Yubine schreef:Interessant Rubio! Hoeveel was je kwijt voor een allergietest? En kan een dierenarts dat gewoon doen? Want dat is misschien ook nuttig voor mijn Tinker, want de symptomen zijn hetzelfde. Zij jeukt heel veel over haar lijf en hoofd, niet per se de manenkam of staart. Ook heb ik haar afgelopen zomer een tijdje op prednison gezet, daar knapte ze enorm van op en had ze veel minder jeuk. Ik krijg echt het idee dat de deken helemaal niks doet... En vraag me ook af of het werkelijk zomereczeem is of wat anders.
Ja dit kan gewoon via de dierenarts middels bloedonderzoek. We hebben meerdere testen laten doen. Dit omdat mijn dierenarts vrij sceptisch is/was over de betrouwbaarheid van de testen. We hebben eerst een allergie screening laten doen. Die test was €120,-. Bij de screening wordt alleen gekeken of een paard allergisch is voor insecten, mijten/schimmels of bomen/grassen/gewassen. Er wordt niet gekeken voor welke dingen ze dan specifiek allergisch zijn uit die categorieën. Uit de screening kwam toen naar voren dat ze allergisch is voor mijten/schimmels. Op de andere dingen testte ze negatief.
Aan de hand van de uitslag hebben we bij hetzelfde lab een allergietest laten doen alleen op mijten en schimmels om zo duidelijk te krijgen welke soorten ze dan precies allergisch voor is. Daar kwamen de huisstofmijt en de farinemijt heel duidelijk uit naar voren. Deze test was zo'n €300,-.
Als laatste hebben we bij een ander lab (nextmune) nogmaals een allergietest laten uitvoeren gericht op mijten en schimmels om meer zekerheid te hebben. Dit lab test net weer anders. Hiervoor is weer opnieuw bloed afgenomen nadat ze een week van de prednison af was. Ook dit onderzoek was zo'n €300,-. Uit deze test kwam een vergelijkbare uitslag waardoor we er vrij zeker van kunnen zijn dat het echt deze 2 dingen zijn waar ze allergisch voor is (voorzover er op te testen valt natuurlijk. Bestaat altijd nog een kans dat ze allergisch is waar niet op getest kan worden). Nextmune heeft aan de hand van de uitslag van de test het middel voor de immunotherapie gemaakt.
Ik heb dus geen volledige allergietesten laten doen. Slechts getest op hetgeen uit de screening naar voren kwam. Volledige allergietesten zullen dus meer kosten.
De immunotherapie kost zo'n €330,- en kun je 10 maanden mee vooruit.
Al met al kost het dus wel wat, maar hopelijk hebben we dan ook wat

Het stukje meer duidelijkheid was het mij waard.