[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:23

Spenk schreef:
Daar heb je alleen als Nederlander niet zoveel aan... hier zeggen ook alle benaderde klinieken hetzelfde mogen we niet voorschrijven. Ik wil best investeren in iets van een Flexineb maar paard heeft wel nu corticosteroïden nodig en dat lijken Nederlandse klinieken niet te willen geven in een niet voor paarde geregistreerde vorm.

Wat vond jij overigens verschrikkelijk aan de equihaler? Dat zal per paard verschillen denk ik. Mijn paard vind snel dingen eng en schud en proest snel vanwege pollenallergie maar de equihaler laat die prima toe :j

Tsja, voor mensen die dicht bij de grens wonen zoals ik kan het een optie zijn.
Mijn paard krijgt dus ook corticosteroiden in zn slechte periodes, dmv de flexineb, die kan ik daarna ook nog gebruiken ter ondersteuning door gewoon zout te vernevelen, of silvaplex bijvoorbeeld. De equihaler is onnodig duur (en nog wegwerp ook!), maar ze kunnen vragen wat ze willen, want het is het enige geregistreerde apparaat, dus ze zijn verplicht het je voor te schrijven. Mijn normaal superbrave paard vind het verschrikkelijk om die toeter in z'n neus te krijgen. Ook heeft het ding geen voorzetkamer oid, dus als je op het verkeerde moment klikt en je paard beweegt net vliegt je dure medicatie de lucht in ipv in je paard. Verder ging hij bij mij op de 3e dag al stuk (dat beweegbare flubbertje waaraan je zit hoe z'n ademhaling zit vloog eraf toen hij hoestte, dan kan je dus niks meer met je superdure apparaat...
Ik ben iig geen fan, maar iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf weten, ik wou alleen maar laten weten dat er weldegelijk opties zijn om die medicatie te verkrijgen zodat je het via je flexineb kan geven (aangezien veel mensen die hier toch al hebben).

Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:30

Ja dat snap ik :) maar eigenlijk is je advies dus via België of Duitsland te gaan? Ik weet niet of klinieken dan zomaar zonder je paard te kennen de boel voorschrijven? Dat kan ik me niet voorstellen eigenlijk.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:33

Budesonide zijn toch corticosteroïden? Dat kon ik gewoon krijgen via de dierenarts in Nederland. Mijn dierenarts was paarden praktijk west Brabant en ik weet dat visdonk het ook voor schrijft

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:33

Spenk schreef:
Ja dat snap ik :) maar eigenlijk is je advies dus via België of Duitsland te gaan? Ik weet niet of klinieken dan zomaar zonder je paard te kennen de boel voorschrijven? Dat kan ik me niet voorstellen eigenlijk.

"Zomaar" niet uiteraard, maar als jij bewijs kan voorleggen dat je paard al onderzocht is, dan wel zonder al te veel problemen. Dus verslagen van de onderzoeken, uitkomst BAL, dat soort dingen. Denk dat een willekeurige Nederlandse kliniek ook niet zomaar medicatie voorschrijft zonder je paard te kennen.
Maar blijkbaar zijn er dus wel gewoon Nederlandse klinieken die het voorschrijven als ik de reactie van NBN hierboven lees.
Maar voor mij is Belgie sowieso dichtbij, aangezien ik op de grens woon, vandaar dat ik het maar als tip wou meegeven voor mensen hier in het topic die het niet voorgeschreven krijgen. Het scheelt toch een hoop geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:44

Ja mijn vraag was ook vooral van waar krijg je het dan wel, omdat ik hier eerder ook las mensen het niet voorgeschreven kregen :)

En dat is wel het meenemen in overweging waard of je voor een inhalator gaat :j het is zonde als je van je dierenarts alsnog dan niet de medicatie krijgt en voor de equihaler moet gaan.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 23:48

Ik heb uiteindelijk atrovent (puffer) gekregen van de dierenarts. Daar is geen alternatief voor die geregistreerd is voor paarden. Voor de corticos heb ik die stomme equihaler liggen om te gebruiken. Als dat niet voldoende werkt, dan mogen we de humane opties proberen.

Het ligt er ook een beetje aan wie de da is heb ik het idee. Artsen die veel werken met de flexineb zijn wat makkelijker heb ik het idee.

Ik denk dat boeringher beter kan gaan werken aam een luchtwegverwijder en cortico speciaal voor de flexineb ipv hun equihaler. Wel grappig, atrovent is ook gewoon van boeringher.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 07:00

Nouja niet iedereen heeft een Flexineb natuurlijk :) dus niet in plaats van maar een mogelijkheid er naast..

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:58

Spenk schreef:
Nouja niet iedereen heeft een Flexineb natuurlijk :) dus niet in plaats van maar een mogelijkheid er naast..

Ja dat bedoel ik ook, een mogelijkheid ernaast!

Vanmorgen voor t eerst de equihaler gedaan. Man man, t is dat mn paard zo lief is met dat ding in dr neus, maar ik heb geen idee wanneer ik nu medicatie toedien hoor. Gelukkig blijft ze staan, dus ik hoop maar dat de medicatie niet vervliegt. Ook hoop ik dat ik niet teveel puffen heb gedaan, want je ziet het gewoon niet..

Atrovent puffen met de flexineb voelde veiliger. Je ziet wanneer je puft en ik denk ook minder verlies doordat de flexineb dicht is.

En heel vervelend. Ik wil eerst de atrovent toedienen, dan corticos en dan zout vernevelen. Maar dan moet ik nu dus wisselen tussen flexineb en equihaler. En ze is al zo moeilijk daarmee.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:44

[/quote] Vanmorgen voor t eerst de equihaler gedaan. Man man, t is dat mn paard zo lief is met dat ding in dr neus, maar ik heb geen idee wanneer ik nu medicatie toedien hoor. Gelukkig blijft ze staan, dus ik hoop maar dat de medicatie niet vervliegt. Ook hoop ik dat ik niet teveel puffen heb gedaan, want je ziet het gewoon niet..
[/quote]

Ik doe het in de stal, met t hoofd bij de uitgang zeg maar.
Dan zie ik wel de mist in dat blauwe ding.
Maar als ik precies op goede moment doe, en ze ademt het meteen in, dan weet je idd niet of het goed ging.
Ding moet wel goed ver in de neus is mijn ervaring.

Weet niet meer wie het vroeg over supplementen, ik heb pulmitranq gebruikt, maar daar geen verbetering op gemerkt. Bij een stalgenoot hielp het wel fantastisch tegen het hoesten.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 18:22

Nee ik denk niet dat een longspoeling een behandeling is.
Wij hebben de 2e longspoeling laten doen omdat ze in het voorjaar ineens weer veel heftiger werd en we dachten dat het misschien met pollen te maken zou kunnen hebben.
Volgens de dierenarts reageert ze op schimmels en stof.[/quote]

Wel klote dat dan nog zo slecht gaat. Staat ze op stoffige paddock of weide. Als stof en schimmel het probleem is doe je alles al super. Gebruik je echt een goede stomer die voldoende warm warm word

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:07

Laura_ schreef:
Vanmorgen voor t eerst de equihaler gedaan. Man man, t is dat mn paard zo lief is met dat ding in dr neus, maar ik heb geen idee wanneer ik nu medicatie toedien hoor. Gelukkig blijft ze staan, dus ik hoop maar dat de medicatie niet vervliegt. Ook hoop ik dat ik niet teveel puffen heb gedaan, want je ziet het gewoon niet..

Atrovent puffen met de flexineb voelde veiliger. Je ziet wanneer je puft en ik denk ook minder verlies doordat de flexineb dicht is.

En heel vervelend. Ik wil eerst de atrovent toedienen, dan corticos en dan zout vernevelen. Maar dan moet ik nu dus wisselen tussen flexineb en equihaler. En ze is al zo moeilijk daarmee.

Ja ik snap wat je bedoelt met Equihaler. Je ziet als je goed kijkt wel de medicatie die vrijkomt. In het begin had ik dat ook niet door. Hier heeft hij keer geblokkeerd en toen heeft ze dus een dag niets gehad :n

Ik geef nu flixotide vernevelen in de flexineb samen met atrovent. Daarna nog zoutwater en Immunosan. Welke dosering atrovent geven jullie?

Weet iemand of zouttherapie aan huis nog extra nut heeft als je al zoutwater verneveld via de flexineb?

Mijn merrie heeft een pollenallergie. Er zijn 3 grassen waarvoor ze allergisch is. Stof en schimmels gelukkig geen reactie. Dus ik ga op korte termijn met immunotherapie starten. Daarnaast heeft ze al jaren licht zomereczeem. Dus ze nemen de knutten mee in de behandeling. Hopelijk heeft het effect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:13

Werkt de flexineb bij jou ook bij de pollenallergie? Mijn paard heeft dat al jaren en daarvoor hielp/helpt cetirizine wel goed maar hij begon 2 maanden terug wat te hoesten en in werk soms wat kortademig maar dat zocht ik ook in de bak. Wij hebben alleen een binnenbak waar het met warmer weer best een vlindertuin wordt.

Echter heeft hij nu ook de diagnose Equine astma. Nu dus de equihaler. En volgende week controle. Maar ik ven bang dat dit gewoon een extra symptoom van de pollenallergie is. Hij reageert ook meer op de wei dan op stal.

Oldschool007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:18

Spenk schreef:
Werkt de flexineb bij jou ook bij de pollenallergie? Mijn paard heeft dat al jaren en daarvoor hielp/helpt cetirizine wel goed maar hij begon 2 maanden terug wat te hoesten en in werk soms wat kortademig maar dat zocht ik ook in de bak. Wij hebben alleen een binnenbak waar het met warmer weer best een vlindertuin wordt.

Echter heeft hij nu ook de diagnose Equine astma. Nu dus de equihaler. En volgende week controle. Maar ik ven bang dat dit gewoon een extra symptoom van de pollenallergie is. Hij reageert ook meer op de wei dan op stal.

Geef je dan gewoon de mensen-ceterizine? Bv. van de Lidl? Of Kruidvat? En hoeveel dan? En dagelijks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:21

Ja klopt maar ik bestel het in verpakkingen van 100 bij apotheek. Ik geef 40 pillen per dag. Dat is een dosis die onderzocht is voor paarden 20-40 pillen per dag.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:26

Ginam schreef:
Laura_ schreef:

Ja ik snap wat je bedoelt met Equihaler. Je ziet als je goed kijkt wel de medicatie die vrijkomt. In het begin had ik dat ook niet door. Hier heeft hij keer geblokkeerd en toen heeft ze dus een dag niets gehad :n

Ik geef nu flixotide vernevelen in de flexineb samen met atrovent. Daarna nog zoutwater en Immunosan. Welke dosering atrovent geven jullie?

Weet iemand of zouttherapie aan huis nog extra nut heeft als je al zoutwater verneveld via de flexineb?

Mijn merrie heeft een pollenallergie. Er zijn 3 grassen waarvoor ze allergisch is. Stof en schimmels gelukkig geen reactie. Dus ik ga op korte termijn met immunotherapie starten. Daarnaast heeft ze al jaren licht zomereczeem. Dus ze nemen de knutten mee in de behandeling. Hopelijk heeft het effect.

Vanavond 2e keer. Nou, dat ventiel zag ik niet op en neer gaan. Ik raak door die 20 klikken per puf de tel kwijt. Zag geen "medicatie" wat ik van mogen wel soms zag. Wel heeft die afgeteld. Dus ik hoop dat het morgen wat beter gaat. Die atrovent is en stuk makkelijker te puffen.

Zijn er hier trouwens mensen die hun paard in warme periodes op medicatie hebben staan, dus alleen de echt warme dagen? En als het tussendoor eens een dagje minder warm is, geen medicatie geven?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:29

Spenk schreef:
Ja klopt maar ik bestel het in verpakkingen van 100 bij apotheek. Ik geef 40 pillen per dag. Dat is een dosis die onderzocht is voor paarden 20-40 pillen per dag.

Ik bestel ze bij diegrenze.
Betaal €2,99 per 30 stuks en geef er nu 15 per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:31

Saaams schreef:
Spenk schreef:

Ik bestel ze bij diegrenze.
Betaal €2,99 per 30 stuks en geef er nu 15 per dag.

Die kan inderdaad ook!

Ik heb ze gekocht hier die zijn nog net wat goedkoper. Goedkoper heb ik ze niet kunnen vinden.

https://www.viata.nl/cetirizine-eg-10mg ... &utm_term=

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:47

Spenk schreef:

Mijn paard heeft allergische astma. De allergie is pollen om precies te zijn 3 soorten graspollen.
Je merkt ook duidelijk dat ze na dag op wei staan meer last heeft dan in de ochtend als ze hele nacht op paddock en in schuilstal heeft gestaan.
Ze noemen dat ook wel zomer equine astma. In de winter heeft ze nooit last, ook niet als ze hele winter op droog hooi staat. Nu prikkelt al het stof wel doordat luchtwegen al geprikkeld zijn.

De flexineb helpt wel, maar door nu hoogtepunt graspollen is het per dag wisselend.
Daarom wil ik ook immunotherapie proberen zodat ze hopelijk volgend jaar in pollenseizoen minder last heeft.

Ze heeft voor dit jaar nooit echt benauwdheid gehad. Wel periode met droge hoest. Dat ging dan met slijmoplossers en zoutwater vernevelen snel weer over.

Ik geef sinds paar dagen trouwens ook cetirizine. Nu begonnen met 10 tabletten per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 07:35

Dankjewel :) vermoeden is dat mijn paard dat ook heeft. Die heeft ook meer last op de wei en na een nacht op stal is er niks aan de hand. Maar wat je zegt alles prikkelt nu omdat die neus non stop geïrriteerd is door de allergie.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:29

Spenk schreef:

Ja zo veel gaf ik ook. Ik haalde ze bij die grenze soort action achtige winkel in de buurt

MightyMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:41

Oldschool007 schreef:
MightyMickey schreef:
Inmiddels ben ik via een vriendin in contact gekomen met iemand die via een biotensor dieren kan "uitlezen". Zij geeft aan dat er sprake is van een inwendige schimmel op maag, darmen en bronchiën en heeft ander voer geadviseerd + 3 weken rust. Dat gaan we nu proberen. Ik wordt zachtjes aan een beetje moedeloos, dus sta overal voor open, ook alternatieve therapie.
Ben benieuwd of andere mensen hier ervaring mee hebben.

Ben benieuwd welk voer je nu geeft? Ja je word er zeker moedeloos van...

Ze stond op Cavalor Pelletbrok en Cavalor Strucomix. We zijn nu op advies gestart met H.oveler havervrije muesli, een H.oveler supplement (VitaminPlus) en C.avalor NutriSupport. Daarbij krijgt ze nog VitaSegment 9. Dit alles om het teveel aan suikers en zetmeel uit haar lichaam te krijgen. En flink op rantsoen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:57

Nou, mijn paard heeft na 3 dagen die equihaler "stuk" gekregen. Geeft een rotzwaai met dr hoofd, vliegt zo dat ding uit dr neus het zand in. Nu klikt die niet goed meer. Af en toe lijkt die het te doen, maar dat is voornamelijk zonder de blauwe tuut erop. Je kan ook niet even test klikken, want dan verspil je medicatie natuurlijk.

Morgen maar de dierenarts bellen. Ben benieuwd wat ze gaan zeggen.. Ik was het er al niet mee eens dat ook die eerst moest proberen, maar helemaal niet als t na 3 dagen stuk is..

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:10

Ik zat zo eens te denken hè. Je hebt een Flexineb en nu die equihaler. Kan die equihaler niet op het extra opzetstukje voor de mensenastma-inhaler? Of gewoon via de bovenkant pufjes erin geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:05

Je kunt overigens wel test klikken er zitten nog wat extra pufjes in het ding voor verspilling enzo.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:25

Laura_ schreef:
Nou, mijn paard heeft na 3 dagen die equihaler "stuk" gekregen. Geeft een rotzwaai met dr hoofd, vliegt zo dat ding uit dr neus het zand in. Nu klikt die niet goed meer. Af en toe lijkt die het te doen, maar dat is voornamelijk zonder de blauwe tuut erop. Je kan ook niet even test klikken, want dan verspil je medicatie natuurlijk.

Morgen maar de dierenarts bellen. Ben benieuwd wat ze gaan zeggen.. Ik was het er al niet mee eens dat ook die eerst moest proberen, maar helemaal niet als t na 3 dagen stuk is..

Hier was hij ook zo snel stuk, ik heb toen van mijn dierenarts een nieuwe gekregen, maar weet niet of ze allemaal zo coulant zijn :7 Mede daarom was het voor mij ook eens maar nooit weer