Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:11

Hensham, inderdaad ook het allereerste waar ik gelijk aan dacht! Ik heb de omeprazol in 6 weken afgebouwd, net zo lang als de behandeling.

Lastig hoor onze maag patiëntjes!!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:04

O Ja, dat afbouwen vond ik ook rampzalig! Inmiddels is het al weer 4 jaar geleden, maar de continue vraag of je de volgende stap zou maken met afbouwen en hopen dat het dan goed zou gaan, vond ik ook een ramp. Denk dat ik daar toch 3/4 maand over gedaan heb totdat het vol weide seizoen was en de kudde stabiel stond. Ieder stapje klein beetje minder omeprazole en dat een x aantal weken vol gehouden om goed te kunnen monitoren of alles nog goed ging. Uiteindelijk op een lage dosis gehouden tot en met het volle weide seizoen. ( En uiteindelijk hele management omgegooid :o )

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:23

Wat zouden jullie nu aanraden?
Paard is nu 2 weken omeprazol-loos.
Ik zal mijn dierenarts bellen uiteraard maar jullie mening als ervaringsdeskundigen weegt voor mij ook zeker mee

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:08

zodiacje schreef:
Wat zouden jullie nu aanraden?
Paard is nu 2 weken omeprazol-loos.
Ik zal mijn dierenarts bellen uiteraard maar jullie mening als ervaringsdeskundigen weegt voor mij ook zeker mee

Wat je ook kunt proberen is een soort tussenweg; je kunt iets proberen als de Audevard Ekygard? Is geen omeprazol maar misschien wel voldoende ondersteuning voor je paard nu? En werkt misschien beter weer dan maagsupport oid?(wat bij mijn pony vaak voldoende is als ik er op tijd bij ben)

En ik weet niet hoe het management verder is? Denk je daar hij mogelijk nog ergens stress van heeft? Hij heeft al onbeperkt voer las ik.

Succes!!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:26

Ik zou opnieuw met omeprazol beginnen en als de klachten weg zijn in veel kleinere stapjes en over een langere periode afbouwen. Hopelijk mag je paard over een paar weken de wei op, dat helpt ook vaak.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:43

Zodiacje, is het geen andere partij hooi die hij nu krijgt?

Heeft de fibra harde stengels? Dan zou ik daarme stoppen omdat harde stengels zoals lucerne ook de maag kan irriteren of zelfs zweren veroorzaken.

Ik zou in jouw situatie eerst een maagsupplement geven. Maag compositum, phytonics gastri comp, puur maag zijn goeie ervaringen mee. Die komen allemaal een beetje op hetzelfde neer.

Wellicht ook nog een supplement of kruid voor de darmen. Die kunnen flink ontregelen door omeprazole. Levende biergist is een bewezen probiotica. Je vindt het in sommige supplementen of als yea sacc of actisaf.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:12

Bedankt voor het meedenken allen! _/-\o_

Ik geef hem nu mastica poeder van horse complete. Die zou zijn maag eigenlijk ruim voldoende moeten ondersteunen.

Voor zijn darmen geef ik nu nog een kuur pro biotica van naf. Die is vd week op en dan heb ik de biergist al klaar staan (was in de aanbieding bij horsefitshop).

Het voer heb ik aangepast in overleg met horse complete. Zij heeft alles doorgemeten. Heb daarna ook nog contact gehad met fabrikant.

Die fibra heeft idd wel harde stengels. Veel harder dan gewone lucerne. Wat voor voer geven jullie? Dat kan ik dan eventueel ook door laten meten voor hem.

Kwa ruwvoer krijgt ie voordroog. Het hoe en wat daarvan weet ik eigenlijk niet. Daar zal ik me meer in verdiepen. Ik weet dat er wel doodlopend scans van gedaan worden door stal.

Hier vlakbij den haag op de klei grond is het weideseizoen nog wel ver weg helaas.
Ik zit al zo met mn handen in het haar dat ik vorige week ook een reading heb laten doen door symone ottevangers. Voor zover jullie daarop vertrouwen (echt heel veel klopte voor mij). Paard gaf aan het wel oké te vinden in de paddock, daar hoop ik dan op. Weet wel dat hij veel liever binnen bij alle paarden staat dan met eentje in de paddock.

Ik ga morgen ochtend de da bellen en hou daarbij zeker rekening met jullie tips. Heel hartelijk bedankt!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:56

Oh die luzerne kan echt zeker een reden zijn! Ik was mijn pony care4life gaan voeren paar weken terug. Ging week of 3 prima en toen kreeg hij weer symptomen. Nu was er op dat moment ook stress in de kudde Maar ik denk dat de combi van de keiharde stukjes luzerne en de stress teveel was. Snel mee gestopt, de rust is ook weer terug en hij eet weer.
Cavalor Fiberforce heeft ook van die keiharde luzerne. De pavo natures best weer niet, heel apart...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:07

IngridM schreef:
Oh die luzerne kan echt zeker een reden zijn! Ik was mijn pony care4life gaan voeren paar weken terug. Ging week of 3 prima en toen kreeg hij weer symptomen. Nu was er op dat moment ook stress in de kudde Maar ik denk dat de combi van de keiharde stukjes luzerne en de stress teveel was. Snel mee gestopt, de rust is ook weer terug en hij eet weer.
Cavalor Fiberforce heeft ook van die keiharde luzerne. De pavo natures best weer niet, heel apart...

Ga ik daar mee stoppen, kijken wat het doet. Dank je wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:07

Sorry ik ben vooral Meelezer maar:
Zodiacje heeft jouw paard de Fibra zelf “ gekozen” via uitmeten bij horsecomplete?
Want wel gek als hij last heeft van zijn maag en dan toch iets met harde stengels..

( hier ook paard wat op de doormeet lijst staat, ook wat buik klachten daarom lees ik hier mee.)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:10

Mastica poeder is voor sommige paarden behulpvol en voor sommigen niet. Bij dat supplement heb ik uberhaupt mijn bedenken voor wát het precies werkt. Zoals bijvoorbeeld het maagslijmvlies aansterken, ph verlagen oid? Volgens mij is het vooral anti bacterieel en dat is in de meeste paarden niet van toepassing. Behalve bij de gevallen waar medicatie niet bij werkt, en dat is ook vooral waar ze reclame voor maken.

Het heeft weer een andere werking bijvoorbeeld dan kruiden supplementen. En beide verschillen weer van supplementen die het maagzuur neutraliseren. Soms is het zoeken wat voor supplement werkt.

Ik zou de fibra dan echt niet meer voeren, ondanks dat het uit de meting is gekomen. Uit een studie is gekomen dat luzerne zweren kan verooraken (onderin de maag). Bij een paard dat enkel zweren hoog in de maag kreeg (die hebben vaak een andere oorzaak namelijk) en die geen last meer heeft, zou ik het misschien wel aan durven. Maar in jouw geval zou ik het zekere voor het onzekere nemen.

In de naf probiotica zit biergist maar ik kan zo snel niet zien of het een levende en beschermde biergist is. Zo niet vind ik het een flut supplement zeg :+
Die van de horsefitshop is misschien wel levend maar er staat niet bij dat het beschermd is waardoor er weinig tot niets levend in de darmen aan komt. Dan heb je echt yea sacc nodig.
Onbeschermde biergist is ook wel goed, het dient dan als prebiotica voor de darmen en is goed voor de maag (want als het wordt opgebroken komt er thioredoxin vrij las ik bij docter David Marlin op facebook)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:23

Anoniem schreef:
Sorry ik ben vooral Meelezer maar:
Zodiacje heeft jouw paard de Fibra zelf “ gekozen” via uitmeten bij horsecomplete?
Want wel gek als hij last heeft van zijn maag en dan toch iets met harde stengels..

( hier ook paard wat op de doormeet lijst staat, ook wat buik klachten daarom lees ik hier mee.)

Ja de fibra Premium of de cavalor fibre force.
Ik ga haar morgen een berichtje doen en ernaar vragen. Ze wist iig van de maagzweren en we hebben lang aan de telefoon gezeten voorafgaande aan de meting.

(Aanvulling: gaf al aan in het horse complete topic dat ik al bijna 2 jaar twijfelde over zijn maag. Maar puur op mijn gevoel. Er waren niet echt duidelijke tekenen en mijn d.a. ging er niet in mee. Toen er uit de pijn meting van HC maagpijn kwam was dat het zetje wat ik nodig had voor wel een scopie en bleek hij vol te zitten.
Heb nog een pijn meting laten doen in de week na de laatste omeprazol en toen was zijn maag op orde)

@geryon, in de naf zou levende moeten zitten. In die biergist van de hfs vast niet. Die was vooral gewoon in de aanbieding dus ik dacht baat het niet dan schaadt het niet dus daarom wilde ik daarmee opvolgen.

Mij keuzes voor deze supplementen maakte ik ook op het moment dat we nog de omeprazol aan het afbouwen waren en paard nog gewoon at.
Het was meer dat ik extra wilde doen dan dat het echt nodig was op dat punt.

Nogmaals iedereen heel hartelijk bedankt voor het meedenken. Vindt het sowieso heel fijn om er even over te kunnen praten en zo even de last wat te verlichten.. Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:43

Lastig hoor.
Kan me goed voorstellen dat je dingen probeert en laat meten ook.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:44

Zodiacje weet niet of je het gelezen had maar ik lees over Fiberforce. Die kun je dan ook beter niet geven, ook keiharde luzerne!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:48

IngridM schreef:
Zodiacje weet niet of je het gelezen had maar ik lees over Fiberforce. Die kun je dan ook beter niet geven, ook keiharde luzerne!

Ja had ik gelezen. Ik heb mijten een bericht gestuurd want dat heeft ie bij zn vorige eigenaresse 7 jaar gekregen en ook het eerste jaar bij mij. Daar deed hij het goed op. Dat heb ik bij den hoek ook door laten meten toen ik daar was (had meegenomen) en kwam er goed uit. Op mijn nieuwe stal kreeg hij echter pavo sport brok dus vandaar dat ik daar al mee gestopt was.

Maar ik sta zeker ook open voor andere opties.

Fibra zelf heb ik overigens ook contact mee gehad en die gaven zelf aan juist uitermate geschikt te zijn bij zweren.
Al kan het natuurlijk ook wat anders zijn dan het voer maar ik ga iig zsm over op wat anders om in ieder geval te testen

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:50

Mijn pony kan ook niet tegen harde droge stengels van luzerne of de fibra ze kreeg daarna een kuur audevard ekygard en daarna geen last meer.
Hard grof hooi reageerde ze ook op.
Dus zacht voer is hier de remedie met ekygard

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:54

powerhorse2 schreef:
Mijn pony kan ook niet tegen harde droge stengels van luzerne of de fibra ze kreeg daarna een kuur audevard ekygard en daarna geen last meer.
Hard grof hooi reageerde ze ook op.
Dus zacht voer is hier de remedie met ekygard

Ik zal de ekyguard gaan proberen! Had ik al eerder interesse in en het werd net ook al genoemd.
Wel zacht voer geef je?

(Paard loopt M eventing, heel hopelijk voor einde seizoen een keer internationaal. Nu overigens al 3 maanden niet op pad geweest ivm zweren maar eventingseizoen staat voor de deur dus de training is er wel helemaal naar).

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:57

Ik riep inderdaad de Ekygard.
Pavo riep ook dat het juist goed voer was voor paarden met maag problemen. Ehhh ja als je het wat zachter maakt misschien maar nu echt niet..... :+

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:37

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoveler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:16

Bij Höveler hebben we de PUR-lijn. Dit is voer speciaal voor paarden met een gevoelig maag- en darmstelsel. Wellicht kun je de PUR-Gastro brokken proberen. Dit is krachtvoer voor paarden die last hebben van maagproblemen en is een preventief middel voor gevoelige paarden. Het voer is melasse en graan vrij. Voor meer informatie kun je vrijblijvend contact opnemen via info@hoveler.nl

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:27

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:29

Hallo allemaal, ik ben een beetje nieuwe binnen de maagproblemen. Wellicht dat er mensen zijn die onderstaand herkennen.

Paard eet sinds een week slecht ruwvoer. Poging gedaan met verschillende balen kuil en ze start er wel mee te eten, maar eet niet de 'normale' hoeveelheden en stopt daarna met eten. Altijd op kuil gestaan en geen moeilijke eter. Eet wel brok, lucerne en wil graag naar buiten om gras te eten. Ze laat in de weide ook niet haar normale gedrag zien, maar gaat direct eten.

In de omgang geen rare dingen, ik kan overal aanzitten, laat niet merken dat het haar niet bevalt. Is met rijden wel iets kijkeriger dan normaal en veel met de omgeving bezig. Is in de ochtend aan het gillen in de stal om naar buiten te mogen, terwijl ze normaal rustig aan de kuil eet en netjes op haar beurt wacht om naar buiten te gaan.

Tandarts is geweest en dierenarts vanochtend. Ik heb wat gekregen tegen maagzuur (denk ik), moet nog even kijken wat het exact is. Ik heb het nog niet gegeven. Het ging allemaal wat snel vanochten en ik moest nog door naar werk.

Hooi geven is nog een optie, maar ik vrees dat ik hetzelfde krijg als met de balen kuil. Beginnen te eten en na een tijdje stoppen en zeker niet voldoende binnen krijgen.

Iemand iets soortgelijks mee gemaakt? Tips? Ze heeft, naar mijn weten, nooit iets gehad met maag/darmen. Qua temperatuur normaal en geen afwijkingen. Ook geen wijzigingen in het stalmanagement de afgelopen tijd. Krijgt altijd voldoende ruwvoer over drie voerbeurten. Ochtend, land, middag en avond. Oogt fit en fris, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat er wel wat aan de hand is.
Laatst bijgewerkt door Sakura789 op 09-03-20 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoveler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:43

sorbetje schreef:
Hier heb ik ook naar gekeken maar ik vond het mineraal-en vitamine gehalte te laag voor de mijne om als krachtvoer te dienen.

In de PUR-lijn hebben we ook het product PUR-Itan. Dit is ook voer voor paarden met een gevoelig maag- en darmstelsel, maar hier zitten meer vitaminen en mineralen in dan in de PUR-Gastro.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:30

Kom ook weer even binnen vallen...
Heb poos terug hier mijn verhaal getypt, dat ik de vos van maagzweren verdacht en ook
een omeprazol kuur uit America geprobeerd. Hij verbeterde niet, maar werd ook niet slechter.
Mijn DA wilde niet Scopen omdat ze hem veel te goed vond.... (was bij mij ook al een jaar een onderbuikgevoel, dat er iets was. Maar niet echt heel duidelijk) Alle supplementen en toevoegingen ook wel geprobeerd incl voer wissels.
Oktober vorig jaar werd hij wel slechter en ging onder het zadel op de rem. Toen wel laten scopen en idd maagzweren. Gastroguard kuur gegeven en heel langzaam afgebouwd en ook nog Sulcrafate gegeven.
Hij knapte super op alleen onder het zadel nog steeds niet. Tweede scoop gaf aan dat hij zweer vrij was.
Dus verder gaan zoeken, blies ook enorm op. Verder eet hij wel goed en ziet eruit om op te eten zo knap!!
Nu een Holistische arts erbij gehad en zij verdenkt hem van de ziekte van Lyme.
Hij heeft een schimmel in de dunne darm, waar hij echt pijn van heeft.
Heb nu medicijnen en wil het 6 weken aankijken omdat hij zolang ik er niet opzit er niet
enorm veel last van heeft. Heeft goede en mindere dagen, maar geen slechte zeg maar.

Wat ik hiermee eigenlijk wil bereiken is dat jullie je ook afvragen of er verder niet iets is waardoor je paard maagzweren ontwikkeld......
Een gezond paard krijgt in mijn beleving niet zomaar maagzweren of een schimmelinfectie.
Vaak ligt daar een probleem onder of voor.... Hoop dat jullie dat ook in de gaten houden.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:45

Mmmm ik heb in het najaar wel een teek uit haar gehaald, niet volgezogen. Kan dat uit het bloed komen. Ik heb nu Gastroguard gekregen.