[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:33

Hier gewoon buiten.. met deken. Veel water. Het is even niet anders. Liever zweet dan jeuk.
Wel sneu maar zonder deken zou ze ook zweten nu..
Dat trekt vliegen aan en dan kan ik opnieuw beginnen met alle plekjes..

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:36

Echt sneu maar ik zou schrik hebben dat ze het zo benauwd zou gaan krijgen en iets oploopt. Gelukkig gaat mijn zus even kijken hoe ze het doet vanmiddag als ik aan het werk ben...
Niet paarden mensen vinden dit weer wel prettiger als wel paarden mensen heb ik altijd het idee ....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:23

Nou,ik moet zo werken, voornamelijk schoonmaken,dus ik ga ook ontzettend zweten en dat is niet erg!
Zo lang er fris water is komt het wel goed :j

Probeer het los van elkaar te zien, als je een paard flink aan het werk zet zweet het ook en dan kan het prima,dus zweten omdat het warm is kan ook wel.
Bij appie blijft de deken er gewoon op

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:32

Gisteren heb ik mijn paard zonder deken in de paddock gehad omdat ze eergisteravond zo stond te zweten op stal met haar RSIH op. Wat eczeem betreft ging dat erg goed er waaide een lekker windje en ruim voor de schemering staat ze alweer op stal. Alleen had ze best veel last van dazen, veel rolplekken in de paddock, en dat vind ik oncomfortabel voor haar zeker nu ze bevangen is. Dus heb ik gistermiddag een eenvoudige dunne vliegendeken gekocht bij EJ en heeft ze die nu op tot het weer wat minder warm is, dan gaat de RSIH weer op.

Bij nat broeierig weer durf ik dat niet, nu met droog-warm-wind gaat dat dus wel goed voor een paar dagen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:08

Maar hier staan ze de hele dag en avond te zweten met dit weer, dat vind ik niet helemaal een goeie vergelijking. Zowel qua duur niet als dat je niet zelf een jas aantrekt als je gaat werken met deze temperaturen en in de zon staat.

Hier is gisteravond de vliegendeken met hals op gegaan. Die van mij zweet ook snel onder de rsih.
Voorafgaand met derfen gesmeerd.
Zeker niet ideaal, maar oververhitting vind ik nu en groter risico dan jeuk. Of het grootste kwaad vd twee kwaden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:21

Er is geen goed of fout bij de keuze zweten of deken, ieder paard is uniek en iedere omstandigheid is uniek en ieder eigenaar zal daarin zijn eigen afweging moeten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:31

Jotoma schreef:
Maar hier staan ze de hele dag en avond te zweten met dit weer, dat vind ik niet helemaal een goeie vergelijking. Zowel qua duur niet als dat je niet zelf een jas aantrekt als je gaat werken met deze temperaturen en in de zon staat.

Hier is gisteravond de vliegendeken met hals op gegaan. Die van mij zweet ook snel onder de rsih.
Voorafgaand met derfen gesmeerd.
Zeker niet ideaal, maar oververhitting vind ik nu en groter risico dan jeuk. Of het grootste kwaad vd twee kwaden.

Tja maar als je een paard hebt die zich met een normale vliegendeken volledig open schuurt dan is het grootste kwaad het schuren en niet de hitte...

Hier gaan ze tot 12 uur het land op dan komen ze naar binnen en dat is te doen. Tropenrooster zolang het zo warm is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:42

Voor alle eczeempaarden geldt dat ze zich met een vliegendeken open schuren, ze worden immers niet meer beschermd tegen de knut.

Hier ook een tropenrooster, paarden gaan eerder naar binnen en paard staat in een buitenstal. Maar ook daar blijft het vreselijk warm en met deken geen mogelijkheid om de warmte kwijt te raken.

Het is altijd een keuze uit twee kwaden, ik vind het grotere kwaad bij deze extreme hitte uitdroging/oververhitting een groter kwaad. Tot ik me erin verdiept had koos ik ook voor zweten, maar inmiddels gaat vanaf 28 graden een andere deken op.
Het is idd voor ieder een eigen keuze, een foute keuze is er niet, voor diegene die moeilijk een keuze kunnen maken is het in mijn ogen goed om alle inzichten te zien.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:48

de mijn schuurt alleen zijn staart en een heel klein beetje zijn manen. is dat dan ook zomerexceem?
hier gaan ze 's morgens vroeg met deken buiten, rond de middag terug op stal, dan 's avonds nog even buiten. op de weide hebben ze geen schaduw en de stal staat onder een grote boom, en is dus relatief fris. op stal heb ik vandaag de dekens afgelaten.

abrina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:04

Bij mijn haflinger hielp het als ik berken haarwater op haar staartwortel deed. Het hield de huid vet en de vliegjes waren er ook niet weg van.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:24

Zus heeft hier de deken om 15.30u afgedaan want het zweet droop eraf. Goed ingespoten met dazenspray, gelukkig stond ze binnen. Ja tis even niet anders |o
Straks als het afgekoeld is de deken weer op doen en morgen om 8u deken weer af doen. Aangezien het morgen nog warmer wordt ....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:58

Appie heeft nu deze op

Afbeelding

Die kan net voor een dagnof twee,langer duurt dat toch nooit hier in nederland dat het erg warm is
Maar stomme was, ik haal hem uit de wei en hij had een mini beetje zweet bij zijn oksels,dus viel mee.

Haal de tinker op die zonder deken loopt en die was helemaal bezweet :+
Het lichte van de rsih stoot de zon ook wat af heb ik het idee, plus dat appie niet erg snel zweet moet dat altijd in de gaten houen dat hij genoeg drinkt met dit weer :j

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:18

Ziet er netjes uit de deken op Appie !!
Wat fijn dat hij niet zo hard zweet...

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:51

heeft er iemand ervaring met tea tree olie?
hoe gebruik je dat dan ? verdund en hoeveel?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:19

Gelukkig is het idd in nl vaak maar voor twee dagen. Morgen 32 graden! Bah!

Toch ga ik denk ik morgenavond wel de nieuwe rsih weer op doen. En flink derfen smeren.
In de schaduw is t nu heerlijk koel.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:09

Ik laat hem morgen overdag ook maar bloot, doe hem id avond wel weer op

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:19

Afbeelding
Morgen de dierenarts bellen
Dit vertrouw ik niet

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:46

Lijkt beetje pussig, kan ook ontstoken wondje zijn toch?
Sterkte ermee!

Hier ook bezweet paard... maar nog heel alert en niks aant handje.
Sowieso nogal snelle zweter en kei warm altijd.
Lekker afspoelen.. rollen. Drogen. . Deken drogen en net weer opgedaan.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:52

Van alles is al voorbij gekome hierzo, Teken, Luis otstoken, enzzz,,

maar je mag niet in de buurt komen anders heb je 2 hoeven op je zo pijn doet het ook met halster om doen, dit is pablo niet zoals ik hem kan

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:14

Nee ik herken het.. die van mij had ook gezwollen oren.
Van de jeuk en het flinke duwen/schuren met haar hoofd tegen de spijlen van de stal.
Heb heel flauw het deurtje, waar haar hoofd doorheen kan, dicht gedaan.
En behandeld en gesmeerd en gedaan. Nu is het rustig. Haren groeien weer. Alleen haar oren zijn nog beetje bobbelig en eczeem plekken.
Ga ook maar die fibra itch proberen denk ik... en dan weer proberen een kap op te doen... whaha wat een gedoe!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:20

Gisteren vandaag en morgen staat hij bloot. Hier geen mogelijkheden voor een tropisch rooster maar hij heeft wel schaduw in het land. Op stal is het bij ons warmer dan buiten omdat wij veel ramen hebben (broeikas idee). Dus blijven de paarden buiten.
Hij heeft zich nu wel geschuurd. Morgen eind van de middag ga ik hem lekker wassen en daarna doe ik de deken weer op.

Vind het toch altijd lastig met dit weer ..

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:21

Nivada schreef:
Nee ik herken het.. die van mij had ook gezwollen oren.
Van de jeuk en het flinke duwen/schuren met haar hoofd tegen de spijlen van de stal.
Heb heel flauw het deurtje, waar haar hoofd doorheen kan, dicht gedaan.
En behandeld en gesmeerd en gedaan. Nu is het rustig. Haren groeien weer. Alleen haar oren zijn nog beetje bobbelig en eczeem plekken.
Ga ook maar die fibra itch proberen denk ik... en dan weer proberen een kap op te doen... whaha wat een gedoe!

Ergste is mijn 3e kap in 1 week al, :(
Het erge is zodra ik op de wei kom geen enkele teken van jeuk alleen heel veel pijn,
Ik denk het winter plek ook ga afsluiten ken die niet meer aan bomen jeuken michien dat dan een stuk minder erg wordt, en wel ken behandelen hihi

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 08:37

Ik heb gewoon geen keuze, ponylief staat verder weg, ik zit op mijn werk.. Kan geen dekens wisselen dus dan echt maar even met.. Heel mssn vanmiddag even langs, maar gezien de 4daagse kom ik bijna niet thuis, en weg, en naar stal :')
Ze heeft gelukkig elke dag veel vers water tot haar beschikking en staan relatief vroeg weer binnen. Ik kan er helaas even niets aan veranderen. Zonder deken staat ze echt gelijk weer te schuren, andere deken werkt niet goed genoeg. Het is niet anders helaas.. Gelukkig wordt het volgens mij morgen alweer koeler..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 08:42

Morgen ook nog 27 graden!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 08:56

Die van mij gaat gewoon met haar RSIH de weide op met dit weer. Op stal is het net zo warm als buiten.
Ze kan de hele dag de schaduw opzoeken maar merk dat ze dat weinig doet eigenlijk. Van de 4 paarden is zij juist degene die het meeste in de zon staat en het minste zweet. Verschilt zo enorm per paard of ze er last van hebben.