[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oldschool007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:50

sh4e schreef:
Oldschool007 schreef:
Dag allemaal, ook hier een 25 jarig paard met zware astma. 2 weken geleden weer begonnen, naar de kliniek in Hochmoor Dld geweest. O.a. een endoscopie, zuurstofgehalte gemeten (was toen maar 63% ), etc etc.. uiteindelijk aan de Ventipulmin en Equipred.. rekening 1000 euro...

Wat ik vragen wou.. wat kost in NL de Equipred (Prednisolon)? Ik betaalde ruim 400 excl 19% btw voor 10-14 dagen. Schrok me kapot.. is dat hier ook zo duur?

2 jaar geleden kreeg hij Equisolon dat was 110 excl btw.

Ben erg benieuwd of ik toch beter in NL naar de dierenarts kan gaan..

.

Ik krijg denk ik ook een dezer dagen de rekening zelfde verhaal. Dan kan ik t je laten weten.. vrees er voor

Ben heel benieuwd of Prednison tabletten hier ook zo duur zijn... ik had er 300 (1e 3 dagen 25 per dag en daarna 19)

Heb geen afbouwschema en de dierenarts belt al dagen niet terug.. heeft iemand wel eenafbouwschema voor Prednison? Ik heb zelf al iets afgebouwd naar 7 inmiddels maar heb er nog 44 en hoor dat je omde dag moet gaan nemen.. maar hoe snel bouw je dan af en echt van 7 naar 6 t/m 1 en dan 0 of van 7 naar 0 bv...

Superirritant dat niemand terugbelt en de anderen geen uitspraak doen.. ben niet van plan nog bij te kopen of langer door te gaandan 3 weken met die rotzooi eigenlijk.

sh4e

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:14

Oh dat weet ik helaas niet. Ik had maar voor 10 dagen..
Schandalig dat zo'n dierenarts dan niet terug belt!

Oldschool007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:18

sh4e schreef:

Hoeveel moest jij geven die 10 dagen? En werd dat afgebouwd of stopte je opeens?

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:58

2 capsules in de ochtend.
Daarna mee gestopt en de equihalor gekregen.
Kon doorgaan met de medicatie, maar ik zag niet veel verbetering. Vandaar voor de equihalor gekozen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:26

Ik heb de uitslag van de Bal ook binnen en inderdaad equine astma. De waarde die onder de 5% moest zijn was 36% en de waarder onder de 2% was 6%

Ik ga de equihaler proberen heb de placebo vandaag getest en paard vind het niet heel erg na 3x in zn neus en koekje krijgen stak die zn neus zo over de staldeur al zelf erin :+

MightyMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:37

Ik lees ook mee.
Mijn merrie van 10 (KWPN) heeft sinds april een akelige hoest. Alle dingen die hier voorbij komen ook al geprobeerd. Prednison, Clenovet, Balsamico Air, EquiHaler, etc. etc. Mijn paard staat 24/7 buiten, als ze binnen staan staan ze op koolzaadstro en krijgt droog hooi van eigen land, wat we voor het eten nat maken. Hooi opslag boven de stallen is weggehaald.
De laatste behandeling was EquiHaler, voor veel geld medicatie er al in gestopt, maar het hoesten blijft. Bij de kliniek een scopie gehad, waarbij diagnose RAO/Equine astma werd gesteld. Inmiddels ben ik via een vriendin in contact gekomen met iemand die via een biotensor dieren kan "uitlezen". Zij geeft aan dat er sprake is van een inwendige schimmel op maag, darmen en bronchiën en heeft ander voer geadviseerd + 3 weken rust. Dat gaan we nu proberen. Ik wordt zachtjes aan een beetje moedeloos, dus sta overal voor open, ook alternatieve therapie.
Ben benieuwd of andere mensen hier ervaring mee hebben.

MightyMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:39

kitobeer schreef:
Hooi stomen binnen en voordroog buiten heeft bij ons een groot verschil gemaakt. Verder geef ik nu al 1 jaar lang 120 gr longvitaal per dag. Regen is bij ons de boosdoener. Dus een vliegendeken met soft shell bovenstuk is echt een uitvinding voor ons.

Vorig jaar stond hij op weider met gras van 30 cm wat ik toen niet wist en inmiddels wel is dat dit voor hem funest is. Dit jaar op kort gras gaat hem veel beter af. Dus in de winter goed warm en droog houden. En verders het hooi stomen en voordroog geven. Bij een opstoot geef ik spitolysin enkele dagen en luchtwegsiroop bij kwakkel weer.

Deken komt van de kramer.
[ [url=m/lLL1DB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie wel dat hier veel hooi op de hooizolder ligt opgeslagen. Staat je paard hier ook ? Dat lijkt me niet zo fijn voor een hoestend paard toch?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:44

MightyMickey schreef:
Ik lees ook mee.
Mijn merrie van 10 (KWPN) heeft sinds april een akelige hoest. Alle dingen die hier voorbij komen ook al geprobeerd. Prednison, Clenovet, Balsamico Air, EquiHaler, etc. etc. Mijn paard staat 24/7 buiten, als ze binnen staan staan ze op koolzaadstro en krijgt droog hooi van eigen land, wat we voor het eten nat maken. Hooi opslag boven de stallen is weggehaald.
De laatste behandeling was EquiHaler, voor veel geld medicatie er al in gestopt, maar het hoesten blijft. Bij de kliniek een scopie gehad, waarbij diagnose RAO/Equine astma werd gesteld. Inmiddels ben ik via een vriendin in contact gekomen met iemand die via een biotensor dieren kan "uitlezen". Zij geeft aan dat er sprake is van een inwendige schimmel op maag, darmen en bronchiën en heeft ander voer geadviseerd + 3 weken rust. Dat gaan we nu proberen. Ik wordt zachtjes aan een beetje moedeloos, dus sta overal voor open, ook alternatieve therapie.

Is het noodzakelijk haar binnen te zetten?

Ik zou het eens proberen haar een paar maanden buiten te houden. Sowieso is stro een bekende boosdoener

MightyMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:34

Dag Ninx, ze staat 24/7 buiten. Ze staat niet op stro.

Oldschool007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:54

MightyMickey schreef:
Ik lees ook mee.

Ben benieuwd welk voer je nu geeft? Ja je word er zeker moedeloos van...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:01

MightyMickey schreef:

Er staat: als ze binnen staat, staat ze op koolzaadstro. En ze krijgt droog hooi dat we nat maken.
Vandaar.

Maar wat je ruwvoer betreft is mogelijk nog winst te behalen. Nat maken is helaas heel vaak niet voldoende :-(

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:49

Ooh mensen ik heb jullie hulp nodig.
Wij hebben een tinkertje (of eigenlijk 2, maar 1 is echt erg) met astma.
Ze heeft al 2 keer een longspoeling gehad.
En daarnaast ook zo ong alle medicatie die ik hier voorbij zie komen wel gehad.
Ze staat 24/7 buiten.
Krijgt alleen maar gestoomd hooi (haygain).
Maar ze is kapot.
Ze wil niet meer goed eten en is echt op.

Is er nog iets wat we voor haar kunnen doen?? Het is zo zielig ;(

Dierenartsen weten het ook even niet meer.
Nu toch maar weer aan de ventipulmin.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:59

MightyMickey schreef:
kitobeer schreef:
Hooi stomen binnen en voordroog buiten heeft bij ons een groot verschil gemaakt. Verder geef ik nu al 1 jaar lang 120 gr longvitaal per dag. Regen is bij ons de boosdoener. Dus een vliegendeken met soft shell bovenstuk is echt een uitvinding voor ons.

Vorig jaar stond hij op weider met gras van 30 cm wat ik toen niet wist en inmiddels wel is dat dit voor hem funest is. Dit jaar op kort gras gaat hem veel beter af. Dus in de winter goed warm en droog houden. En verders het hooi stomen en voordroog geven. Bij een opstoot geef ik spitolysin enkele dagen en luchtwegsiroop bij kwakkel weer.

Deken komt van de kramer.
[ [url=m/lLL1DB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie wel dat hier veel hooi op de hooizolder ligt opgeslagen. Staat je paard hier ook ? Dat lijkt me niet zo fijn voor een hoestend paard toch?

Paarden staan van ochtend tot avond buiten. Met buiten raam.
Hij staat zelfs op stro.
Ik ben in februari hier naar toe verhuist. En hij doet het super goed. Bij de entingen nog laten naluisteren en daar was niets op te horen. Maar in mijn achterhoofd moet ik er wel rekening mee houden dat hij mogelijk last van stof en mogelijk ook van pollen last heeft. Als je de paarden aan huis hebt kun je alles managen nu moet je compromissen maken.
Maar gelukkig al een hele tijd alles zonder hoest.

Oldschool007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:27

sh4e schreef:

Ja vind ik ook.. heb het nu bij een andere DA in de buurt nagevraagd.. gelukkig zit die op 10 min. vd stal. Die komt als het nog een keer nodig mocht zijn.. hoop het niet.. maar heb nog voor ca. 2 weken om af te bouwen.. 1 dag niks.. dan wel, dan niks etc..

Het is nu zaterdag en ze heeft nog niet gebeld.

Is er iemand die ceterizine geeft aan een paard? Kan dat überhaupt? En welke soort en dosis dan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 12:23

Zerena schreef:
Ze staat 24/7 buiten.
Maar ze is kapot.

Je zou naar aanleiding van deze omschrijving denken dat er onderliggend iets speelt en de luchtwegen een symptoom zijn.

Wat voer je haar verder? Hoe is haar mest?
Zijn er verder opvallende zaken?

Misschien toch eens goed een holistisch arts te laten kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 12:33

Oldschool007 schreef:
sh4e schreef:

Ja vind ik ook.. heb het nu bij een andere DA in de buurt nagevraagd.. gelukkig zit die op 10 min. vd stal. Die komt als het nog een keer nodig mocht zijn.. hoop het niet.. maar heb nog voor ca. 2 weken om af te bouwen.. 1 dag niks.. dan wel, dan niks etc..

Het is nu zaterdag en ze heeft nog niet gebeld.

Is er iemand die ceterizine geeft aan een paard? Kan dat überhaupt? En welke soort en dosis dan?

Ja dat kan dosering voor een paard van 500 kg is 20-40 pillen per dag. Ik geef het ook voor de pollen allergie maar mijn paard heeft nu erboven op ook nog equine astma dus daar heeft die nu andere medicijnen voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 12:33

Hier vandaag voor het eerst de equihaler gebruikt en ik vind het een ideaal ding. Paard steekt zelf zn neus er al in en wacht op het koekje haha.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 14:55

Ninx schreef:
Zerena schreef:
Ze staat 24/7 buiten.
Maar ze is kapot.

Je zou naar aanleiding van deze omschrijving denken dat er onderliggend iets speelt en de luchtwegen een symptoom zijn.

Wat voer je haar verder? Hoe is haar mest?
Zijn er verder opvallende zaken?

Misschien toch eens goed een holistisch arts te laten kijken?

Ze at eerder wel goed hoor.
Maar ze is nu zo benauwd dat het denk ik daarom niet goed lukt.
Haar mest is goed, ze glimt eigenlijk ook mooi.
Ze eet dus hooi (gestoomd), krijgt daarnaast fibrebeet met oerbalans, vit e, magnesium en Keltisch zeezout.

Vanmorgen had mijn moeder voor de zekerheid de ventipulmin maar in seniores priores gedaan.
Dat at ze goed dus dat gaan we haar nu maar bij geven.

MightyMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 15:35

Ninx schreef:
MightyMickey schreef:

Er staat: als ze binnen staat, staat ze op koolzaadstro. En ze krijgt droog hooi dat we nat maken.
Vandaar.

Maar wat je ruwvoer betreft is mogelijk nog winst te behalen. Nat maken is helaas heel vaak niet voldoende :-(

Ik snap wat je bedoelt. In de winter/slechte periode staat ze alleen 's nachts op stal. Koolzaadstro is geen "stro" zoals de naam doet vermoeden maar lijkt erg vlas. In ieder geval is het geen stengelig stro.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 16:04

MightyMickey schreef:
Ik snap wat je bedoelt. In de winter/slechte periode staat ze alleen 's nachts op stal. Koolzaadstro is geen "stro" zoals de naam doet vermoeden maar lijkt erg vlas. In ieder geval is het geen stengelig stro.

Ik ken het.....
Maar het is mijn ervaring dat in stallen en iedere bodembedekker en zelfs de kieren van het hout een bron zijn voor allergenen.

Het zou best het experiment waard zijn een goede buitenplek te creëren en te zorgen dat je ruwvoer echt vrij is van stof/ schimmels.... en dan eens kijken wat er gebeurt.
Dat gewoon eens consequent een half jaar te doen.

MightyMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 16:17

Ik sta in pension. Het is niet mijn plek dus ik kan niet zomaar alles veranderen. Maar de eigenaresse is heel welwillend en meedenkend. We doen wat we kunnen.

Oldschool007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 16:54

MightyMickey schreef:
Ik sta in pension. Het is niet mijn plek dus ik kan niet zomaar alles veranderen. Maar de eigenaresse is heel welwillend en meedenkend. We doen wat we kunnen.

Dat is wel heel fijn zeg, als ze op stal zo meedenkend zijn,dat heb ik niet. Die man gaat gewoon bladblazen richting mijn paard, schudt het droge stoffige hooi van de anderen precies uit naast de mijne en vindt alles onzin. Heeft ie geen last van etc. WANT hij ziet er niks aan/ieder paard kucht weleens etc etc.. oude varkensboer..

Moet het er ook maar mee doen; op eigen kosten voordroog gehaald voor alleen de mijne (alemaal onzin natuurlijk volgens hem)..

Lastig...

Zelf doe je er van alles voor dus kan zoooo boos worden om dat bladblazen etc.. hooi uitschudden.. je kunt banketstaaf als brugman... het is een oud paard en ja die gaat gewoon een keer dood, niet teveel aan doen vindt hij GRRR...

Er is geen andere plek in de buurt 24/7 buiten en wil.een 25 jarige ook niet meer verhuizen..

Oldschool007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 16:58

Spenk schreef:
Hier vandaag voor het eerst de equihaler gebruikt en ik vind het een ideaal ding. Paard steekt zelf zn neus er al in en wacht op het koekje haha.

Super dat jouwe het zo goed doet!

Ik zou dinsdag zouttherapie doen in Duitsland maar zie nu dat het dan al 28 graden is.. en daarna moet je een half uur longeren. Mijne is 25 en heeft ook een lekkende hartklep en 2 hartruizen. Lijkt me geen goed plan evenals dan in de trailer vervoeren.. maar even zien of het ook eerder kan. Maandag wellicht...

Weet niet hoe hij reageert op een box vol stoom.. ben heel beneiuwd hoe dat gaat. Waren die van jullie wel rustig?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:00

Oldschool007 schreef:
Spenk schreef:

Super dat jouwe het zo goed doet!

Ik zou dinsdag zouttherapie doen in Duitsland maar zie nu dat het dan al 28 graden is.. en daarna moet je een half uur longeren. Mijne is 25 en heeft ook een lekkende hartklep en 2 hartruizen. Lijkt me geen goed plan evenals dan in de trailer vervoeren.. maar even zien of het ook eerder kan. Maandag wellicht...

Weet niet hoe hij reageert op een box vol stoom.. ben heel beneiuwd hoe dat gaat. Waren die van jullie wel rustig?

Waar in dl woon je?
In aurich is ook een solekammer

Oldschool007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 22:21

[/quote]

Waar in dl woon je?
In aurich is ook een solekammer[/quote]

Ik woon in NL, maar dicht aan de Duitse grens bij Bocholt. Toevallig zat er ook 1 in Heiden hoorde ik vanavond. Daar konden we maandag nog terecht .
Heel fijn ....