[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:48

Klinkt mss raar maar kan je je paard de dosis van prascend niet in 2 x per dag geven? Dus smorgens en s'avonds 1/4 ?

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:58

Maris schreef:
Ze reageert echt heel snel zeg op de verhoging van de prascend. Vroeger waren er naast pergolide nog 1 of 2 andere medicijnen voor paarden die de pergolide niet konden verdragen. Zijn die er niet meer ?


Ik kan er niets over vinden en heb er ook hier niet over gelezen..
Was het maar waar dat er nog een ander medicijn was.

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:02

Is er wel hoor, staat waarschijnlijk in het vorige cushing topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:03

bromtocine/broctomine iets in die trant was het...

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:08

Als dat er wel is dan vraag ik me af waarom je daar dan verder niks over terugvind.. ik ben van alles aan het googlen maar zonder resultaat.

Zal een zoeken in het andere topic

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:09


Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:10

bromocriptine en ook nog
Trilostane
Cyproheptadine

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:12

Maris schreef:
bromocriptine en ook nog
Trilostane
Cyproheptadine


Dank je wel!
Ik ga me er in verdiepen

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:17


Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:31

Maris schreef:
bromocriptine en ook nog
Trilostane
Cyproheptadine


Had mijn dierenarts op de app..
Niet of nauwelijks meer te krijgen zegt hij..
Ga hem morgen maar eens bellen..
Ik wil hier meer van weten

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:33


Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:18


tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:14

Wat ik net zei. Kan je niet 2x per dag 1/4 geven IPV 1x 1/2 ?
Of word ze dan nog steeds suf?

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:17

tylando schreef:
Wat ik net zei. Kan je niet 2x per dag 1/4 geven IPV 1x 1/2 ?
Of word ze dan nog steeds suf?


Sorry. Compleet overheen gelezen

Ze word niet alleen maar suf. Ze krijgt echte narcolepsie.. op een halve tablet en dat had ze op een kwart helemaal niet.

Ik kan dat nog wel voorleggen aan de dierenarts.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:20

Geeft niks hoor . Soms gaat t ineens zo snel in een topic.
Hoop dat er een oplossing komt hoor.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:21

Ben ooit met mijn vorige paard naar den hoek geweest. Echt niet mijn ding, ga daar niet meer heen.

@lotus, dus bij 1/4 wordt ze bevangen en bij 1/2 narcolepsie? Kan mij niet voorstellen hoe dat is bij een paard, bij een mens wel eens gezien. Was ontzettend raar om te zien. Maar als je de afweging maakt, is de narcolepsie dan erger dan de bevangenheid, of hoe moet ik het zien? Gek zoiets, bij paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:29

tylando schreef:
Wat ik net zei. Kan je niet 2x per dag 1/4 geven IPV 1x 1/2 ?
Of word ze dan nog steeds suf?


Zou dat eigenlijk sowieso niet goed zijn?

Ik geef alleen maar een kwart pilletje per dag dat wordt wel heel klein

Mijn shet heeft 2 jaar terug diagnose gekregen
Haar hoeven knapten fantastisch op na de Prascend en haar humeur ook, alleen vacht is vreselijk en ze zweet veel
Straks scheerapparaat er maar weer over. Maar ik vind dat wel steeds eng dat gescheer midden in de winter. Ze staat hele dag buiten

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:42

Batlow schreef:
Ben ooit met mijn vorige paard naar den hoek geweest. Echt niet mijn ding, ga daar niet meer heen.

@lotus, dus bij 1/4 wordt ze bevangen en bij 1/2 narcolepsie? Kan mij niet voorstellen hoe dat is bij een paard, bij een mens wel eens gezien. Was ontzettend raar om te zien. Maar als je de afweging maakt, is de narcolepsie dan erger dan de bevangenheid, of hoe moet ik het zien? Gek zoiets, bij paarden.


Ik zal het uitleggen

we begonnen in oktober met een halve, daarvan werd ze zo suf dat we eerst opnieuw gingen starten met een kwart.
dit ging een goed en toen werd ze agressief (agressie en zij kan niet samen in 1 zin)
dus toen moest ze naar een halve, op de 6e dag agressie voorbij, alles leek goed.
na een dag of 40? kreeg ze narcolepsie, en behoorlijk ook...
overleg dierenarts, terug naar een kwart
narcolepsie weg, meteen
en een week na de verlaging bevangen...

eigen dierenarts met vakantie
gister weer dienst dus heb ik hem gesproken, terug naar halve die heeft ze gister en vandaag gehad en vanmiddag weer narcolepsie

bevangenheid valt enigzins mee en dat ze omvalt en zichzelf mogelijk verwond wil je ook niet
dus nu gaat ze morgen weer terug naar een kwart, hypo balance is besteld en dan maar weer kijken

we hebben een heel zwaar jaar gehad en ergens houd het op dus ik hoop dat als ze na de bevangenheid stabiel word dat ook zo blijft

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:52

Ik zou de tip die hier gegeven is van 3/8e nog proberen. Het is voor elk paard weer een groot gepuzzel welke dosis werkt en 1/8e kan echt net het verschil maken tussen en niet hb en geen nacrolepsie en niet geschoten is altijd mis.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:31

Het liefst zou ik helemaal stoppen met de prascend. Het is sinds we daarmee begonnen zijn alleen maar ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:26

Stoppen is ook een optie he, als het middel erger is dan de kwaal zou ik zeker stoppen.

Wat ik zie is dat je merrie geen sympthomen had, maar dat je dr gezien dr leeftijd (21) toch getest hebt. Was dat vanwege de gratis periode?
In de gratis periode zijn heel veel paarden vals positief.
Je schreef in oktober ook dat je over een aantal maanden opnieuw zou testen om het zeker te weten, ik maak uit je overige berichten op dat je dit dus niet gedaan hebt maar gelijk met de prascend bent begonnen. Ook lees ik terug dat je de prascend niet rustig hebt opgebouwd maar gelijk met 1/2e bent begonnen. Dat verhoogd de kans op bijwerkingen echt aanzienlijk (zoals je gemerkt hebt), als je de OP had gelezen dan had je daar beter op voorbereid kunnen zijn.

Er wordt echt aangeraden door ervaringsdeskundigen om te beginnen met minimaal 1 week 1/8e pil per dag (is gelijk aan 1 pil over 8 dagen). Uiteraard kan het ook geen kwaad om voor 16 dagen (2 pillen) op 1/8e te beginnen alvorens je ophoogt. Dan voor minimaal 16 dagen (4 pillen) 1/4e (=2/8e) per dag. Ook hier kan het weer geen kwaad als je die periode wat langer maakt. Vervolgens per bij voorkeur 1/8e deel ophogen tot de dosering waar je paard het goed op doet, die je minimaal c.a. 3 weken per dosering aanhoud alvorens je verder ophoogt. De praktijk heeft uitgewezen dat de meeste op 1/4e in het begin al behoorlijk opknappen en het dus best lang duurt voor ze naar 1/2e gaan. 1/2e is voor de meeste paarden ook een vaste dosering die ze lang kunnen aanhouden. De ziekte is progressief wat wilt zeggen dat je in de loop van de tijd sowieso steeds wat meer moet geven.

In jouw geval zou ik helemaal stoppen met de prascend en dan in maart ofzo alsnog opnieuw testen. Prascend is echt troep, en als ze het niet nodig heeft (want geen klachten/ sympthomen) en er zo heftig op reageert is het middel daadwerkelijk erger dan de kwaal.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:58

En mariadistel proberen of ander natuurlijk cushing supplement ipv Prascend?

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:17

Shanna schreef:
Stoppen is ook een optie he, als het middel erger is dan de kwaal zou ik zeker stoppen.

Wat ik zie is dat je merrie geen sympthomen had, maar dat je dr gezien dr leeftijd (21) toch getest hebt. Was dat vanwege de gratis periode?
In de gratis periode zijn heel veel paarden vals positief.
Je schreef in oktober ook dat je over een aantal maanden opnieuw zou testen om het zeker te weten, ik maak uit je overige berichten op dat je dit dus niet gedaan hebt maar gelijk met de prascend bent begonnen. Ook lees ik terug dat je de prascend niet rustig hebt opgebouwd maar gelijk met 1/2e bent begonnen. Dat verhoogd de kans op bijwerkingen echt aanzienlijk (zoals je gemerkt hebt), als je de OP had gelezen dan had je daar beter op voorbereid kunnen zijn.

Er wordt echt aangeraden door ervaringsdeskundigen om te beginnen met minimaal 1 week 1/8e pil per dag (is gelijk aan 1 pil over 8 dagen). Uiteraard kan het ook geen kwaad om voor 16 dagen (2 pillen) op 1/8e te beginnen alvorens je ophoogt. Dan voor minimaal 16 dagen (4 pillen) 1/4e (=2/8e) per dag. Ook hier kan het weer geen kwaad als je die periode wat langer maakt. Vervolgens per bij voorkeur 1/8e deel ophogen tot de dosering waar je paard het goed op doet, die je minimaal c.a. 3 weken per dosering aanhoud alvorens je verder ophoogt. De praktijk heeft uitgewezen dat de meeste op 1/4e in het begin al behoorlijk opknappen en het dus best lang duurt voor ze naar 1/2e gaan. 1/2e is voor de meeste paarden ook een vaste dosering die ze lang kunnen aanhouden. De ziekte is progressief wat wilt zeggen dat je in de loop van de tijd sowieso steeds wat meer moet geven.

In jouw geval zou ik helemaal stoppen met de prascend en dan in maart ofzo alsnog opnieuw testen. Prascend is echt troep, en als ze het niet nodig heeft (want geen klachten/ sympthomen) en er zo heftig op reageert is het middel daadwerkelijk erger dan de kwaal.



Klopt. Ze had geen duidelijke symptomen.. Echter vallen achteraf wel een paar kleine dingetjes op zijn plek.
Ik ben toen gestart met 1/2e tablet, paar dagen maar omdat dat inderdaad niet ging
Toen een paar dagen gestopt en opnieuw begonnen met 1/4e
Dat leek goed te gaan maar toen werd ze agressief.
Daarna weer naar een halve.. en hoe dat ging staat een paar berichten terug.

De dierenarts had mijn een paar opties gegeven...
Niks doen en wachten tot ze klachten krijgt.
Geen prascend en na een paar maanden opnieuw testen
Wel prascend en evengoed met een paar maanden opnieuw testen. Zijn voorkeur was de laatste optie en dat hebben we dus ook gedaan en het opnieuw testen staat gepland voor ergens januari.

Ik vind het niet helemaal eerlijk dat je zegt dat als ik de OP beter had gelezen ik beter voorbereid had kunnen zijn, want hoewel ik veel waarde hecht aan de meningen en ervaringen hier hecht ik net iets meer waarde aan mijn dierenarts.

@[***]
Ik heb de hypo balance van Erik Laarakker/Den Hoek besteld. Die komt vandaag binnen

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:28

Maar heeft het paard ook lichamelijk last van de narcolepsie?Mijn ruin van 23 zonder Cushing en dus medicijnen heeft het ook.Niet bij elk dutje maar ik zie het toch regelmatig.Hij heeft er geen last van en is nog nooit omgevallen.Mijn dame van 36 krijgt voor de Cushing een heel per dag en de volgende dag een half.En heeft geen klachten. ze heeft nu 4 jaar Cushing.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:53

Ik heb de prascend ook nooit opgebouwd. Ik wist t niet eens en er is niks mis gegaan eigenlijk.
Ben benieuwd of de hypo balance bij jouw paardje wel wat doet. Hier deed t helaas niks.
Ik geef hem in het voorjaar glucobalance en het jaar door de onderhoudsdosis podo compositum.
Hij krijgt er ook vitamine c bij elke dag.