[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 12:59

Wat een verdrietige berichten :(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:36

jesito schreef:
Mijn 9 jarige shet ruin heeft overduidelijk cushing met een waarde van 313.

:( Wat een pech...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:14

Maandag krijgt hij een scopie van de keel, aangezien hij een verdikking heeft en hierdoor zwaar ademt en benauwd is.
Bloed wijst in richting van vergrote schildklier maar ook dingen als een tumor moet ik in mijn achterhoofd houden.
Hier hangt alles vanaf of ik kan starten met behandelen voor de cushing, er spelen gewoon meerdere dingen.
Mijn 3e paardje met cushing en hb, volgens mij trek ik ze aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:59

:(:) Oh jesito, ik vind het echt vreselijk voor je. Al die zorgen, opnieuw... Sterkte nog even met alle onderzoeken en veel wijsheid bij het vinden van een juist behandel plan.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 00:28

Wow heftig Jesito!

Wat een leeftijden.. Nog een heel leven voor zich en dan al Cushing.. :/

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 00:34

Crisis Jesito...... Dat is flink balen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 07:39

Veel sterkte Jesito.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 07:43

Idd crisis.
De 26e is het pas een half jaar geleden dat mijn meisje ingeslapen is (zie onderschrift)
Hoe ik het ook draai en wat de uitslag ook is het word gewoon heel moeilijk met Nigito.
Zoals nu loopt hij rechtsvoor weer kreupel en zijn peniskoker ontstoken.
Allemaal vage ontstekingen.
Dan ineens loopt die vanuit het niets weer als een echte hb-er en zo gaat het ook weer beter.
Maar goed 100% is het al jaren niet meer.
Hij is pas 9 maar al 5 jaar aan het rommelen met hb, misschien dat hij nog wel veel jonger was dat de cushing echt begon.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 08:39

:(:) jesito

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 09:00

Het risico nemend dat ik weer eens platina blond overkom, maar zou de balancer nu zo tegen hb aanzit (of het al heeft) ook te veel van het goede zijn voor MiniMe? Ze krijgt een half kopje s'avonds ipv het beetje dieet muesli met magnesium. Maar ik zie nog geen verbetering na 2 dagen graasmasker. En ze eet nu haar stro op op stal. Zit er bijna over te denken om dat graasmasker ook op stal op te houden, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:10

Probeer eens seniores priores. Dat is het enige waar onze steeds weer hoefbevangen pony goed op reageert, en verder een aantal malen er dag een beetje (nat) hooi.
Het mag dan voor oudere paarden zijn, maar ik zou het gewoon proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:39

Ik zat net weer even de OP van het hb topic te lezen en sta nu direct weer MiniMe haar hooi te weken, maar sp ga ik haar echt niet geven. Dat ken ik maar al te goed en is best spul maar wel als dikmaker voor de oudjes en ik heb een 9 jarige bbw...

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:16

ohjajoh6 schreef:
Zit er bijna over te denken om dat graasmasker ook op stal op te houden, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Op zich niet zo erg toch als ze stro eet. Heeft ze toch buikvulling, of heeft ze andere problemen met stro? hooi weken vin dik ook slim, misschien in een fijnmazig hooinet geven, is ze lekker lang bezig.

Ik dacht/hoop dat het met de prascend en de hb beter zou gaan :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:33

jesito schreef:
Maandag krijgt hij een scopie van de keel, aangezien hij een verdikking heeft en hierdoor zwaar ademt en benauwd is.
Bloed wijst in richting van vergrote schildklier maar ook dingen als een tumor moet ik in mijn achterhoofd houden.
Hier hangt alles vanaf of ik kan starten met behandelen voor de cushing, er spelen gewoon meerdere dingen.

Bij hoge cortisolwaarden kun je er bijna zeker van zijn dat de schildklier niet goed werkt.Te traag.
Ik zou willen dat dierenartsen daar eens wat meer rekening mee hielden.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:37

Ik wil ook graag mijn verhaal met jullie delen.
Begin augustus was onze shet ligt hoefbevangen. Omdat hij in 2009 heel zwaar bevangen is geweest en kantje boord heeft gestaan, herkende ik meteen de symptomen en heb gelijk de dierenarts gebeld. Beauty is aan de novacam gezet en er is een ppid test gedaan. Hieruit bleek dat hij een waarde had van 73.
We zijn meteen gestart met de prascend pilletjes en intussen knapt hij echt op. Veel meer energie. Zijn vacht ziet er veel beter uit. Hij is vrolijk en weer helemaal zich zelf.
Afgelopen woensdag is er opnieuw bloed geprikt en nu was de waarde 54. We zijn begonnen met een half pilletje en nu de komende 3 maanden op een heel pilletje en dan op nieuw testen.
Ik moet zeggen dat ik toch wel positief ben over het resultaat van de medicijnen.
Beauty is in augustus 29 geworden. Ik hoor iedereen al denken, waarom zoveel moeite voor die oude shetlander. Dit omdat ik mijn andere pony, een kruising fjord arabier in juni heel plotseling ben verloren aan koliek en waarschijnlijk EMS ( een zijtak van PPID) Ik kan het niet aan om in zo'n korte tijd allebei m'n mannetjes te verliezen en zolang Beauty nog pijnvrij en gelukkig is, gun ik hem z'n oude dag en geniet ik nog elke dag van hem. Hij is tenslotte al 26 jaar bij ons. Mijn andere pony, Indy, is maar 14 geworden.
Voor zijn verhaal zie: [IM] Zo moest het niet gaan.....

Beauty
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:30

Wat een leuke poown Indy ! :j Ziet er heel goed uit voor z'n 29 lentes !
Waarom zou je niet zoveel moeite doen voor een oude pony ? Is toch enkel maar fijn dat ie z'n ouwe dag nog gelukkig en pijnvrij kan slijten?
Ik zou hem enkel een beetje op dieet zetten :D Wat pondjes minder is gewoon heel goed voor de cushing en dan kan je na verloop van tijd misschien terug naar een lagere dosis prascend :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:44

geerke schreef:
jesito schreef:

Bij hoge cortisolwaarden kun je er bijna zeker van zijn dat de schildklier niet goed werkt.Te traag.
Ik zou willen dat dierenartsen daar eens wat meer rekening mee hielden.

Daarom wordt dit ook nagekeken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:47

Wat een knapperd Indy, ook geschoren zie ik.
Super dat ie het zo goed doet op medicatie.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:48

Getverdarrie jesito, wat een pech zo jong al......

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:36

@Indy, wat een leukerd!!

En leeftijd zegt niet altijd alles, mijn paard is 30 en zolang het paardwaardig blijft, blijf ik alle moeite doen die ik kan :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:59

Indy@Hij is inderdaad erg leuk!Mooi koppie ook!
Ik herinner je mij je topic nog....dramatisch |( En ze was zo een mooie kruising! |(

alegre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:53

Hoi Allemaal,
Aangezien hier een heleboel ervaringsdeskundige zitten, wil ik jullie graag een vraag stellen.

Mijn minishet Weppie heb ik laten testen en ze blijkt ppid te hebben met een waarde van 85. Ik heb het advies gekregen van de DA om op te bouwen naar een halve pil per dag. Het is een kleine ranke minishet van 17 jaar en haar gewicht schat ik op 120 tot 150 kg. (Vanmiddag gaan we kijken of ze op de schapenweegschaal :-) wil dus dan hoop ik het exact te weten)
Gezien haar gewicht en de nu nog milde klachten vraag ik me af of we niet toe zouden kunnen met 1/4 pil per dag. Over een paar weken zou ik dan een nieuwe test kunnen laten doen om de waarde te laten bepalen.

Wat denken jullie zou dit onverstandig zijn? Het is echt een ukkepuk en meer geven kan altijd nog toch? Aan de andere kant kan minderen natuurlijk ook. Is er misschien iemand met een vergelijkbaar geval?
Mijn DA houdt het advies aan van BI. Dat geeft aan een halve pil voor paarden van 200-400 kg.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:58

Lees de OP hier eens alegre, daar staat ook in dat er met die kleintjes word opgebouwd en beginnende met 1/8e tablet.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:43

Ik kom me, na een hele tijd (meelezen) ook weer even melden. Heb helaas ook niet best nieuws.

Mijn pony van 19 is na jaren modderen positief getest met een waarde van 272. Volgens de VA heeft hij ook IR. Ik ben vanaf vandaag gestart met prascend kwart tablet, wat uitgebouwd wordt naar max een halve, waarna we over een week of vijf weer gaan testen.

Vanaf wanneer merkten jullie de verbeteringen na het starten met prascend?

Het enige positieve van de laatste tijd is dat mijn 34-jarige (ook positief) stabiel is en op het lange haar na nergens last van heeft. Keep my fingers crossed.

alegre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:57

Dank je Ohjajoh! Je hebt gelijk, het staat gewoon in de OP. We gaan het zo proberen.