[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:28

Sammyoo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:04

Hartje, ik ga jouw masker proberen!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:06

komt even binnen vallen en mogelijk blijf ik hangen.

mag ik jullie mening. ik heb vorig jaar ee paard met mn zus gekocht. hij had toen al zijn manen weg geschuurd. maar wj dachten dat he kwam door van die stekel bolletjes. nu begint hij sinds deze week te scheuren aan manen. volgns mij was het terpetijn die toen al zij dat dit mogelijk ME kon zijn. het is kruising fries haarlem zover ik weet zit het niet in fam maar dat zegt niets wat voor deken adviseren jullie en wat voor middelen? heb dus geen idee of het door ecxeem of bijvb verveling komt. 2 personen die allebij ervaring hebben met ecxemers zeggen he is ecxeem. of zou het bijvb ook kunnen komend door het op de wei staan met veel gras en hierbij nog kuil gevoerd krijgen

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:00

Het kan heel goed van de wei in combi met kuil zijn.. dat ze teveel eiwitten binnen krijgt!
Dan zou je moeten minderen met gras en sowieso het beste kunnen overstappen op goed kwalitatief hooi ipv kuil. Daarnaast zou het niet onverstandig zijn om misschien een keer bloed te prikken om te kijken of je paard geen tekorten heeft van eventuele vitamines/mineralen.. Ook daar kunnen ze van gaan schuren. Ik laat bij mijn eczemer elk jaar even bloed prikken om te kijken of hij daar niks van te kort komt bv. Want dan zou het probleem zonder deken opgelost kunnen worden als het tekorten zijn, want dan is het geen eczeem :).. zou jammer voor je paardje zijn als ze dalijk 24/7 eczeemdeken op krijgt, terwijl dat misschien dus niet nodig is :)..Maar als het vorig jaar al was en nu terug is gekomen heb je best kans dat het eczeem is. Maar dan kun je het beste al beginnen met hooi ipv kuil en minderen op t gras en even goed kijken naar je krachtvoer wat je geeft. Ook daar kun je meestal nog een hoop aan veranderen. Bij ons staan de paarden nog op de winterwei en mogen vanaf dit weekend de zomerweides op. Die staan ook vrij vol, dus wij krijgen van de staleigenaar altijd de tijd van te voren om zelf om te weiden met de paarden voordat hij ze dagelijks de zomerwei op zet.. Dus ik doe altijd heel goed omweiden. Mijn eczemer reageert gelukkig niet zo op gras als hij goed omgeweid wordt. Kuil of hooi maakt bij hem ook niet echt verschil, dus als we kuil hebben op stal ipv hooi krijgt hij gewoon kuil. Maar bij veel eczemers kan dat verschil wel een hoop doen. Dus zeker niet onverstandig om eens hooi te proberen en minder op de volle wei

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:25

Hallo ben een trouwe meelezer maar geen grote schrijver. Nu heb ik dus een vraag die ik nog niet kon vinden.

Mijn fjord heeft zomerexzeem loopt met een deken maar jeukt zich niet. Ze krijgt alleen op plaatsen waar ze geprikt word, komt een bult die dan open gaan met en een waterige/kleverige iets uit komt. Gistern stond ze onder haar buik te vegen met haar been om vliegen/muggen weg te vegen. Toen ik gistern avond keek had ze onder haar buik op de binnekant van haar benen ( het bovenste gedeelte waar geen haar zit) allemaal bultjes waar ze kendelijk geprikt is. Zijn dit ook die muggen die de zomerexzeem veroorzaken? Het zijn duidelijk te zien zwarte kleine vliege/muggen ongeveer3 mm groot.

Wat kan in er verder tegen doen?

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:43

Peachy schreef:
Wie heeft er ervaring met groene leem (of iets anders kleiachtigs) smeren op de buiknaad tegen de jeuk?

Dit hielp bij mijn pony altijd heel goed tegen de jeuk enzo. Maar groene leem mag niet te lang op blijven eigenlijk maar 24 uur. En als het regent druppelt al het water via de buik naar beneden en met groene leem erop veroorzaakt dat nog meer jeuk. Ik doe het dan ook alleen als er bijna geen regen valt.

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:00

Maar het vreemde is dat ze geen jeuk heeft. Groene leem had ik afgelopen zomer gebruikt toen ze het aan de benen had.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:38

Op het moment staat mn paard op kuil, gras en brokken en muesli.
Alleen voor een Ze-er is dit natuurlijk niet zo handig. Ze was helaas alleen zo afgevallen van de winter dus moest ik wel! (mest onderzoek etc is gedaan en tanden gedaan).

Nu heeft ze met de deken nergens last van. Nog steeds niet.
Ik voor nog steeds subli zonder maar eigenlijk heeft dat nu ook geen nut meer dan toch?

Paard heeft alleen staart en manen eczeem. Zijn dr nog meer mensen die zon paard hebben maar wel de 'gewone' dingen voeren?
En geen last hebben verder.

Vind dit beetje vreemd eigenlijk, maar ze doet het dit jaar zo goed. Zou het komen door vroegtijdig de deken erop doen de grote hulp zijn geweest?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:51

Ik voer ook gewoon "normaal" hij krijgt flink kuil en basisbrok van treurniet. Daarnaast let ik ook niet echt op suikers. Ja dat hij niet te veel binnen krijgt, maar niet zo suikerarm als kan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:57

@ Nivada, de mijne heeft ook dit jaar op tijd deken op en tot nu toe nog geen jeuk!
Ze staan bij ons dan nog niet op de zomerweides dus op het moment nog vrijwel geen gras. maar ik doe altijd goed omweiden dus ik kan hem de rest vh jaar gewoon op de grote wei laten staan. Ik geef muesli (heeft de mijne voldoende aan met 4x per week lopen dus geef geen brok bij, sinds de muesli sowieso verbetering opgemerkt). Bij ons wordt momenteel kuil gevoerd 2x daags en ook daar reageert de mijne eigenlijk niet zo op. En hij krijgt van mij tussendoor ook wel genoeg wortels en af en toe een appel en snoepje.. Dus op de brok na krijgt de mijne eigenlijk vrijwel alles 'normaal'.. al is de muesli van marstall wel speciaal muesli; Eczem-muesli. Die van mij schuurt ook alleen staart en manen.. ik laat elk jaar bloedonderzoek doen om te kijken voor tekorten, maar dat onderzoek komt telkens zonder gekke dingen terug. Heb standaard nog een himalaya-liksteen in de voerbak liggen

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:10

Ok gelukkig maar, dan zijn we nog zo vreemd niet!

Paard is wel al goed aangekomen maar vind het nog net niet...
Nog een maandje aanzien of ze flink aanspekt van het gras.

Moet ook nog laten enten dus vraag dan wel weer om advies.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:15

Ja de een zweert erbij dat je zo sober mogelijk moet voeren en de ander denkt daar anders over.
En heel veel eczeempaarden hebben dat sober voeren ook nodig (maar dan is opletten voor tekorten wel verstandig) maar het verschilt zo erg per paard.. Ik kijk gewoon naar m'n eigen paard, lees hier de tips door wat ik tegenkom en heb ondertussen ook al het een en ander geprobeerd. En ik geloof en hoop dat ik nu wel een manier gevonden heb om m'n paardje jeukvrij door het seizoen te krijgen, zonder dat ik extreme aanpassingen hoef te doen :). Maar nu is mijn paard ook geen extreme jeuker tot bloedens toe bijvoorbeeld of ook over de rest vh lichaam/hoofd..

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:04

Mijne ook niet hoor. Vooral zijn manen en een beetje de staart. Maar, *klopt af* vorig jaar was hij al veel vroeger in het seizoen al begonnen met schuren. Komt ook wel door het weer natuurlijk....

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:06

vorig jaar begon die van mij juist later en heeft hij zelfs nog even zonder deken kunnen staan in juni/juli en heeft daarna nog tot in november de deken op gehad(toch begonnen met schuren, was een probeersel maar niet gelukt helaas dus vanaf nu ALTIJD deken), vond het seizoen vorig jaar echt verschrikkelijk lang duren :(..

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:11

Ik had hem vorig jaar al rond half September zonder deken. Toen bleef het goed gaan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:27

zo zie je maar dus dat het per paard zo verschillend is.. ik probeer dus wel wat te doen met tips als ik ergens tegenaanloop, maar het blijft toch kijken naar je eigen paard en proberen wat voor hem/haar wel of niet werkt.. zo kon de mijne in september echt niet zonder deken, dan had hij Alles afgeschuurd.. heeft hem echt nodig gehad tot in november.. vond het echt een heel raar seizoen vorig jaar

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:31

helmerg
ik vergat erbij te zetten dat ze standaard een net hooi hebben in stal waarvan ze makkelijk 24 uur kunnen eten . hij kreeg los daarvan 3 keer grote portie kuil wat sinds gisteren terug gebracht is naar nul. wel is et zo dat sinds hij op de wei staat kuil afgebouwd was naar 2 keer per dag. nu is hij het bedenk ik me wel pas gaan doen nadat dit pak kuil open gegaan is en dat lijkt beetje op pas gemaaid gras. hmm ga ik eens over verzinneb. wat voor bloed test adviseer je dan??? hij krijgt brok en meusli voor schrale rassen (onderhoudsbrok ipv basisbrok) heb je nog andere tips voor me ik ben echt leek mbt jeuk bij mn paardje.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:39

Ik laat gewoon altijd een 'simpele' bloedtest doen om te checken of er tekorten zijn van bepaalde vitamines of mineralen. Als er tekorten zijn kunnen ze ook gaan schuren en dan is het 'gewoon' een kwestie van een tekort aanvullen en zou het schuren moeten stoppen. maar aangezien het vorig jaar in de eczeemperiode was en nu ook weer begint denk ik zelf niet dat het dat zal zijn want dan had je het in het najaar ook nog moeten zien.. Maar ik vind het zelf gewoon prettig om dan toch het bloed altijd te laten checken.. kost hier geloof ik rond de €40 dacht ik.
Dat je gestopt bent met het kuil is echt goed hoor :).. Als je paard al 24/7 beschikking had over hooi was het kuil dus echt totaal overbodig.. Zelf denk ik sowieso niet dat het echt goed is om kuil en hooi door elkaar te geven ivm dat ze beide zo verschillen van elkaar.. als het begonnen is nadat je kuil bent gaan geven, is de kans dus groot dat het gewoon daarvan is.. dat hij teveel binnenkreeg.. als je de mogelijkheid hebt om bij hooi te blijven, zou ik het kuil gewoon helemaal niet meer geven, ook in de winter niet.. heeft je paard echt niet nodig als hij ook 24/7 hooi heeft.. :) je zou verder eens kunnen gaan kijken naar je brok/muesli... nu is dat ook gewoon echt per paard verschillend, bij de een werkt dat goed bij de ander dat... belangrijk is wel om wel als je wisselt het een kans te geven en niet na een paar weken te stoppen, tenzij je paard heftig reageert, want meestal heeft het lichaam wel even nodig om te 'wennen' aan de verandering.. ik geef eczem-muesli van marstall en daar doet mn paard het heel goed op. hij loopt 4x per week waarvan ook wel vrij intensief en hij heeft daar echt voldoende aan, hij krijgt van mij dus geen brok daarnaast. Heeft ie niet nodig.. En dan heb ik het ook over een fries wat dus in principe een vrij schraal ras is. in de muesli zit alles wat hij nodig heeft ook aan energie

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:49

tja dat is dus het moeilijke dat je van de periode voor okt niets weet. als dat de manen afgecshuurd waren staart niet. en dat er van die stekel bolletjes in staart en manen zaten. nu kuil was niet overbodig als je gaat zoeken op topic mbt don diego erin kun je foto's vinden hoe hij was toen we hem kochten denk makkelijk 100 kg ondergewicht. hij is in okt op hooi en kuil gegaan dus eigenlijk gehele winter gehad en dan sinds gisteren alleen hooi en dat is altijd graszaad hooi. mbt bloedtest is even bij mn zus na vragen di heeft het pas bij haar paard laten doen. ? nu krijgen onze 3 paarden zelfde brok meusli ivm snel vet worden van de 1ste snel spierverzuring van de 2de. enige wat hij echt pas sinds maand ongeveer anders krijgt is merriebrok dus daar stop ik dan ook mee.
mag ik je anders mijn voersoorten pben en je mening daarover??? bah maak me toch beetje zorgen voor mn knappie

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:50

norton84 schreef:
tja dat is dus het moeilijke dat je van de periode voor okt niets weet. als dat de manen afgecshuurd waren staart niet. en dat er van die stekel bolletjes in staart en manen zaten. nu kuil was niet overbodig als je gaat zoeken op topic mbt don diego erin kun je foto's vinden hoe hij was toen we hem kochten denk makkelijk 100 kg ondergewicht. hij is in okt op hooi en kuil gegaan dus eigenlijk gehele winter gehad en dan sinds gisteren alleen hooi en dat is altijd graszaad hooi. mbt bloedtest is even bij mn zus na vragen di heeft het pas bij haar paard laten doen. ? nu krijgen onze 3 paarden zelfde brok meusli ivm snel vet worden van de 1ste snel spierverzuring van de 2de. enige wat hij echt pas sinds maand ongeveer anders krijgt is merriebrok dus daar stop ik dan ook mee.
mag ik je anders mijn voersoorten pben en je mening daarover??? bah maak me toch beetje zorgen voor mn knappie

PB staat open! :j

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:34

Ik heb nog een vraag over de rambo sweet itch hoody. Vinden julle dat hij voldoende sluit onder de buik? Tweede vraag, Blijft hij goed over de oren zitten.
Ik heb nu pagony deken, alleen als ik het kopmasker niet op heb, schuif het hlas gedeelte toch makkelijk naar achteren. Ik zag een site waar de deken in kleine maatjes voor 99 euro wordt aangeboden. Dus dat is aantrekkelijk.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:42

een paard wat flink schuurt aan de buik zal met de RSIH niet zo goed uitkomen denk ik. Bij veel paarden sluit hij niet volledig aan onder de buik(maar bij sommige ook wel, bij mijn fries niet en was geen brede fries). En je tweede vraag, nee de oren blijven niet zitten.. Bij mijn paard in ieder geval niet.. De nepvariant deken van EJ is vrijwel hetzelfde als de RSIH en ook daar blijven de oren niet zitten.. Heb wel gelezen dat veel mensen de oorgaten eraf halen en dan omnaaien. Het halsstuk blijft dan nog super zitten, want dat wordt sowieso met klittenband onderaan op verschillende plekken goed vastgezet. het halsstuk blijft bij de RSIH in ieder geval wel goed zitten

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:44

Als je echt een paard hebt wat erge last heeft onder de buik vind ik de RSIH niet genoeg beschermen.
Heb hem vorig jaar gekocht en met veel smeren etc ging dat wel goed. Nu toch weer over naar de dekens met grote buikflap omdat die van mij ook extreem veel jeuk onder zijn buik heeft en de RSIH dus niet genoeg beschermd daar.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:44

HelmerG was me voor :P

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:02

Ook hier een buiknaad schurend paard.
De RSIH beschermd hier helaas niet genoeg, maar met Derfen los ik dat op :)
De oortjes blijven ook niet altijd goed zitten, maar dan nog schuift de hals niet naar onder bij mij!

Foto van mijn ZE'er momenteel:

Afbeelding