[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:38

Afspoelen met water kan vast geen kwaad, als je haar tenminste daarna niet in de zon zet ;)
Is ze echt door het doekje heen verbrand geraakt of is het meer waarschijnlijk dat het doekje opgewaaid is in de wei en het daardoor komt. Oftewel; denk je dat het de FS is of toch gewoon de zon?
Mocht het de zon zijn; is dan een geknipte graaskorf geen optie voor je, waar je dan aan de buitenkant een doekje opknutseld?
Darren had zijn vorige korf zo erg gemold, dat ik de onderkant eruit heb geknipt en het verdere ding als noodhalster heb bewaard ;)
Heb nog meer oude/kapotte graaskorven liggen, mocht je denken dat je er iets aan hebt geef dan even een gil, dan regelen we wat! Als je echt alleen de bodem eruit knipt heb je feitelijk een halster dat met een brede strook over de neus valt, maar waar ze wel gewoon mee kunnen eten.
Dit model , maar dan dus de bodem eruit knippen;
Afbeelding
Afbeelding

Wat betreft de vliegendeken; als je echt twijfelt wil ik je er wel eentje met fikse korting toesturen. Ben echt van mening dat het hele goede dekens zijn -moet je alleen geen paard hebben die zijn buik schuurt want er zit geen buikflap aan, maar goed dat heb je bij een zomerdeken ook niet- en dat ze ook goed werken tegen dazen!
Vandaag had ik mijn fototoestel mee en ik zag bij Wisse een daas op de deken zitten en hij probeerde een plekje te vinden om te steken, maar het lukte hem gewoon niet!
Hij liep steeds een stukje, ging met zn kop omlaag om te steken maar gaf het dan weer op en het ritueel begon weer opnieuw.
Zie hier de foto's (uiteraard is het model na de fotoshoot om zeep geholpen :D ) :
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ETL4PBHX.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QXPSID4V.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VD7EK8UC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-88NOQC7P.jpg

Storm had een klein plekje in zijn staart, was verder iets jeukig op aanraking van zijn hals. Zijn manen vallen echt totaal niet uit onder deze deken, ik heb zijn manen vandaag weer geborsteld (doe ik 1x per week) en dit kwam eruit:
Afbeelding
Afbeelding

Zo zien ze eruit:
Afbeelding

De plek waar Darren had lopen knabbelen groeit ook als kool.
Dit is zo'n 2maand geleden, veel kale stukken;
Afbeelding

En dit was vandaag, alle kale stukken alweer begroeid, die plukken zijn alweer zo'n 5cm lang!
Afbeelding

Ze lopen hier 24/7 met masker om sinds ze laatst zo opgegeten zijn.
Bij Wisse valt het wel mee, bij Storm was het heel erg.
De foto's van vandaag:
Afbeelding
Afbeelding

Echt kaal zoals je ziet, zwarte plekjes en korsten.
Wilde vandaag beginnen met de levertraanzalf, maar had hem thuis laten liggen :(

Dit is Wisse's staart nu, daar ga ik dus ook met levertraanzalf mee beginnen.
Het is helemaal dicht, alleen de wond heeft gele korsten, iemand enig idee waarom dat is?
De zwarte schilfers zijn denk ik van het muntzalfje dat ik er eergisteren op heb gesmeerd.
Is vast niet zo etherisch geweest, vond het toen ik thuiskwam zelf ook wat naprikken op mijn handen :o
Ik wil zondag de staart even weer goed wassen met een milde shampoo en ga dus morgen beginnen met de levertraan.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GMX8DSZJ.jpg

Twee week geleden, na het schuren:
Afbeelding

En tot slot nog even wat foto's van mijn twee ridderpaardjes en hun dekens :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EQ3FLHGK.jpg

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:46

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:55

opisop_shop: Moet wel zeggen dat die dekens er goed uitzien. Maar ben bang dat ik weer een miskoop doe. Wil hem namelijk hebben dan voor de echt warmere dagen.

Overigens heeft ze nu toch al weer heel wat eraf geschuurd, helaas.

Dat van die graaskorf is misschien wel een idee ja. Het begint alleen al vrij hoog op d'r neus. Net iets na haar ogen zeg maar. Weet niet of dat ding zo hoog komt. En als ik er dan wat overheen naai, kan de onderkant alsnog omhoog waaien.

Of mijn creatie omhoog waait, weet ik niet. Soms wel, maar telkens als ik kijk hangt ie gewoon omlaag, omdat madam graast. Mijn moeder zei dat het misschien kwam omdat het washandje te dun is (is al een oude) en daardoor misschien toch nog meer doorlaat. Evt. zou ik de randen ook kunnen verstevigen met band, zodat die ook niet om kan waaien.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:59

Owja, ze heeft echt alleen de manen en staart, en koppie dan (maar dat komt volgens mij echt van de zon, dat rondom haar ogen).

Stalhouder heeft ook 3 paarden met zomereczeem. Vanmorgen greep die haar bij d'r manenkam, en stond versteld over hoe soepel haar manenkam is. Die van hem zijn knetterhard. Dat zegt toch al wel wat.

Overigens: ik ben van de week ook gebeten door een daas ( ze bijten, i.p.v. prikken) Nou kan je vertellen. Dat is echt geen pretje. Zeer, ik voelde hem bijten. Daarna werd het een ozo bekend hard bultje. Maar hij jeukt helemaal niet, zoals ik juist verwacht had.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:02

Ze bijten inderdaad, ze hebben zelfs mesjes zeg maar en zagen als het ware je huid open, daarom doet het ook zo verrekte zeer :(
Ik heb gisteren VSM prikweg gehaald voor mezelf, had een dazenbeet onder mn borst en echt fikse jeuk. Blijf er keurig vanaf (oke ff eerlijk, bijna 100% dan ;) ) maar heb er toch wel jeuk aan hoor!
De prikweg helpt wel, zal zoiets niet goed werken voor paarden?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:05

Prikweg gebruikte ik vroeger ook, maar hielp bij mij maar met mate. Weet niet of het bij paarden ook zou werken, zou kunnen natuurlijk. Wel raar dat jij wel jeukt heb en ik niet. Heb net ff in de spiegel gekeken. Bult is weg, maar je ziet wel duidelijk een apart blauwe plek.

Ik moet overigens echt uitkijken, bij teveel steken ben ik kassiewijle. Mijn lymfesysteem is niet goed. Aantal jaren terug, was ik lekke rop buitenrit, en uiteraard behoorlijk lek gestoken. Thuis aangekomen, voelde me heel raar, me lichaam kreeg hele rare bulten e.d. HA gebeld, moest meteen komen. Was ik mezelf aan het vergiftigen. Kun je nagaan wat een troep het is. Helemaal als je lichaam anders werkt dan normaal.

Dus ik moet niet alleen mijn pony, maar ook mezelf beschermen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:07

Ik heb dat ook gehad maar dan door gewone neefjes (van die kleine prikmugjes, zo noemen we die hier ;) ) mijn enkel werd helemaal opgezwollen en ik verging van de pijn en de jeuk echt niet te zuinig! Heeft echt twee dagen geduurd, had in die dagen goed door hoe een fikse eczemer zich moet voelen en is echt GEEN pretje :(

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:10

Lekker ingepakt je peerdjes opisop. Mijne staat nog steeds met z'n Rambo, vandaag ga ik een keer z'n Bucas vliegendeken proberen icm vliegenkap aangezien hij nog niet zoveel aan z'n manen is geweest.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:13

Wel ingepakt, maar stukken minder dan met de pagony & meulenkampdekens die ze ophadden!
Ze hebben met deze dekens geen last van de hitte EN geen last van de regen; ze zijn in notime droog :)

Je doet er dan dus geen hals bij om,; durf je dat aan?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:13

gewone neefjes? whaahah, leuke benaming.
Er zijn van die beesten, vrij klein, in grote zwermen in het bos te vinden, beetje geel/goud kleur. Ook gespot aan het voetbalveld (paps) Die geven gigantische bulten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:14

Tegen dazenbeten helpt azijn ook goed. Meteen na het bijten een doekje met azijn erop. Dat trekt het gif eruit. Dat kan bij paarden wel.
Maar werkt niet meer als het al een dag later is.
Ik ben er allergisch voor. Krijg echt megaschijven. Laatst was ik aan de binnenkant van mijn wijsvinger geprikt, ik kon 'm een week niet gebruiken zo dik was het!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:21

Hallo allemaal!!
één van mijn vorige paarden had ook zomereczeem, heel heel heel vervelend en vooral zielig.
Nu zijn er wel een paar ideeen die het iig een beetje kunnen verlichten en verminderen, hopelijk hebben jullie er wat aan.

mugjes zitten vooral bij stilstaand water, dus als je de mogelijkheid hebt, zet je paard er niet bij in de buurt.
In bijv een waterbak met stilstaand water kun je een stuk hout laten drijven zodat t toch in beweging blijft.

probeer te voorkomen dat je paard kan schuren, zet zoveel mogelijk af met bijv schrikdraad.
klinkt zielig maar zo gauw een paard gaat schuren word de stof van de muggen geactiveerd waardoor t verergerd word, probeer dus te voorkomen dat hij gaat schuren. (maar ik weet dat als ze willen ze rustig op hun kont gaan zitten)

een goeie vliegen deken is al t halve werk

knoflook door t voer, lekker stinken!!

afgelopen olie is een oud boeren recept maar werkt prima (als je er snel bij bent) en is betaalbaar.

om alles te verzachten smeer regelmatig in met teatree olie/lotion

maar al met al blijft t vechten tegen de bierkaai.
je paard aan in de zee lucht stallen kan natuurlijk ook maarja, das zo lastig soms ;)

Ik wens iedereen heel veel succes!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:23

newmom: De dingen die genoemd worden zijn allemaal al ruim en breed bij ons eigenaren bekend. Wel bedankt voor het advies.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:23

newmom schreef:
afgelopen olie is een oud boeren recept maar werkt prima (als je er snel bij bent) en is betaalbaar.

maar daar krijgt je paard vast problemen door, is kankerverwekkend...?!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:25

opisop_shop schreef:
Wel ingepakt, maar stukken minder dan met de pagony & meulenkampdekens die ze ophadden!
Ze hebben met deze dekens geen last van de hitte EN geen last van de regen; ze zijn in notime droog :)

Je doet er dan dus geen hals bij om,; durf je dat aan?

De hele zomer heeft ie nog geen seconde aan z'n manen gezeten. Als z'n deken af ging en hij had jeuk, dan voornamelijk
aan z'n staart. Aan z'n voorpluk zit ie nu ook niet echt meer maar wil niets riskeren dus toch vliegenkap om. Voor mij dus
vooral noodzaak om z'n staart te beschermen. Maar ik blijf alert, mocht ik toch merken dat z'n manen het te verduren krijgen
gaat meteen z'n rambo weer om.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:27

Kun je dan niet iets in elkaar vogelen, een soort staartbeschermer zodat hij uberhaubt geen deken omhoeft?
zou voor hem dus voldoende zijn icm een masker.
*denkt na over een creatie ;)*

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:29

hallo, ik kom mij ook even melden in dit topic. Ik lees al wel een tijdje mee hoor.
Ik heb een fjord met verschrikkelijk ze. Ze staat onder een deken, in een schrale wei. Ze krijgt niks bijgevoerd. En ze wordt gek van de jeuk. Vooral haar hoofd en het stukje manen achter haar oren. Ze heeft een gewoon vliegenmasker met oren op en vaak daar nog overheen een masker van de ze deken. En ondanks dat heeft ze haar hele oren stuk en haar hoofd vol met wondjes. Ik ga 2 x per dag naar haar toe en smeren maar. Ze schopt gewoon met haar hoeven tegen haar hoofd. Ik vind het echt verschrikkelijk en zijn dagen bij dat het bloed over haar hoofd loopt. ondanks alle voorzorgen. Weet het echt niet meer.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:30

Hehe nou ik heb voor hem alleen al een deken om zodat ie überhaupt niet gek wordt van de vliegen en dazen, al zou ie geen ZE hebben. Mocht ie dus straks zonder die hals toch veel bulten in z'n hals krijgen, dan gaat evengoed z'n rambo weer om....
Whehe een kontbeschermer :') in gedachten komen bij mij al rare plaatjes te binnen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:41

cids: klinkt ernstig. Heb je al bloed laten onderzoeken? Kan van binnenuit een probleem ergens zijn.
Zo'n paard zou ik dus echt uit zijn lijden verlossen.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:46

Bloed is nog niet onderzocht, heb de merrie nog niet zo lang. Vind afmaken wel heel erg drastisch. Probeer eerst toch een andere oplossing te vinden. Lees wel meer over bloedonderzoek, maar waar wordt het dan op onderzocht?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:47

@ cids: of er inwendige dingen niet goed werken (lever/nier wat dan ook) en of er ergens tekorten/overschotten aan zijn (denk aan vit/min/SE).

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:51

oke, zal hierover eens contact opnemen met de da.
Pony was er verwaardeloosd toen we haar kochten. Broodmager en totaal geen bespiering meer. We hebben haar in maart gekocht. En in eerste instantie flink op het voer gezet en ook aan de bespiering gewerkt. Wisten niet dat ze zomerexceem had. Is in een paar maanden van lelijk eendje naar een hele leuke zwaan gegaan.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:08

Ow wist niet dat je haar niet zo lang had. Ik bedoel als ik een pony al wat jaren had en dan zo ernstig eczeem, vind ik geen draaglijk bestaan, dat bedoelde ik.

Helemaal als ze verwaarloost is geweest, zou ik zeker haar bloed laten nakijken. Kun je waarschijnlijk een hoop wijzer uit worden. Evt. kan het ook verkeerd zijn om haar flink in het voer te zetten, want veel voeren wekt ook 1 en ander op.
Zou toch het bloed een laten checken en van daaruit verder kijken.
Als ze met deken op nog doet, is er vaak wel wat anders aan de hand. Want de echte zomereczeem komt van de mug, en als die niet kan prikken, tja.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:41

Hallo!

Ik zie hier vaker voorbij komen dat paarden die last hebben van zomereczeem ook van die zwarte plekken onder de ogen hebben. Mijn haflinger heeft daar de laatste tijd ook erg veel last van! Op dit moment smeer ik het steeds in met uierzalf & doe ik haar een vliegenkap op, hebben jullie verder nog ideeën hoe ik dit het beste kan behandelen? Het is zo zonde..

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:09

Die kale plekken op het hoofd van het paardje van ( zie foto) opisop shop had mijn vorrige merrie ook vooral in de laatste jaren schuurde ze helemaal kaal
ik kreeg van mijn dierenarts een lotion weet de naam niet meer maar die werkte daar goed tegen ( BELANGRIJK) dat paardje had dus geen exceem oid.
alleen in de warme maanden last en alleen op haar hoofd het bloed wat er meestal langsafdroop was meestal van de dazen die ze langs de poort/boom of benen had geplet.