[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 22:48

Zouden jullie equihaler voor of na het rijden gebruiken? Het moet eerst 5 dagen lang 2x daags. Paard mag wel gewoon rustig getraind worden dus wil er morgenochtend weer op maar ik twijfel of ik het voor of na die tijd dan zal doen.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 23:06

Ik heb het elke keer voor het rijden gedaan..

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:01

Kent iemand dit product?

Afbeelding
https://paardfit.nl/product/stof-en-pollen/

Mijn merrie staat inmiddels al 1,5 maand 24/7 op de wei.
Niet meer benauwd gelukkig. De homeopatische middelen werken. We hebben bijna de kuur van 25 dagen achter de rug.

Hoorde ik er vandaag voor het eerst sinds 2 maanden weer eens 3x hoesten bij het aandraven.
Er kwamen wat frutsels wortel mee omhoog. :+

Ik gok dat er toch weer wat slijm vormt. Ondanks beleid en vliegenmasker met neusflapje.

Ik ben nu maar weer begonnen met vernevelen. Daar was ik mee gestopt. Want het ging top, moedeloos wordt je er een beetje van. -O-

Nu hoor ik er overigens op stal best wat hoesten. Gewoon zo in de paddock. Het andere paard wat ik rij heeft ook na afloop wat neusuitvloeiing. Maar die hoest niet. Die is er pas 2 weken en gok weerstandje.

cantaloupe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:08

Helaas kom ook ik me melden in dit topic. Mijn paard hoest sinds een aantal maanden tijdens het (los)rijden. Na een BAL spoeling loopt ook zij rond met de sticker equine astma. Het hoesten hebben we inmiddels kunnen terugbrengen naar ongeveer 2 keer hoesten tijdens het eerste drafje, gevolgd door een aantal keer proesten (op z'n slechtst hoestte ze gedurende de hele rit regelmatig). Buiten wat neusuitvloeiing heeft ze in rust geen last. De DA raadt mij aan de Equihaler te gaan proberen, mede omdat ik orale prednison niet zie zitten. Hoewel ik er wisselende dingen over gelezen heb wil ik het zeker een kans geven, al vraag ik me af of ik het bij haar voor elkaar ga krijgen... :') Ook ben ik van plan haar te laten bekijken door Rob Jan Zomer.

Hoewel ik al een hoop heb gelezen in dit topic ben ik benieuwd of er nog mensen tips voor mij hebben. Heb al meerdere supplementen/kruidenmengsels geprobeerd maar tot nu toe is niks genoeg om het laatste hoestje ook weg te krijgen. Zijn er hier mensen die ook nog voordroog stomen? Of is dat zinloos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:20

Mijn paard is normaliter echt een angsthaas maar die Equihaler vindt die echt helemaal prima. Staat al blij op het ding te wachten omdat die daarna wat lekkers krijgt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:21

Indien mogelijk zou ik geen equihaler doen, maar de flexineb of de goedkopere versie.

Hiermee kun je ook medicatie inhaleren.of zoutoplossing zodat al het slijm makkelijker los komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:25

Maar voor de flexineb krijg je toch niet de medicatie die in de equihaler zit?

Ik vind de flexineb nogal een investering als je vervolgens, zoals in dit topic bij iemand ook te lezen is, alsnog de medicatie die noodzakelijk is niet krijgt maar het doen moet met vrij verkrijgbare producten.

Ik begreep namelijk dat dierenartsen geen medicatie voor mensen voor mogen schrijven als er medicatie geregistreerd voor paarden verkrijgbaar is.

Oldschool007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:01

cantaloupe schreef:
Helaas kom ook ik me melden in dit topic. Mijn paard hoest sinds een aantal maanden tijdens het (los)rijden. Na een BAL spoeling loopt ook zij rond met de sticker equine astma. Het hoesten hebben we inmiddels kunnen terugbrengen naar ongeveer 2 keer hoesten tijdens het eerste drafje, gevolgd door een aantal keer proesten (op z'n slechtst hoestte ze gedurende de hele rit regelmatig). Buiten wat neusuitvloeiing heeft ze in rust geen last. De DA raadt mij aan de Equihaler te gaan proberen, mede omdat ik orale prednison niet zie zitten. Hoewel ik er wisselende dingen over gelezen heb wil ik het zeker een kans geven, al vraag ik me af of ik het bij haar voor elkaar ga krijgen... :') Ook ben ik van plan haar te laten bekijken door Rob Jan Zomer.

Hoewel ik al een hoop heb gelezen in dit topic ben ik benieuwd of er nog mensen tips voor mij hebben. Heb al meerdere supplementen/kruidenmengsels geprobeerd maar tot nu toe is niks genoeg om het laatste hoestje ook weg te krijgen. Zijn er hier mensen die ook nog voordroog stomen? Of is dat zinloos?

Ik heb via Annika ten Napel (werkt zoals Rob Zomer, komt van Laarakkers in De Bilt, nu voor haarzelf werkend) het volgende doorgekregen wat ik nog zou kunnen proberen (maar ze gaf wel aan dat het wellicht in acute fase niet voldoende zou zijn voor de mijne):

Zij zou hem livercomp, puur pollen, phytonics Immuboost en balsamic air van audevard geven. Je mag al deze middelen tegelijk geven en ook samen met medicatie van de reguliere dierenarts (Prednison en Ventipulmin).

Ik weet nog niet of ik dit ga doen...

Vanmiddag eerst de solebox (zouttherapie) in Duitsland proberen. Hoop zo dat ie dat wel wil.. hij is superlief maar als ie iets eng vindt... pffff.. en rook is niet zijn ding zeg maar..

Verder zat ik nog te kijken naar dingen om dat thuis te doen.. iemand had in Dld wat gezien maar helaas kan ik dat nergens terugvinden.. zo.n bloempotding aan het halster met zoutoplossing. Wellicht daar goedkoper dan in NL?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:53

Balsamic air kreeg ik ook van de dierenarts. Werkte goed. Toen hij laatst weer een kuchje had heb ik het meteen weer gegeven en was het zo over. Kan toeval zijn, maar ben blij dat het in de kast staat.

Oldschool007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:54

manzano schreef:
Balsamic air kreeg ik ook van de dierenarts. Werkte goed. Toen hij laatst weer een kuchje had heb ik het meteen weer gegeven en was het zo over. Kan toeval zijn, maar ben blij dat het in de kast staat.

Oh goed te horen! Geef jij dat over het voer? eten ze dat graag?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:01

Oldschool007 schreef:
manzano schreef:

Oh goed te horen! Geef jij dat over het voer? eten ze dat graag?

Ik giet het over het hooinet (op advies van de dierenarts). Beetje bovenop zeg maar. Het is sowieso een makkelijke eter hoor, maar hij eet het zo op.

Oldschool007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:03

Oke, ja dat is ook een idee, over het hooi. Ga ook maar wat bestellen. Las al bij meer dat dat wel goed hielp bij een aantal. Valt te proberen .

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:06

Zou je Balsmic air ook kunnen gebruiken in een hooistomer?

Oldschool007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:06

Trouwens.. worden jullie paarden ook benauwd als ze in een trailer vervoerd worden? Met en/of zonder hooinet, soms wat wat hooi op de grond (leen de trailer dus ligt helaas wel eens wat in, denkdan ja ik kan het nu uit gaan vegen, dan dwarrelt het stof overal, of hooinet eruit halen en dat wat op de grond ligt laten liggen) Wel met de raampjes open en achter boven de klep open.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:35

Flicka12 schreef:
Zou je Balsmic air ook kunnen gebruiken in een hooistomer?

Hoe bedoel je? In het water wat je stoomt? Ik zou niet weten of dat goed is voor het stoomapparaat eigenlijk. Je moet het ook eigenlijk 2x per dag in kleine hoeveelheid geven dus denk dat het moeilijk is qua dosering dan.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:56

Je kan de balsamic air eventueel ook gewoon puur in de mond geven. Ik deed dit als kuurtje. Opzuigen met spuit en dan in de mond en snoepje erna geven.

ingridjeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:30

hi ik heb hier een 27 jarige haflinger en ze is benauwd
ze krijgt nu een soort van ventolin. Daarvoor kreeg ze ventiplumin. Echter is deze poeder niet voorradig. Ook Subestin niet. Maar ik las dat Clenovet hetzelfde doet als deze ventiplumin. Maar hoe kom ik hieraan?
Want het is duitsland
Help
groet ingrid

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:03

Zerena schreef:
Ooh mensen ik heb jullie hulp nodig.
Wij hebben een tinkertje (of eigenlijk 2, maar 1 is echt erg) met astma.
Ze heeft al 2 keer een longspoeling gehad.
En daarnaast ook zo ong alle medicatie die ik hier voorbij zie komen wel gehad.
Ze staat 24/7 buiten.
Krijgt alleen maar gestoomd hooi (haygain).
Maar ze is kapot.
Ze wil niet meer goed eten en is echt op.

Is er nog iets wat we voor haar kunnen doen?? Het is zo zielig ;(

Dierenartsen weten het ook even niet meer.
Nu toch maar weer aan de ventipulmin.

Als ik dit lees heb ik het idee dat jem
Meent dat een longspoeling een behandeling is.
Dat is niet zo daarmee stel je de ernst van astma vast en kan je zien of ze gevoelig zijn voor stof of dat het om een allergie gaat.
En daar zou ik eerst achter komen. Als ze nierop stof reageert is hooi stomen nutte loos

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:05

Oldschool007 schreef:
Trouwens.. worden jullie paarden ook benauwd als ze in een trailer vervoerd worden? Met en/of zonder hooinet, soms wat wat hooi op de grond (leen de trailer dus ligt helaas wel eens wat in, denkdan ja ik kan het nu uit gaan vegen, dan dwarrelt het stof overal, of hooinet eruit halen en dat wat op de grond ligt laten liggen) Wel met de raampjes open en achter boven de klep open.

Als ze heel gevoelig zijn voor stof kan dit wel een flinke trigger zijn. Oud hooi bevat vaak schimmel en daar kunnen ze fors op reageren

Oldschool007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:29

Ja idd.. weet niet hoelang het er in ligt.. is niet superveel maar toch..

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:27

Hier heeft de flexineb enorm geholpen, bij mijn paard met chronische bronchitis. Maart stond ze nog regelmatig benauwd en zelfs in het weekend paar keer met spoed de dierenarts moeten bellen.

Nu met de flexineb zijn we van eerst 2 daags vernevelen, naar 2x per week gegaan. Wel ook het management aangepast, maar als wij minder vernevelen komt het kuchje weer terug

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:47

In België (en ik denk Duitsland ook, maar dat ben ik niet zeker) kan je gewoon medicatie voor in je flexineb krijgen. Mijne kreeg eerst atrovent en flixotide, dat laatste is momenteel moeilijk te verkrijgen dus nu vervangen door pulmicort/budesonide. Voor mij echt nooit meer die verschrikkelijke equihaler. Met als bijkomend voordeel dat ik nu maanden zou kunnen behandelen voor de prijs van 1 equihaler

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:50

Fangio schreef:
In België (en ik denk Duitsland ook, maar dat ben ik niet zeker) kan je gewoon medicatie voor in je flexineb krijgen. Mijne kreeg eerst atrovent en flixotide, dat laatste is momenteel moeilijk te verkrijgen dus nu vervangen door pulmicort/budesonide. Voor mij echt nooit meer die verschrikkelijke equihaler. Met als bijkomend voordeel dat ik nu maanden zou kunnen behandelen voor de prijs van 1 equihaler

Ik weet dus echt niks van de Nederlandse wetgeving met betrekking tot inhaleren.

Wel is mijn dierenarts blij dat ik kan inhaleren met een apparaat die ook medicatie fijn genoeg verneveld.

Voor nu moet ik proberen haar fit te houden met zoutoplossing.
Mocht ze zeer slechter worden moest ik bellen voor welke optie er was.
Prednison of wat dan ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:53

Daar heb je alleen als Nederlander niet zoveel aan... hier zeggen ook alle benaderde klinieken hetzelfde mogen we niet voorschrijven. Ik wil best investeren in iets van een Flexineb maar paard heeft wel nu corticosteroïden nodig en dat lijken Nederlandse klinieken niet te willen geven in een niet voor paarde geregistreerde vorm.

Wat vond jij overigens verschrikkelijk aan de equihaler? Dat zal per paard verschillen denk ik. Mijn paard vind snel dingen eng en schud en proest snel vanwege pollenallergie maar de equihaler laat die prima toe :j

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:01

koetjeboe schreef:
Zerena schreef:
Ooh mensen ik heb jullie hulp nodig.
Wij hebben een tinkertje (of eigenlijk 2, maar 1 is echt erg) met astma.
Ze heeft al 2 keer een longspoeling gehad.
En daarnaast ook zo ong alle medicatie die ik hier voorbij zie komen wel gehad.
Ze staat 24/7 buiten.
Krijgt alleen maar gestoomd hooi (haygain).
Maar ze is kapot.
Ze wil niet meer goed eten en is echt op.

Is er nog iets wat we voor haar kunnen doen?? Het is zo zielig ;(

Dierenartsen weten het ook even niet meer.
Nu toch maar weer aan de ventipulmin.

Als ik dit lees heb ik het idee dat jem
Meent dat een longspoeling een behandeling is.
Dat is niet zo daarmee stel je de ernst van astma vast en kan je zien of ze gevoelig zijn voor stof of dat het om een allergie gaat.
En daar zou ik eerst achter komen. Als ze nierop stof reageert is hooi stomen nutte loos

Nee ik denk niet dat een longspoeling een behandeling is.
Wij hebben de 2e longspoeling laten doen omdat ze in het voorjaar ineens weer veel heftiger werd en we dachten dat het misschien met pollen te maken zou kunnen hebben.
Volgens de dierenarts reageert ze op schimmels en stof.