[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:00

noviceh schreef:
Gigixponys schreef:
Heb vandaag de haarlotion van effol gebruikt. Die werkte vorige keer wel goed tegen de pelletjes. Was al van eind oktober geleden. Nu nog hopen dat zijn haar er ook echt van groeit. :')
Zou je mij kunnen zeggen welke ingrediënten erin zitten? Ik vind dat nergens zo snel terug.

Volgens internet dit. Maar zal morgen eens kijken op het busje.
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:53

noviceh schreef:
Gigixponys schreef:
Heb vandaag de haarlotion van effol gebruikt. Die werkte vorige keer wel goed tegen de pelletjes. Was al van eind oktober geleden. Nu nog hopen dat zijn haar er ook echt van groeit. :')
Zou je mij kunnen zeggen welke ingrediënten erin zitten? Ik vind dat nergens zo snel terug.

https://hypostore.nl/effol-hair-root-li ... IkEALw_wcB

Ureum en berkenblad

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 20:05

dierenfan schreef:
Ik geloof nooit dat dat de enige ingrediënten zijn. Even verder gezocht en onderstaande gevonden:
Citaat:
PEG-75 LANOLIN PIROCTONE OLAMINE PROPYLENE GLYCOL UREA PEG-40 HYDROGENATED CASTOR OIL TRIDECETH-9 GUAR HYDROXYPROPYLTRIMONIUM CHLORIDE BETAINE BETULA ALBA BARK EXTRACT PARFUM CITRIC ACID CITRAL EUGENOL GERANIOL LINALOOL BENZYL ALCOHOL
Heel benieuwd wat er op de fles zelf staat :j

Gigixponys

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 18:06

Er staat niet zoveel op het flesje. Nu heb ik wel de mini versie, dus misschien staat er op de grote fles meer uitleg.Afbeelding
Afbeelding

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 22:06

Daar staat niet heel veel meer informatie op :D In ieder geval dank voor het delen!

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 07:31

Ik heb een grotere fles staan. Zal vanmiddag kijken (als ik het niet vergeet)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 12:53

Kan zijn dat het aan de binnenkant van de label zit

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 09:11

Ik post niet veel hier, maar wil graag mijn ervaring met onze zware eczemer delen. Jones heeft al vanaf zijn tweede jaar eczeem. Op ongeveer ieder plekje wat niet door de eczeemdeken werd bedekt kreeg hij jeuk. Hoofd, oren, borst, liezen, binnenkant voorbenen.. Er was niet tegenaan te smeren. Ieder nieuw middeltje hebben we geprobeerd. Twee jaar een desensibilisatiekuur, aangepast voer, permethrine, noem maar op. Een eczeemmasker werd er door de andere paarden in no-time afgetrokken en halverwege de zomer was zijn hoofd kaal, heel erg zielig.

Hij is nu achttien en hij heeft afgelopen zomer zonder deken gestaan. Hier en daar kreeg hij een klein plekje, wat met een beetje smeren prima bij te houden was. Eerst begreep ik het niet zo goed, ik had niks gedaan. Behalve.. onze paarden gaan nu voor de nacht op stal. En dat blijkt dus voor Jones een enorme uitkomst!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:59

Hoe laat gaan ze bij jullie op stal? Hier ook nacht op stal maar het maakt geen verschil. Ze gaan wel pas om 21u naar binnen dus misschien dat het wel uitmaakt als je ze voor de schemering al binnenzet.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:08

Nachten op stal was voor de mijne ook dé uitkonmst. Voor zonsondergang erin, na zonsopkomst eruit.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 09:33

Hier vliegen de knutten en muggen gewoon mee naar binnen, dus dat zal hier weinig uitmaken vrees ik. Wat voor stal hebben jullie?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 10:57

Dais_ schreef:
Hier vliegen de knutten en muggen gewoon mee naar binnen, dus dat zal hier weinig uitmaken vrees ik. Wat voor stal hebben jullie?

Nee dat maakt hier echt wel verschil. Geen muggen of knutten op stal. Ze gaan er zelf ook echt voor naar binnen.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 11:44

Afgelopen zomer heb ik een keer in dit topic gereageerd vanwege de jeuk die mijn pony heeft. Er is de afgelopen maanden een hoop gebeurd en we zijn intussen wat wijzer geworden.

In augustus is ze uiteindelijk op de prednison gegaan nadat ze haar hoofd weer helemaal kapot had geschuurd en de jeuk niet onder controle te krijgen was. Hoewel ik haar liever niet op zulke medicatie heb, gaf dit wel veel rust en was de jeuk weg... De voordelen van de prednison wogen duidelijk op tegen de nadelen. Helaas bleef de jeuk toch terugkomen een tijdje na het afbouwen van de prednison (in meer of mindere mate), ook toen het inmiddels al aardig koud was. Na verschillende allergietesten bij twee verschillende laboratoria is gebleken dat ze allergisch is voor huisstofmijt en farinemijt. Die waardes waren heel hoog. Dat verklaarde voor ons een hoop en het past in het plaatje. Ze is dus niet allergisch voor insecten, schimmels, grassen of anderen pollen/gewassen. Het verklaart ook waarom het niet onder controle te krijgen is met een deken in de zomer en ze niet per se jeuk heeft aan staart en manen maar juist aan haar lijf en hoofd. Ze heeft dus geen SME.

Omdat ik graag alles wil proberen voor we besluiten dat ze lange tijd op prednison blijft, zijn we gestart met immunotherapie. De eerste injectie heeft ze deze week gehad. Het zal nog een tijdje duren voor we echt kunnen zeggen of het iets doet. We hopen heel erg dat dit wil aanslaan en een blijvende verbetering gaat geven en ze daardoor geen medicatie (meer) nodig heeft. Verder is het proberen alles zo goed mogelijk schoon te houden om de huisstofmijten te beperken, al is dat zeer moeilijk.

Zijn er hier wellicht meer mensen die al ervaring hebben met een paard met allergie voor huisstofmijt en eventueel immunotherapie? Of misschien mensen die ervaring hebben met een paard wat lange tijd op prednison staat?

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 18:56

Interessant Rubio! Hoeveel was je kwijt voor een allergietest? En kan een dierenarts dat gewoon doen? Want dat is misschien ook nuttig voor mijn Tinker, want de symptomen zijn hetzelfde. Zij jeukt heel veel over haar lijf en hoofd, niet per se de manenkam of staart. Ook heb ik haar afgelopen zomer een tijdje op prednison gezet, daar knapte ze enorm van op en had ze veel minder jeuk. Ik krijg echt het idee dat de deken helemaal niks doet... En vraag me ook af of het werkelijk zomereczeem is of wat anders.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 19:05

Heeft iemand een tip voor schilfers in de manen? Het is opeens weer heel heftig, maar wassen is nu ivm koud water (en de kou buiten) niet mogelijk. Zijn er andere manieren om van die schilfers af te komen?

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 19:20

Iejoorr schreef:
Heeft iemand een tip voor schilfers in de manen? Het is opeens weer heel heftig, maar wassen is nu ivm koud water (en de kou buiten) niet mogelijk. Zijn er andere manieren om van die schilfers af te komen?

Doorkammen met een luizenkam?

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 20:19

Ik gebruik nu de effol haarwortellotion hiervoor. Inmasseren in de manen/staart. Doe het wel niet als het echt vriest. Hij vind het wel veel minder erg dan de Z-itch in de zomer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 20:35

Iejoorr schreef:

In december onderstaande luizenlotion gekocht. Werkt fantastisch tegen mijten en allerlei andere ongein op de huid. Net dus nogmaals 8 tubes gekocht (dan verzendkosten vrij). Die komen toch wel op voor mei. Ik spoel het niet uit.

https://optiphar.com/nl-nl/product/merc ... 1kQAvD_BwE

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 21:49

Yubine schreef:
Interessant Rubio! Hoeveel was je kwijt voor een allergietest? En kan een dierenarts dat gewoon doen? Want dat is misschien ook nuttig voor mijn Tinker, want de symptomen zijn hetzelfde. Zij jeukt heel veel over haar lijf en hoofd, niet per se de manenkam of staart. Ook heb ik haar afgelopen zomer een tijdje op prednison gezet, daar knapte ze enorm van op en had ze veel minder jeuk. Ik krijg echt het idee dat de deken helemaal niks doet... En vraag me ook af of het werkelijk zomereczeem is of wat anders.

Ja dit kan gewoon via de dierenarts middels bloedonderzoek. We hebben meerdere testen laten doen. Dit omdat mijn dierenarts vrij sceptisch is/was over de betrouwbaarheid van de testen. We hebben eerst een allergie screening laten doen. Die test was €120,-. Bij de screening wordt alleen gekeken of een paard allergisch is voor insecten, mijten/schimmels of bomen/grassen/gewassen. Er wordt niet gekeken voor welke dingen ze dan specifiek allergisch zijn uit die categorieën. Uit de screening kwam toen naar voren dat ze allergisch is voor mijten/schimmels. Op de andere dingen testte ze negatief.

Aan de hand van de uitslag hebben we bij hetzelfde lab een allergietest laten doen alleen op mijten en schimmels om zo duidelijk te krijgen welke soorten ze dan precies allergisch voor is. Daar kwamen de huisstofmijt en de farinemijt heel duidelijk uit naar voren. Deze test was zo'n €300,-.

Als laatste hebben we bij een ander lab (nextmune) nogmaals een allergietest laten uitvoeren gericht op mijten en schimmels om meer zekerheid te hebben. Dit lab test net weer anders. Hiervoor is weer opnieuw bloed afgenomen nadat ze een week van de prednison af was. Ook dit onderzoek was zo'n €300,-. Uit deze test kwam een vergelijkbare uitslag waardoor we er vrij zeker van kunnen zijn dat het echt deze 2 dingen zijn waar ze allergisch voor is (voorzover er op te testen valt natuurlijk. Bestaat altijd nog een kans dat ze allergisch is waar niet op getest kan worden). Nextmune heeft aan de hand van de uitslag van de test het middel voor de immunotherapie gemaakt.

Ik heb dus geen volledige allergietesten laten doen. Slechts getest op hetgeen uit de screening naar voren kwam. Volledige allergietesten zullen dus meer kosten.

De immunotherapie kost zo'n €330,- en kun je 10 maanden mee vooruit.

Al met al kost het dus wel wat, maar hopelijk hebben we dan ook wat :') Het stukje meer duidelijkheid was het mij waard.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 20:14

Rubio schreef:
Yubine schreef:

Ja dit kan gewoon via de dierenarts middels bloedonderzoek. We hebben meerdere testen laten doen. Dit omdat mijn dierenarts vrij sceptisch is/was over de betrouwbaarheid van de testen. We hebben eerst een allergie screening laten doen. Die test was €120,-. Bij de screening wordt alleen gekeken of een paard allergisch is voor insecten, mijten/schimmels of bomen/grassen/gewassen. Er wordt niet gekeken voor welke dingen ze dan specifiek allergisch zijn uit die categorieën. Uit de screening kwam toen naar voren dat ze allergisch is voor mijten/schimmels. Op de andere dingen testte ze negatief.

Aan de hand van de uitslag hebben we bij hetzelfde lab een allergietest laten doen alleen op mijten en schimmels om zo duidelijk te krijgen welke soorten ze dan precies allergisch voor is. Daar kwamen de huisstofmijt en de farinemijt heel duidelijk uit naar voren. Deze test was zo'n €300,-.

Als laatste hebben we bij een ander lab (nextmune) nogmaals een allergietest laten uitvoeren gericht op mijten en schimmels om meer zekerheid te hebben. Dit lab test net weer anders. Hiervoor is weer opnieuw bloed afgenomen nadat ze een week van de prednison af was. Ook dit onderzoek was zo'n €300,-. Uit deze test kwam een vergelijkbare uitslag waardoor we er vrij zeker van kunnen zijn dat het echt deze 2 dingen zijn waar ze allergisch voor is (voorzover er op te testen valt natuurlijk. Bestaat altijd nog een kans dat ze allergisch is waar niet op getest kan worden). Nextmune heeft aan de hand van de uitslag van de test het middel voor de immunotherapie gemaakt.

Ik heb dus geen volledige allergietesten laten doen. Slechts getest op hetgeen uit de screening naar voren kwam. Volledige allergietesten zullen dus meer kosten.

De immunotherapie kost zo'n €330,- en kun je 10 maanden mee vooruit.

Al met al kost het dus wel wat, maar hopelijk hebben we dan ook wat :') Het stukje meer duidelijkheid was het mij waard.

Bedankt voor de informatie! Die duidelijkheid is fijn, alleen hoop ik ook dat het lukt met het probleem aan te pakken. Ik hoor graag jouw ervaring met de immunotherapie over een aantal maanden :D