[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:08

Oke, dat geeft een hoop verduidelijking. Mijn pony heeft een behoorlijke vorm van ZE. Schuurt tot in de oortjes toe, ook de buik, ter plaatsen van het spronggewricht en ook in de kootholten. Kopmasker heeft hij een hekel aan, dus als het even niet hoeft, laat ik die af. Ik smeer ook met derfen en de pagonydeken op. Snachts staat hij binnen. Zo heb ik het redelijk goed onder controle.
De pagonydeken geeft ook niet voldoende bescherming onder de buik. Ik smeer dus altijd daar ook al.
Als ik het goed begrijp, dan blijft de deken wel goed over de hals zitten, als de oortjes niet gebruikt worden. Ik heb voor mijn paarden, zijn hebben geen ZE is alleen tegen dazen, een soort gelijke deken(ander merk) met oortjes en ook die blijven niet zitten trouwens.
Mi-Amore mooie foto!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:12

nee de dekens met oren blijven hier dus ook nooit zitten, zowel de RSIH niet als de nepvariant van epplejeck. Maar de hals zakt echt absoluut niet af, daar hoef je dus echt niet bang voor te zijn :)..
Ik ben er over aan't denken, wat ik dus al tegenkwam in t topic, om de oren eraf te halen en dan gewoon de rand netjes omnaaien. Na 1x rollen zijn de oren er al uit (en laat meneer nou net METEEN rollen als hij op de wei komt, waardoor hij dus totaal NIETS aan die oren heeft) en dan zit dat stuk vd deken alleen maar in de weg als het altijd zo raar erbij hangt haha

cursebreaker

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:16

Zo tref ik hem standaard aan in de wei:
of half om half af; en dan kijkt ie ook nog altijd zo erbij van; waaattt?? O:)
Afbeelding

Of gewoon helemaal af:
Afbeelding

Op deze foto's heeft hij de EJ deken om, maar bij de RSIH net zo goed..
De RSIH heeft hij zelfs gemold doordat hij met een vd oorgaten aan de stal ergens is blijven hangen pff.. dus eigenlijk zijn die gaten levensgevaarlijk

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:14

Whaah grappig zo die deken. In mijn profiel kunnen jullie Vän zien, volledig ingepakt.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:36

HelmerG schreef:
@ Nivada, de mijne heeft ook dit jaar op tijd deken op en tot nu toe nog geen jeuk!
Ze staan bij ons dan nog niet op de zomerweides dus op het moment nog vrijwel geen gras. maar ik doe altijd goed omweiden dus ik kan hem de rest vh jaar gewoon op de grote wei laten staan. Ik geef muesli (heeft de mijne voldoende aan met 4x per week lopen dus geef geen brok bij, sinds de muesli sowieso verbetering opgemerkt). Bij ons wordt momenteel kuil gevoerd 2x daags en ook daar reageert de mijne eigenlijk niet zo op. En hij krijgt van mij tussendoor ook wel genoeg wortels en af en toe een appel en snoepje.. Dus op de brok na krijgt de mijne eigenlijk vrijwel alles 'normaal'.. al is de muesli van marstall wel speciaal muesli; Eczem-muesli. Die van mij schuurt ook alleen staart en manen.. ik laat elk jaar bloedonderzoek doen om te kijken voor tekorten, maar dat onderzoek komt telkens zonder gekke dingen terug. Heb standaard nog een himalaya-liksteen in de voerbak liggen

Hoe duur is zo n bloedonderzoek en geef je dan aan wat je wil onderzoeken of word en dan gelijk naar alles gekeken

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:52

jessie84 schreef:
HelmerG schreef:
@ Nivada, de mijne heeft ook dit jaar op tijd deken op en tot nu toe nog geen jeuk!
Ze staan bij ons dan nog niet op de zomerweides dus op het moment nog vrijwel geen gras. maar ik doe altijd goed omweiden dus ik kan hem de rest vh jaar gewoon op de grote wei laten staan. Ik geef muesli (heeft de mijne voldoende aan met 4x per week lopen dus geef geen brok bij, sinds de muesli sowieso verbetering opgemerkt). Bij ons wordt momenteel kuil gevoerd 2x daags en ook daar reageert de mijne eigenlijk niet zo op. En hij krijgt van mij tussendoor ook wel genoeg wortels en af en toe een appel en snoepje.. Dus op de brok na krijgt de mijne eigenlijk vrijwel alles 'normaal'.. al is de muesli van marstall wel speciaal muesli; Eczem-muesli. Die van mij schuurt ook alleen staart en manen.. ik laat elk jaar bloedonderzoek doen om te kijken voor tekorten, maar dat onderzoek komt telkens zonder gekke dingen terug. Heb standaard nog een himalaya-liksteen in de voerbak liggen

Hoe duur is zo n bloedonderzoek en geef je dan aan wat je wil onderzoeken of word en dan gelijk naar alles gekeken

Is gewoon een 'simpel' onderzoek..
Wordt gekeken naar de standaarddingen zoals de waardes van de lever en zo wat allemaal en of er tekorten zijn van bepaalde vitamines of mineralen.
Je kunt ook uitgebreid onderzoek laten doen bv. ook naar bepaalde allergieën, maar die kost als ik me niet vergis rond de €300..
Ik betaal bij mijn DA voor een gewoon onderzoek €40 dus dat laat zich goed doen voor 1x per jaar.
Ik wil graag wel nog een keer uitgebreid onderzoek laten doen op allergieën maar dat komt wel. Voorlopig doet m'n paard het goed zoals ik het nu doe, dus dan is het nog niet perse nodig.
Kunt ook even gewoon met je DA overleggen wat hij/zij aanraadt

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:20

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:57

Die van mij staat vannacht zonder eczeemdeken

Ik heb toch echt het idee dat haar manen totaal geen lucht krijgen door de deken. Zo lelijk zijn ze nog nooit geweest :n en ik heb dan een van de duurste dekens gehaald..

Ik ga het eens een weekje proberen zonder deken met derfen. Eens kijken of het minder erg word.

Herkennen jullie dit ook? Als ik 2 dagen niet geweest met lijkt het alsof ze een soort dreads in der manen gedraaid heeft. Als ik die uitkam trek ik hele plukken haar uit :(

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:12

Dat herken ik ook, die 'dreads'... Geen idee wat daar aan te doen is buiten vlechten :s

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:23

M_hartje_M schreef:
Die van mij staat vannacht zonder eczeemdeken

Ik heb toch echt het idee dat haar manen totaal geen lucht krijgen door de deken. Zo lelijk zijn ze nog nooit geweest :n en ik heb dan een van de duurste dekens gehaald..

Ik ga het eens een weekje proberen zonder deken met derfen. Eens kijken of het minder erg word.

Herkennen jullie dit ook? Als ik 2 dagen niet geweest met lijkt het alsof ze een soort dreads in der manen gedraaid heeft. Als ik die uitkam trek ik hele plukken haar uit :(

Dit herken ik ook! Zorro schuurt nog helemaal niet, maar is al wel een groot deel van de manen kwijt door de RSIH... -O-
Zou niet weten wat hieraan te doen..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:25

Bij mijn paard zijn de manen ook helemaal afgeplat zeg maar..
Helaas niks aan te doen, maakt niet uit welk soort deken ik heb. Dat blijft bij hem altijd..
En helaas komen daardoor ook vaker wat haren mee met borstelen, doordat de deken er langs af gaat natuurlijk.. schuren doet hij niet, is dus ook puur van de deken.. Heb me er maar bij neergelegd.. Vind het belangrijker dat hij geen jeuk heeft dan dat hij lange manen krijgt. Als hij ze krijgt, fijn.. als het niet zo is, dan niet. Als de jeuk maar wegblijft. en zonder deken ga ik echt niet meer proberen.
Ging vorig jaar 2 maanden goed en in 1 keer pats boem jeuk,jeuk!! en dat ging niet meer echt weg nadat ik toen weer de deken heb opgelegd.. Hier dus fijn deken, brr :)
Achja, als je niets probeert dan weet je ook niets he :) Ik weet nu in ieder geval dat de mijne echt een deken nodig heeft

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:17

Ja vorig jaar heb ik der maanden lang zonder deken gehad. Daar stond ze wel 24/7 op stal (ja ik weet zielig, ben ik ook pas heel laat achter gekomen en ben daarna ook weggegaan daar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:38

Wat wel wil helpen. Cowboy magic erin :j

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:48

Yvank_ schreef:
Wat wel wil helpen. Cowboy magic erin :j

Dat doe ik al, maar wordt niet veel beter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:51

Invlechten?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:07

Cowboy magic ja is idd topspul... moet het alleen nog steeds kopen :')

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:35

Wat smeren/sprayen jullie dan van CM?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:42

De detangler denk ik...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:42

Ik durf straks echt niet langs op stal ben echt bang dat ik een kaal paard ga aantreffen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:50

De detangler idd. En was bijna wekelijks met de shampoo.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:59

Is zo vaak wassen wel goed voor de huid?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:59

Voor die schilfertjes weg te krijgen is dat heel goed hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:34

Mi_Amore schreef:
Is zo vaak wassen wel goed voor de huid?

Nouja ze glanst als een spiegel. Ziet er super uit, heeft geen jeuk. Dus ik denk dat het geen kwaad kan!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:25

welke soorten eczeem deken adviseren jullie. ik viand die van hierboven wel fijn ogen maar die kan ik nergens vinden. tevens denk ik dat het systeem van rambo fijner is voor mn paardje ( wat ik denk te zien is dat daar de hals van open kan zodat dat meer ruimte geeft aan het hoofd.

heb net eerst proefverpakking derfen besteld dus duimen dat het snel binnen is. en hem onder een vliegendeken gezet hoop dat ik snel eran uit ben wat een fijne deken is voor jong paard wat schrikachtig is en wat in een kudde staat met deken slopers.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:10

Ik heb de oortjes van mn rsi extra ingeknipt aan de zijkanten en dan ff snel met naald en draad erlangs en voilabt rafelt niet en de oren blijven super zitten :D