[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:45

FCSA schreef:
singasong schreef:
Dat van die voorpluk heb ik jaren geleden al geprobeerd. Alleen niet afgeknipt maar met een elastiekje opgebonden, hielp helaas niets. Was het maar zo simpel ;)

Bij sommige paarden is het dus zo simpel ;)

Ik heb dat even niet meegekregen maar heeft dit bij jouw paard geholpen? En schudde hij het hele jaar door?

FCSA

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:47

Nee, werkte bij een vriend van mij. Ik weet niet hoe en hoezeer zijn paard schudde, maar hij is er van het ene op het andere moment mee gestopt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:50

Dus je weet ook niet of het wel een echte headsheaker was ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:51

Ik heb het paard nooit gezien, maar de symptomen die hij beschreef klonken wel als HSS. Anyway, als het iemand kan helpen: fijn, zo niet: ook geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:41

hij begint nu ook snelle spastische zwiepen te maken onder rijden, gelukkig maar een paar....maar wel nu 2 bloedneuzen...ik ben mij aan het orienteren op acupunctuur...iemand daar ervaring mee??

Ik ben flink over de zeik.....want bloedneuzen daar wordt ik niet vrolijk van...zo zielig....en alles zit onder...wordt er een beetje misselijk van en al die teiltjes met rood water....

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:35

merrieveulen schreef:
iemand ervaring met craniosacraal therapie bij headshaking?

FCSA, welke maat zijn die netjes en wat kosten ze? heb je foto's?

Ik heb een paar headshakers behandeld met bij de meesten een positief effect, één reageerde totaal niet op de behandeling.
Maar in veel gevallen kan de Cranio hier een heel positief effect op hebben, er zijn natuurlijk meerdere oorzaken te bedenken en als vooral externe factoren de oorzaak zijn zullen deze ook aangepakt moeten worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 05:53

singasong schreef:
Na een bijna schudvrij vorig jaar hier voor het weekend helaas ook weer af en toe een 'knikje'. Was er al bang voor... Eerst weer een inwendige schimmel behandelen. Niek zegt zelf dat het door een bacterie komt dus daar gaan we ook nog mee aan de slag. Hopelijk kan het snel behandeld worden en is hij daarna weer klachtenvrij.

Ellepel, Appie schudde vorig jaar okt. toch ook nog?

kan wel,ik weet het zo niet meer,ik zoek altijd mijn eigen berichten na als ik het niet zeker weet.
appie schud meestal voorjaar, stukje najaar en soms in de winter op een hele heldere dag.

russelwat vreemd van die bloedneuzen,zit er geen poliep in de neus die dat veroorzaakt?

appie heeft gisteren lekker gestuiterd in de bak,stomme is dat hij echt wel lekker uit zijn dak kan gaan
maar hij heeft het wel benauwd -O- hele grote neusgaten, en dikke ogen had hij.
mag van mij wel gaan regenen,dan geeft wel verlichting voor hem :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:28

Hij heeft duidelijk jeuk aan zijn neus en ik heb het idee dat hij daardoor zo hard proest om van die jeuk af te komen...onder het rijden gisteren ook wat heftige knikken...

Maar idd geen dikke ogen, geen loop ogen..

Voordat ik hem op pak en van binnen laat onderzoeken, eerst maar eens die 300 euro die ik net heb ontvangen betalen en even kijken hoe dit zich ontwikkeld...als hij meer gaat schudden, zijn net spontane spastische impulsbewegingen...

Alle slijmvliezen in het lichaam staan met elkaar in verbinding....MALT - GALT....

Schimmel behandelen in de darmen is ook in de luchtwegen...ik doe dus nu elke dag bij elke voerbeurt een druppel citroenolie van Chi..

Ik doe nu juist weer veel rijden om zijn conditie op te peppen...zodat zijn immuunsysteem meer kan dragen...staat ook nu op wat gras..

Over week of 2 maar eens kijken over er poliepen in zitten.

Heb nu ook van Dr Vogel die pollen tabletjes......hoeveel geven jullie per keer??

Ik heb overigens wel een grote hazelaar in de tuin, vlak bij de paddock, dan is er een treurwilg al uitgelopen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:43

jeetje russel dat klinkt niet fijn... ik hoop dat men erachter kan komen wat er mis is, bloedneuzen bij HSS heb ik eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord...

@ taffje, hoe gaat dat in zijn werk? kan je er iets meer over vertellen, evt per PB?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:47

@merrieveulen, je hebt pb

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:59

Hai Taffje, zou je mij ook informatie willen pb..

Thanks.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:52

merrieveulen schreef:
jeetje russel dat klinkt niet fijn... ik hoop dat men erachter kan komen wat er mis is, bloedneuzen bij HSS heb ik eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord...

Door veel en hard briesen kunnen ze ook een bloedneus krijgen.
Niek heeft het vorig jaar gehad toen hij Q-koorts had, hij toen geen HS. Dat zat op zijn luchtwegen en moest veel briesen. Schrok me dood toen ik al het bloed zag liggen. Je denkt eerst aan een grote wond ofzo maar later kom je er achter dat het uit z'n neus komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:02

russel.rijd je bitloos?
is namelijk wel zo dat elke keer als je paard zo'n hoofdbeweging maakt het een flinke ruk in de mond krijgt en daardoor kun je eventueel meer problemen krijgen.
zou dus echt kijken of je op een andere manier beweging kunt gaan geven of zonder bit in.
appie laat ik gewoon los in de bak rennen,en die gaat flink tekeer dan dus zijn conditie blijft wel goed.

kokosolie of zwartekummelolie is ook goed om schimmels aan te pakken :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:35

mijn Zned had vandaag echt wel last, begon eerst al met heel afgeleid zijn, beetje trekkerig aan de lijn en proberen mijn signalen te negeren. ik heb rustig en voorzichtig wat doorgevraagd maar hij gaf echt duidelijk aan dat 'werken' geen optie was vandaag, begon ook echt te shaken op een zeker punt. heb 'm toen maar meegenomen naar stal en lekker onthaard. hij gaf ook heel duidelijk aan last te hebben van het gebied rond zijn linkeroor, ik MOEST daar aan zitten en toen ik mijn hand eroverheen legde smolt hij helemaal weg met zijn ogen dicht, hoofdje zakte langzaam naar de grond.

nu was hij vandaag wat meer gespannen dan anders, al. beetje kip en het ei, is hij gespannen door de headshaking of wordt de headshaking veroorzaakt door de spanning? of is het een beetje van allebei en vormt het een vicieuze cirkel? hij is wel energiek en verder ook vrolijk, maar niet constant zichzelf vond ik. ik heb sowieso gemerkt dat het erger is/ wordt wanneer hij wat spanning opbouwt natuurlijk...

ik werk dus inderdaad niet als hij last heeft, laat hem ook niet extra lopen, anders dan hun hooispoor in de weide volgend. voer ze ook meer in de schaduw nu. rijden (aangespannen, sowieso al bitloos wegens hekel aan bitten) doe ik sowieso niet als hij zo tekeer gaat met zijn hoofd.

@ Ellepel, waar kan je die dingetjes kopen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:47

er komt ook ander weer aan dus die gespannenheid kan daar ook van komen :P
als appie warmer word( jij noemt het spanning) heeft hij ook meer last
zal ongetwijfeld komen doordat het bloed dan sneller stroomt en de zenuwen dan gevoeliger zijn?

kokosolie koop je bij de reformzaak
ik heb altijd deze:

http://purekokosolie.nl/nl/
is ook lekker om zelf in de keuken te gebruiken :D

zwartekummelolie koop je hier:
http://www.makana-shop.de/shop-juergen993.html
is veel goedkoper dan in nederland

maar schimmels in de darmen zijn normaal,alleen soms gaat er dus wat fout en is de darmflora uit balans en dan gaat het mis.

leuke is dat er allerlei kruiden zijn die ook tegen schimmel werken.
knoflook is er eentje van(appie krijgt nu toevallig net een kuur knoflook)
maar via google kun je echt eel info vinden hoe schimmels aan te pakken :D

bij appie hoef ik niks er aan te doen,die heeft alleen de goede schimmels in zich zitten :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 28-03-12 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:50

ellepel schreef:
russel.rijd je bitloos?
is namelijk wel zo dat elke keer als je paard zo'n hoofdbeweging maakt het een flinke ruk in de mond krijgt en daardoor kun je eventueel meer problemen krijgen.
zou dus echt kijken of je op een andere manier beweging kunt gaan geven of zonder bit in.
appie laat ik gewoon los in de bak rennen,en die gaat flink tekeer dan dus zijn conditie blijft wel goed.

kokosolie of zwartekummelolie is ook goed om schimmels aan te pakken :j

Hij doet het maar een klein stukje en gelukkig maar een paar keer, maar ik rij met een kontaktteugel...die ruimte heeft hij...met dit warme weer doet hij alleen maar eten en zonnen...ik rij overigens maar kort hoor...en geen eindeloos rondjes...ik kijk het nog een week of zo aan en dan laat ik een scopie doen.

Vandaag was hij minder hard en veel minder aan het briezen...krijgt dus zijn pollinosan...maar als de bloedvaatjes kapot zijn, dan gaat het steeds weer open....even zien vanavond wat hij op stal gaat doen, maar vannacht heb ik hem niet gehoord en vanmorgen geen bloedneus...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:05

pollinosan heb ik vroger ook gegeven,ik had wel het idee dat het toen wel hielp :j
de dosering weet ik niet meer,ik had tabletjes,geloof dat ik gewoon de mensendosering aan hield.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:12

ik doe er nu maar 3 per dag...maar misschien ga ik wel naar 4 per dag...hoop dat het helpt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:19

ik heb ook wel luffanil gebruikt,appie schudde toen wel,maar had minder last van zijn ogen.
als hij morgen nog zo benauwd is rijd ik even langs de dierenarts(die zit 2km verderop) om te vragen of ik hem iets kan geven om zijn klachten te verminderen.
vind het nu wel weer sneu namelijk. ;(
wel balen want het leek vorig jaar veel beter te gaan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:31

@ ellepel nee ik bedoel echt spanning, niet activiteit. ik kan het verschil heel goed zien, als hij gewoon lekker in draf bijv. loopt te rollen door z'n lijf in ontspanning is er vaak niks aan de hand. in een meer gespannen houding, of als hij bijv. een keer schrikt, iets ziet, noem maar wat, dan reageert hij in deze tijd van het jaar sowieso wel. kenmerk nr. 1 is dan zijn hoge hoofdhouding.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:33

merrieveulen schreef:
kenmerk nr. 1 is dan zijn hoge hoofdhouding.

Lijkt ook te duiden op een probleem met de eerste nekwervel. (Ik antwoord even voor navaja, haha.)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:13

En wanneer zou hij dan een hoge hoofdhouding moeten hebben? Altijd?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:31

Als een paard zijn hoofd omhoog doet wordt er adrenaline aangemaakt en zal dan ook meer spanning opbouwen. Hieraan hoeft dus geen lichamelijk probleem aan ten grondslag te liggen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 00:06

Somebitch schreef:
En wanneer zou hij dan een hoge hoofdhouding moeten hebben? Altijd?

Dat hij vooral schudt wanneer hij zijn hoofd hoog heeft kan betekenen dat hij dan last heeft vd eerste wervel. Maar het kan uiteraard ook met iets anders te maken hebben, ik ben geen expert..

De mijne schudde de afgelopen dagen weer minder, gelukkig!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:16

Hmm die van mij schudt op meerdere manieren. Vaak staat hij eerst helemaal met zijn nek lang en neus bijna op de grond en gaat dan schudden en dan komt hij steeds iets hoger totdat hij zijn hoofd normaal heeft. Maar echt hoog heeft hij hem nooit.