[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:07

Mijn dierenarts vond kwartjes eigenlijk al niet handig, merkte met pillen Snijder dat je ook wel verschillende grootte kreeg. Mijn d-pony van +- 400kg krijgt nu een hele pil per dag. Wat is de verhouding van jullie? Hij had op het begin ook weet wat bijwerkingen, slechter eten etc, maar dat lijkt weer weg te gaan en begint weer alles wat hij krijgt goed te eten.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:10

Sedje is 90 cm en nog geen 150 kilo, hij krijgt nu na 3 a 4(?) jaar 1/2e pil per dag. We begonnen opgebouwd op 1/4e per dag. Dat gaat nu niet meer lukken dus.

Voor zn bevangenheid had de DA een pijnstiller waar hij 1/16e van per dag moest hebben, daar heb ik maar suspensie van laten maken. Een stuk makkelijker te doseren :Y)

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:18

1/16, hoe handig wil je het hebben :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:55

Als ik wel de pillen in 16 stukjes zou kunnen/ willen snijden was ik wel een stuk goedkoper uitgeweest, maar dat werd me toch echt te priegelig.. :')

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:45

Batlow schreef:
Mijn dierenarts vond kwartjes eigenlijk al niet handig, merkte met pillen Snijder dat je ook wel verschillende grootte kreeg. Mijn d-pony van +- 400kg krijgt nu een hele pil per dag. Wat is de verhouding van jullie? Hij had op het begin ook weet wat bijwerkingen, slechter eten etc, maar dat lijkt weer weg te gaan en begint weer alles wat hij krijgt goed te eten.


Mijn D pony stond op een halve maar dat ging niet goed. Daar kreeg ze narcolepsie van en daarvoor al lusteloos.
Nu 1/4e en nu dus bevangen, een week na de verlaging van de prascend.

Ik werd gewezen op Cushing Total van paardfit.nl maar kan niet terugvinden wat daar allemaal in zit

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:57

Ik keek even op die site. Had je gezien dat narcolepsie net boven cushing staat. En dat dat volgens die site idd bij cushing hoort ?!
Inhoud van die kruidenmix heb je vrij weinig aan denk ik. Zijn echt chinese kruiden, ik denk niet dat die je wat zeggen ?? Maar misschien, als je idd chinese kruiden wil geven, mail dan eens naar Steffi van de Laarse. Zij is een dierenarts die vroeger bij Erik Laarakker heeft gewerkt ( van hypo balans ). Zij werkt ook met chinese kruiden, als ze tijd heeft kan ze je misschien wel op weg helpen , zeker als je verteld dat je geen balans kan vinden in de hoeveelheid prascend.

edit : http://steffivanderlaarse.nl/behandelin ... e-kruiden/

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 16:11

Hoor ook goede verhalen over de cushcare van NAF.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 16:45

Maris schreef:
Ik keek even op die site. Had je gezien dat narcolepsie net boven cushing staat. En dat dat volgens die site idd bij cushing hoort ?!
Inhoud van die kruidenmix heb je vrij weinig aan denk ik. Zijn echt chinese kruiden, ik denk niet dat die je wat zeggen ?? Maar misschien, als je idd chinese kruiden wil geven, mail dan eens naar Steffi van de Laarse. Zij is een dierenarts die vroeger bij Erik Laarakker heeft gewerkt ( van hypo balans ). Zij werkt ook met chinese kruiden, als ze tijd heeft kan ze je misschien wel op weg helpen , zeker als je verteld dat je geen balans kan vinden in de hoeveelheid prascend.

edit : http://steffivanderlaarse.nl/behandelin ... e-kruiden/


Steffi is een geweldige arts. Heeft mijn paard voor Lyme onder behandeling gehad. Een alternatief voor praescend heeft ze echter nooit aangeboden ... Vragen kan echter zeker geen kwaad!

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 16:59

Ik kreeg de tip van de kruiden toevallig. Dus ben vandaag voor het eerst gaan kijken op de website.
Maar ik vind de prijzen belachelijk en ook de ingrediënten staan niet vermeld.

Bij mijn paard komt/kwam de narcolepsie Niet door de cushing maar helaas door de prascend.. aangezien zij sinds de prascend naar beneden is geen enkel moment nog Narcolepsie heeft gehad.

Er is ook geen alternatief voor prascend.. mogelijk alleen een supplement zoals Hypo Balance of dus die Chinese kruiden

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:18

Maris schreef:
Isapaardje, weet je 100% zeker dat de HB wordt veroorzaakt door de PPID ? kan er geen andere oorzaak zijn ? Want misschien zoek je dan wel in de verkeerde hoek ....

Ik weet het niet 100% zeker.
Dierenarts ook niet. Het is gissen waarom hij nu ineens zo ziek is geworden. ACTH waarden konden niet getest worden, omdat hij te veel stress had al en de waarden daarom sowieso hoger zijn.
Maar vorig jaar zat hij op het randje of ik meer prascend moest geven of niet in deze tijd.
Dus op advies dierenarts, geprobeerd met een kwart tabletje meer te beginnen.

Wat ook te hoog was bij hem was het glucose gehalte. En dat gaat ook omhoog als ACTH waarden te hoog zijn, dus zo doende ben ik zelf wat gaan puzzelen ook.
Mede ook omdat hij tekorten had in zink, ijzer, b-vitamines. Dat zou weer komen uit zijn darmen, hij had wormbesmetting (te veel witte bloedlichaampjes met nog iets, waaruit dierenarts afleidde dat het door wormen kwam).
Dus ook zijn darmen werken niet optimaal.

Maar meer buut geven, lost gewoon niets op, want dat waarmee het begon, lijkt nog altijd aanwezig te zijn en moet ik dus zien te vinden.

Omdat er eerst door dierenarts ook gedacht werd dat hij last had van zijn oude botbreuk, ben ik toch wat met hem gaan lopen. Eenmaal buiten loopt hij als een kievit en lijkt het erop dat dat niet het euvel is (anders kon hij dat gewricht niet zo goed bewegen).
zo zijn we dus nog altijd dingen aan het uitsluiten en bekijken.
Onderdeel van de puzzel die ik aan het leggen ben.
Maar ondertussen lijkt het ook wel of er stukjes aan het zoek raken en zijn en daarmee dus of ik de puzzel ook niet compleet ga krijgen.
En de tijd dringt ook wat, want hij vindt er zelf zo weinig aan en er zijn momenten dat ik me afvraag of ik niet moet stoppen met puzzelen en het voor lief moet nemen dat deze helaas niet (op tijd) gelegd kan worden.

Oh en mijn engels is niet zo heel erg geweldig. Heb het door google translate gegooid en daar komt uit dat monnikspeper naast pergolide mag. Klopt dat ook?

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:21

Batlow schreef:
Mijn d-pony van +- 400kg krijgt nu een hele pil per dag. Wat is de verhouding van jullie?

Mijn shetje van 180 kg krijgt ook een hele pil per dag.
Er is volgens mij geen verhouding per kg of per soort pony. Het ligt er maar net aan waar ze het goed op doen.
Zij kan goed tegen de prascend en de ACTH waarden zijn bij haar goed onder controle nu.

De andere kreeg een halve tablet maar zijn waarden wisselen wat. Vandaar dat ik dus ook wilde verhogen nu hij HB erbij kreeg, maar hij kan niet goed tegen de verhoging (wordt down).

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:24

Isapaardje, dan moet ik het even voor je nalezen. Ik dacht dat monnikspeper niet zo slim is naast prascend omdat het van dezelfde "pathways" gebruikt maakt. Waardoor de prascend wellicht minder goed kan werken.

Zo goed ontgiften ook al niet werken mbt de HB ? Dus lever en nieren ondersteunen.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:43

Isapaardje schreef:
Batlow schreef:
Mijn d-pony van +- 400kg krijgt nu een hele pil per dag. Wat is de verhouding van jullie?

Mijn shetje van 180 kg krijgt ook een hele pil per dag.
Er is volgens mij geen verhouding per kg of per soort pony. Het ligt er maar net aan waar ze het goed op doen.
Zij kan goed tegen de prascend en de ACTH waarden zijn bij haar goed onder controle nu.

De andere kreeg een halve tablet maar zijn waarden wisselen wat. Vandaar dat ik dus ook wilde verhogen nu hij HB erbij kreeg, maar hij kan niet goed tegen de verhoging (wordt down).

Nee daarom juist, ben erg benieuwd naar dosering van iedereen. Kan soms zo uiteen lopen. Die van mij deed het eerst ook altijd goed op een 1/2, maar inmiddels dus opgehoogd naar 1 hele

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:46

Hier een IJslander, sinds een jaar op prascend. Een halfje per dag. In de sr weer laten bepalen, toen zat ze aan de bovengrens maar d.a. vond verhogen niet nodig.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:23

Ik heb vandaag overleg gehad met eigen dierenarts.. pracend terug naar een halve tablet aangezien ze nu bevangen staat een week nadat we hadden verlaagd naar een kwart.

Heb het met hem gehad over de hypo Balance.. Ik heb gelezen dat dit wel gegeven mag worden naast een Lage dosering prascend.
Mocht ze nu weer ernstig narcolepsie krijgen door de prascend verhoging ga ik dat nog proberen. Lage dosering prascend met hypo Balance

Als het allemaal niet goed gaat dan is het einde oefening.

Dit heef ook te maken met een hele medische geschiedenis met haar waardoor ik een grens moet trekken.
Maar goed, ze liep vandaag iets beter dan gister dus er is nog wat hoop.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:14

Maris schreef:
Isapaardje, dan moet ik het even voor je nalezen. Ik dacht dat monnikspeper niet zo slim is naast prascend omdat het van dezelfde "pathways" gebruikt maakt. Waardoor de prascend wellicht minder goed kan werken.

Zo goed ontgiften ook al niet werken mbt de HB ? Dus lever en nieren ondersteunen.

Ik heb overigens nog geen monnikspeper gegeven naast prascend, dus dat kan nu niet de reden zijn dat hij niet op lijkt te knappen.
Ontgiften doe ik wel.
In eerste instantie met wat groene leem door het voer, met de nadruk op wat omdat ik ervaring heb met de andere pony dat het te snel kan gaan, waardoor hoefzweren ontstonden.
Nu krijgt hij soort van modderkuur (moor balans).
Verder wat lever ondersteunende kruiden als mariadistel.

Wat dat betreft al wel enige ervaring met Isa, dus vandaar dat ook maar ergens in mijn achterhoofd hangt dat er wat meer aan de hand is, maar ik krijg er de vinger (nog) niet achter (helaas).

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:28

Ha, die moor balans moest ik idd ook aan denken, maar die geef je dus al !

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:50

Lusteloos en slecht willen eten, met name brok, hooi gaat goed, is dat een teken van te hoge dosis of te lage dosis Prascend of is dat niet te zeggen?
Vind het lastig, mijn haf is weer erg suf en was zelfs niet echt geïnteresseerd in een appel terwijl hij normaal je vingers er bij op eet als je niet uit kijkt. Hij zit nu op een volledige pil maar overweeg om te halveren.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:57

xMathilde schreef:
Lusteloos en slecht willen eten, met name brok, hooi gaat goed, is dat een teken van te hoge dosis of te lage dosis Prascend of is dat niet te zeggen?
Vind het lastig, mijn haf is weer erg suf en was zelfs niet echt geïnteresseerd in een appel terwijl hij normaal je vingers er bij op eet als je niet uit kijkt. Hij zit nu op een volledige pil maar overweeg om te halveren.


Hier ééntje die een paar keer per jaar de brok niet zo lekker meer vindt. Duurt een week of 2 en dan is het weer goed :+ Hooi en gras gaat er altijd goed in.

Isapaardje als je prascend geeft, kun je beter geen mariadistel geven. Dit versnelt de stofwisseling waardoor de prascend mogelijks ook sneller uitgescheiden wordt.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:42

xMathilde schreef:
Lusteloos en slecht willen eten, met name brok, hooi gaat goed, is dat een teken van te hoge dosis of te lage dosis Prascend of is dat niet te zeggen?
Vind het lastig, mijn haf is weer erg suf en was zelfs niet echt geïnteresseerd in een appel terwijl hij normaal je vingers er bij op eet als je niet uit kijkt. Hij zit nu op een volledige pil maar overweeg om te halveren.


Dat wijst op bijwerkingen van een te hoge dosering.. Ik heb dit in elk geval nog nergens gelezen bij een te lage dosering

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:45

xMathilde, ik herken dit ook als te hoge dosering.

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:51

Ik zou dat zo niet durven stellen hoor!
Die van mij wisselt per tijd zowat en dan veranderd er niks aan de dosis.
Volgens mijn da zijn mensen teveel bezig met schommelen en hebben ze eerder een onderdosering

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:54

Hier ligt het ook niet aan overdosering.
Mijn merrie heeft het zelfs minder vaak op 1 1/2 dan op 1 pil per dag.
Ik denk dat het voor sommige paarden gewoon een smaak-dingetje is. Prascend verandert de smaak namelijk...

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:21

Oké.. na gister en vandaag weer 1/2 tablet te hebben gegeven is de narcolepsie meteen terug.
Dus niet de "normale" sufheid maar echt de narcolepsie.

Dierenarts gesproken en hij ziet weinig in 3/8e tablet ipv 1/4e of 1/2e.

Het is inmiddels duidelijk dat mijn merrie de prascend gewoon slecht kan hebben..
Ze moet terug op een kwart en ga me nu verdiepen in de hypo balance en cushinaze van Naf

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:41

Ze reageert echt heel snel zeg op de verhoging van de prascend. Vroeger waren er naast pergolide nog 1 of 2 andere medicijnen voor paarden die de pergolide niet konden verdragen. Zijn die er niet meer ?