[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irisje2

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:10

Iemand tips als je paard schuurt op stal? Hele voerbak is nu krom en haar manen schuren kapot..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:13

YPT: wat maakt dat je twijfelt? Klinkt toch wel alsof het past :) Heb je een foto? Dan kunnen wij wat makkelijker meekijken.
Maar ik geloof wel dat maat 3 cob is. Dan is shet maat 1 en pony maat 2.

irisje: heb je de oorzaak van het schuren al gevonden?

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:15

YPT schreef:
Iemand bekend met de maten van de Boett Hallsta hoofdkap?
Mijn paard is 156 cm met een niet heel groot hoofd, maat cob halster.
Zijn maat vliegendeken is 185 (Bucas Zebra).

Heb bij Divoza maat 3 meegekregen, die past maar twijfel toch nog.
Ogen zijn vrij, zit aangesloten om de neus en kan er nog wel makkelijk met mijn hand onderdoor.

Hoor graag !

Die van mij heeft maat 175 van deken ( IJslander van 1.35 maar met flinke nek en borst) en heeft echt Boett Hallsta maat 4 nodig. Hoofdstel maat Cob.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:42

Ik wil het hier toch nog wel even melden.. ik gebruik nu sinds dinsdag de fibra anti itch crème, en elke keer als ik de pony vast zet om te poetsen of op te zadelen gaat het hoofd gelijk langs de ijzeren balk en word er flink op los geschuurd. Nu vandaag heb ik haar nog geen moment zien schuren *\o/* Ik hoop dus dat de crème zijn werking doet, ik voer haar nu ook het voer bij al 2 dagen, alleen is ze hier nog niet zo erg weg van.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:23

Ik ben sinds gisteren begonnen met de fibra anti itch creme. We gaan het zien. Derfen was op, moest toch weer iets bestellen dus dan maar eens dit kijken. Moet zeggen dat haar buik sowieso sinds stalverandering beter gaat.
Nu nog kijken of ik haar hoofd net ietsje mooier, maar vooral jeuk vrij krijg. Ook zag ik gisteren in haar oor weer een lelijke plek, maar daar mag ik echt niet aankomen..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:57

Haha fibra loopt binnen door dit topic.
Ik ga ook maar eens bestellen. :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:59

Ja hier gaat het echt goed door de fibra :j

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:28

Nou die van mij zweet ook aardig onder de deken de afgelopen twee dagen, zelf zou ik het niet prettig vinden. Het weiland heeft zat grote schaduw plekken, maar ze gaat er gewoon niet staan op het heetst van de dag, alleen in de ochtend. Snap er echt helemaal niets van! :evaw: haar weidegenootje gaat dan juist wel lekker in de schaduw staan, zal ze gewoon een beetje dom zijn of er geen erg in hebben?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:39

Zweten is om te koelen. Bij mensen is het ook zo dat de één beter zweet dan de ander. Diegene die zweet koelt af...wie minder goed zweet kan slecht tegen de warmte. Zweten is niet slecht het is een goed systeem van thermoregulatie. Zweten en niet kunnen drinken is wel funest.
Dat ze zweet en niet in de schaduw gaat staan terwijl het wel kan wijst erop dat ze zich prima koel kan houden.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:52

Ik hoorde gisteren dat ze bij ons op stal nu rond 6.30 al buiten staan en voor de grote hitte weer binnen. Minder lang buiten dus, maar in ieder geval niet in de volle zon, heerlijk voor ze!
Dan nog is ze met dit weer helemaal bezweet. Maargoed, 5 min rijden en ze is ook drijfnat. Ze zweet gewoon ook erg snel denk ik..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:19

TinePine schreef:
Zweten is om te koelen. Bij mensen is het ook zo dat de één beter zweet dan de ander. Diegene die zweet koelt af...wie minder goed zweet kan slecht tegen de warmte. Zweten is niet slecht het is een goed systeem van thermoregulatie. Zweten en niet kunnen drinken is wel funest.
Dat ze zweet en niet in de schaduw gaat staan terwijl het wel kan wijst erop dat ze zich prima koel kan houden.

Persoonlijk vind ik die conclusie wat snel gedronken. Door langdurig zweten kan een paard teveel elektrolyten kwijt raken en mist daardoor de prikkel om te gaan drinken.
Dat hij eten met zweten belangrijker zou vinden dan afkoeling kan natuurlijk ook. Dat geldt bijv voor die van mij.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:39

Florion in zijn nieuwe pyjama met buikflap. Deze past nog net dicht, hij is volgens mij ontworpen voor de wat sobere rassen :')

Afbeelding

Afbeelding

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:48

Ziet er goed uit die deken!

Mijn paard zweet ook als een malle. Drinkt voldoende.
Zelfs met rijden in de bak nog veels te fanatiek voor mij haha
Ik ging 3 x dood en ..Zij. .. tralalala

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:23

Ik ben vast één van de weinigen hier die de pony nog zonder deken heeft staan en het gaat wonderbaarlijk goed! De manenkam schilfert amper, in tegenstelling tot andere jaren, tevens amper ribbels. Nu moet ik zeggen dat ze gewoon in een hele fijne conditie is, eerder was ze wel aan de dikke kant.

Afbeelding
Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 22:30

Hier mijn paard ook voor t eerst goed op gewicht. Op teveel gras weer gelijk jeuk. Maar gister twee dagen met vliegen deken op en alleen maantop geschuurd. Met overgewicht en teveel gras merk ik dat hij gelijk jeuk krijgt, met eczeemdeken overigens dan geen geschuur

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:50

irisje2 schreef:
Iemand tips als je paard schuurt op stal? Hele voerbak is nu krom en haar manen schuren kapot..

Wij hebben van die 'schuurmatten' in de deuropeningen gemonteerd, werkt echt heel goed, ze maken er dankbaar gebruik van, ook paard wat weinig last heeft van jeuk.
Ook fijn als ze verharen, vlokken vliegen dan in 't rond, maar huid gaat niet stuk.
O.a verkrijgbaar bij de paardendrogist.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:23

Ik kom toch maar weer even actiever zijn hier ben ik bang.
Bij mijn ene man leek het wel onder controle ook zonder deken. Nadat hij zijn deken als schort om had in plaats van op zijn rug even af gelaten. Maar de ander is een hel, schuurt continue zijn buik, hoofd etc.
Ze donderjagen ook veel, waardoor nu ook de andere meneer zijn deken helemaal los had liggen, mede ook door het schuren dat de buiksingels te lang worden en de gesp achter los laat?
Mijn vriend heeft de deken kapot moeten snijden, omdat hij geen adem kreeg.
Allebei Rambo Sweet Itch Hoody trouwens, pak ik een maat kleiner dan past het niet, valt de kont er ook onder uit en dit is eigenlijk wat aan de ruime kant.

Twijfel enorm wat ik nu moet doen qua nieuwe aanschaf. Ga ik voor iets totaal anders als een Boett deken of look a like zoiets of ga ik wel weer voor de Rambo Sweet Itch, misschien met Vamoose? Zit daar ook een nieuwe buikflap aan?
En voor de mensen die besteld hebben en nieuwe buikflap hebben, waar hebben jullie bestelling gedaan? Want voor die zo'n last van zijn buik heeft lijkt het me ideaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:45

Boett gaat naar mijn wetem nog sneller kapot.
Maar als het te ruim is,dan toch de deken zelf passend naaien of laten naaien?
Ik vind de deken van epplejeck ook erg fijn zitten trouwens
Dat is er zo eentje, appie heeft die nu op omdat ik de andere net vandaag heb gewassen

Afbeelding

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 20:01

Die dekens zijn echt om je haren van op te freten als ik het zo hoor bij sommige eigenaars...
Hier was de deken ook te groot voor Blythe. Heb hem dan opmaat genaaid .

Nu bij een andere bokker op bokt een zebra vliegendeken (hals, buikflab) overgekocht. Zodat het overdag wat draagbaarder is met het warme weer...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:22

ellepel schreef:
Boett gaat naar mijn wetem nog sneller kapot.
Maar als het te ruim is,dan toch de deken zelf passend naaien of laten naaien?
Ik vind de deken van epplejeck ook erg fijn zitten trouwens
Dat is er zo eentje, appie heeft die nu op omdat ik de andere net vandaag heb gewassen

Hij is iets lang aan beide kanten achter dat is voornamelijk een dingetje, maar verder past hij naar mijn idee wel goed. Dus ik weet niet of het passend laten naaien nog iets uit haalt. Grootste probleem zit hem denk ik door buik schuren, dekensingels losser gaan zitten en ze enorm aan elkaars deken trekken.
Is Epplejeck kwalitatief niet minder sterk?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:52

Epple jeck stof is vergelijkbaar met boett
Vindt ik en lichte stretch achtige stof ...
Snap ook niet dat mensen zeggen dat ie nauw sluit of trekt ...
Want is een fijn stofje

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:04

Heb ook een EJ deken gekocht zoals hierboven. Na 1 dag al kapot _-:(

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:07

Ik heb ook de EJ en staat er 24/7 mee buiten. Zit 1 scheur op zijn bil omdat ie in begin vast heeft gelegen in de niet elastische bilkoorden (wie heeft dan ook bedacht dat die niet elastisch moeten zijn). Maar heb die er nu af gehaald, alleen klein scheurtje bovenop kont (hap van ander paard vermoed ik naar scheurt niet verder), en rest nog helemaal heel. Denk dat ie dit seizoen wel haalt hiermee, dan kijken of naaien nog zin heeft of niet. Maar mijn paard is geen extreme jeuker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:23

Afbeelding

Faniek,bij appie waren de zijkamten van de rsih ook te lang e ik was bang dat hij na het rollen er op zou gaan staan en dat het dan ook kapot zou gaan.
Hier kun je wel zien dat ik een stukje omgezoomd heb en nu gaat het goed.
Moest bij appie de buiksingels ook in korten trouwens, die waren ook te lang

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:38

Thanks Ellepel. Mijn moeder maar aan t werk zetten haha.
Op zich zijn de singels wel op maat op z'n kortste maar door schuren van buik op de grond gaan ze weer losser zitten en die koord achter de kont idem en soms zelfs helemaal los.
Maar wellicht dat inkorten dan alsnog handig is.