[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:19

alyel schreef:
mss ook even bij vermelden dat zij ondertussen al 35 jaar oud is...

Ik dacht eerst ook ojeetje, maar 35 is ook wel lekker op leeftijd. Heerlijk toch dat ze nog levenslustig is. Merk je al veel van de prascend?

alyel

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:35

Ik merk dat ze niet meer die doffe gloed heeft over haar ogen. Er zit terug glans in!
Ze eet super goed! Als ik ze roep, dan hinnikt ze altijd heel luid (diner time ;-) )

Ze staat vaak naast mijn veulen te "grazen" (is maar een beperkt stukje dat ze krijgen), en als mijn kleintje wat lastig doet, zal ze hem direct terecht wijzen.

Vroeger had ze twee bolletjes..gezwelletjes. Eentje op haar flank en eentje vanboven op haar bil. Sinds de prascend zijn die er afgevallen?!!

Was ze altijd gevoelig aan, je moest oppassen met borstelen voor die plekjes

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:55

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:35

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:00

Even een vraag van mij. haf staat nu een jaar op medicijnen doet het er erg goed op. Zijn voeten zijn alleen al lange tijd slecht. Kwaliteit werd steeds slechter. Brokkelde continu. Ijzer er steeds af. (Zonder ijzers is hij altijd gevoelig. ) helaas door het brokkelen en scheuren kunnen er geen ijzers onder. Staat al tijd op rust naja op jet land zonder dat hij werkt.
Nu komt de winter er bijna aan, de tijd dat ze buiten staan is wat korter op stal waar ik nu sta en waar haf en ik het naar ons zin hebben. Nu werd ik door een vriendin gewezen op een plek 24 uur buiten met twee andere ruinen, maar is maar voor een half jaar en haf heeft veel last can verlatingsangst. Zouden jullie dan kiezen om te verhuizen voor 6 maanden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:26

Is er geen mogelijkheid om misschien iets te regelen op de stal waar je nu staat? Misschien is er nog een ouwetje die eigenlijk met pensioen staat te staan en dat die 2 bv lekker wat langer buiten kunnen blijven? Ik zeg maar wat hoor...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:18

Ne heb dat geprobeerd te bespreken maar de boer wil niets aanpassen zoals het nu is. Ik weet ook niet hoe hij gaat reageren als we weg gaan waar we nu staan. Sta er al 9 jaar en hij is al zo stress gevoelig en dat is voor zijn cushing ook niet goed natuurlijk.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:39

Kun je niet het hele jaar rond op die nieuwe stal blijven staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:13

Maar volgens mij is het enkelt weiland...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:54

Hier geen cushing *\o/*
Wel een heel erg tekort aan selenium en zo nog wat dingen maar iig geen cushing. woeiii!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:13

Nee het is enkelvoor de winter daarom vind ik het ook zo lastig. Het is een grote schuilstal, stuk stenen, paddock en bij goed weer strook weiland. Paarden die er staan zijn vrij dominant dus de vraag of ze samen kunnen is er ook nog
Daarbij zou het voor haf in de zomer daar ookniet kunnen. Er staat erg veel en rijk gras en hij kan zomers niet apart van de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:04

Ik weet het ook echt niet meer: MiniMe sleept linksachter, al weer een x aantal weken. Hoefsmid geweest en dan draaft ze erna goed weg, om nu net met fietsen eigenlijk helemaal niet op het harde wilt lopen, niet kreupel, maar wel gevoelig en gelijk weer slepen , om vervolgens op het gras de sterren van de hemel te draven. Dit deed ze dus exact hetzelfde voordat de smid kwam, dus daar kan het niet aan liggen. En longeren is geen optie want dan is ze bijna direct weer kreupel op rechtsachter met een ontsteking tussen knie en sprong. Moet ik nou echt een pony van 8 jaar al op pensioen gaan zetten, of is er soms iets bekend dat prascend de hoef kwaliteit kan verslechteren, ze gaat eerder slechter dan beter lopen na een klein jaar op prascend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:07

Ash_ schreef:
Nee het is enkelvoor de winter daarom vind ik het ook zo lastig. Het is een grote schuilstal, stuk stenen, paddock en bij goed weer strook weiland. Paarden die er staan zijn vrij dominant dus de vraag of ze samen kunnen is er ook nog
Daarbij zou het voor haf in de zomer daar ookniet kunnen. Er staat erg veel en rijk gras en hij kan zomers niet apart van de rest.

Ik denk niet dat ik het risico zou durven nemen eigenlijk.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:42

Hmmm, dank je Esther! Nu neig ik toch naar Focussed haar advies, om toch met 1/4 te gaan verhogen, als is het maar voor 2 mnd. Want kan die gevoeligheid op MiniMe haar hoefjes dan toch geen voorbode zijn van hb? Kom op dames , wat denken jullie?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:05

Als op het gras staat zou dat best kunnen, of ze heeft dunne zolen? Dan zou een ijzer een tijdelijke oplossing kunnen zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:08

Dat stuk wat Esther plaatste is een artikel van Dr Kellon -- ik lig al jaren met haar in de clinch over het fenomeen fructaan - zij roept nog steeds dat dit geen invloed heeft op HB, en ik zeg van wel. Schiet niet op..

Mijn Pauli heeft het ook weer te pakken - ben al een dag of 10 met zware ellende bezig. Vandaag weer een graadje erger. Ik weet niet of we verder moeten gaan :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:10

Nee niet dat ik weet, hoefsmeden roemen haar hoefjes juist altijd eigenlijk, smid is juist maandag weer geweest en die zegt ook dat het er prima uitziet op dat afgesleten stuk na dan.
En dat artikel van jou zegt toch juist dat het niets met het gras te maken heeft?
Och JP, ik vind het ook zo een drama elke keer weer.
Maar denk jij dat gevoelig lopen op het harde een voorbode kan zijn van hb? Ik maak me nu zo teveel zorgen dat ik overal over twijfel en gewoon niet meer weet waar ik goed aan doe...
Want dan zo de prascend verhogen toch wel eens de uitkomst kunnen zijn , voor misschien allebei onze paarden? Of heb jij dit al gedaan toevallig, zonder resultaat?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-09-14 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:11

JP huh.....ik dacht dat fructaan ook altijd een rol speelt bij HB.

Zal straks ff de link lezen.

Klinkt niet fijn JP.wat zijn precies de klachten?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:13

OJJ: Héél diep ademhalen, uitblazen en relax...

Ja, dat kan zeker een voorbode zijn.
Zijn de hoefjes warm? Voel je pols?
Heb je al met een hamertje op de hoefwand geklopt en wat was reactie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:15

Pauline schreef:
Hier geen cushing *\o/*
Wel een heel erg tekort aan selenium en zo nog wat dingen maar iig geen cushing. woeiii!

Wat fijn!!!Had ik het toch goed gezien!
Mineralen tekort kunnen ze ook heel mat van zijn hoor!(ik merk bij mijzelf ook vreselijke vermoeidheid als ik mijn mineralen niet neem)

Ojajoh6@Ik zou verhogen....Zeker deze maanden.

Esther@Heel interessant!Ik vraag mij dus al 20 jaar af waarom mijn paard ondanks dieet iedere keer tijden de rui bevangen werd.Dat heeft dus gewoon met het ACTH te maken.
Gelukkig al een jaar of 7 niet meer,sinds ik schildklierhormoon geef.En sinds drie jaar pergolide.
Ik geloof nog steeds heilig in een combi ervan.

Trouwens ook vreemd.Pablo liep links voor niet goed.Dat doet hij wel vaker.Ik wijt dat dan aan artrose.
Zou kunnen als je 28 bent en zoveel ellende hebt binnen in je hoef :+

Nu geef ik ze weleens visolie.Met omega 3/6/9 vitamine E,vitamine A en vitamine D zit daarin.

Sinds ik dat geef loopt hij gewoon rad. :7
Toch een tekort aan dat alles?
Terwijl hij toch een volledig supplement krijgt dagelijks.
Nu las ik ook weer dat artrose bij mensen vaak veroorzaakt word door een tekort aan vitamine D.

Potdomme....Pauli!Wat is er??? |(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:22

Linksvoor: zéér kreupel, kon er niet op staan.
Verdenking: hoefzweer?
Zool open gemaakt: veel bloedspatjes, geen zweer, geen pus ( ook niet na dagen in verband)
Hoge dosering buut (4 zakjes) en finedyne injecties
Paar dagen iets beter lopen.
Foto's laten maken: geen hb, geen kanteling, mooie zool. Onduidelijke vlek bij hoefbeen: zweer? hoefbeen afbraak? Ontsteking?
Vanmorgen super slecht: maar nu diagonaal ook rechter achterbeen.
Bloed gisteravond nog getest ivm mogelijk spierbevangenheid: CK's normaal, LDH verhoogd ( 800)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:30

jee...dat klinkt niet lekker...wel complimenten dat je alles controleerd.Zweer kan zich aftekenen als zwarte vlek.Heeft ze AB gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:54

Thanks jp! En jeetje mina , dat is helemaal frustrerend zeg als je alles gelijk zo uitzoekt en er nog niet echt iets uitkomt. Sterkte!

Alleen haar achterbeentjes hebben een lichte pulsatie, voor niets te voelen en zijn geen van allen warmer dan normaal. Geen reactie op de hamer , niet op buitenkant en niet op de zool.
Ik gaat haar vanavond 1/4 erbij geven en verhoog dus de dosis naar 3/4.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:05

Pff wat een ellende OJJ en JP. Ik zou ook iets gaan verhogen als ik je verhaal zo lees.