Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:39

montoya schreef:
Ariebren schreef:
Helaas, volgend voorjaar komt de uitbarsting van het rhino virus weer terug.

En dan voor die tijd zijn er alweer duizenden paarden ingeslapen door allerhande verschillende ziektes.

altijd van die eigenheimers verhalen van jouw bah kots erop

Ach Montoya....het beste kun je r gewoon negeren. Hoef je je niet boos te maken ook. Er zijn altijd mensen voor wie de maatregelen niet uitkomen! Wij houden ons er gewoon wel aan, en hopelijk is het leed dan geleden.
Laatst bijgewerkt door Teddy321 op 08-03-12 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:41

:D klopt teddy heb je ook wel gelijk in .

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:44

vivana schreef:
listiglistje schreef:
allemaal klets! ik heb deze week een bijeenkomst gehad van DAP Venlo en ZLTO

Korte uitleg:Rhino is echt een mediahype, want er is net zoveel rhino als andere jaren…..dit heeft te maken met het weer: Eerst warm toen hele strenge vorst.
alleen omdat er een mediahype gecreëerd is en geen protocollen beschikbaar zijn over oude ziekten/alleen nieuwe ziekten doet iedereen spastisch….
Daarbij 60 tot 80% van de paarden heeft al eens een vorm van rhino gehad, gewoon verkoudheid/hoesten en verwerpen.
rhino is niks meer dan een herpes virus (in 3 varianten) en er is wel echt heel intiem contact nodig willen ze het krijgen, het waait niet door de lucht!
Die neurologische vorm is ook uiterst zeldzaam…deze is ook al lang bekend en niets nieuws voor veeartsen.

Over 1 of 2 weken en niemand heeft het meer over rhino, rhino gaat nl niet weg en is ook nooit weg geweest ;)
Ze gaan er wel voor zorgen dat er fatsoenlijk protocollen komen in geval van uitbraak, dus in de toekomst geen mediaspektakel meer!

Heeft toch geen zin om hier te plaatsen,ze geloven wat ze zelf willen geloven.
Ik wens iedereen hier een prettige dag verder ;) Ene schreeuw nog wat rond en houdt vooral je paarden in het hok ;)

ja het is idd l*ullen tegen een dikke betonnen muur :roll: maar goed ik wens het hysterische kippenhok hier verder veel kakelzonderkopplezier :+

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:45

Ariebren schreef:
Heb al genoeg paarden en veulentjes langs de weg gelegd voor de rendac.

*verwijderd* ik ga er niet eens meer aan beginnen om te discuseren

PLK

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:54

hé hé eindelijk gaan de stallen hier bij mij in de buurt ook op slot...nuchtere friezen zullen we maar zeggen. Ik draai al twee weken veel wasjes ivm contact tussen handelsstal en onze paardjes thuis en heb ze aan een oppepper gezet!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:59

Ik volg dit topic vanaf pagina 100 en hoe verder dit topic gaat, hoe minder informatief het wordt

niveau hier daalt echt vreselijk, bah!!

en nu niet aankomen met dan lees je toch niet, ja dat doe ik wel aangezien ik nog steeds iets zinvols hoop te lezen.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:00

bij ons komt de volgende maand een Nieuwe pony Ooh help!!!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:00

Lotus83 schreef:
Ik volg dit topic vanaf pagina 100 en hoe verder dit topic gaat, hoe minder informatief het wordt

niveau hier daalt echt vreselijk, bah!!

en nu niet aankomen met dan lees je toch niet, ja dat doe ik wel aangezien ik nog steeds iets zinvols hoop te lezen.

Jaa echt he?:O

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:01

moonforever schreef:

dat hangt maar helemaal vanaf waar de pony vandaan komt, en sowieso, elk nieuw "onbekend"dier gaat toch eerst apart?

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:05

is er trouwens alweer een nieuwe update of is alles rustig

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:09

hier in de buurt ook al de hele week alle grote stallen op slot, maar kwam op weg naar huis toch doodleuk een boertje met paard en wagen tegen, ik vind dat redelijk aso

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:10

moonforever schreef:

Die pony kun je gewoon laten testen. Onze stal is vanaf het begin van de uitbraken al op slot maar vandaag is er toch een nieuw paard gekomen (wat 14 dagen geleden al zou komen, maar wat dus niet mocht ivm Rhino) Paard is zoals gezegd dus getest en schoon. Er waren dus geen beperkingen meer om de verhuizing niet door te laten gaan...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:19

Miepie77 schreef:
hier in de buurt ook al de hele week alle grote stallen op slot, maar kwam op weg naar huis toch doodleuk een boertje met paard en wagen tegen, ik vind dat redelijk aso

Waar en hoezo aso? Paard voor de wagen bedoel je?

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:26

Weet iemand wanneer er weer een officiele update komt?

(sorry, misschien is het al gevraagd maar na 268 zie ik t effe niet meer)

Ik heb besloten gewoon goeie moed te houden (maar wat vreselijk voor de mensen die hun paard kwijt zijn :( )

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:34

Ik weet het niet of en wanneet er weer een update komt. Schakel zelf ook aldoor tussen de sites van de KNHS, sectorpaardenraad en de gezondheidsdienst voor dieren.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:37

Ik denk wanneer er weer iets te melden is. Hopelijk niet meer dus.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:41

Ik heb gisteren de dierenarts op stal gehad voor de normale inenting van de paarden en de honden.

Zijn advies omtrent Rhino.
Ga absoluut niet met je paarden naar andere paarden toe, dus niet op concours als ze al niet afgelast zijn en ga niet naar een andere stal om te lessen,
Zorg er steeds voor dat je als je op een andere stal bent geweest je jezelf goed ontsmet voordat je weer bij je zelf op stal komt.

Maar je mag best wel naar buiten en de paarden mogen ook op de weide maar zo gezegd zorg ervoor dat je GEEN contact maakt met andere paarden.

Overigens omgeving Twente het zit al in KLeve Duitsland en in Wierden.
Ik blijf dus de komende tijd lekker op stal.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:43

Miepie77 schreef:

Zolang je geen contact maakt met andere paarden is er niets aan de hand

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:45

Nou, hopen op geen nieuwe gevallen, ik wil de stal weer open hebben.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:01

Dit is weer 's iets anders dan komkommertijd.
Maak elkaar hier nou niet gek hé?
Blijf met je paard lekker op stal en doe geen gekke dingen. Het is eerder de hype die over moet waaien dan de Rhino zelf :+
Waarmee ik niet wil zeggen dat Rhino niks voorstelt natuurlijk! Maar het wordt wel enorm opgeblazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:35

Nexus schreef:
Ik heb contact met de nieuwsredactie hierover!
Vind het schandalig; het is gewoon niet waar en heb net onze stalbeheerder ook gelijk gebeld.
Zijn we verdorie zo open in onze communicatie en handelwijze dan krijg je dit...
:(

Zo gaat dat helaas, paardenwereld ;), Gelukkig gaat het nu allemaal goed daar, ik duim mee dat dat zo blijft.

Overigens vind ik het wel een beetje vreemd dat het opeens veel erger is als je je paardjuh verliest aan rhino dan wanneer je hem van de ene dag op de andere af mag geven wegens koliek of een ongeluk. Allemaal even erg en iedereen gaat daar op zijn eigen manier mee om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:38

listiglistje schreef:
allemaal klets! ik heb deze week een bijeenkomst gehad van DAP Venlo en ZLTO

Korte uitleg:Rhino is echt een mediahype, want er is net zoveel rhino als andere jaren…..dit heeft te maken met het weer: Eerst warm toen hele strenge vorst.
alleen omdat er een mediahype gecreëerd is en geen protocollen beschikbaar zijn over oude ziekten/alleen nieuwe ziekten doet iedereen spastisch….
Daarbij 60 tot 80% van de paarden heeft al eens een vorm van rhino gehad, gewoon verkoudheid/hoesten en verwerpen.
rhino is niks meer dan een herpes virus (in 3 varianten) en er is wel echt heel intiem contact nodig willen ze het krijgen, het waait niet door de lucht!
Die neurologische vorm is ook uiterst zeldzaam…deze is ook al lang bekend en niets nieuws voor veeartsen.

Over 1 of 2 weken en niemand heeft het meer over rhino, rhino gaat nl niet weg en is ook nooit weg geweest ;)
Ze gaan er wel voor zorgen dat er fatsoenlijk protocollen komen in geval van uitbraak, dus in de toekomst geen mediaspektakel meer!
listiglistje schreef:
vivana schreef:

Heeft toch geen zin om hier te plaatsen,ze geloven wat ze zelf willen geloven.
Ik wens iedereen hier een prettige dag verder ;) Ene schreeuw nog wat rond en houdt vooral je paarden in het hok ;)

ja het is idd l*ullen tegen een dikke betonnen muur :roll: maar goed ik wens het hysterische kippenhok hier verder veel kakelzonderkopplezier :+

Het is net elfstedenkoorts.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:41

Achja, op deze manier hebben we teminste altijd iets om ons nog ergens zorgen over te maken. Ik houd me verder keurig aan de regeltjes, we blijven netjes op eigen terrein, en ik vind het prima dat de stallen hun deuren sluiten, maar echt druk maken, dat deed ik zondag. En dat is nu wel weer over :+ ik ga alvast uitkijken naar een volgende hype. En ik vind de rol van de media hierin ook een beetje doorslaan, alles word wel heel erg gedramatiseerd.

Enja, natuurlijk vind ik het erg dat er mensen zijn die hun trouwe viervoeters hieraan verliezen

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:52

Miepie77 schreef:

Wat had die nuchtere boer op zijn wagen liggen dan? Een nieuw virus?
Buitenrijden kan gewoon hoor :z

randcas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:56

@ amersfoort .. ik weet dat het nog niet bij ons is maar als ik dat aan mijn paard geef is toch mijn eigen keuze of niet ik gebruik het voordat het meschien bij.ons wel komt hoop van niet dat het virus snel weggaat maar vond je opmerking beetje raar .....alleen omdat ik zeg gebruik groene oss voor de zekerheid is toch mijn keus trouwens wortels en appels geef ik.ook welleens en voorderest en.op stal hebben wij ook maatregelen. Ik ben gewoon zuinig op mijn paard weet ook niet zeker of het werkt dat groene oss als je het niet probeert dat weet je het ook niet ... maar die opmerking je kan beter 20 euro storten waar het wel is alleen omdat het bij ons niet is het kan meschien nog wel komen. Dus vond dat een.rare opmerking ik ben zuinig op mijn paarden !