Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fargo schreef:Mimimi schreef:Even een vraagje over het geven van Magnesium. Ik geef m'n paard een jaar lang al magnesium, nu de onderhoudsdosering. Is het verstandig om een stop in te bouwen of blijven geven? Geven jullie het ook in de winter?
Ik gaf het inderdaad het hele jaar door. Gewoon de onderhoudsdosering. Omdat het voor zoveel dingen goed is, spierspanning, vetverdeling, concentratie/stress, suikerhuishouding, hulp om hoefbevangenheid te voorkomen.
Hanke_k schreef:Ik vind haar wel wat traag, ze is eigenlijk altijd liever lui dan moe maar vind haar een beetje mat worden.
Ook is ze meer gestrest weer dan ze was, ze leerde inmiddels vrij goed om even alleen te zijn (als de andere pony gereden werd)
Maar moet nu echt op stal omdat ze gaat staan ijsberen, hinnikt weer verschrikkelijk veel naar alles en iedereen, klinkt heel lief maar ik zie het wel als een uiting van stress en onzekerheid.
Die kuiltjes boven haar ogen had ze eigenlijk nauwelijks maar die begint ze nu wel te krijgen.
Verder wordt ze ook maar zelden bijgevoerd dit omdat ze helaas een voedsel allergie heeft, en ze dus veel jeuk krijgt zodra ze teveel bix en/of muesli krijgt.
Zit er aan te denken om ook magnesium voor haar te bestellen, dit kan nooit kwaad toch?
liljebo schreef:Bedankt... ik weet dat links en recht het een en ander genoemd is (vaak als onderdeel waarin veel meer wordt besproken), maar ik vond het wel fijn om het meer op een rij te zien en dan dus idd bij verschillende paarden.
Klein extra vraagje... hoe weet je dat je paard duizelig is?
Focussed schreef:Die van mij was wellicht ook duizelig : Die stond soms heel onzeker op de benen (4 voeten gespreid zeg maar, als een Bambi op ijs) en een keer toen ze wat hooi wilde pakken is ze ook echt omgevallen en kon ze even niet meer overeind komen. Daarna kon ze ook heel moeilijk lopen. Met een kwartiertje was ze weer "normaal".
Zo stond ze soms
[ Afbeelding ]
Joey_Diamond schreef:Hallo bokkers, ik meld mij ook!![]()
Ik ben er sinds een maand/ anderhalve maand achter dat mijn pony van 28 ook de ziekte van cushing heeft. De DA kwam voor een onschuldig ontstoken oog en kwam toen met het voorstel om bloed af te nemen om het te onderzoeken op de ziekte van cushing omdat ze verschillende symptomen had van de ziekte (mijn pony heeft af en toe periodes dat ze ontzettend veel jeuk heeft en zowel de DA als ikzelf konden niet achterhalen waarvan het komt, het hele jaar door een dikke vacht (2 maandjes een normale zomervacht gehad) zweten enz.
Uit de test is gebleken dat ze idd de ziekte van cushing heeft. Ik ben nu een maand aan het opbouwen met peroglide, de1e week een kwartje, de 2e week een halve, de 3e week 3 kwart en de 4e week een hele. In het begin dacht ik verandering te zien maar nu ik in de 4e week ben lijkt het wel weer terug bij af te zijn. Ze is sloom, na een rondje stappen al klam of bezeet. Na een maand een hele te hebben gegeven moest ik mijn dierenarts terugbellen om de vorderingen te bespreken. (nu denk ik dat ik dat maar eerder ga doen en dat ik geen maand ga wachten)
Wel heb ik opgemerkt dat als het buiten erg koud is mijn pony wel vrolijk is, oortjes erop en zin heeft om een rondje te rijden, is het buiten warm of nja (10/12 graden) is ze chagrijnig en heeft nergens zin in en na een kleine wandeling (zonder iemand erop) al klam is.
Ik wilde graag jullie advies. Ik zit heel erg te twijfelen of ik haar helemaal zou scheren en nu met een 0 grams regendeken opzet en zodra het kouder word ga opvoeren naar 200 300 grams enz. licht er natuurlijk maar net aan hoeveel gram ze nodig heeft. Of dat ik haar nog niet scheer en de medicijnen nog een paar maanden aankijk...
Wat zouden jullie doen?