Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:04

Sakura789 schreef:
Mmmm ik heb in het najaar wel een teek uit haar gehaald, niet volgezogen. Kan dat uit het bloed komen. Ik heb nu Gastroguard gekregen.

Ja kan , maar hoeft niet geloof ik.
DA zei wel dat je het beste in Duitsland kan laten testen, daar kunnen ze al op meer soorten testen zij ze.

Ik heb trouwens nooit een teek gezien of gevonden bij de vos.
Maar kan al gebeurt zijn voor hij bij mij kwam, of ik heb het gewoon gemist.
Wilde alleen aangeven dat het niet zo gek is om soms wat verder te zoeken dan alleen bij de zweren te blijven. Aangezien je voor zover ik lees net als ik ook alles doet om ze te voorkomen en dit helaas toch niet lukt... Verzwakt immuunsysteem, ontsteking, stress en pijn kunnen ook zweren veroorzaken.
Dan kan je de zweren behandelen, maar ben je helaas nog niet van de oorzaak af.

Sakura789

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:48

Ze heeft veel meer stress gehad in het verleden, ze doet het nu juist heel erg goed. Erg stabiel ritme, goede kwaliteit aan ruwvoer, staat rustig in haar stal. Staat met een maatje buiten, is met rijden meewerkend en beter/sterker dan ooit. Enige grote verandering is meer voer, binnenbaan, gestart met springen en met één maatje (heeft ze een goede klik mee) buiten. Een half jaar geleden ging ze los naar buiten en binnen en stond ze met een flinke groep, daar had ze wel veel meer stress van.

Paard van een oud stalgenoot is waanzinnig ziek geweest van lyme, hebben ze uiteindelijk geen teek bij gevonden (volgezogen, losgelaten?), maar die is bij het randje van de dood weg gehaald. Hou ik dus wel even in mijn achterhoofd.

Haal haar net van het gras af en nu begint ze toch weer te eten van het kuil, snap er helemaal niets meer van. Even kijken of ze ook voldoende naar binnen krijgt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:56

Ff binnenvallen ik vind de luzerne mix van havens zachter dan alle andere tot nu toe. Paard eet het ook heel graag beter dan de fibra en hartog.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:52

Sakura, gezien het voorjaar om de hoek is zou het niet iets hormonaals kunnen zijn? Kunnen ze ook flink last van hebben. Ik denk hier aan gezien het gillen en de onrust.

Olijf, goed punt heb je!

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:55

Ik geef nu ook de luzerne brokken van pavo en daar reageert ze top op. Brokjes kunnen zowel droof als nat gegeven worden en ik vind het echt super zacht spul.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:05

Anoniem schreef:
Sorry ik ben vooral Meelezer maar:
Zodiacje heeft jouw paard de Fibra zelf “ gekozen” via uitmeten bij horsecomplete?
Want wel gek als hij last heeft van zijn maag en dan toch iets met harde stengels..

( hier ook paard wat op de doormeet lijst staat, ook wat buik klachten daarom lees ik hier mee.)

Ik heb contact gehad. De reden was dat de afwezigheid van ballast stoffen veel belangrijker is. Naar haar mening valt de hoeveelheid stengels mee en kon dit voer. Vooral ook omdat het wel goede producten zijn (de cavalor fibre force ook).
Ik heb wel een nieuwe meting besteld om te kijken of er meer voer kandidaten zijn.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:19

zodiacje schreef:
Sakura, gezien het voorjaar om de hoek is zou het niet iets hormonaals kunnen zijn? Kunnen ze ook flink last van hebben. Ik denk hier aan gezien het gillen en de onrust.

Dat zou absoluut kunnen, de voorjaars hengstigheid is meestal wel echt de ergste die er is bij de meesten. Alleen dat ze niet eet heb ik in al die jaren nooit meegemaakt. Ook het feit dat ze echt direct buiten wil eten, geeft mij wel aan dat ze trek heeft. Het gillen is wel echt ik wil naar buiten. Voorheen kon ze best rustig staan eten en aandachtig kijken naar alle paarden die rustig aan de hand naar buiten gingen. Buiten is het ritueel altijd van rollen, even snuffelen met haar maatje, piep geven en dan neus aan neus eten. Nu is het direct gras en voor de rest krijgt niets of niemand aandacht. Ook als andere paarden gaan rennen dan blijft ze maar eten.

Maar goed, het weer is natuurlijk ook wel heel gek. Dus de hormonen spelen sowieso wel mee denk ik. Het zal in ieder geval niet helpen :')

Ik ga zo heen om te kijken of ze wel weer normaal aan het eten is. Het gekke is dat ze na het gras wel direct weer de kuil ging eten, die had ik niet aan zien komen. Alleen is het even afwachten of ze echt en voldoende gegeten heeft. Ik heb nog hooi achter de hand, dus als ik denk dat het echt te weinig is, dan ga ik dat maar bijgeven.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:06

Ik lees hier al een tijdje mee, en zie veel dingen voorbij komen, heeft iemand ook ervaring met dit supplement? https://www.equine74.com/nl-nl/wat-is-equine-74-gastric Kwam het toevallig gister tegen.

Mijn paard heeft ook hele heftige zweren achter in haar maag, bij de overgang naar de pylorus. In augustus had ze voor het eerst koliek en hebben we haar naar de kliniek gebracht, sindsdien is ze nog niet weer helemaal van de medicatie af geweest, helaas zijn de maagzweren nu erger dan ooit ondanks pepticure, sucralfaat en prednison, en onbeperkt hooi.

We zijn nu over op een nieuw medicijn misoprostol in de hoop dat we het hiermee onder controle krijgen, maar het ziet er niet zo heel positief uit omdat ze steeds terugkerende koliek krijgt, we hebben alle mogelijke onderzoeken die er zijn gedaan, van echo’s tot scopie, foto’s, hapjes opgestuurd naar het lab om te kijken of er wat anders aan de hand zou kunnen zijn..

Inmiddels staat ze alweer 2 weken op de kliniek :( de laatste periode leek zo goed, alle klachten waren zo goed als verdwenen tot ze weer gestrekt lag van de koliek, en helaas alles erger dan het ooit geweest is :(

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:36

ik heb ernaar gekeken Livito maar vind het te duur en ik vind het op een of andere manier een wat vaag produkt. Weet niet waarom; gevoel wat ik erbij heb denk ik. Bij mijn pony werkt de maagsupport ook als ik er op tijd bij ben dus even prima zo.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:30

Ik kon er idd ook niet zoveel over vinden, ook niet qua reacties op hun fb pagina, dacht wellicht is hier iemand. Maagsupport heb ik ook gevoerd ter ondersteuning tijdens het afbouwen van de medicatie, maar heeft helaas niks gedaan hier :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:21

Ik ken het product ook niet Livito.

Bij mij is er intussen een gedragsdeskundige bij mijn heftig luchtzuigende merrie (na het overlijden van mijn pony) geweest. Een heel uitgebreid gesprek gehad en ook de gedragsdeskundige denkt niet dat mijn paard maagzweren heeft, maar nu zo heftig reageert vanwege de stress die het overlijden van de pony met zich meebrengt.

Ik geef sinds het overlijden ook Mastic horse, maar dat lijkt niets te doen. We hebben het o.a. over het afspenen van mijn merrie gehad en de wijze waarop ze is ingereden. Helaas heb ik hier geen tot weinig info over, maar ik kan mij er iets bij voorstellen. Ik denk dat ze abrupt is afgespeend, in een groep veulens is gezet en verder is er niet veel naar gekeken. Het inrijden is hoogstwaarschijnlijk binnen 6 weken gebeurt op 3 jarige leeftijd. Waarschijnlijk is hierdoor al iets "ontstaan" op het gebied van verlatingsangst. Toen ik haar nl net had (op 4 jarige leeftijd), heb ik ontzettend veel problemen gehad om haar uit het land te halen bij haar 2 maatjes vandaan. Met heel veel geduld ging dat later prima, maar nu de pony er niet meer is, raakt ze ook weer in paniek als er tijdens het rijden bij de rijvereniging een paard weggaat terwijl dit al geruime tijd geen enkel probleem meer was. Zo zielig, ze schreeuwt de hele boel bij elkaar......

Gedragsdeskundige haalde ook de onderzoeken en wetenschapper Hemmings aan die Geryon eerder plaatste. Voor nu kan ik qua management niet veel meer veranderen. Hopelijk wordt het snel iets droger en kunnen ze weer lekker grazen. Verder ga ik haar nu een tijdje ondersteunen met een supplement tegen de stress en laat ik haar voorlopig zoveel mogelijk met rust. De dynamiek in haar "kudde" ( van 3 naar 2) is totaal verandert. Over een maand weer contact met de gedragsdeskundige. Ook blijf ik de maag nog ondersteunen met Mastic horse en ga ik op de dagen dat ik thuis ben een dagboek bij houden wanneer ze luchtzuigt en of ik een aanleiding kan ontdekken.

Bovenstaande is heel in het kort wat er besproken is. Heb ook contact met mijn dierenarts en die heeft merrie ook nog even bekeken, maar verdenkt haar ook niet van maagzweren.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:03

Ook mijn verhaal zal ik nog even aanvullen. Paard was gestopt met eten.
De osteo is net geweest en heeft naast andere dingen vooral ook middenrif links los gemaakt.
Na de behandeling in zn stal gezet en het uur erna dat ik er stond met een ander paard heeft hij non stop staan eten!

Ze heeft me laten zien wat ik er zelf aan kan losmaken. Nu duimen dat dit voorlopig zo volhoud. Morgen start ik met de ekyguard.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:33

Zodiacje, had je osteo verklaring voor de middenrif of is dat de plek van zijn zweren? Wat voel je je machteloos hé als ze niet willen eten.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:10, in het totaal 2 keer bewerkt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:53

Ja de osteo had een hele goede verklaring die helemaal overeen komt met wat ik zie.

In het kort en in mijn woorden dus geen 10 voor uitleg;
Het middenrif zit vast aan het heiligbeen. Dit is bij mijn paard gekanteld. Dit trekt het middenrif strak. Hierdoor krijgen de organen minder beweging. Bij iedere ademhaling hoort alles nl te bewegen maar dat gaat dan niet zo goed. Hierdoor verkrampt de maag. Dus het 1 onderhoud het ander.
Dit verklaard ook waarom ik paard vorig jaar al 4 x los heb laten maken bij de aanzet van zijn hals want ook vanuit daar loopt verbinding naar het middenrif.

Ik heb een doorverwijzing gekregen om het heiligbeen van binnenuit terug te laten "zetten". Als alles gaat zoals het moet zouden al paard zijn standaard vaste klachten daarmee te verhelpen zijn.

De laatste week nu hij niet meer wilde eten en duidelijk pijn had zag ik ook echt dat dakje op zijn kont weer erger worden en dat terwijl het onder het zadel juist alleen maar steeds beter gaat. Die verbinding tussen de 2 (dakje en maag) is dus ook echt wat ik bij hem terug zie.

Hoop dat ik het een klein beetje duidelijk uit heb kunnen leggen.
Mocht het er van komen dat paard die behandeling krijgt hou ik uiteraard jullie op de hoogte van de verloop daarvan en of het scheelt in de maag.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:06

Hoop dat je bij die van jou de oplossing hebt gevonden. Ik lees graag mee!
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:14

sorbetje schreef:
Heel graag! Interessant! Goede verklaring. Hier ook vaste hals aanzet vaak! Bedoel je met dakje de kont die dan zo steil wordt ipv rond gespierd? Dat is hier namelijk ook bij maagzweren!

Hoop dat je bij die van jou de oplossing hebt gevonden. Ik lees graag mee!

Ja idd. En het heiligbeen steekt dan meer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:50

Interessant zodiacje. Hoe doen ze dat van uit de binnenkant en wie doet dat? Een dierenarts?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:23

Ja via binnenuit.
Ik ben doorverwezen naar ja.nek vlu.ggen. Hij geeft de osteo opleiding. Zit in Duitsland. De echt moeilijke gevallen doet hij.
Paard is al eens door een d.a. samen met mijn osteo opgevoeld in dat gebied. Maar het echt recht zetten kan bijna niemand maar die ja.nek zou dat dus wel kunnen.
Ze doen dat kennelijk met 4 man. Hij, een d.a. en 2 assistenten.

Uiteraard ga ik nog veel meer inlezen en informeren maar ik vertrouw mijn osteo compleet en de punten waarin hij vast blijft lopen in zijn lijf blijft terug komen. Ergens moet er op een keer een verandering komen.
En zoals ik al schreef om nu meteen weer scopie en omeprazol te doen zie ik ook niet zitten.

Osteo vertelde dat het paard van haar vriendin soortgelijke klachten had maar dan erger. Al 2 jaar niet gereden. Na behandeling kon ze er eigenlijk meteen weer op en sindsdien helemaal in orde. En dat is al een jaar of 4 nu. Dat vond ik ook wel belangrijk dat we dit nu niet doen en dat de boel dan voor einde vh jaar weer gekanteld is.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:24

Zodiacje, ik ben ook heel nieuwsgierig naar het verloop. Hier ook met punt dakje terwijl er nu toch echt wel wat gedaan word met der. Mijn merrie heeft ook dat ze zich vast zet bij de lenden. Ze heeft het niet van training want zelfs na 4 maanden rust is het er nog steeds. Op de foto is het niet helemaal top te zien maar wel een beetje. Ze is kort na deze foto bevallen dus de kont is extreem dakje.Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:34

zodiacje schreef:
Ja via binnenuit.
Ik ben doorverwezen naar ja.nek vlu.ggen. Hij geeft de osteo opleiding. Zit in Duitsland. De echt moeilijke gevallen doet hij.
Paard is al eens door een d.a. samen met mijn osteo opgevoeld in dat gebied. Maar het echt recht zetten kan bijna niemand maar die ja.nek zou dat dus wel kunnen.
Ze doen dat kennelijk met 4 man. Hij, een d.a. en 2 assistenten.

Uiteraard ga ik nog veel meer inlezen en informeren maar ik vertrouw mijn osteo compleet en de punten waarin hij vast blijft lopen in zijn lijf blijft terug komen. Ergens moet er op een keer een verandering komen.
En zoals ik al schreef om nu meteen weer scopie en omeprazol te doen zie ik ook niet zitten.

Osteo vertelde dat het paard van haar vriendin soortgelijke klachten had maar dan erger. Al 2 jaar niet gereden. Na behandeling kon ze er eigenlijk meteen weer op en sindsdien helemaal in orde. En dat is al een jaar of 4 nu. Dat vond ik ook wel belangrijk dat we dit nu niet doen en dat de boel dan voor einde vh jaar weer gekanteld is.

Dank voor je info. Ik blijf volgen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:37

Oeh jeetje inderdaad... Maar dat geeft wel aan hoe in verband die maag en de lendenen / heiligbeen staan.

Die meneer reist de wereld rond dus kan zijn dat ik pas vd zomer terecht kan maar wie weet met dat corona geneuzel dat er klanten afzeggen dan kan ik misschien eerder. Ik ga morgen bellen. Zal hier sowieso laten weten of het verschil maakt als ik ben geweest.
Mochten anderen hier meer over weten hoor ik dat uiteraard graag

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:21

Heftige verhalen hier.

De mijne is met een kuur GastroGuard weer goed aan het eten. Vier dagen volledige dosis, vier dagen halve dosis en vier dagen een kwart. Normale gedrag komt weer terug. Ik heb een baal hooi liggen voor de dagen van de kwart dosis tot het stoppen van de kuur.

Heeft iemand nog tips voor ondersteuning voor na zo'n kuur? Of wellicht nu al. Ik vind het wel heel erg spannend wat er gaat gebeuren als de kuurt stopt.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:57

Ik heb de ekyguard. Er staat op ochtend en avond 2 schepjes. Hoe erg zou het zijn als ik maar 1 x daags 4 schepjes geef?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:23

Ik heb een vraagje rondom maagzweren. Hadden jullie paarden ook direct last van een doffe vacht? Mijn paard glanst erop los alleen merk dat hij deze week o.a. met poetsen nog voor het rijden of een activiteit behoorlijk aan het gapen is. Nu merkte ik donderdag dat hij met rijden niet helemaal fijn liep. Hij wilde er niet echt doorheen rijden en gisteren merkte ik dat hij met het zadel erop leggen opeens naar mij beet (zadel kort geleden nog nagekeken) en dat hij gisteren tot 2 keer toe ging bokken en niet echt vooruit wilde lopen. Dit deed me toch vermoeden dat er mogelijk maagzweren actief zijn. Hij vertoont die symptomen heel erg sinds deze week. Hij laat z'n fijne hooi ook wat meer liggen. Krachtvoer eet hij nog wel. Alleen hij glanst als een spiegel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:33

Mijn paard heeft nooit een doffe vacht gehad. Heeft ook altijd goed gegeten, is nooit mager geweest, heeft geen singelnijd enz. Het kan dus per paard verschillen welke symptomen ze laten zien. Sommige paarden laten helemaal niets merken, maar kunnen toch maagzweren hebben.

In jouw geval zou ik direct stoppen met het geven van krachtvoer. Het feit dat hij voorafgaand aan een activiteit begint te gapen kan een teken zijn dat hij aan het anticiperen is op wat komen gaat; maagpijn (door opspattend/rondklotsend maagzuur).