[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:52

BleikjA schreef:
Hallo iedereen,

Ik heb snel even het topic doorgekeken (maar het zijn al zoveel pagina's) Maar ik kon hier zo snel niks over vinden..

Wat vinden jullie om dit soort dekens als halsdeken te gebruiken: http://www.tackebaypics.co.uk/shire/openfacehood1.jpg
Heb deze op ebay gevonden, ik kan op NL sites alleen van deze dekens vinden met hoofd eraan, en dat zoek ik eigenlijk niet.
Die "echte" van Ivanhoe en Boett zijn veel duurder, en aangezien ik niet zeker weet of het zal helpen vind ik het wel fijn om met iets goedkopers te beginnen.

Deze deken werkt perfect!!
Heb hem al eerder laten zien in het topic. Mijn fries heeft hem al op vanaf feb en ze schuurt nog steeds niet. Terwijl ze nu allang kaal zou zijn. Gaat echt perfect!! Haar staart schuurt ze nu nog iets maar dat is wel te behandelen met tkc. Tevens zit deze deken echt niet enorm strak. Als je hem een paar dagen om hebt gaat die juist wat uitrekken. Zit lycra in namelijk. Tevens waait deze deken goed door waardoor die erg snel droog is. En ook de hals is droog bij regen. Ik vind het echt een super deken. Voor ook nog een leuk prijsje. Ik kan er hier dik 4 voor kopen ipv 1 ivanhoe.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:08

hallo,

me jaalinger ruin heeft plekken op zijn hals het worden er steeds meer en groter. hierbij een foto wat is dit exceem?

Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:27

Amanda schreef:
Maar is een slechte lever niet te behandelen? De lever is een orgaan dat kan herstellen met de juiste behandeling.
Ik weet niet precies hoe het zit, maar een paard op de stal waar ik jaren geleed had dat ook en die gaven een supplement. Na een paar maanden was het over, had hij geen last meer van zonnebrand en gewoon goede leverwaardes.
Die slechte lever kwam overigens door een langzame vergiftiging. Als ik het me goed herinner door Jacobskruid.

Die van mij is niet in aanraking geweest met JKK. Ik kan uiteraard alsnog beslissen om bloedonderzoek te laten doen, maja wat gaat me dat kosten (beest heeft in paar maanden tijd al heel wat geld gekost). En ik hoor ook verhalen over dat ze het maar moeilijk constateren als oogwit e.d. niet geel is. Want dat is wel goed bij d'r.

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:28

CarolShadow welke dekenmaat heeft ze?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:37

175 of M

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:42

Oke dat gaat niet lukken helaas.
Storm's oude deken (die op de foto hierboven) is af (wat gaten in enz) maar ik dacht dan kun je die misschien testen om te kijken of het iets voor je is. Maar dat is helaas een 195.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:44

Ik denk eerder aan een schimmel of mijt ofzo Tineke. Da een keer na laten kijken!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:46

ghihi 195 is echt te groot, meer een tent haha.
Maar wel lief voor je aanbieding.

Tineke, je hebt van mij al pb gehad erover via DEO-topic.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:57

overgevoeligheid voor zonlicht kan door veel planten veroorzaakt worden en zelfs door voer en gras zelf.

fluitekruid, duizendblad, sint janskruid, klaversoorten, lucerne, soya, kunnen na opeten de huid gevoeliger maken voor zonlicht er zijn nog meer planten die dit doen maar dit zijn de meest voorkomende, geeft voornamelijk reactie op witte/roze, dus pigmentloze huiddelen.

sommige paarden zijn minder goed in staat bladgroen uit grassen en andere groene planten om te zetten in onschuldige stoffen. dat omzetten gebeurd normaal in de lever. je hoeft geen zieke lever te hebben, vaak gebeurd het vanaf een bepaalde waarde en kan het paard het even niet bijhouden, op een verse wei of na een groeispurt zie je er vaak meer schade van, ernst wisseld per paard per keer.

bereklauw en veel andere planten uit de schermbloemfamilie kunnen ook zonlichtgevoelig maken na aanraking, in engeland schrijven ze dit ook toe aan boterbloemen in bloei, daar is niet heel duidelijk of het nu een soort gevoeligheid voor het stuifmeel is, meer een pollenallergie of echt het aanraken, de blaartrekkende boterbloem is wel een soort die na aanraking vochtblaasjes kan geven, daar is zelfs geen direct zonlicht voor nodig.

afbeeldingen zijn op wikipedia te vinden, de behandeling bij paarden is meestal uit de zon houden tot de stoffen echt uit het lijf zijn dat kan een paar dagen tot 14 dagen zijn, let extra op dat de paarden wel blijven drinken uit bakken die met de neus bediend moeten worden, de pijn kan dat lastig maken, als je de zoekmachine van bokt gebruikt op fotosensibiliteit is er meer te vinden, de engelse naam is fotosensitivity of photosensitivity.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:00

tug:
ik lees op de site van dierenkliniek lemmer dat als een koe leverbot zou hebben je die dan ook moet behandelen.
komt dan op mij over dat leverbot dus ook fotosensibiliteit zou kunnen veroorzaken?

hele stuk staat hier:
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page6 ... brand.html

ohw:
Citaat:
Wat is fotosensibiliteit?
De fotosensibele stoffen worden geactiveerd door het licht van een bepaalde golflengte en daarbij worden 'vrije radicalen' gevormd. Deze beschadigen de huidcellen.

dat klopt echt wel!
appie had vorig jaar ineens die "mok"
terwijl het helemaal geen moktijd was, land was droog enzo....ben benieuwd of hij het dit jaar ook weer krijgt.

carol.
beterschap met je paardje, en niet zulke rare dingen denken he?
appie is nu ook 17,maar ik moet er niet aan denken om mijn kind te moeten missen :(:) ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:19

mag ik even binnen komen vallen? mijn paard heeft afgelopen jaren erge eczeem gehad. nu dit jaar ging het goed... tot gisteravond... haar staart is flink kapot geschuurd...

zat er nou gister extreem veel fructaan in het gras?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:02

Ik heb gisteren bij de welkoop een zalfje gekocht wat geschikt is voor zomereczeem plekjes. het heet gewoon wondzalf, maar in de bijsluiter stond, ook zeer geschikt voor zomereczeem. Ben erg benieuwd of het wat is!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:13

2misty2 schreef:
BleikjA schreef:
Hallo iedereen,

Ik heb snel even het topic doorgekeken (maar het zijn al zoveel pagina's) Maar ik kon hier zo snel niks over vinden..

Wat vinden jullie om dit soort dekens als halsdeken te gebruiken: http://www.tackebaypics.co.uk/shire/openfacehood1.jpg
Heb deze op ebay gevonden, ik kan op NL sites alleen van deze dekens vinden met hoofd eraan, en dat zoek ik eigenlijk niet.
Die "echte" van Ivanhoe en Boett zijn veel duurder, en aangezien ik niet zeker weet of het zal helpen vind ik het wel fijn om met iets goedkopers te beginnen.

Deze deken werkt perfect!!
Heb hem al eerder laten zien in het topic. Mijn fries heeft hem al op vanaf feb en ze schuurt nog steeds niet. Terwijl ze nu allang kaal zou zijn. Gaat echt perfect!! Haar staart schuurt ze nu nog iets maar dat is wel te behandelen met tkc. Tevens zit deze deken echt niet enorm strak. Als je hem een paar dagen om hebt gaat die juist wat uitrekken. Zit lycra in namelijk. Tevens waait deze deken goed door waardoor die erg snel droog is. En ook de hals is droog bij regen. Ik vind het echt een super deken. Voor ook nog een leuk prijsje. Ik kan er hier dik 4 voor kopen ipv 1 ivanhoe.

en waar heb jij hem gekocht? Dit zou voor mijn paard geweldig zijn omdat ze alleen ZE aan haar manen en hoofd krijgt! (en in de liezen, maar daar is toch geen deken voor, of ik moet er 1 uit gaan vinden met broekspijpen :D )

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:19

@Myour: Ik ben van plan een hoofdkap te kopen, maar eerst moet de jeuk op zijn hoofd wel wat bekoelen anders heeft het geen zin volgens mij. :)

@Pinkpride: Dus leventraanzalf is een goed idee?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:27

Bij mij is de eczeem dit jaar behoorlijk erger dan andere jaren.
Hebben meer dat idee?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:56

ik heb het gevoel dat die van mij zich nog inhoudt
hij heeft een paar afgebroken haartjes op zijn manenkam, maar niet alarmerend tot nog toe :)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:27

ellepel of leverbotbesmetting ook echt fotosensibiliteit veroorzaakt kan ik niet zeggen, komt bij ons regelmatig voor zowel bij de schapen als bij de koeien geeft dat hier problemen en zelfs haas en ree worden er vaak mee gevonden.

bij een schaap ben je vaak telaat als het zichtbaar wordt en bij koeien zijn we eigenlijk gewend om te testen als je van die koeien hebt die het niet lekker willen doen, schapen krijgen een standaard behandeling, bij koeien alleen bij verdenking of als we er erg veel kregen dan ging de rest mee, nadeel is dat het alleen mag wanneer ze droog staan, kalveren werden ook standaard 1x behandeld in november.

paarden ontwormen we hier om die reden met een aangepaste dosis wormmiddel met febantel of fenbendazon, is goedkoper dan testen en tot nog toe is er geen paard met verschijnselen geweest, wel twee verdacht , maar bloed was oke en er kwam later een andere oorzaak boven.

gelukkig is het niet van dier op dier overdraagbaar, nu nog iets tegen de slakjes vinden zou een uitkomst zijn, paarden zijn er een stuk weerbaarder voor.

de fotosensibiliteit is hier bij onze tuigers echt een probleem geweest, veel witte aftekeningen en ik begrijp inmiddels dat de bloemetjes in de wei niet helemaal ten onrechte werden weggespoten, het is ook vaak een beetje vergeten kennis, hoe meer ik over kruiden leerde hoe voorzichtiger ik er mee werd.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:45

Ola allen, ik heb even een vraag, het gaat om zomereczeem bij een shet. Het is niet mijn pony, maar die van onze buurman en wij zorgen er ook wel eens voor. Nu heeft het beestje vreselijk veel last van eczeem, de buurman heeft al wel een aantal dingen geprobeerd maar het haalt allemaal niet zo veel uit (ik weet niet precies wat hij heeft geprobeerd).

Nu heb ik hier laatst een tip gezien over probiotica, dat heb ik ook geprobeerd bij mijn paard die nogal last had van jeuk en dat werkte op zich vrij goed. Maar dat was een beginnend iets. Bij deze pony is het echt heel erg. Ik heb het beestje gisteren maar even gewassen met betadineshampoo en lekker gekrabd en laten rollen. Had het idee dat ze het erg fijn vond (het wassen op zich iets minder, maar ok).
Ik ontdekte gisteren dus dat het echt veel erger was dan ik dacht, de staartaanzet is helemaal dik en zit onder de korsten en bij de manen ongeveer hetzelfde verhaal. Ze heeft er echt veel last van en ik denk dat die probiotica alleen in dit geval niet afdoende zal zijn.

Dus nu zat ik na te denken wat nou de beste manier zou zijn om dit in eerste instantie te behandelen. Het leek mij het beste voor nu om in ieder geval een cortisoneninjectie toe te dienen, zodat ze in ieder geval een tijdje geen last heeft van de jeuk, zodat het tot rust kan komen en de tijd krijgt om te genezen, verder zou ik daarnaast dat de probiotica gebruiken in combinatie met groene leem, om de schuurplekken te laten genezen. Verder lijkt een eczeemdeken mij een goed plan, maar die heb ik nog niet kunnen vinden voor een shet (waar zijn die wel te krijgen en welke maat moet je dan ongeveer hebben, het is een vrij kleine shet).

Wat raden jullie aan?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:50

Bij die cortison injectie is er toch kans op hoefbevangenheid?
Lijkt me, zeker met een Shetlander, wel eng..

De dekens zijn er zeker wel in maat Shet te vinden. Heb nu alleen even geen adressen/websites voor je.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:53

Dat heb ik gezien, en het is ook zeker niet ideaal, maar het is echt heel erg en ik kan me haast niet voorstellen dat het geen pijn doet, bovendien, als ze blijft schuren dan kan het ook niet genezen. Zijn er nog andere opties voor pijn/jeukbestrijding die misschien minder risicovol zijn?

Het lijkt mij ook dat ze er wel zijn voor een shet, ik heb ze alleen nog niet kunnen vinden (ja, heb wel gezocht), vandaar dat ik het hier vraag. Bovendien weet ik niet echt de maat van een deken voor een shet :+

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:00

zweetvos schreef:
Bij die cortison injectie is er toch kans op hoefbevangenheid?
Lijkt me, zeker met een Shetlander, wel eng..

De dekens zijn er zeker wel in maat Shet te vinden. Heb nu alleen even geen adressen/websites voor je.

Mijn paard heeft een aantal jaren terug 2x zo'n spuit gehad op aanraden van de DA. Hij werd er pittig ziek van (koorts en niet lekker
in zijn vel) Moest diverse wedstrijden afzeggen en het kostte niet alleen een vermogen maar hielp geen moer.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:11

Bv de Everline Oude model en Nieuwe model

Maat XS of S is geschikt voor een pony van 1m30. Dan zal XXXS toch wel voor een kleine Shet kunnen?

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:30

hyppolyte schreef:
Ola allen, ik heb even een vraag, het gaat om zomereczeem bij een shet. Het is niet mijn pony, maar die van onze buurman en wij zorgen er ook wel eens voor. Nu heeft het beestje vreselijk veel last van eczeem, de buurman heeft al wel een aantal dingen geprobeerd maar het haalt allemaal niet zo veel uit (ik weet niet precies wat hij heeft geprobeerd).

Nu heb ik hier laatst een tip gezien over probiotica, dat heb ik ook geprobeerd bij mijn paard die nogal last had van jeuk en dat werkte op zich vrij goed. Maar dat was een beginnend iets. Bij deze pony is het echt heel erg. Ik heb het beestje gisteren maar even gewassen met betadineshampoo en lekker gekrabd en laten rollen. Had het idee dat ze het erg fijn vond (het wassen op zich iets minder, maar ok).
Ik ontdekte gisteren dus dat het echt veel erger was dan ik dacht, de staartaanzet is helemaal dik en zit onder de korsten en bij de manen ongeveer hetzelfde verhaal. Ze heeft er echt veel last van en ik denk dat die probiotica alleen in dit geval niet afdoende zal zijn.

Dus nu zat ik na te denken wat nou de beste manier zou zijn om dit in eerste instantie te behandelen. Het leek mij het beste voor nu om in ieder geval een cortisoneninjectie toe te dienen, zodat ze in ieder geval een tijdje geen last heeft van de jeuk, zodat het tot rust kan komen en de tijd krijgt om te genezen, verder zou ik daarnaast dat de probiotica gebruiken in combinatie met groene leem, om de schuurplekken te laten genezen. Verder lijkt een eczeemdeken mij een goed plan, maar die heb ik nog niet kunnen vinden voor een shet (waar zijn die wel te krijgen en welke maat moet je dan ongeveer hebben, het is een vrij kleine shet).

Wat raden jullie aan?

cortison niet doen koudbloeden raken daar te snel bevangen van

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:36

Ik heb er net een gezien bij divoza, daar had ik als enige niet gekeken geloof ik, en daar staan ook min of meer maten bij. Prijs is ook nog redelijk, die ga ik zeker aanraden bij die man. Maar verder geen behandelingstips?

Edit* Ok cortison dus niet, maar wat dan wel???

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:37

Nou, vanmorgen heeel vroeg op stal geweest.
Gisteravond een sms gehad van een stalgenoot dat de vellen aan haar neus hingen. Ik wou het even met eigen ogen zien vanmorgen hoe ze eraan toe was. Dus, hup wekker eerder en dan nog voor m'n werk er even langs. Was wel heel wat rustiger geworden de huid, vellen waren er inmiddels afgevallen. Heb het opnieuw behandeld met calendulan, en besloten dat ik haar vandaag nog op stal houd met die zon. Vanaf morgen word het weer slechter weer dus kan ze weer naar buiten.

Ik vraag me wel af of het van planten kan zijn of van haar lever. Ga eens even de planten in de wei op de foto zetten en nader onderzoek doen wat het precies is.

Vind het alleen zo frapant dat haar eczeem ook weer terug gekomen is. Zal je toch denken dat de lever het even niet meer aankan.

Nou ja, mijn pony is hartstikke boos dat ze op stal moet blijven, maja het is voor d'r eigen bestwil. Vanmiddag haal ik haar d'r wel even uit, hoop ik dat de zon even weg is.

Zoals je op internet leest over fotosensibiliteit zit shadow nu in de fase van de necrose. Oppassen geblazen dus voor ontstekingen. Gister heb ik haar neusje iets gespoeld met water. Maar is dat wel goed?