[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:15

Met neusnetje rijden helpt dat bij jullie?

Ik ben nu bang bij elke proest dat hij weer een bloedneus heeft.

Hebben jullie wel eens de sprays voor mensen met hooikoorts gebruikt?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:16

ellepel schreef:
nu ik dit gezien heb en de houding van je paard tijdens het lopen enorm veel op die van appie vind lijken ben ik nog nieuwsgieriger wat navaja voor je kan betekenen.

Gisteren de les gehad. Heel blij mee! Waar het op neerkomt is dat mijn paard niet weet hoe hij zijn lijf goed kan gebruiken, waardoor hij de eerste nekwervel niet goed op z'n plaats kan houden. Hierdoor worden de zenuwen in het hoofd getriggerd, wat de overgevoeligheid veroorzaakt (zeg ik het zo goed, navaja?). Ik zal niet je hele methode hier weggeven, navaja :), maar Ellepel, het is zeker het proberen waard, zeker omdat je er al zo lang mee tobt..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:17

russel schreef:
Met neusnetje rijden helpt dat bij jullie?

Ik ben nu bang bij elke proest dat hij weer een bloedneus heeft.

Hebben jullie wel eens de sprays voor mensen met hooikoorts gebruikt?

Neusnetje werkt niet bij de mijne, die gaat er alleen maar meer van proesten. Maar mocht je het willen proberen: ik heb dus een tweedehandse te koop :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:25

Hou ik in gedachte...

Het proesten begint weer..

Is het bij paarden die alleen op de wei staan en nooit voordroog, kuil of hooi krijgen ook??? Is dat in onderzoek al eens aangetoond??? Ben nl benieuwd of het schimmelsporen vanuit ruwvoer kan zijn.....want het komt nl wel erg veel voor als ik dit zo lees.....niet alleen bij bokkers ...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:42

Zou misschien wel te maken kunnen hebben met schimmelsporen. Die van mij hoest ook een beetje. Meerdere malen de da daarvoor erbij gehad...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:35

@ Ellepel, ik zit in het ZE topic uit interesse, omdat wij op stal enkele paarden hebben met ZE achtige klachten. ik heb zelf God zij dank geen jeukpaarden.

Met Zneddie gaat het nu aardig goed, gewoon gelongeerd vandaag en toen er bij een windvlaag wat bladeren uit een boom kwamen schudde hij een paar keer, verder niet. hoe geconcentreerder hij werkt hoe minder last. ook werd hij vandaag enigszins getriggerd door een hommel in de buurt van zijn hoofd.

ik heb contact met een natuurgeneeskundige erover, die wil binnenkort komen kijken.
vorig jaar heb ik geprobeerd bloed bij hem te laten afnemen maar dat is mislukt, blinde paniek verschiet hij in. er wordt aan gewerkt, zijn angst voor vreemden, maar tot dusver is bloedonderzoek dus echt gewoon onmogelijk.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:11

@debbi, ja daar komt dat door! Hij kan zijn nek niet stabiliseren terwijl hij rechtdoor loopt..
@ fcsa/frederique, ja klopt :) je hebt het goed door. komt helemaal goed met je paard!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:29

Met Amor valt het tot nu toe nog redelijk goed mee. Af en toe zijn knik en na de galop kan hij wat beginnen schudden maar niet lang. Met een neusnetje rijden helpt wel bij Amor, ik smeer ook vaseline in zijn neusgaten. helaas is het daarbij niet volledig weg...

Navaja, kan je ook eens naar Antwerpen komen? :)

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:42

Ja hoor. Even contacten via pb. nog meer mensen uit die regio?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:43

FCSA schreef:
ellepel schreef:
nu ik dit gezien heb en de houding van je paard tijdens het lopen enorm veel op die van appie vind lijken ben ik nog nieuwsgieriger wat navaja voor je kan betekenen.

Gisteren de les gehad. Heel blij mee! Waar het op neerkomt is dat mijn paard niet weet hoe hij zijn lijf goed kan gebruiken, waardoor hij de eerste nekwervel niet goed op z'n plaats kan houden. Hierdoor worden de zenuwen in het hoofd getriggerd, wat de overgevoeligheid veroorzaakt (zeg ik het zo goed, navaja?). Ik zal niet je hele methode hier weggeven, navaja :), maar Ellepel, het is zeker het proberen waard, zeker omdat je er al zo lang mee tobt..

ik zit helaas niet in de buurt,dus ze kon me niet helpen.
maar wat je zegt klopt bij appie ook,hij word binnenkort dus weer behandeld door een fysio,hij zat onder andere ook "vast" in zijn nek en heeft daarvoor ook een cranio behandeling gehad,toen werd het wel beter.
rijtechnisch kan ik zelf niks doen, ik rijd alleen maar recreatief en vraag me niet wat stelling en buiging is want ik heb geen flauw idee.
appie heeft nogal wat blessures gehad en is daarnaar gaan lopen en zo doende krijgt hij dus wel last van zijn lijf.
ik ben wel heel benieuwd of het schudden bij die van jou nu verminderd,maar dat horen we vast wel :j

russel:
appie staat nu op de weide en krijgt al weken geen ruwvoer meer,hij is juist begonnen te schudden dus terwijl hij gewoon in het gras staat.
hoesten doet hij niet,ook geen neusuitvloeiing.

merrieveulen, kun je niet gewoon zelf wat bloed afnemen?
de veearts kan je best leren hoe je dat moet doen( en in dit soort gevallen doen ze dat nog wel eens)

debski:
appie hefet alleen in het voorjaar last,straks is dat weer verdwenen
in die periode laat ik hem lekker zijn gang gaan en zet ik hem alleen maar in de bak en als hij daar rennen wil dan mag dat.
maar verder vraag ik niks van hem omdat ik weet dat het voor hem vervelend is

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:48

ellepel, vanwaar kies jij voor een fysio? Ik zie door de bomen het bos niet meer wat allemaal mogelijk is, al wil ik wel iemand laten komen.

navaja, doe je ook wat met pony's die niet onder het zadel zijn?

russel, er zijn juist paarden die alleen in het gras schudden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:51

Wat ik begrepen heb is dat navaja alles aan de hand doet.
Correct me of in wrong.

Zo haar zeker eens willen laten komen maar dan moet ik daar wel het geld voor hebben. Kamp op dit moment even met dierenarts rekeningen dus voor nu wordt het niks...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:57

nou, ik had vorig jaar bij appie al langer het idee dat hij flink vast zat,hij had de hele winter lopen klieren met een stel jonge hengsten :j
en ik zag dat hij echt niet goed liep, hij droeg zijn staart scheef,kon niet in de linkergalop aanspringen en hij kon zijn hoofd niet ver genoeg omhoog brengen.
stalgenootje had al ervaring met een fysio( eigenlijk is ze masseur,maar kan nog veel meer) en die heb ik toen gebelt.
een check up was gratis en toen zag ze best al veel bij appie.
ze heeft hem daarna nog twee keer behandeld en toen liep hij weer als een trein!

maar goed,nu zit hij dus weer vats dus moet ik weer even bellen.
ik ken het van mezelf,heb net ook 6 behandelingen van de fysio gehad omdat ik (weer) vastzat in mijn hals en schouders.
dat gaat een tijd goed en dan ga je weer scheef lopen en zit je weer.

dyonne ik weet niet wie er bij jou in de buurt zit die evntueel goed is

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:20

@dyonne, ja hoor.
@somebitch, niet alleen hoor. daar begint het alleen wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:40

Ellepel zou het niet zo kunnen zijn als eenmaal die schimmelsporen in het lichaam zitten ze er blijven zitten en hierdoor dus steeds weer het opspeelt? Schimmelsporen in het lichaam is moeilijk van af te komen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:13

@ Ellepel mijn zusje studeert diergeneeskunde, dus we dachten inderdaad om haar het evt. te laten doen. anders met voorverdoving in de vorm van tranquigel oid, als dat mogelijk is ivm de bloeduitslagen. mijn andere twee paardjes kwamen vorig jaar keurig binnen de waarden uit de test, maar die hebben ook geen eigenaardigheden en Zneddie krijgt vanwege zijn energieke karakter ook net een iets ander dieet.

@ Debski nou! twee jaar terug had Zned het eigenlijk het heftigst, ik rij dan niet en werk hem dus minimaal, rijden (loopt aangespannen overigens, niet ohz) is gewoon onmogelijk maar ook echt niet leuk meer. hartverscheurend vind ik het zeker omdat het dus niet 'gewoon' irritatie is maar echt pijn. Zned zoekt dan ook hulp bij je, gaat met zijn neus bij je staan moeilijk doen of staren, je wilt iets doen maar kan eigenlijk niet.

overigens heeft mijn Zned ook veel moeite met het bit gehad altijd. ik gebruik nu geen bitten bij hem, ook omdat zijn bovenste hengstentanden maar niet willen doorkomen.

ik gebruik het neusnetje eigenlijk alleen tegen verbranden in de zon. tegen het shaken helpt het bij de mijne niet.

Het viel met op dat op die Engelstalige site een onderscheid wordt gemaakt tussen HSS en 'normal headshaking'. maar hoe weet je nou wat welke is?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:25

ellepel schreef:
appie hefet alleen in het voorjaar last,straks is dat weer verdwenen
in die periode laat ik hem lekker zijn gang gaan en zet ik hem alleen maar in de bak en als hij daar rennen wil dan mag dat. maar verder vraag ik niks van hem omdat ik weet dat het voor hem vervelend is

Dat maakt het inderdaad wel te overzien..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:31

Na een bijna schudvrij vorig jaar hier voor het weekend helaas ook weer af en toe een 'knikje'. Was er al bang voor... Eerst weer een inwendige schimmel behandelen. Niek zegt zelf dat het door een bacterie komt dus daar gaan we ook nog mee aan de slag. Hopelijk kan het snel behandeld worden en is hij daarna weer klachtenvrij.

Ellepel, Appie schudde vorig jaar okt. toch ook nog?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:39

Ik heb contact gehad met een natuurgeneeskundige, zij komt 11 april. dezelfde vrouw die Niek ook behandelt. met Zned gaat het goed, de HS is er wel maar nauwelijks te zien gelukkig.

heb ook zijn Fysio gebeld om te vragen wat zij ervan vond maar zij staat helemaal achter de komende behandeling/ doormeting dus dat vind ik voor mezelf dan wel weer fijn...
Mone gaat overigens ook.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:41

Nog een tip van iemand met een shaker: voorpluk tot boven de ogen afknippen. Bij hem is het shaken direct gestopt. Bij de mijne leek het ook iets verschil te maken, al heeft hij sowieso zijn goede en slechte dagen..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:44

11 april al, dat is snel! Ben benieuwd hoor.

Vandaag niks geen geschud gezien, terwijl het vanmiddag toch ook erg waaide, net als gisteren.

Dat van die voorpluk heb ik jaren geleden al geprobeerd. Alleen niet afgeknipt maar met een elastiekje opgebonden, hielp helaas niets. Was het maar zo simpel ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:47

hmm bij de mijne is het dat niet, dat weet ik zeker. wel 'ergert' hij zich altijd aan frontriemen. moet er nu ineens aan denken... ook omdat hij vanmiddag die plek voor zijn linkeroor zo aanduidde... misschien heeft dat ook wel te maken met frontriemen. nou ja, we puzzelen lekker door.

@ singasong ja fijn he! anders werd het de 18e maar Zneddie is nogal snel gestresst en ik heb vanaf de 20e vier dagen training met Chris Irwin. ik vond dat te snel op elkaar anders, het Irwin weekend gaat al pittig voor hem zijn en ik heb geen idee hoe hij op Sylvia gaat reageren, dus vandaar. heb haar wel laten weten dat hij echt panisch kán reageren in sommige gevallen. nu scheelt het wel dat zij hem amper hoeft aan te raken.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:48

singasong schreef:
Dat van die voorpluk heb ik jaren geleden al geprobeerd. Alleen niet afgeknipt maar met een elastiekje opgebonden, hielp helaas niets. Was het maar zo simpel ;)

Bij sommige paarden is het dus zo simpel ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:30

Hier kan het ook niet aan de voorpluk liggen. Hij heeft maar 3 haren. :+

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:31

Hop, afknippen die drie ;)