[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:21

Ja, ik wou dat mijn paard dat had Marlies :j
Hier op stal wel net zo benauwd en drukkend, maar de stallen staan in de schaduw vd zon. En in de wei niet de hele dag en ook niet heel veel schaduw.
Op zich is die van mij een goeie drinker, maar wanneer ze meer zweet (en daarbij elektrolyten) kwijt raken, komt er ook minder de prikkel om te drinken. Dat is het hele lastige eraan.

Vanavond maar eens kijken wat de daadwerkelijke verwachtingen worden. Voor nu 27 graden, bewolkt en kans op onweer. Wordt een grensgevalletje of de rsih weer op gaat.
Paard heeft sinds maandagavond vliegendeken op en zie hem vanavond weer, ben erg ben(au)iewd naar wat ik aantref.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:46

Jotoma schreef:
Op zich is die van mij een goeie drinker, maar wanneer ze meer zweet (en daarbij elektrolyten) kwijt raken, komt er ook minder de prikkel om te drinken. Dat is het hele lastige eraan.

Onlangs schreef ik over natriumbicarbonaat (baking soda)
Ik heb sinds een week 2 watertonnen staan. 2 kuipen van elk 60 liter.
In de ene zit gewoon kraanwater wat ze al jaren krijgen en in de andere zit kraanwater met een handvol natriumbicarbonaat.

Ze kunnen dus kiezen :)
Van beide waterkuipen wordt even hard gedronken. Soms drinken ze eerst uit de ene en dan uit de andere maar alle 4 de paarden drinken dus geregeld van het bicarbonaatwater.
Zo krijgen ze vanzelf elektrolyten binnen.

We hebben ook grondwater wat ze heerlijk vinden maar daar zit veel te hoog ijzer in en is helaas minder geschikt als drinkwater.

Verder zijn ze allemaal weer redelijk te pas. Staan onder vliegendekens vanwege de dazen die hier mega zitten maar zodra die eind augustus weer weg zijn denk ik dat ik er nog maar eentje onder een deken hoef te zetten. Of misschien, hopelijk alle paarden zonder deken :)

Alleen 's avonds trappen ze zo naar de buik vanwege de gewone muggen.
Nou hoorde ik vorige week in een radioprogramma dat Vaporub ook een prima antimug middel voor mensen is.
Zowel vanwege de lucht als anti-jeuk op plekken waar je geprikt bent.

Gisteren heb ik bij de Kruidvat Vaporub opgehaald van eigen merk. Scheelt de helft met de 'echte' Vaporub.
Voor in de avond een paar strepen met dit spul onder de buik aangebracht bij 2 paarden.
De ene trapte de hele avond helemaal niet meer naar de buik en de andere maar héél af en toe.

Het spul maakt echt een enorm verschil.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:52

@henny: mooi dat je ze zo op die manier van elektrolyten kan voorzien!
Interessant van de vaporub, weer iets om in t achterhoofd te houden :j

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:45

Oeh die vaporub is wel een leuk idee om ook te proberen!

pff.. heeft EJ btw vrije dagen... uiteraard de horse gear deken niet meer in haar maat te verkrijgen!! Verdorrie :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:32

Hier waait het inmiddels fli k hard,dus dat geeft verkoeling voor zowel paard als mens
en die rotvliegjee hebben daar ook weer last van.
Maakt het allemaal toch wat dragelijker vind ik :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:55

Oh dat is gunstig! Ik ben 20 km ver van mn paard, dus geen idee of er waait. Zou heel fijn zijn!

Ik heb vanmorgen nog een rsih gewassen buiten. Was in een uurtje droog en rook lekker fris.
Spaart mn wasmachine weer. Heb toch altijd wat buikpijn als ik de dekens in de wasmachine tekeer hoor gaan.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:13

Ik heb mijn paarden nu op stal staan, daar is het wel warm maar geen zon en dan kunnen de dekens af en dat is denk ik wel prettig voor ze.

Ik heb net de RSIH binnen gekregen van Agradi en volgens mij zit er een buikflap aan *\o/*.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:14

Jotoma schreef:
Oh dat is gunstig! Ik ben 20 km ver van mn paard, dus geen idee of er waait. Zou heel fijn zijn!

Ik heb vanmorgen nog een rsih gewassen buiten. Was in een uurtje droog en rook lekker fris.
Spaart mn wasmachine weer. Heb toch altijd wat buikpijn als ik de dekens in de wasmachine tekeer hoor gaan.

Ik heb een aparte wasmachine voor paarden spullen, ideaal met die ijzeren gespen en haren en viezigheid.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:44

Die heb ik helaas niet. Bescherm de gespen wel altijd en stofzuig de haren er altijd af (wat een werk, wassen is minder zwaar). Maar een zo'n deken wordt een grote natte hoop en dan gaat mn wasmachine schudden op zn plek :o
Hier gister ook nieuwe rsih ontvangen, zag wel nieuwe verpakking maar zie vanavond pas of er een extra buikflap aan zit

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:46

Jotoma schreef:
Die heb ik helaas niet. Bescherm de gespen wel altijd en stofzuig de haren er altijd af (wat een werk, wassen is minder zwaar). Maar een zo'n deken wordt een grote natte hoop en dan gaat mn wasmachine schudden op zn plek :o
Hier gister ook nieuwe rsih ontvangen, zag wel nieuwe verpakking maar zie vanavond pas of er een extra buikflap aan zit

Oh ja dat gebeurt hief met de normale was ook wel eens, dat geeft echt een kabaal!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:52

Hier is de nieuwe ook binnen via agradi, als goed is met buikflap! Vanavond maar opdoen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:30

Maak een foto als je wil?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:14

Afbeelding

Nou niet dus.. Gebeld en kan retour doen en sturen ze met buikflap op. Me andere paard heeft er gewoon 1 op voor vliegen, vorige week binnen en wel met buikflap. Daar heb k wel een foto van

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:34

De RSIH met buikflap heeft geen buikflap zoals je bij veel andere dekens ziet, maar de zijkanten zijn verlengd en het sluit met klittenband (zwarte opgenaaide stroken) in het midden onder de buik.

Een pony bij ons op stal heeft er eentje, ik ben er morgen weer en zal dan eens zien of ik er een foto van kan maken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 20:48

Ojee ik zal t zo zien. De zijkanten op de foto lijken wel langer dan mijn huidige rsih.
Maar anders jammer dan, geen zin in retourneren.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:20

Vandaag nieuwe deken gekocht voor hem, :)/

Afbeelding

Dierenarts geweest oor ziet er nu al stuk beter uit ! :)
Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:39

Jotoma zijn mooie lange zijkanten die als flappen sluiten onder de buik bij de nieuwe RSIH.
Maar de deken is gewoon zo geknipt ipv dat er flappen bij aan zijn genaaid, daardoor lijkt het anders. De werking is wel hetzelfde, hier bevalt het super goed!

MachoPablo, die deken heb ik eerder ook altijd gehad, fijne deken, helaas niet sloopproof voor die van mij.
Oor lijkt wat rustiger, heb je wat gekregen om er op te smeren?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:06

Net ook maar eens een poging gedaan, het is momenteel echt een hel met de dazen, weinig tot geen wind en hartstikke warm en benauwd. Had nog een potje Dampo staan :D
Paarden werden er inderdaad direct rustiger van :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:18

Kinke schreef:
Net ook maar eens een poging gedaan, het is momenteel echt een hel met de dazen, weinig tot geen wind en hartstikke warm en benauwd. Had nog een potje Dampo staan :D
Paarden werden er inderdaad direct rustiger van :)

Hier ook een hel met de dazen maar ook al last van horzels.
Paarden gingen vanochtend helemaal uit hun dak maar ik heb 'm wel te pakken gekregen.
Een paar dagen terug ook al een horzel doodgemept.
Ik dacht dat die krengen pas vanaf half augustus en september rondvlogen :(

Gisteravond ook weer de vaporub gebruikt en wederom veel meer rust bij de paarden :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:23

MarliesV schreef:
Jotoma zijn mooie lange zijkanten die als flappen sluiten onder de buik bij de nieuwe RSIH.
Maar de deken is gewoon zo geknipt ipv dat er flappen bij aan zijn genaaid, daardoor lijkt het anders. De werking is wel hetzelfde, hier bevalt het super goed!

MachoPablo, die deken heb ik eerder ook altijd gehad, fijne deken, helaas niet sloopproof voor die van mij.
Oor lijkt wat rustiger, heb je wat gekregen om er op te smeren?

Niks heb ik gekregen, de dierenarts heeft hem schoon gemaakt en moet der nu op de hoogte houden. Aangezien het niet te doen is alleen komt ze daarna terug weer
Staat nu ook op zomer plek zodat hij niet ken schuren voor zyn oor

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 16:43

Ik heb de deken nog niet gepast, wel even met hand gemeten hoe lang de flap is vd oude deken ter vergelijking.
Mijn paard heeft na 2 dagen vliegendeken alleen zn voorpluk open geschuurd, staart en manen zijn helemaal niet (!) geschuurd. Voor het eerst in vijf jaren, ik wist niet wat ik zag.
Die voorpluk ligt ook open als hij rsih op heeft, niet zo erg als nu, maar ik heb besloten toch nog de vliegendeken op te laten.
Hoe fijn is t als ik t zo kan laten :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:42

Hier ook gister even zonder en id avond vliegendeken, vandaag ook vliegendeken (kort halsje) en nog niks ontdekt *\o/* ik wil ook niks ontdekken want dan ben je te laat maar goed..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 19:55

Boj appie sluit de rsih sowiso wel onder de buik,de flappen zitten zelfs over elkaar heen :j

Heb hem wel de rsih weer op gedaan, en hij is heel jeukerig, komt denk ik van het vele gras waar hij nu in loopt hoor,hij kan zoch flink vol eten er aan :j
morgen ga ik hem even wasen met de paardenshampo van equiproctecta, even voor de zekerheid

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:46

Iemand bekend met de maten van de Boett Hallsta hoofdkap?
Mijn paard is 156 cm met een niet heel groot hoofd, maat cob halster.
Zijn maat vliegendeken is 185 (Bucas Zebra).

Heb bij Divoza maat 3 meegekregen, die past maar twijfel toch nog.
Ogen zijn vrij, zit aangesloten om de neus en kan er nog wel makkelijk met mijn hand onderdoor.

Hoor graag !

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:54

Mijn RSIH met buikflap :)

Afbeelding

Afbeelding

En er zit nu ook gladde stof aan de binnenkant van de staartflap:

Afbeelding