[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:14

De zwarte merrie heeft vandaag haar eerste dosis prascend gekregen...ga ik toch een tijdje proberen om te zien of er uiterlijk wat verandert. DA is naar ze komen kijken en vindt ze er echt niet cushie uitzien, behalve een beetje hangbuik...maar ze staat ook overbouwd, dus die neiging heeft ze altijd wel gehad. Blijft natuurlijk wel het feit van die hoge acth waarde 1 1/2 jaar geleden...
Anyway...ik heb wat onderhandeld en krijg korting op de pillen :D , dus dat is ook mooi meegenomen en als die pillen nu ook bij haar willen aanslaan, ben ik blij. Verandert er niks, dan stoppen we ermee uiteraard....

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:36

Thanks iedereen! Ik ben ook echt een tut hoor met pony, die geeft altijd zo overduidelijk aan als er iets mis is, dat als ik nog langer had gewacht met er wat mee te doen , zij mij ijskoud en zeer terecht keihard in mijn kont had gebeten...
Vind het wel bizar dat ze op het gras gelijk met oren erop zuiver en aktief wegdraafde om mij vervolgens vooruit te trekken op mijn fiets, je zag echt op de stukjes harde weg tussen de stroken gras het: auw, auw, voorzichtige loopje, om op het gras gelijk weer te strekken.
Nogmaals veel sterkte jp en bedankt dat je toch nog even de tijd nam om te reageren, ondanks je eigen ellende.
Ben toch ook wel zeer benieuwd naar hoe het met jouw paard gaat lopen hoor Pandora, houd je ons op de hoogte?
Denk dat douraque dit ook wel leuk vind om te lezen, hopelijk leest ze toch nog wel stiekem mee...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:43

ohjajoh6 schreef:
Ben toch ook wel zeer benieuwd naar hoe het met jouw paard gaat lopen hoor Pandora, houd je ons op de hoogte?
Denk dat douraque dit ook wel leuk vind om te lezen, hopelijk leest ze toch nog wel stiekem mee...

Ik ben ook benieuwd :D En samen met mij ook de DA, want die vindt het beest al jaren een '' special case '' :Y) Ik post hier wel de vooruitgang, of de status-quo...wie zal het zeggen... :P

Wat betreft de kwaliteit van de hoeven bij het geven van prascend, zie ik hier geen verslechtering, integendeel... maar het was nu ook niet zo dat dat paard slechte voeten had, dus een mirakel is er op dat gebied zeker niet gebeurd. Wel een mirakel hier mag de vacht genoemd worden... :j

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:21

Ik zou jullie op de hoogte houden van mijn shet. Hij is dus opnieuw getest en blijkt toch cushing te hebben, nu dus een waarde van 60. Vorige week 70, dus de waarde was niet zo veel verhoogd. Hij gaat nu dus ook op de prascend. We hebben wel de beslissing genomen dat als hij hoefbevangen wordt, als de jeuk niet afneemt, of als hij andere nare dingen er bij krijgt (zoals epilepsie) dat we hem laten inslapen.

Nu ik me meer verdiept heb in de ziekte denk ik dat hij het achteraf toch al wel twee jaar heeft, maar mijn dierenarts en ik hebben altijd gedacht dat hij IR was, omdat hij nog jong is (nu 6 jaar) (nu er een andere dierenarts in de praktijk is gekomen, door een fusie, zie je maar weer dat 2 meer weten dan 1). Maar nu ik lees dat IR en cushing vaak samen gaan, vallen voor mij wel de puzzel stukjes op zijn plek.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:54

ohjajoh6 schreef:
Vind het wel bizar dat ze op het gras gelijk met oren erop zuiver en aktief wegdraafde om mij vervolgens vooruit te trekken op mijn fiets, je zag echt op de stukjes harde weg tussen de stroken gras het: auw, auw, voorzichtige loopje, om op het gras gelijk weer te strekken.

zou hoefschoenen evt met een zacht zooltje erin(knippen van een slipper of dat soort spul) een oplossing zijn om toch beweging te geven?
Ben benieuwd of de verhoging helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:24

Sorry maringe , maar waarom is het met een lagere acth waarde dan nu ineens wel cushing?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:34

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:25

ohjajoh6: Van de eerste test konden de waardes verhoogd zijn onder invloed van stress. (trailer rit en alleen thuis achterblijven) Dus onbetrouwbaar resultaat. Nu is hij thuis geprikt (geen stress) en is de waarde nog 60, dus nog te hoog. Dus toch cushing
Vorig jaar heb ik het er al eens over gehad met mijn dierenarts en zij was ervan overtuigd dat het IR was, daarom nooit getest. Nu zit er een andere dierenarts bij (door een fusie) en zij kwam met de optie om Cushing te testen, omdat dit nu gratis was. Als de test negatief zou zijn dan zouden we er zeker van zijn dat het IR was, maar nu blijkt het toch cushing te zijn.

Als je op de site van PPIDbijpaarden.nl kijkt dan staat daar een schema met overeenkomsten en verschillen van symptomen met EMS. (EMS is IR met hoefbevangenheid). Mijn pony is volgens mij en mijn hoefsmid niet hoefbevangen geweest. Het enige wat hij heeft is vetbulten boven zijn ogen en overgewicht ondanks zijn dieet, daarom hebben wij altijd aan IR gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:39

Maar is hij dan ook op i.r. gestest?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:49

Nee, hij is nooit op IR getest, omdat het volgens mijn dierenarts overduidelijk IR was. Als we nu IR testen is het bijna zeker dat hij daar ook positief op test, omdat IR ook een hormoon kwestie is.
Paarden met Cushing hebben vaak ook een insuline probleem volgens mijn dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:58

Klopt en daar kan je toch alleen maar wat mee doen, dmv een goed dieet.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:42

Ja klopt, alleen een dieet werkt, maar hij staat al lang op zo'n dieet, maar blijft toch te dik. Hij had tot vorige week nog wel beperkte weide gang, maar omdat hij weer steeds meer jeuk kreeg, heb ik hem vorige week helemaal van het gras gehaald. de jeuk is nu weer minder, maar nog niet weg. Maar hij heeft al een flinke vacht en nu met deze temperaturen kan dat ook gaan jeuken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:31

Die van mij wordt morgen getest, ben benieuwd, hij is pas 9 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 13:59

MiniMe, staat vanaf heden niet alleen even tijdelijk op 3/4 prascend, maar ook weer buiten met het graasmasker op. Vond haar vanochtend met buiten zetten weer dat typische wijdbeense loopje hebben van voor en (word er ook helemaal niet doodmoe van onderhand) ik wilde vanochtend voor het eerst in 2 mnd. weer eens op mijn grote gaan rijden, komt die op 3 benen der stal uit, die verdacht ik van een hoefzweer en toen dus de hoefsmid (zon een fijne vent is dat) er voor kwam kijken, zei hij het ook gelijk van MiniMe, toen ik ernaar vroeg want ik vond dat zij zo uiig liep, dat ik uit moest kijken want die zat tegen hb aan...
Ik heb geen stukje zandgrond en 24 uur per dag op stal doe ik haar ook niet aan, dus dan maar dat graasmasker de hele dag op en wat later naar buiten en wat eerder naar binnen, toch?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:19

Lastig ojajoh, idd maar goed uitkijken met het gras dan. Ook klte van je grote paard!

Allemachtig, ik wilde na het rijden het licht even uitdoen, stap ik op, gaat hij toch een partij aan de kletter! Hij is momenteel gewoon frisser dan een 3 jarige :')

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:20

Kun je geen klein stukje afzetten, desnoods er een laag zand op storten en hooinetje erbij ojajoh?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:35

Nee focussed, buiten het feit dat ik het geld niet voor een vrachtwagen zand heb, ben ik er van overtuigd dat ze zich uit pure nijd een dodelijke zandkoliek zou vreten. Al ervaring mee met haar met andere dingen, zoals vlas, zaagsel en zelfs het rubber vreet ze aan als er te weinig hooi of stro naar haar zin is...
paasei is niet voor niets haar middle name...

xxxhildexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:51

Net de uitslag van een PPID test gehad en mn pony zat ver in de 200! Volgens de dierenarts was t normaal 1-12. Maar volgens t gezondheidscentrum kan het niet anders zijn dan ppid.
Omdat er met de bloeduitslagen toch ook een wormeninfectie naar boven kwam (we hadden al mestonderzoek gedaan en dat was goed) wachten we eerst het ontwormen af om te kijken hoe die zich dan voelt.

symptonen zijn ontzettend traag en afvallen, alle bespiering is eraf en dat kwam ook in het bloedonderzoek naar voren, maar dat kan dus voor t zelfde geld van de wormen komen. Ook een erg doffe vacht en niet goed verharen.

Nu ben ik me vast aan t orienteren op behandelingen. De dierenarts noemde dat ene middel (ben even de naam kwijt) wat volgens hem het enige bewezen werkende middel is.en wat volgens de ppid site ook wordt aangeraden. Nu heb ik wel een beetje dit topic doorgelezen maar er zijn zoveel paginas dat ik daar niet helemaal doorheen kom.

zijn er een paar mensen die hun behandeling kunnen uitleggen inclusief de kosten? Zijn er ook alternative behandelingen die mensen gebruiken?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:29

Als je pony een waarde van 200 heeft moet dit vrijwel zeker ppid zijn. Of hij moet zoveel pijn/ stress hebben, dat zijn waarde hierdoor naar boven schiet.

Maar de symptomen die je beschrijft zijn duidelijk. Hoe oud is je pony?
Kosten zijn 60 pillen voor 100-140 euro. Waarschijnlijk kan je pony toe met een halve pil per dag. Dit moet hij de redt van zijn leven krijgen.

Er zijn geen alternatieve behandelingen. In de openingspost vindt je meer informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:30

Lees de OP eerst eens goed door Hilde , dat scheelt je de helft aan vragen en bovenal het wachten op de antwoorden...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:03

xxxhildexxx schreef:
Net de uitslag van een PPID test gehad en mn pony zat ver in de 200! Volgens de dierenarts was t normaal 1-12. Maar volgens t gezondheidscentrum kan het niet anders zijn dan ppid.
Omdat er met de bloeduitslagen toch ook een wormeninfectie naar boven kwam (we hadden al mestonderzoek gedaan en dat was goed) wachten we eerst het ontwormen af om te kijken hoe die zich dan voelt.

symptonen zijn ontzettend traag en afvallen, alle bespiering is eraf en dat kwam ook in het bloedonderzoek naar voren, maar dat kan dus voor t zelfde geld van de wormen komen. Ook een erg doffe vacht en niet goed verharen.

Nu ben ik me vast aan t orienteren op behandelingen. De dierenarts noemde dat ene middel (ben even de naam kwijt) wat volgens hem het enige bewezen werkende middel is.en wat volgens de ppid site ook wordt aangeraden. Nu heb ik wel een beetje dit topic doorgelezen maar er zijn zoveel paginas dat ik daar niet helemaal doorheen kom.

zijn er een paar mensen die hun behandeling kunnen uitleggen inclusief de kosten? Zijn er ook alternative behandelingen die mensen gebruiken?

Ik heb een jaar mijn merrie op de Cush X van Hilton herbs gehad...haar enige cushing-symptoom was haar vacht en dit ging toch wel behoorlijk goed met dat product van Hilton Herbs, maar het bleef niet duren :( Dus na een goed jaar over op de prascend ( 1 pil per dag ) ... staat ze nu zo'n anderhalf jaar op, icm met een uitgekiend dieet en veel training en dit gaat echt wel top.
Die pillen betaal ik hier in belgie 122 euries voor 60 stuks...de volgende lading krijg ik korting heeft mijn DA beloofd, dus ben benieuwd :P
In elk geval heeft die Cush x mij een jaar pillen uitgespaard, maar dat spul is ook wel aan de prijs...

Hier heb ik er ook 2 staan met waardes van tegen de 300, dus hopeloos is het zeker niet ! ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 06:42

Mijn 9 jarige shet ruin heeft overduidelijk cushing met een waarde van 313.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:38

jesito schreef:
Mijn 9 jarige shet ruin heeft overduidelijk cushing met een waarde van 313.

he verdorie |( en pas 9.... |(

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:39

Jeetje, wat een hoge waarde voor zo'n jonge pony

xxxhildexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 09:21

Esther_ schreef:
Als je pony een waarde van 200 heeft moet dit vrijwel zeker ppid zijn. Of hij moet zoveel pijn/ stress hebben, dat zijn waarde hierdoor naar boven schiet.

Maar de symptomen die je beschrijft zijn duidelijk. Hoe oud is je pony?
Kosten zijn 60 pillen voor 100-140 euro. Waarschijnlijk kan je pony toe met een halve pil per dag. Dit moet hij de redt van zijn leven krijgen.

Er zijn geen alternatieve behandelingen. In de openingspost vindt je meer informatie.

pony is 12 jaar dus redelijk jong