Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:53

Enige wat de mijne niet deed wat ruwvoer eten... Verder alles normaal. Alleen in gedrag wat moeilijker, want ze had honger.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:10

Die van mij glom als een spiegel maar was helaas tegelijkertijd ziek van de maag- en darmzweren.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 20:30

Mijne eet gewoon goed (is juist een beetje obsessed met hooi/gras) en ziet er top uit verder en glimt goed.
Alleen met rijden was hij niet te doen. En boos met zadelen/singelen. Nu hij op de omeprazol staat is hij veel minder nijdig en weer gewoon te rijden. Vorige week gingen we afbouwen na 2 weken volle dosis omeprazol, maar toen waren we gelijk weer terug bij af. Dus nu maar weer 2 weken volle dosis en dan opnieuw proberen met afbouwen..

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 20:53

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik ga maandag als het lukt de dierenarts even bellen. Vandaag gaapte hij niet, maar hij was een beetje apart met rijden!

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:45

Nadat hier het hele rug verhaal enz is verteld heb ik toch mijn DA gesproken en komt hij maandag even onderzoeken. Ondanks dat ze goed reageert op de nexium blijft haar rug vast. Ik wil daarom ook de oorzaak vinden en wie weet ben ik daarna klaar met de maag ellende. Ze lijkt een schimmeltje te hebben dus ook dat neem ik gelijk mee.
Hier ook 1 die altijd blijft glimmen.
Afbeelding

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:15

Tirzasarah10, plaats je een update?
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:32

Mijn pony wordt ook niet doof

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:18

Het onderliggende probleem van mijn paard zijn rugproblemen waren zijn maagzweren...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:28

IngridM schreef:
Mijn pony wordt ook niet doof

Ehhhhh dof 8)7 :=
Hij is wel regelmatig oostindisch doof :D

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:29

henshem schreef:
Het onderliggende probleem van mijn paard zijn rugproblemen waren zijn maagzweren...

Is dit nu opgelost en zo ja hoe?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:30

henshem schreef:

Die had ik nog niet eerder gehoord. Is het opgelost?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:09

Klinkt wel logisch. Filmpjes uit Amerika geven ook o.a. rugpijn (lendenen en rond de schoft) als kenmerk van (flinke) maagzweren. Ik geloof dat wel. :j

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 08:38

Hier ook combi van rugblessure en maagzweren, dierenarts vermoede ook aan elkaar verbonden (zich door de maag/buikpijn vastzetten).

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:35

Als ik meer weet plaats ik een update. Het leek mij nu wel de moeite om uit te zoeken. Zeker omdat het probleem blijft ontstaan en gebeuren.... ondertussen al veel dingen geprobeerd dus nu even wat uitgebreider.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:58

zodiacje schreef:
henshem schreef:

Is dit nu opgelost en zo ja hoe?

Het paard is twee jaar geleden op zijn 17de ingeslapen vanwege hartproblemen en ik had hem vanaf zijn vierde.
Een lang verhaal kort: Nee, hij was chronisch patiënt en hij kreeg naast volledig aangepaste voeding bijna het jaar rond omeprazol. In de zomer (veel gras op het weiland) soms zelfs kort geen omeprazol en richting de winter moest ik dan weer beetje bij beetje meer geven en richting de zomer bouwde ik dan weer heel langzaam af. Aan zijn gedrag met rijden, zijn eetlust, de blik in zijn ogen, koliekerigheid, aan al dat soort zaken kon ik afleiden hoe hij zich voelde.

Toen de problemen met hem begonnen, dan spreek ik nu over ruim 15 jaar terug, was er nog veel minder bekend over maagzweren en het heeft daardoor ook best een tijd geduurd voordat iemand in die richting dacht. Wellicht dat als ik er eerder bij was geweest dat het niet chronisch was geworden.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:02

Jemig wat heftig zeg en wat sneu voor je paard. Hij heeft het wel getroffen dat je al die jaren zo voor hem gezorgd hebt :(:)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:48

Pas nadat hij er niet meer was, viel mijn man en mij op hoe veel impact het op ons leven heeft gehad. Hij stond aan huis, dat had voordelen (we waren er altijd snel bij als er wat was) en nadelen (altijd alert). Maar we waren dikke maatjes dus ik heb het graag gedaan en had een fantastische band met hem.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:04

biancaaaa schreef:
Hier ook combi van rugblessure en maagzweren, dierenarts vermoede ook aan elkaar verbonden (zich door de maag/buikpijn vastzetten).

Hier een zelfde ervaring. Gehele rug zat vast inclusief ontstekingen in combinatie met maagzweren. Paard is er gelukkig na een lang revalidatietraject weer helemaal bovenop gekomen!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:31

Weidebloem schreef:
biancaaaa schreef:

Hier een zelfde ervaring. Gehele rug zat vast inclusief ontstekingen in combinatie met maagzweren. Paard is er gelukkig na een lang revalidatietraject weer helemaal bovenop gekomen!

Beter geworden vanuit de maag of vanuit de rug? Vraag ik me af naar aanleiding van mijn hele verhaal op de vorige pagina

@henshem ik herken het hoor. Mijn labrador is 15.5 geworden maar wel met gebreken. Hoewel ik eindeloos verdrietig was zonder hem voelt het ook ergens wel als een opluchting dat ik me niet meer doorlopend zorgen hoef te maken. Ben nu maar een kattenmens geworden haha. Maar desondanks doe je dat al die jaren vol met alle liefde inderdaad

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:53

zodiacje schreef:
Weidebloem schreef:

Beter geworden vanuit de maag of vanuit de rug? Vraag ik me af naar aanleiding van mijn hele verhaal op de vorige pagina

@henshem ik herken het hoor. Mijn labrador is 15.5 geworden maar wel met gebreken. Hoewel ik eindeloos verdrietig was zonder hem voelt het ook ergens wel als een opluchting dat ik me niet meer doorlopend zorgen hoef te maken. Ben nu maar een kattenmens geworden haha. Maar desondanks doe je dat al die jaren vol met alle liefde inderdaad

Mijn paard knapte klinisch heel snel op toen we de maagzweren gingen behandelen. Wel 3 maanden volledige rust gehad anders dan rondje 15 min longeren aan halster en veel vrije beweging. Mocht niets om zijn buik/rug. We gaan deze week (hopelijk gezien Corona toestand) terug voor controle van de rug en hopelijk mogen we dan weer opbouwen. Mijn dierenarts gaf aan dat maagzweren leidend waren voor behandeling, als in - zolang maagzweren niet weg zijn hoeven we ook niet naar de rug te kijken/dat.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:52

Dank voor je uitleg.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:18

zodiacje schreef:

Heb je verhaal met veel interesse gelezen. Bij mijn paard geen problemen met het heiligbeen. Wel duidelijk zichtbaar de opgetrokken lendenen, pijn bij de maagstreek, rug vanaf schoft tot lendenen vast en borstbeen zat ook vast. We zijn destijds begonnen met omeprazole en het op rust zetten; twee keer per dag teugelen, lekker buiten wandelen. Teugelen om de rugspieren goed in conditie te houden. Maag heeft een tijd geduurd voordat ze van de Omeprazole af was. Meen me te herinneren vanaf oktober/november tot aan het weideseizoen (eind april). Heel lang op een onderhoudsdosis gehouden. Rug ging iedere maand goed vooruit, maar verbeterde pas echt na osteo behandeling. Arts raadde dit in een vroeg stadium af, maar mijn osteo, die ook da is, stond daar juist weer anders in. Vermoeden was wel dat het met de maag was begonnen met als gevolg dat het paard haar lijf heeft vastgezet. Met rijden duurde het steeds langer om haar goed los te krijgen en hield ze met name haar kaken op slot. Maar liep verder nog zo braaf dat ik me echt een hele tijd heel slecht heb gevoeld wat ik haar aan heb gedaan, braaf paard.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:45

Weidebloem bedankt voor het delen van je verhaal. Klinkt hetzelfde als de mijne. Behalve dan de duur van de omeprazol.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:32

Even een korte vraag: mijn merrie heeft sinds ze geopereerd is klachten die me doen denken dat ze een maagzweer kan hebben (operatie was overigens aan het been).
Ze heeft vreselijk veel stress gehad op de kliniek, en stond maar te strekken en te strekken en te strekken. Eenmaal thuis ging het weer vrij goed.

Ze gaapt echter zeer frequent, rekt nog steeds wel zo nu en dan, maar heeft vooral een soort 'koliekaanvallen'.
En over met name dat laatste wil ik vraag of jullie dat herkennen.
Echt een pijnaanval die oogt als koliek; schrapen, flemen, willen gaan liggen. Met colosan kan ik dit vaak verhelpen. Maar ook best frequent de dierenarts erbij.
Het is geen zand, darmgeluiden zijn niet heftig, buik is zacht, geen gevulde flanken (zoals je bij gas nog wel eens ziet). Maag is dus niet ondenkbaar. Vanavond weer de arts op de stoep gehad.

Nu afgesproken binnenkort een scope te doen. Maar ik vraag me dus af of dit beeld, een acute aanval na beweging of eten van emmer, bekend voorkomt?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:41

Niet bij mij. Enige echt opvallende was niet eten. En een enkele maal zag ik hem na het rijden staan in plas houding zonder te plassen. Koliek verschijnselen, gelukkig, nooit gehad.
Wat naar dat je paard dan zo onwel is :(:)