen hooi.
Maar je hebt heel veel verschil erin, ook qua voedingswaarde, onze shet is erg gevoelig en raakt snel aan de diarree maar met deze voordroog heeft hij daar helemaal geen last van.
Van hooi gaan ze hoesten, de shet en de tink.
Er zijn ook veel paarden die aan de diarree raken van gras, het moet denk ik ook langzaam gewend worden.
Wij zitten ook in Groningen en ons paardje heeft wel al haar deken op, vorige week was het warmer en kreeg ze wat jeuk, ze staan hier in de paddock ook in de luwte, ik heb ook al vlinders gezien dus er vliegt al van alles rond!
Ze heeft nu trouwens nog geen masker op maar ik smeer haar gezicht wel al in!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:29

ellepel schreef:
sanet, heb je het over je eigen dier?
die kan niet tegen kuil?
wat merk je dan?

wij hebben er een paar op stal die niet tegen nattere kuil kunnen,dan krijgen ze meteen last van winderigheid en dunne mest

Ze verzuurt vreselijk van kuil en is dan niet fijn te rijden (stram, stijf, niet in te buigen).
Daarnaast zie ik ook dat ze daar snel dikke ribbels weer van in de manenkam krijgt, samen met een hele harde manenkam weer, en dat leidt vrij snel toch ook weer schuren...

Mijn merrie heeft naast ribbels in de manenkam ook vrij duidelijk (soms!) strepen op haar buik. Echt van boven naar beneden, alsof het een zebra is... (ik weet niet of dat goed gaat met foto nu).
Afbeelding
Ik weet niet of het echt aan de ZE gerelateerd is... of dat ze, naast dat ze ZE heeft, gewoon slecht tegen veel eiwitten kan.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:32

ik heb hier sophietje nog geen deken op en ze schuurt ook nog steeds niet, terwijl ze eerder altijd met mooi weer voor het schemer op stal ging en ook pas wat later naar buiten.
nu staat ze 24/7 buiten en alle schilfers zijn ook weg.
voer nog steeds dagelijks TWM Horsemix, vind het tot nu toe super spul en ben dan ook benieuwd hoe het straks gaat als het nog warmer word, al hoewel ik nu toch echt al mugjes heb gespot :(

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:33

Sanet schreef:
Ze verzuurt vreselijk van kuil en is dan niet fijn te rijden (stram, stijf, niet in te buigen).
Daarnaast zie ik ook dat ze daar snel dikke ribbels weer van in de manenkam krijgt, samen met een hele harde manenkam weer, en dat leidt vrij snel toch ook weer schuren...

Mijn merrie heeft naast ribbels in de manenkam ook vrij duidelijk (soms!) strepen op haar buik. Echt van boven naar beneden, alsof het een zebra is...
Ik weet niet of het echt aan de ZE gerelateerd is... of dat ze, naast dat ze ZE heeft, gewoon slecht tegen veel eiwitten kan.

Dit lijkt me iets anders, ze kan ook insuline problemen hebben.
Dan mag je op het gras ook wel oppassen!
En je weet dat het niet zozeer om eiwitten maar om fructaan gaat?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:33

Vaak hangen die zaken (ZE en stofwisseling/allergie) samen, mijn paard kan ook slecht tegen eiwitten en suikers.
Overigens heb ik dit soort strepen nog nooit eerder gezien.
Mag ik zeggen dat ik je paard erg dik vind :o
Probeer ze zo slank mogelijk te houden, dat is zowiezo beter voor paarden, maar helemaal voor ZE-ers en insulineresistente / bevangen paarden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:38

Is al een wat oudere foto hoor (ik zocht even 1 waar het wat duidelijker op was, dan de meest recente foto's). Toen heeft ze ongeveer 4 maanden op rust gestaan.. vanwege een blessure.
En er zijn ook al 6 veulens uitgekomen, dus als ze niet aan het werk is, dan hangt haar buik nu eenmaal.

Volgens mij heeft ze geen last van insuline resistentie hoor, dan zouden er naar mijn idee meer problemen moeten zijn.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:39

Mijne kan ook slecht tegen teveel eiwitten, die krijgt ook een harde kam van teveel eiwitten (hoewel ze pas voor het eerst reactie op de kam gaf toen ze op een wei kwam te staan die letterlijk nét tevoren was geinjecteerd met varkensmest. Hoe slecht dat voor haar was kwam ik toen wel achter) maar bloedonderzoek heeft uitgewezen dat ze geen IR heeft. En die kam is de afgelopen winter wel wat zachter geworden, maar niet weggegaan.

Dus het kan ook fructaan en eiwitten samen zijn, zoals bij mijn paard. En dan in combi met lichte ZE. Das om het spannend te houden voor ons al eigenaren toch? :D