Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:22

Inderdaad, misschien valt het allemaal nog mee. En als de merrrie met medicijnen moet beginnen, dan eerst spenen (kleine zet ik dan tijdelijk met haar broer en grote vriend) voordat we met medicatie starten.

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:33

fargo schreef:
Mimimi schreef:
Even een vraagje over het geven van Magnesium. Ik geef m'n paard een jaar lang al magnesium, nu de onderhoudsdosering. Is het verstandig om een stop in te bouwen of blijven geven? Geven jullie het ook in de winter?

Ik gaf het inderdaad het hele jaar door. Gewoon de onderhoudsdosering. Omdat het voor zoveel dingen goed is, spierspanning, vetverdeling, concentratie/stress, suikerhuishouding, hulp om hoefbevangenheid te voorkomen.

Een late reactie, maar Fargo bedankt voor je antwoord! Ik blijf het voeren.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:49

Een vraagje voor de ervaringsdeskundigen,

Mijn pony staat sinds zo'n 5 maand op een kwart pergolide.
Maar weet niet of het voldoende is, afgelopen zomer kwam ze wel zelf uit haar vacht (heeft wel de hele zomer geduurd) maar heb haar deze zomer niet hoeven scheren.
Voordat ze pergolide kreeg moest ik haar 6x in het jaar scheren omdat het gedurende het hele jaar net een ijsbeertje was.

Ze stond dit jaar al heel vroeg onder de deken, eerst onder de regen deken en vanaf dat het zo'n 10/15 graden was volgens mij al onder 200 gram, ze staat momenteel onder 300 gram. Maar ondanks dat ze heel vroeg onder de dekens stond ziet er er nu ook alweer uit als een ontplofde teddybeer.
Is het raadzaam om haar op een halve pergolide per dag te zetten?
Qua gewicht was dit ook de aangeraden hoeveelheid, maar omdat me hier verteld is; kan het op minder doe het dan ook op minder!
Maar krijg nu toch het idee dat een kwart misschien wat te weinig is, wat zeggen jullie ervan?

alvast bedankt!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:10

Hoe is ze er verder aan toe Hanke? Is ze fitter en vrolijker of laat dat nog te wensen over? Heeft ze nog kwaaltjes die langer blijven duren? Heeft ze alweer kuiltjes boven haar ogen of had ze die nog steeds ;-)
De vacht is een onderdeel van een groter geheel. In het begin hebben wij ook nog een aantal keren wel geschoren en daarna was het minder nodig, na verloop van tijd was het wel weer extra nodig. Het klinkt alsof je nog wel iets omhoog kunt als het echt zo erg is.. maar ik zou ook naar de rest van het plaatje kijken..

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:16

Ik vind haar wel wat traag, ze is eigenlijk altijd liever lui dan moe maar vind haar een beetje mat worden.
Ook is ze meer gestrest weer dan ze was, ze leerde inmiddels vrij goed om even alleen te zijn (als de andere pony gereden werd)
Maar moet nu echt op stal omdat ze gaat staan ijsberen, hinnikt weer verschrikkelijk veel naar alles en iedereen, klinkt heel lief maar ik zie het wel als een uiting van stress en onzekerheid.
Die kuiltjes boven haar ogen had ze eigenlijk nauwelijks maar die begint ze nu wel te krijgen.
Verder wordt ze ook maar zelden bijgevoerd dit omdat ze helaas een voedsel allergie heeft, en ze dus veel jeuk krijgt zodra ze teveel bix en/of muesli krijgt.
Zit er aan te denken om ook magnesium voor haar te bestellen, dit kan nooit kwaad toch?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:19

k hoor links en rechts wel opmerkingen over gedrag bij cushing en zou wel eens willen weten exact welke gedragsveranderingen bij jullie paarden worden opgemerkt tijdens cushing en welke verandering na medicatie

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:31

@Liljebo Ehmm volgens mij staan de laatste pagina's er vol mee maar here goes:

Zonder medicatie:
onzeker, angstiger, schrikkerig mogelijk depressief/depressiever, meer in zich zelf/op zich zelf dan voorheen (minder sociaal in de kudde), duizelig, minder trek, duffer, slomer dan voorheen, voorzichtig lopend, gevoelig lichaam/spieren

Met medicatie:
vrolijker, olijker, jonger, zelfverzekerder, niet meer schrikkerig/panisch om niets, meer zichzelf en jaren jonger dan de laatste periode, geintjes van vroeger komen terug, geen gevoelige voeten meer, open blik in de ogen ipv "gesloten"/depressieve blik, zelfverzekerder, weer socialer in de kudde, goede eetlust, minder gevoelig lichaam/spieren

zoiets denk??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:33

Hanke_k schreef:
Ik vind haar wel wat traag, ze is eigenlijk altijd liever lui dan moe maar vind haar een beetje mat worden.
Ook is ze meer gestrest weer dan ze was, ze leerde inmiddels vrij goed om even alleen te zijn (als de andere pony gereden werd)
Maar moet nu echt op stal omdat ze gaat staan ijsberen, hinnikt weer verschrikkelijk veel naar alles en iedereen, klinkt heel lief maar ik zie het wel als een uiting van stress en onzekerheid.
Die kuiltjes boven haar ogen had ze eigenlijk nauwelijks maar die begint ze nu wel te krijgen.
Verder wordt ze ook maar zelden bijgevoerd dit omdat ze helaas een voedsel allergie heeft, en ze dus veel jeuk krijgt zodra ze teveel bix en/of muesli krijgt.
Zit er aan te denken om ook magnesium voor haar te bestellen, dit kan nooit kwaad toch?

Dat klinkt mij alsof ze misschien toch nog wat extra's nodig zou hebben qua pergolide, evt nog even met DA bellen ook. En magnesium is ook een fijne ondersteuning zeker bij die stress die ze heeft. De traagheid en stress zouden voor mij nog aanleiding zijn samen met de vacht om inderdaad te gaan verhogen..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:37

Wat fargo zegt zag ik ook allemaal bij Naomi!

Voor medicatie:
Lusteloos, geen twinkeling meer in de ogen, trok zich heel erg terug, erg onzeker en angstig (ze was ook erg bang voor mijn vriend om geen duidelijke reden), extreem veel honger

Na medicatie:
Veel energie, open blik, aanwezig, heel zeker (vooral in contact met andere paarden, eerst liep ze altijd weg, wilde geen contact, nu zoekt ze het contact zelf op), veel minder angstig (opeens is ze grootste vriendjes met m'n vriend), normaal eetgedrag.

Vooral het eetgedrag is echt goed objectief te zien, ze at eerst (als ze onbeperkt kreeg) 25 kg in 24 uur.
Nu 7 a 8 kg in 24 uur (met onbeperkt toegang).

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:39

Dankje Fargo!, DA heeft er niet heel veel verstand van, door de kennis die ik hier heb opgedaan is Fanny aan de pergolide gekomen. Omdat ik de symptomen wist te omschrijven die ze had en ze inderdaad toen de DA in de zomer langs kwam, een enorme vacht had.
Dex. test is er toen niet gedaan, omdat Fanny al tegen de hoefbevangenheid aangezeten had en mijn DA dat risico niet durfde te nemen, vanwege de vele symptomen en onder het motto baadt het niet dan schaadt het niet heb ik pergolide gekregen, met de mededelingen probeer het 1/2 maand en als je geen verschil ziet weer stoppen, maar als je pony er profijt van heeft blijf er dan mee door gaan.

Magnesium is besteld! Hoop dat ik haar met een verhoging van de pergolide en magnesium nog weer verder kan helpen, iedereen zegt altijd al dat ze het zo getroffen heeft dat ze als oud manege pony bij mij haar oude dag mag slijten. Maar ik wil er dan ook alles aan doen om het zo aangenaam mogelijk voor haar te maken! :) Het is natuurlijk wel mn Oma'tje!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:41

Bedankt... ik weet dat links en recht het een en ander genoemd is (vaak als onderdeel waarin veel meer wordt besproken), maar ik vond het wel fijn om het meer op een rij te zien en dan dus idd bij verschillende paarden.

Klein extra vraagje... hoe weet je dat je paard duizelig is?
Laatst bijgewerkt door liljebo op 19-11-12 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:41

Ik heb precies hetzelfde als jij Hanke_k!
Mijn DA kende het product pergolide niet eens, ik kwam erachter door dit topic... En ook geen test gedaan maar op goed geluk gaan geven :+

Wbt nog een verandering in Naomi: Ze is tot nu toe ook niet meer omgevallen (dat ik weet). Iig geen gekke wonden of schaven meer gevonden, terwijl ze voorheen opeens 's ochtends werd aangetroffen met overal schaven en wonden van kop tot kont. Daar ben ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel blij mee.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:24

liljebo schreef:
Bedankt... ik weet dat links en recht het een en ander genoemd is (vaak als onderdeel waarin veel meer wordt besproken), maar ik vond het wel fijn om het meer op een rij te zien en dan dus idd bij verschillende paarden.

Klein extra vraagje... hoe weet je dat je paard duizelig is?

Snap ik hoor!

In extreem:
Willy kon letterlijk staan tollen op zijn plek, een soort van spinnen a la western maar dan helemaal in zijn uppie - helaas

"Gewoon":
een soort van gedesorienteerd zijn en onzeker in bewegingen - denk ik.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:26

Die van mij was wellicht ook duizelig : Die stond soms heel onzeker op de benen (4 voeten gespreid zeg maar, als een Bambi op ijs) en een keer toen ze wat hooi wilde pakken is ze ook echt omgevallen en kon ze even niet meer overeind komen. Daarna kon ze ook heel moeilijk lopen. Met een kwartiertje was ze weer "normaal".

Zo stond ze soms
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:28

Focussed schreef:
Die van mij was wellicht ook duizelig : Die stond soms heel onzeker op de benen (4 voeten gespreid zeg maar, als een Bambi op ijs) en een keer toen ze wat hooi wilde pakken is ze ook echt omgevallen en kon ze even niet meer overeind komen. Daarna kon ze ook heel moeilijk lopen. Met een kwartiertje was ze weer "normaal".

Zo stond ze soms
[ Afbeelding ]

Klinkt ook een beetje als de soort van toevallen die willy ook wel had in de tijd dat hij zo kon tollen op zijn benen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:32

Ja ik denk dat ze een beetje dezelfde soort toevallen hebben fargo!

Hier nog een foto uit de tijd dat ze nogal onzeker op de benen stond en heeel erg buiten adem was zonder duidelijke oorzaak ... Zo stond ze er de hele dag bij, geen vreugde meer in de ogen. Dit was vlak voor ze bevangen werd van de Prednison.
Afbeelding

En dit is de beste "Bambi foto " die ik heb, dit was vlak na haar eerste "toeval". Vooral de achterbenen doet ze hier zo raar.
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:18

@Focussed, dat ziet er wel sneu en Bambi uit ja .. :(:)

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:08

Hallo bokkers, ik meld mij ook! :)
Ik ben er sinds een maand/ anderhalve maand achter dat mijn pony van 28 ook de ziekte van cushing heeft. De DA kwam voor een onschuldig ontstoken oog en kwam toen met het voorstel om bloed af te nemen om het te onderzoeken op de ziekte van cushing omdat ze verschillende symptomen had van de ziekte (mijn pony heeft af en toe periodes dat ze ontzettend veel jeuk heeft en zowel de DA als ikzelf konden niet achterhalen waarvan het komt, het hele jaar door een dikke vacht (2 maandjes een normale zomervacht gehad) zweten enz.
Uit de test is gebleken dat ze idd de ziekte van cushing heeft. Ik ben nu een maand aan het opbouwen met peroglide, de1e week een kwartje, de 2e week een halve, de 3e week 3 kwart en de 4e week een hele. In het begin dacht ik verandering te zien maar nu ik in de 4e week ben lijkt het wel weer terug bij af te zijn. Ze is sloom, na een rondje stappen al klam of bezeet. Na een maand een hele te hebben gegeven moest ik mijn dierenarts terugbellen om de vorderingen te bespreken. (nu denk ik dat ik dat maar eerder ga doen en dat ik geen maand ga wachten)

Wel heb ik opgemerkt dat als het buiten erg koud is mijn pony wel vrolijk is, oortjes erop en zin heeft om een rondje te rijden, is het buiten warm of nja (10/12 graden) is ze chagrijnig en heeft nergens zin in en na een kleine wandeling (zonder iemand erop) al klam is.

Ik wilde graag jullie advies :j . Ik zit heel erg te twijfelen of ik haar helemaal zou scheren en nu met een 0 grams regendeken opzet en zodra het kouder word ga opvoeren naar 200 300 grams enz. licht er natuurlijk maar net aan hoeveel gram ze nodig heeft. Of dat ik haar nog niet scheer en de medicijnen nog een paar maanden aankijk...

Wat zouden jullie doen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:17

Als je nu gaat scheren is een nul grams deken imo niet voldoende. Ik zou zelf bijv. kiezen voor 150 a 200 gr.

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:22

Nee dat maakt niet uit hoeveel gram er op moet, ik moet dan zoizo nieuwe dekens aanschaffen. Mijn vraag was of jullie het nu zelf zouden doen. Bij mij op stal zeggen ze namelijk dat als ik haar had willen scheren ik het al eerder had moeten doen. De rest heeft geen paard met de ziekte van cushing dus wil ik graag jullie advies omdat jullie in het zelfde schuitje zitten :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:24

Joey_Diamond schreef:
Hallo bokkers, ik meld mij ook! :)
Ik ben er sinds een maand/ anderhalve maand achter dat mijn pony van 28 ook de ziekte van cushing heeft. De DA kwam voor een onschuldig ontstoken oog en kwam toen met het voorstel om bloed af te nemen om het te onderzoeken op de ziekte van cushing omdat ze verschillende symptomen had van de ziekte (mijn pony heeft af en toe periodes dat ze ontzettend veel jeuk heeft en zowel de DA als ikzelf konden niet achterhalen waarvan het komt, het hele jaar door een dikke vacht (2 maandjes een normale zomervacht gehad) zweten enz.
Uit de test is gebleken dat ze idd de ziekte van cushing heeft. Ik ben nu een maand aan het opbouwen met peroglide, de1e week een kwartje, de 2e week een halve, de 3e week 3 kwart en de 4e week een hele. In het begin dacht ik verandering te zien maar nu ik in de 4e week ben lijkt het wel weer terug bij af te zijn. Ze is sloom, na een rondje stappen al klam of bezeet. Na een maand een hele te hebben gegeven moest ik mijn dierenarts terugbellen om de vorderingen te bespreken. (nu denk ik dat ik dat maar eerder ga doen en dat ik geen maand ga wachten)
Wel heb ik opgemerkt dat als het buiten erg koud is mijn pony wel vrolijk is, oortjes erop en zin heeft om een rondje te rijden, is het buiten warm of nja (10/12 graden) is ze chagrijnig en heeft nergens zin in en na een kleine wandeling (zonder iemand erop) al klam is.
Ik wilde graag jullie advies :j . Ik zit heel erg te twijfelen of ik haar helemaal zou scheren en nu met een 0 grams regendeken opzet en zodra het kouder word ga opvoeren naar 200 300 grams enz. licht er natuurlijk maar net aan hoeveel gram ze nodig heeft. Of dat ik haar nog niet scheer en de medicijnen nog een paar maanden aankijk...
Wat zouden jullie doen?

Je paard doet het volgens het boekje in de 3e a 4e week treed vaak een dip op waarbij ze even minder trek hebben, wat slomer zijn gewoon even een soort van status quo en het slechter doen. Niets extra's doen qua dosis oid , hierna gaat het weer de goede kant op en zet het herstel verder door. Je moet juist wel in ider geval nog een maand wachten want dan is er pas wat zinnigs over de werking van een dosis te zeggen en je zit nu nog maar een week op de uiteindelijke dosis eigenlijk.
Haar thermostaat is door de rare hormoonhuishouding nog helemaal van slag, daardoor zweten ze zo snel. De vacht kan daarbij natuurlijk ook tegenwerken, weet niet hoe erg dik ze in haar vacht zit, maar je kunt haar inderdaad scheren of een deel scheren waardoor er al verlichting optreedt. Een patroon geeft ook al heel veel verlichting vaak en dan heb je nog niet zo'n dikke deken nodig.
Succes en sterkte!

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:27

Okee gelukkig! Dan ga ik je advies opvolgen en pas over een maand de DA inlichten :)
Ja ze zit redelijk dik in haar vacht ik heb 2 weken geleden de overdreven lange plukken er af geschoren maar daar is nu niks meer van te zien, het zou dus geen kwaad kunnen als ik haar nu helemaal zou scheren en dan met dekens ga werken?
Dankjewel!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:32

Oh je kan nu nog prima scheren. November is zelfs de ideale maand daarvoor. Daarna groeit het niet meer zo hard. Als je het idee hebt dat ze last heeft van de vacht zeker scheren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:39

Helemaal scheren of grote delen scheren met een patroon kan prima en ook als het nodig is in de winter zelf nog een keer. Soms is het gewoon niet anders en groeien ze tegen de klippen op ;-)

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:42

Bedankt voor jullie advies! Dan ga ik nu toch maar nieuwe dekens op de kop tikken en het dan toch maar doen :)