[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

indrasjacks

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:22

overigens je hebt ook rambo en bucas die zijn ook goed voor exceempaardjes vooral de rambo sweetitch is wel duur maar heel goed die wil ik nl ook nog gaan bestellen

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:23

bucas buzz off is de andere deken

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:39

CarolShadow schreef:
Met die warmte? Ik wil juist een zomerdeken omdat die ivanhoe op extreme dagen toch wel warm is en ook nog eens bruin is. Ga haar niet met bijna 30 graden een regendeken op leggen.

Maar bedankt voor je advies.

Ik heb mijn 31 jarige merrie een lichtblauwe premiere regendeken op liggen en die is absoluut niet zweterig door de lichte kleur denk ik.

Gekocht bij piaffe

Premiere regendeken ZOMERCOLLECTIE 2009
(BI373100)
Van 600D rib-stop polyester gecoat met Teflon, 3000 mm waterdicht, 4000 gr./m² 24 hrs ademend.
De deken heeft getapete naden, een cool poly katoenen, absorberende voering en een nylon voering in het schoudergedeelte. Verder is de deken voorzien van een loopsplit, korte kruissingels, een dubbele verstelbare borstsluiiting, een staartflap en verstelbare en afneembare beenriemen.

matenkleuren in winkelwagen € 49,95

Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:17

Ik ben er nog niet helemaal uit over de dekens.

Heb een groot probleem...... Weet het even niet meer.

Stalhouder komt bij me met de vraag of ik 's avonds kan komen en dan shadow meteen op stal kan zetten.
Even ter informatie: Shadow laat zich niet pakken. Eerder liet hij haar lopen en dan probeerde hij het laat in de avond nog eens. Soms bleef ze buiten omdat ze zich niet liet pakken. Dat ze buiten bleef was voor beide partijen geen probleem. Maar nu is het dus zover dat ze ook gaan ronddwalen en onder stroomdraad doorkruipt naar het volgende weitje. Dit is te gevaarlijk omdat er geen zicht op is in die tijden.
Nou ja, ik wil best 's avonds komen, geen probleem.

En zonet, loop ik naar de wei.........
En kon met veel verdriet mijn pony op de wei zetten. Hele neusbeen+neusje open. Helemaal verbrand. Ze had haar neus bedekt en toch is het erdoorheen gegaan. Pony kwaad, ik vol verdriet.
Er was een optie om haar overdag binnen te houden en de avonden en nachten buiten te laten. Maar ook die optie zit er dus niet meer in door dat andere gedoe.

Weet het echt niet meer hóór.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:10

:(:) Carol, zonnebrand is zeker geen optie meer nu het open is?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:12

Nee, heb ik overigens gebruikt maar hielp niets. Zelfs afdekken helpt niet. Ze staat nu sinds 2 uur op stal, uit de zon dus. Ga vanavond even haar wonden goed behandelen, wordt weer een ware strijd.

Had ook levetraanzalf gehaald, maar las dat dit niet op brandwonden mag? Moet ik dus uitkijken dat het daar niet op komt. Heb wel calendulan in huis, dat mag wel op brandwonden. Denk dat ik de brandwonden dan met calendulan behandel, en de dichte plekken met levertraan.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:18

Hallo iedereen,

Ik heb snel even het topic doorgekeken (maar het zijn al zoveel pagina's) Maar ik kon hier zo snel niks over vinden..

Wat vinden jullie om dit soort dekens als halsdeken te gebruiken: http://www.tackebaypics.co.uk/shire/openfacehood1.jpg
Heb deze op ebay gevonden, ik kan op NL sites alleen van deze dekens vinden met hoofd eraan, en dat zoek ik eigenlijk niet.
Die "echte" van Ivanhoe en Boett zijn veel duurder, en aangezien ik niet zeker weet of het zal helpen vind ik het wel fijn om met iets goedkopers te beginnen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:21

Mij lijken die dingen dus helemaal niets. Zitten die niet erg strak? Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de manen. Ik zweer nog altijd bij m'n Rambo SIH :)

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:29

Dat weet ik dus niet. Heb eens goed naar de Ivanhoe dekens gekeken en die zitten ook vrij strak (halsdekens dan).. Dus ben wel erg benieuwd of iemand hier wel eens zo;n deken heeft gebruikt oid :)

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:31

Hallo iedereen,

Koos is nu nog in 'perfecte staat' onder zijn deken, maar zijn hoofd is echt helemaal vol me wonden. :/ Ik vroeg me af of groene klei hier tegen helpt? Ik smeer namelijk een zalfje dat de DA heeft aangeraden, maar blijkbaar helpt het echt niks want hij heeft erge jeuk aan zijn hoofd. Pff, ik was er zo trots op dat het zo goed ging, en nu is zijn hoofd helemaal open. :(

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:37

Helpt een goede vliegenkap dan niet? Ik heb een Bucas vliegenkap en die komt toch minstens wel tot halverwege z'n neusbeen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:35

@Myour, ik had die van Bucas ook, maar mijn haf werd er toch nog doorgestoken. Die van jou niet?

Welke periode is nu het gevaarlijkst voor eczemers om op gras te gaan? En wat is zowat de periode waarbij de knutjes weg zijn? En wanneer begint het zowat af te nemen?

Ik ga nog niet te luid roepen, maar m'n haflinger doet het dit jaar tot hier toe super! Kan momenteel geen foto's plaatsen, maar ze staan op www.netlog.be/amoreke

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:03

@ chipieke: mijne heeft 'm nog niet om gehad, alleen om te passen. De sluiting moet even verzet worden :) maar ik bedoel: dan kunnen ze toch moeilijker jeuken met zo'n kap op?
De gevaarlijkste periode is volgens mij zo na het voorjaar en voor het najaar :Y)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:04

die van mij bleef hem afschuren, deels ook omdat ie te groot was. Hopelijk heb jij er meer geluk mee :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:06

CarolShadow welke dekenmaat heb je nodig?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:07

@ chipieke: die van mij paste goed maar de sluiting zat net te kort waardoor ik bang was dat ie 'm alsnog afschuurde. Dus nu verschuiven we het klittenband zo'n 5cm dan zit ie strakker vast :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:08

Ik heb net levertraanzalf gehaald voor Storm's hoofd, morgen mee beginnen in de hoop dat het helpt...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:50

hoi even een vraagje ik zit namelijk met het volgende probleem ik heb zoals eerder aangegeven een shire met zomer eczeem
ik ga over op eczeem voer maar mijn deken van 2,40 is te klein groter is er niet te bestellen
maar met de deken op begon hij last te krijgen van schuur plekken die helemaal op zwollen dus heb ik er eigen handig van een oude deken een stuk ingenaaid alleen is nu het volgende past hij goed op zijn borst zakt hij naar achter omdat hij dan ik e lengte weer te groot is
wat o wat zouden jullie doen zijn staart en manen zijn wel al heel erg bij gegroeid door de deken

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:00

CarolShadow:
Mij lijkt een zomerdeken nog veel warmer dan een exceemdeken of een Rambo SIH. Ik heb de laatste jaren geen zomerdekens meer gekocht (vind dat nou echt een deken die je nooit nodig hebt maar dat is mijn persoonlijke mening) maar de dekens die ik een jaar of 5 geleden kocht voor mijn A pony's die waren toch echt dikker en van dat katoen, dat is echt niet koel....

Balen zeg met je verbrand/ontsnap probleem! Heb je niet de mogenlijkheid eventueel een kleiner stuk ontsnappingsvrij af te zetten desnoods op eigen kosten ofzo?

Eowyn:
Dat groene spul zegt me niets, ik gebruik een potje levertraanzalf voor Pride haar hoofdje nu sinds 2 weken en sinds dien is er niets meer aan de hand :)

Bleikja:
Ik had er ook zo 1, leek me geweldig en was ook in gebruik super. (Ik deed hem onder een ongevoerde regendeken voor het voor en najaar zodat ik geen boett oid op hoefde). Helaas vielen al na enkele dagen de manen uit en zag het er na 3 weken niet meer uit, alles kaal (dus niet van het schuren maar puur van het verstikken!).
Dit jaar heb ik hem niet opgehad en worden de manen op dezelfde plek ook wel wat dunner maar dat is niet vergelijkbaar met die hals!

Maar misschien helpt het voor jou wel, wie weet :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:07

Nou, nog voor het eten naar shadow geweest. Ze stond nog braaf in d'r stalletje, mij heel verantwoordend aan te kijken, want ja ik heb haar op stal gezet. Beetje boos was ze.
Even laten rollen. Ze heeft ook een behoorlijke terugklap in d'r eczeem. Er kwam zo'n hele vlecht naar beneden zetten, flink balen dus. En de hele rits manen geschuurd her en der.
In die 2 uur tijd was haar huid (hoofdje) al wel rustiger geworden. Velletjes kwamen nu los te zitten en was al wat minder rood.

Even alles weer opnieuw ingevlochten en toen haar hoofdje helemaal ingesmeerd, rondom ogen oren e.d. met levertraanzalf en haar verbrande neus met calendulan creme. Vond ze maar niks, maja. Morgen is er nog zon, en dan word het weer wat minder.

Het blijft een zorgenkindje hé.

Die levertraanzalf ruikt donders lekker haha.
Op dagen zoals deze hoop ik stiekem dat shadow een hartaanval krijgt ofzo, dan is ze overal vanaf. Erg hé dat ik dat soort dingen dan kan denken.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:22

Och ze is toch pas 18? Die gaat hendig nog heel wat jaartjes mee!
Maar ik snap je idee, het is niet hendig voor het diertje..

Levertraan ruikt idd heerlijk :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:27

Ja, weet ik dat ze nog jong is, maar vind het zo zielig. Ze is altijd zielig geweest. Ze is eigenlijk ook nooit wondvrij ofzo. Heb zo met d'r te doen.

Het liefst zet ik haar hier in de tuin, zodat ik haar elk uur zou kunnen verzorgen. Mijn arme schat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:46

CarolShadow schreef:
Ik ben er nog niet helemaal uit over de dekens.

Heb een groot probleem...... Weet het even niet meer.

Stalhouder komt bij me met de vraag of ik 's avonds kan komen en dan shadow meteen op stal kan zetten.
Even ter informatie: Shadow laat zich niet pakken. Eerder liet hij haar lopen en dan probeerde hij het laat in de avond nog eens. Soms bleef ze buiten omdat ze zich niet liet pakken. Dat ze buiten bleef was voor beide partijen geen probleem. Maar nu is het dus zover dat ze ook gaan ronddwalen en onder stroomdraad doorkruipt naar het volgende weitje. Dit is te gevaarlijk omdat er geen zicht op is in die tijden.
Nou ja, ik wil best 's avonds komen, geen probleem.

En zonet, loop ik naar de wei.........
En kon met veel verdriet mijn pony op de wei zetten. Hele neusbeen+neusje open. Helemaal verbrand. Ze had haar neus bedekt en toch is het erdoorheen gegaan. Pony kwaad, ik vol verdriet.
Er was een optie om haar overdag binnen te houden en de avonden en nachten buiten te laten. Maar ook die optie zit er dus niet meer in door dat andere gedoe.

Weet het echt niet meer hóór.

Heeft ze niet een tekort aan bepaalde vitaminen? Ik weet dat een tekort aan magnesium gevoeligheid van zonnebrand kan veroorzaken.
En ook een slecht werkende lever kan dat veroorzaken.
Vervelend zeg :\

Iemand tips voor een jeukende neus? Een pollennetje helpt niet, omdat het niet van het stof is wat naar binnen vliegt, maar van stof wat er al zit.
Plus dat hij het pollennetje sloopt als ik het op de wei om doe. En met rijden irriteert het alleen maar meer.
De jeuk komt overigens door huisstofmijtallergie en voedselmijtallergie (zie onderschrift).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:47

Ik vermoed wel degelijk dat haar lever slecht functioneert. Desondanks heeft ze geen andere symptomen voor een slechte lever. Dus weet niet of onderzoek wat zal uithalen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:50

Maar is een slechte lever niet te behandelen? De lever is een orgaan dat kan herstellen met de juiste behandeling.
Ik weet niet precies hoe het zit, maar een paard op de stal waar ik jaren geleed had dat ook en die gaven een supplement. Na een paar maanden was het over, had hij geen last meer van zonnebrand en gewoon goede leverwaardes.
Die slechte lever kwam overigens door een langzame vergiftiging. Als ik het me goed herinner door Jacobskruid.