Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:57

Heb even m'n bericht nog ge-edit!

Bij mijn dierenarts staan alle Cushing patienten (8 in zijn geval) op de Parlodel. Hij behandelt ze met de helft van de aanbevolen hoeveelheid zodat ze geen bijwerkingen hebben. En naar zijn zeggen doen ze het daar super op. Je moet het wel alleen 2 keer per dag geven en het is verschrikkelijk duur.

Naomi is de eerste van zijn patienten die op pergolide staat. Maar daar is hij nu ook wel heel enthousiast over, alhoewel hij eerst z'n handen van 'mijn behandeling/experiment' aftrok omdat hij er geen heil in zag. Hij wilde er niks mee te maken hebben, ik moest zelf maar de dosering uitzoeken en hoe ik het moest opbouwen (met grote dank aan de informatie in dit topic _/-\o_ ).

Toen ik hem vorige week een mail stuurde met de foto's van mijn paard vanaf het begin van de pergolide tot nu (9 weken behandeld) antwoorde hij dit:

"Hi Anniek,

Als ik zo de foto’s bekijk, kan ook jouw Naomi zo in het voorbeelden boek van paarden met een geweldig positieve respons op de medicatie! Gefeliciteerd echt super goed! Je mag trots zijn op het resultaat van je behandeling."

Hihihi. :D :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:01

Terwijl wereldwijd pergolide toch grotere navolging heeft dan parlodel ... Wat een grapjas.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:04

Ja echt een figuur hoor, hij had nog nooit van pergolide gehoord. Maar goed nu dus wel dankzij mij, hehehehehe. 8-)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:04

Was gevraagd om meer info, bij deze. Hopelijk zijn er nog wat mensen met tips en reacties.

Het gaat om een merrie van nu 27 (28 per 2013). Graatmager nu, ruggegraat ligt erop, tussen de billen kun je anderhalve hand steken, nek weg. Brokken eet ze wel, kuil laat ze vaak liggen of ze plakt een plukje. Stro at ze ook altijd met verve maar nu niet meer. Dus wat zou ze nu wegen.. 500 kg is denk ik nog teveel, maar het is lastig schatten, zit ook een pak met haar op. Altijd een paard geweest dat mooi rondgeribt was die eerder te dik dan te mager wordt. Ze heeft een slechte achterhand, maar dat is al lang al een zwak punt. 1 been ontlast ze heel veel. Ze loopt nog in stap of draf kreupel, maar wel enorm stijf. Zeker met de koud is het een opstartje geworden. Staat inmiddels 2 jaar op volledige rust. Zomers 24/7 buiten s winters paar uur op paddock.

Toen ze (winter) 20/21 jaar kreeg ze een paar golfjes op d’r achterhand. Jaar (22) daarop wat meer. Jaar (23) daarop had ze zo’n pak met wintervacht dat ik voor het eerst geschoren heb (het was lang maar enkel krullend bij zweet), zomervacht kwam ze altijd goed doorheen. Jaar (24) daarop idem dito, maar de zomervacht niet meer zo strak als eerst. Ik heb toen da gebeld met de mededeling ik wil graag bloedtest laten doen en dan controleren op cushing. Ze hebben toen enkel bloed getrokken. Ik kreeg toen de melding dat alles goed was en voor haar leeftijd zeer goede bloedwaardes had. In de zomer van 25 is de laatste keer geweest dat ze uit zichzelf een zomervacht nog had. In de zomer van 26 heb ik voor het eerst ’s zomers geschoren, maar ik kwam er niet meer doorheen. Het was een huurding dus ja waar ligt het aan? Afgelopen zomer ben ik maar met de schaar aan de gang gegaan, met het idee om dan later er makkelijker met het scheerapparaat overheen te gaan. De zomer was echter zo slecht dat ik dacht laat maar. Nu heeft ze een vacht die voor haar doen een ‘zomervacht’ is. Het is normaal gesproken in dit jaargetijden twee keer zo lang en de vacht die ze nu heeft had ze vorig jaar dus ’s zomers.

Tot haar 23ste is ze altijd nog ‘fanatiek’ bereden, tot ze op een gegeven moment aangaf dat ze dat niet meer trok. Toen nog 1,5 a 2 jaar buiten gereden, met nog flinke buitenritten erbij ook. Met 25 dus op rust gegaan, ook vanwege de achterhand. ’s Winters buitenritten maken ’s avond zit er niet in en in de bak was voor niemand meer leuk. Bovendien met 25 jaar altijd hard gewerkt (op hoog niveau gesprongen, M dressuur) dan mag het ook wel eens.

26 levensjaar niks vreemds, tja ouderdom. Rug er een beetje uit, extra grijze haren erbij. ’s Winters wat stijf. 27 jaar (dit jaar) idem dito. Van de zomer op de wei goed gegeten, wel wat mager omdat weinig gras op stond. Kuil bijgevoerd werd goed gegeten. In augustus heb ik d’r gebit laten doen, want ze maalde heel vreemd. Net of er iets in of achter een kies bleef zitten.. Niks schokkend, maar wel bijgewerkt. Begin oktober op stal gekomen en nu sinds 2 a 3 weken is ze in 1 keer bats boem echt een gratenbaal geworden. Nu was iemand anders die elke keer opmerkte ja ze loopt zo slecht. Daar zie ik dus geen heel erge verslechtering in, maar als ze interen op de spieren kan dat net dat ene zetje extra geven. En misschien ben ik ook wel gewend dat ze wat stijf loopt. En ze is natuurlijk ook oud. De meeste paarden halen die leeftijd niet eens en als je al op cushing heb onderzocht en daar komt niks uit, kun je het eigenlijk alleen op de leeftijd steken. Maar qua eten is ze opeens zichzelf niet en ze krijgt hetzelfde als vorig jaar. Da laten komen en die zegt plompverloren ja ik zie het al hoor. (zie vorig bericht).

Haar hoeven zijn goed, ze heeft op haar 26ste 1 keer beetje gaskoliek gehad. Dat was in het voorjaar. Ze ging elke keer liggen en toen de da kwam ging het al weer wat beter, teveel darmgeluiden. Spuitje gehad en het was over. Verder is het gewoon een taai paard die nergens last van heeft (had) en ook nog eens bikkelhard is. De aantal keren dat ze kreupel was, incl. 1 peesblessure zijn op 1 hand te tellen.

Volgens de Da heeft ze geen pijn, maar ja als je zo mager bent en je geen kracht meer in je kaken heb om je kuil goed te vermalen ik weet het niet. Prettig zal ze zich niet voelen. (Wordt dat beter met de medicatie?- dikker worden en meer kracht in het lijf). Verder kwam hij dus met olie, scheren, kuil weken, speciaal voer, weinig melasse/suiker en in een later stadium alleen met slobber gaan werken. Daarbij zei de Da zelf al dat ze er nu al op het randje bij staat en het ook nog niet zeker is of medicatie zal helpen. (waar je in eerste ook moet gaan uitvogelen op welke dosis je moet gaan zitten). Werkt medicatie in eerste instantie altijd? (en later dus niet meer of enkele met een te hoge dosis?) en in welke mate kan ze dus ‘opkikkeren’? Gaan ze dan ook uit zichzelf beter eten of moet je toch blijven voorweken? Blijvend suiker/melasse arm kan ik mij voorstellen, dat is slecht te verteren.

Waar ik nu trouwens voornamelijk van baal is dat de eerste test voor cushing gewoon niet goed is opgevolgd. Dan had ik het veel beter in de gaten kunnen houden, nu kreeg contant de ‘leeftijd’ de schuld. Je stelt je in op einde verhaal, beestje is op. Krijg je toch nog een houdvast aangeboden. (waar ik enerzijds blij mee bent, maar het maakt de keuze niet makkelijker).

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:05

Sterkte met het verlies Roos! Y;(

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:11

Jeetje wat een sip verhaal Sammie!

Welke tandarts of gebitsverzorger heb je erbij gehad? Wellicht is er op dat gebied nog wat te behalen om een second opinion te laten doen bij Daan Staller of Paul Versluis.

Olie wordt hier op stal ook gegeven voor wat vet op de botten, inderdaad wel opbouwen wat fargo aangeeft anders werkt het teveel laxerend. Hier geven ze slaolie of zonnebloem olie.
Is seniores priores bijvoeren niet wat voor haar? Dat is een mooie ruwvoer vervanger voor het kuil wat ze slecht eet.

Het futloze had mijn merrie ook, maar die was ook gewoon echt depressief. Nu barst ze van de energie, sprint ze door de bak en weide als een malloot, doet ze de raarste sprongen. Die is echt aan een tweede jeugd begonnen.

En anders vragen aan je DA of je gewoon mag beginnen met medicatie, dat hebben we ook bij mijn merrie gedaan. Die had al en aantal symptomen en niet eens getest, gewoon begonnen.

Roos_M: Heel, heel veel sterkte!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:23

Bedankt voor je uitgebreide bericht!
@ Sammie suikerarm is overigens meer met het idee van potentiele hoefbevangenheid, niet zo zeer voor het verteren.
Het is een beetje lastig, maar zoals ik het nu inschat, eet ze nu ook niet veel omdat het haar niet smaakt (misselijkheid door rare hormoonhuishouding). Tanden zijn verder in orde begrijp ik?
Verder heeft ze wellicht ook last van suikerziekteachtige verschijnselen waardoor ze nu ook dunner en ingevallen is. Spieren en kracht en voller worden, komt inderdaad weer terug door medicatie. Dat slechte achterbeen dat had Willy ook, is nooit meer een issue geweest nadat hij op medicatie stond..

Een idee, denk je dat jouw paard luzerne eet? Dat hebben wij onze willy gegeven in het begin voordat en toen we net gingen behandelen met pergolide. Hij at zijn hooi toen ook heel erg slecht. Luzerne (ik ben niet zo bang voor melasse overigens) is iets dat ze vaak wel goed eten en daar zitten goed verteerbare eiwitten in. Later is hij jarenlang gewoon weer hooi en kuil gaan eten maar gaven we luzerne voor erbij - avondhapje .. En inderdaad, later gaan ze weer beter eten!!!

Je paard is niet zwaar, dus een hoge medicatie zou ik zeker niet aanraden, ook omdat ze niet bevangen is of al hele zware verschijnselen heeft. De vuistregel voor medicatie is (dat mogen ze hebben op basis van gewicht, maar hoeven ze niet te hebben als je met minder toe kunt) gewicht x 0,002 mg = 1 mg. Je hebt best kans dat als je start en eerst met een halve pil van 0,5 mg aan de gang gaat dat er al echt verbetering optreedt. Is dat niet voldoend kun je altijd na 2 maanden nog naar 0,75 mg of 1 mg toewerken. Medicatie werkt practisch altijd en het kan zijn dat je later ooit wat hoger moet gaan doseren.

>>> Overigens zijn er paarden die altijd negatief op cushings scoren, terwijl ze het wel hebben maar er zijn ook paarden die in een voorfase zitten waarbij het bloed het nog niet toont, maar het wel degelijk al speelt en behandeld zou kunnen worden.
Senior priores is inderdaad ook een goed idee om je paard aan te laten sterken > speciaal voor oudjes ontwikkeld

Sammie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:38

Tanden zijn in orde, tandarts (= van onze da-kliniek) zei wel om na een half jaartje nog eens te laten kijken omdat het veilen van die kies niet in 1 keer lukte (oid). Maar zo raar malen met d'r tanden doet ze iig niet meer en er valt ook niks uit dr mond.

Luzerne vind ze heerlijk! Heb gisteren nog een zak gehaald, maar omdat daar dus veel melasse in zit durfde ik dat niet (meer) te geven. Voederbieten vind ze ook heerlijk, maar zit ook veel suiker in. Brok at ze ook gewoon, dus dat rijmde voor mijn gevoel niet met het laten liggen van kuil. Volgens de DA zou dat dus kunnen komen door verlies aan spierkracht in de kaken en bij het eten van brok wordt dat nog zacht door het speeksel.

Ik ga eens verdiepen in seniores priores.

Alvast bedankt allemaal!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:00

Dank jullie...
Ze had zaterdagmiddag koliek, leek het. Alleen injectie gehad voor spierspanning te verlagen en pijnstilling. 's Avonds kwam het weer terug. Langer werkende injectie gehad. Zondagmiddag weer. Toen bleek ze ook koorts te hebben en ze heeft daar een koortsremmer voor gehad. Die avond schommelde haar temperatuur ontzettend. Maandagochtend was ze hartstikke sloof en ziek, ze lag veel. Ze was echt een zielig hoopje.
Toen wilde de dierenarts toch proberen door te spoelen met paraffine. Maar ik wilde haar dat allemaal niet meer aandoen. Ze heeft al veel meegemaakt en ik wilde geen pijn en stress meer voor haar. Ik ben de hele dag bij haar geweest, bij haar gelegen en gezeten. Heb haar geaaid en gestreeld dat ze lag en heb haar op die manier ook haar laatste adem uitlaten blazen. Dus ik ben eigenlijk heel erg tevreden met hoe alles uiteindelijk is gegaan.

Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:51

Hallo iedereen.
Iemand (naam vergeten) uit het topic van 20+ paarden had mij doorgestuurd naar 't cushing topic, want ik heb een beetje problemen met mijn 25-jarige topper en zij dacht dus dat het misschien wel cushing's kon zijn.
Pony is 25 jaar en altijd super gezond, fit, en levendig geweest. Tot aan begin april ongeveer. Hij is zwaar stof allergisch en hij had 3 dagen droog hooi gekregen. Pony stond met 39 graden koorts (normaal 36,5) in't weiland, en dat was precies in de tijd dat er Rhino bij ons in de buurt heerste, ik dus dik in de stress. Gelukkig was 'ie de dag daarna weer goed qua temp, da kwam langs, en zij heeft mij wat gegeven tegen het hoesten, daardoor had hij waarschijnlijk ook zo'n koorts.
Nou, pony weer oke. Na een tijdje was de fles met medicijn op, en pony was nog steeds iets hoesterig met rijden toen ik hem van de meds af haalde, (reed érg rustig aan, wat ook gewoon mocht) dus nieuwe fles gekregen, en die uiteindelijk ook weer opgemaakt, en uiteindelijk hoestte hij weer erg, zelfs door de medicijnen heen. Verder was pony hartstikke happy en fit. Uiteindelijk heb ik aan het begin v/d zomervakantie zélf de DA maar gebeld (Q is m'n verzorgpony btw) en 'echte' medicijnen gekregen voor 'm: antobiotica en prednisolon. Ik wist niet wat ik zag, pony leefde helemaal op en rende 2 dagen later bokkend en al door 't weiland, heerlijk!
Nadat 'ie helemaal van de hoest af was, waar ik heel blij mee was natuurlijk, was 'ie wel heel erg mager geworden. Normaal zat 'ie mooi in z'n spiertjes met mooi strakke buik (http://24.media.tumblr.com/tumblr_m5v8z ... 1_1280.jpg) maar nu waren z'n spieren helemaal weg. Oke, we hadden al 3/4 maanden niet meer echt getrained, dus dat was ook vrij logisch naar mijn idee. Alles langzaam weer oppakken en he'll be fine. Nou, dat dacht ik.. Fotootje hoe die er toen der tijd uit zag, happy maar wel compleet spierloos: http://24.media.tumblr.com/tumblr_m8co4 ... 1_1280.jpg
En nu, nu maak ik me heel veel zorgen om 'm. Hij hoest gelukkig niet meer, nooit meer gedaan, maar hij is mager en hij is al z'n energie kwijt. Tegen het begin van de herfst veranderde hij zo 'opeens'. Hij was dus al sinds die zware medicijnen niet meer oke qua 'uiterlijk; maar vanaf de herfst werd 'ie toch wel opeens een heel stuk slechter. Hij krijgt van mij 's avonds 3 kilo sportpaarden muesli, een hele krui vol met (nat) hooi, en 's ochtends krijgen ze ook hooi + brok. Ik heb 6 weken geleden de training maar stil gezet omdat het totaal geen nut had.
Pony is niet vooruit te branden, staat maar een beetje te niksen in het weiland, en komt maar moeizaam wat aan ondanks de hoeveelheid voer die die krijgt. Op dit moment gaat 'ie 1x per week mee naar het bos omdat 'ie dat helemaal geweldig vindt, maar ik merkte vanmiddag ook weer dat 'ie het lang niet meer zo leuk vindt als 'vroeger'.

Ook heeft hij altijd een erg dikke vacht, in de zomer krijgt hij al zo'n 2/3 jaar geen glad vachtje meer. Ter vergelijking maar weer even een foto. Zijn zomervacht was altijd wat 'rood-achtig' zoals op de 1e foto te zien is. Deze foto is gemaakt in oktober, 2 jaar geleden schat ik. Toen zat hij dus nog in z'n zomervacht. De tweede foto is van september, met al een erg dikke 'bruine' wintervacht, waar hij eigenlijk de hele zomer mee heeft gelopen. Hij was vorig jaar ook niet 'rood' geworden.
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m22hj ... 1_1280.png http://25.media.tumblr.com/tumblr_mayy5 ... 1_1280.jpg

In de zomer was hij ook erg 'leeg' op z'n rug, wat geloof ik ook een symptoom van cushing's is. Dat is gelukkig nu al weer wat weggetrokken, maar nog steeds niet zoals het eerst was. Ook steken zijn heupbotjes erg uit, en is hij erg smal op z'n kont. Foto is van 2 september, waarbij je ook goed zijn dikke vacht kan zien.
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m9q59 ... 1_1280.jpg

Het meest schrikbarende voor mij is nog wel dat hij totaal geen energie meer heeft. Zoals ik al eerder zei staat hij maar wat te staan in het weiland, is hij lang niet meer zo enthousiast tijdens onze buitenritjes meer en toen ik laatst met 'm wou vrijspringen - wat 'ie normaal gesproken ge-wel-dig vindt - ging die er in een sukkeldrafje op af. M'n moeder vindt dat ik me te veel zorgen maak en dat hij gewoon oud wordt, maar ik geloof hier niet echt in. Hij is altijd hartstikke happy en levendig geweest, en sinds die ziek is geweest is die gewoon niet meer oke.

Ik weet eigenlijk helemaal niks af van cushing's, behalve dan dat het niet echt te bestrijden is. Ik heb het idee dat ik wel genoeg info over Q heb gegeven, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of evt nog naar iets anders door kunnen sturen. Sorry trouwens voor het lange verhaal :o

Edit;
ik vond nog een 'overzichtje' van ons, van 2009 tot aan 2012. De foto's gaan van linksboven, rechtboven, links - rechts, links - rechts etc. I know mijn houding & rijstyle zijn vreselijk, is al een stuk verbeterd!
http://gaethceouil.tumblr.com/post/2627 ... -2009-2012

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:05

ooh Roos_M sterkte..!
Ik heb net sinds 2 weken de sleutel van mijn huisje en lees dus niet zo aktief meer mee, maar nogmaals veel sterkte..!!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:24

Er zijn nog veel meer symptomen. Die zou je eens op kunnen zoeken via diverse zoekopdrachten in Google. Als je je in veel ervan kunt vinden zou ik toch een contact opnemen met je DA. Door middel van een test kun je er dan voor 100% zeker zijn en kun je een hem misschien helpen door middel van medicijnen. Tot die tijd; niet te veel KV voeren maar vooral RV. Te veel KV is niet goed voor een (Cushing) paard.

mara1 schreef:
ooh Roos_M sterkte..!
Ik heb net sinds 2 weken de sleutel van mijn huisje en lees dus niet zo aktief meer mee, maar nogmaals veel sterkte..!!

Dank je wel :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:33

Hmm oke dat zal ik morgen dan eens doen ja. Ik heb hem liever ook niet op zo veel krachtvoer, maar nadat ik hem vorige week iets meer dan normaal gaf was die weer zó happy dat ik dacht dat dat misschien wel een oplossing kon zijn. Al is die nu toch weer een stuk minder happy en alert en ga ik dus ook maar weer terug naar minder brok.
In ieder geval bedankt voor je antwoord!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:36

@Piekosjj - even een snelle reactie - morgen misschien meer, wil naar bed want ben niet lekker %) %)

Prednisolon is een bijnierschorshormonen, ook wel corticosteroïd genoemd. Paarden met cushing zijn heel gevoelig voor corticosteroiden. Waarschijnlijk heeft jouw paardje al cushings gehad (of zat in een voorfase) maar was dat niet echt zichtbaar nog, wellicht is de langdurige verkoudheid (ze zijn zelfs extra gevoelig voor longontsteking) al een gevolg geweest van de cushings die al actief/aanwezig was. paarden met cushings zijn namelijk gevoelig voor heel langdurige ontstekingen.
Jouw paardje heeft nu langdurig een stof gehad waar die zelf eigenlijk al te veel van maakt of een broertje daarvan - cortisol - een stresshormoon en waar hij door de cushing eigenlijk heel slecht tegen kan. (Cushing paarden gaan door het krijgen van deze stof achteruit en krijgen meer symptomen en kunnen zelfs bevangen raken..)
Het invallen van je paardje, het geen puf hebben e.a. zijn een van de symptomen/bijwerkingen van het overproduceren van ACTH-hormoon en daardoor overproduceren van het cortisol hormoon. Op een van de laatste pagina's heb ik een link getoond voor iemand anders van een artikel waarin cushings heel toegankelijk wordt uitgelegd.

Het lijkt me dat dat de reden is dat je paardje zo achteruit is gegaan. Als je bloed laat testen voor cushing, geen dexamethason test doen want dat zijn weer soortgelijke foute stoffen waar je paard bevangen van kan worden. Dat risico zou ik nu met jouw paardje niet willen lopen omdat ie al zo achteruit is gegaan. Sterkte!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:43

Wauw bedankt voor je lange & duidelijke uitleg! Ik zal dat allemaal morgen uitzoeken en als nodig de eigenaar op de hoogte brengen.

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:59

Even een vraagje over het geven van Magnesium. Ik geef m'n paard een jaar lang al magnesium, nu de onderhoudsdosering. Is het verstandig om een stop in te bouwen of blijven geven? Geven jullie het ook in de winter?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:53

Ga het idee krijgen dat mn merrie mens kan verstaan.. Sinds gisteren eet ze dr kuil weer op en vanmiddag nam ze een sprintje in draf. Dat laatste heeft ze al tijden niet gedaan. := Ze hebben pas vanmiddag bloed getrokken ipv gisteren. Dus het gehalte e.d hoor ik pas na het weekend.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:48

Roos heel veel sterkte, de rest van de berichten op de afgelopen 2 pagina's lees ik morgen op m'n gemak, kan me nu niet best concentreren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:41

Mimimi schreef:
Even een vraagje over het geven van Magnesium. Ik geef m'n paard een jaar lang al magnesium, nu de onderhoudsdosering. Is het verstandig om een stop in te bouwen of blijven geven? Geven jullie het ook in de winter?

Ik gaf het inderdaad het hele jaar door. Gewoon de onderhoudsdosering. Omdat het voor zoveel dingen goed is, spierspanning, vetverdeling, concentratie/stress, suikerhuishouding, hulp om hoefbevangenheid te voorkomen.

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:55

Hallo iedereen. Meld me nu ook weer een keer. Heb wel meegelezen maar posten weet ik nooit zoveel te schrijven. Onze Pony Angelo die sinds nov. 2011 op pergolide staat gaat het heel goed. Staat 24/7 op de wei met openstal. Alleen met regen heeft hij een deken opgekregen omdat hij bij constante regen staat te trillen op de wei. Hij is ook weer mooi op gewicht gekomen. Nu zag ik het andere topic dat pergolide niet meer kan krijgen in Nederland. Ik heb mijne nu altijd in Nederland met recept gehaald van DA. Nu mijn recept nog niet afgelopen is krijg ik de pergolide nu dan nog bij de apotheek? Had deze vraag ook in de andere topic gestelt maar geen antwoord gekregen. Hoop dat hier iemand mij kan helpen. Omdat ik nog voor een week of 2 heb.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:01

Als je recept nog geldig is, dan neem ik aan dat je bij de apotheek nog altijd gewoon je pillen kunt halen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:02

Ja kan je nog gewoon krijgen hoor!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:44

Even voor de kenners hier: kan ik veilig subli seniores voeren?
May is de laatste tijd wat gewicht verloren en ben er begin deze week mee begonnen. Het gaat heel erg goed en het lijkt zelfs al dat er weer wat meer op zit. Ik kan duidelijk merken dat ze minder honger heeft, kijkt een stuk beter uit haar ogen en staat lekker een half uur te smikkelen van het spul.
Ik heb uitgebreid advies gehad, maar ben toch even benieuwd naar jullie ervaringen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:46

Hoi,

Ik ben nieuw in dit topic. Afgelopen woensdag heeft de DA bloed geprikt bij onze 2 oude merries, 1 van 38 en 1 van bijna 30. Via de Bokt Wiki hebben ze ongeveer alle symptomen die daar genoemd worden.
Nu is dit topic bijna 270 pagina's lang, niet iets dat je even snel doorleest.
Wat zijn zo jullie ervaringen met medicatie? Wat voor veranderingen merkte jullie en wat welk middel gebruikten jullie?
Ook zag ik op deze pagina staan dat krachtvoer een slechte invloed heeft bij Cushing paarden. Onze oudste kan door het ontbreken van bijna alle kiezen inmiddels nagenoeg geen ruwvoer eten (in de vorm van hooi, kuil of voordroog) wel krijgt ze slobber met daarin bepaald soort ruwvoer vermengd (uh.. weet ff niet meer welke precies). Dus hebben jullie nog bepaalde do's and dont's?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:51

De laatste paar pagina’s staat toch al wel wat info over of medicatie aanslaat. Ik heb daar nl. ook naar gevraagd :) Dus misschien beantwoord dat bij jou ook al een paar vragen.

Ik weet dus nog niet of ik aan de medicatie ga beginnen bij mijn bijna 28-jarige, maar mijn eindpunt zou sowieso zijn geen ruwvoer meer kunnen eten en alleen slobber. Als cushing met alle symptomen daarbij zou komen zou míjn beslissing veel makkelijker zijn. Keuzes op dat gebied zijn altijd lastig, maar nu de kosten van de medicatie enorm gaan stijgen wordt het nog moeilijker.

Bedoel je Luzerne?