Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:04

Martina67 schreef:
P.s.

Ik zal het eerst eens bij pergolide houden, over 3,5 week weer een bloedonderzoek
om te zien of pergolide aanslaat.

Als we dan toch kennis aan het uitwisselen zijn ;-)
Over 3,5 week een bloedonderzoek is veel te vroeg. Pas na 6 a 8 weken heeft het zin om bloedonderzoek te doen. Na 3 weken ga je pas de eerste wijzigingen zien. Dus dat is zonde van de test en geeft waarschijnlijk ook geen goede diagnose van de situatie omdat die pas na 6 a 8 weken zinnig is.

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:10

Ik heb helemaal het bloed niet meer laten testen. Ik hou gewoon goed zijn conditie in de gaten.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:14

Aha!
Mijn Da zei dat namelijk afgelopen donderdag toen ze belde dat de diagnose Cushing was, ik zal ervoor zorgen dat ik een nieuw bloedonderzoek wat uitstel!
DANK JE WEL fargo!!

Overigens de ACTH waarde is gemeten, dat zei mij niet veel.

@cynthiar, dat is wat ik na een volgend bloedonderzoek ook zal doen.
Maar zoals gezegd begeef ik me op een onbekende weg.
Ben normaal gesproken niet zo bar actief meer op fora maar nu was het voor mij de enige weg
om referenties te krijgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:21

http://www.diergeneeskunde.nl/media/fil ... ushing.pdf

Dit is een recent artikel waarin in het kort en best duidelijk wordt uitgelegd. Er is overproductie van ACTH (stress)hormoon bij cushing/PPID paarden. Hierdoor wordt er vaak te veel cortisol geproduceerd (= ook weer stresshormoon).
Door de ACTH te meten weten ze dus meer over hoe ernstig het is.

edit spelfoutje :o
Laatst bijgewerkt door fargo op 12-11-12 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:29

Goed artikel! Heb het even gelezen!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:38

Beste mensen:
er loopt op Medisch sinds vandaag nog een topic dat interessant kan zijn voor eigenaren van Cushingpaarden: Cushing: van onbeheersbaar naar onbetaalbaar? Hier bespreken we de problemen die ontstaan zijn door de registratie en de exorbitante prijsverhoging van Pergolide door Boehringer Ingelheim.
We zijn dit aparte topic begonnen om deze draad zuiver te houden.
We waarderen het enorm als mensen in dit nieuwe topic hun menigen/ervaringen/ideeën of opmerkingen zouden willen plaatsen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:47

fargo schreef:
Martina67 schreef:
P.s.

Ik zal het eerst eens bij pergolide houden, over 3,5 week weer een bloedonderzoek
om te zien of pergolide aanslaat.

Als we dan toch kennis aan het uitwisselen zijn ;-)
Over 3,5 week een bloedonderzoek is veel te vroeg. Pas na 6 a 8 weken heeft het zin om bloedonderzoek te doen. Na 3 weken ga je pas de eerste wijzigingen zien. Dus dat is zonde van de test en geeft waarschijnlijk ook geen goede diagnose van de situatie omdat die pas na 6 a 8 weken zinnig is.

Dat is ook hier het advies van de kliniek. In mijn geval betekent het dat Billy binnenkort weer wordt getest. Ze nemen er dan wat extra proefjes bij.
De ACTH was hier overigens zelfs voor de tijd van het jaar extreem hoog.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:30

Ik val even binnen indit topic. Vanavond da gehad bij oud paard (dik 27j). Kwam al paar jaar slecht door vacht geen. Eerste jaar test laten doen, maar daar kwam niks uit. Nu werd ze in 2 a 3 weken broodmager. da kkomt morgen bloedtest doen, maar hij kwam,(naast medicatie) ook met praktische voertips, zoals kuil weken, suikerarmvoer. Deze dingen kwam ik in het topic hier ook tegen, maar hij adviseerde ook om sla?olie te geven. Iemand hier die dat geeft?
Ik wacht nog even de uitslag af, maar hij vond t nu al kantje boord. gezien eftijd denk ik niet dat ik nog aan medicatie ga beginnen. Overigs behalve de vacht en het plotse eetlustverlies heeft ze verder nb ergens last van. Sterke hoeven juist. Alleen achter begint ze nu ook wat krakkemikkig te worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:43

@Sammie - Olie is inderdaad iets dat je je paard kunt geven, goede manier om energie te geven. Moet je wel rustig aan opbouwen. De symptomen die je noemt, erg dun geworden, minder sterke achterhand en vacht. Als ze nu minder eetlust heeft, dan zal ze toch waarschijnlijk wel meer last hebben nu van de verstoorde hormoonhuishouding. Cushing paarden zijn ook gevoelig voor tandproblemen, dus het is ook belangrijk om tanden en mond goed in de gaten te houden - dat ze daar geen ontsteking of probleem heeft zitten waardoor ze minder eet.
Wel of niet medicijnen is natuurlijk aan jou, maar een paard met cushing kan door medicijnen heel erg opknappen en weer een stuk fitter en vrolijker worden. Evt zou je kunnen overwegen om de provarium breeding (Groene Os) te geven - een kruid dat goed ter ondersteuning werkt met name bij beginnende cushing gevallen. Medicijnen kunnen het leven van je paardje wel sterk verbeteren..

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:49

Mag ik me hier ook melden?
Ik ben nog een aardige leek op het gebied van cushing, maar ik wilde jullie als kenners graag iets vragen.

De vacht van mijn ruin van 19 jaar krult erg. Daarnaast is hij afgelopen voorjaar/zomer heel slecht uit zijn wintervacht gekomen. Tot 1,5 jaar geleden stond hij iedere winter dik in de dekens i.v.m. wedstrijden (dit was niet bij mij). Ik vermoedde dat dit de reden was van zijn slechte vachtwisseling en het krullen. Deze winter heeft hij geen deken op en hoop ik dat hij zo weer in het normale verharingspatroon komt. Maar nu kreeg ik via een stalgenoot de tip dat het ook cushing zou kunnen zijn.
Nu merk ik, behalve de slechte verharing en krullende vacht, niks aan hem. Geen pijn, stress of andere problemen.

Mijn vraag is nu, kan een paard cushing hebben zonder hier "last" van te hebben?
Ik vraag dit i.v.m. het eventueel laten testen van mijn ruin.
Alvast bedankt!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:05

Ja, dat was/ is dus wrs het geval bij mij. De evt. 'kwaaltjes' die ze had zijn/ waren ook aan ouderdom te wijten. Dat laatste is nu dus ook de vraag.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:50

Mijn paard is helaas maandagmiddag overleden.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:58

Heel veel sterkte met het verlies van je paard Roos :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:04

Ach roos, wat sneu... heel erg veel sterkte.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:13

Veel sterkte Roos!
Wat is er precies gebeurt dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:13

Sterke ermee! Lijkt mij zo’n lastige beslissing. Mag ik vragen wat voor jou uiteindelijk de doorslag gaf? Antwoord mag ook later als je daar prettiger bij voelt.

Ik hink zo op 2 benen. Beestje is al zo oud en als ik zeker wist dat die medicijnen aan zouden slaan en ze een stuk fitter zou worden dan nu zou ik niet twijfelen, maar op dit moment zegt zelfs de da dat ie nog niet weet of het aanslaat en in welke dosis.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:17

Sammie schreef:
Ja, dat was/ is dus wrs het geval bij mij. De evt. 'kwaaltjes' die ze had zijn/ waren ook aan ouderdom te wijten. Dat laatste is nu dus ook de vraag.

@Eline/Sammie
Dat is het lastige van cushings, in eerste instantie denk je het paard wordt gewoon ouder... Maar een aantal van de kwalen zijn niet van het ouder worden maar wel degelijk van cushings. En als je paard op medicijnen komt te staan, dan zie je ineens een boel van die kwalen verdwijnen en dan weet je dat je het toch echt van cushings komt.

Kleine dingetjes als gevoelig zijn voor (langdurige) mok of vaak traanogen/viezige ogen, vaak plekjes onder de vacht (als je geschoren hebt zie je dat pas). Meer drinken en meer zweten en plassen dan voorheen - dat gaat dus helemaal weer weg..
Ingevallen rug en beetje hangbuik, meer struikelen met achterhand. In plaats van kuilen boven ogen, gevulde bolletjes. Gevoelige hoeven.. minder zelfverzekerd en sociaal dan het paard eerder was, meer op zichzelf, soms wat in zichzelf gekeerd of evt depressief. Paard wordt weer veel socialer, speelser en vrolijker op medicijnen..
Sammie leg anders hier je "situatie" even voor dan kunnen we meedenken: hoe zwaar is je paardje, wat voor paardje is het. Pergolide heeft een hele hoge succesrate..

En tot op zekere hoogte kan je paard eerst geen last hebben van cushings, maar op den duur gaat het wel degelijk een rol spelen de hormoonhuishouding die zo in de war wordt geschopt door cushings. Als een paard krullen krijgt, dan loopt hij eigenlijk meestal al 3 jaar met de ziekte rond.
Laatst bijgewerkt door fargo op 14-11-12 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:18

Roos_M schreef:
Mijn paard is helaas maandagmiddag overleden.

Och Roos, wat triest en verdrietig. Wat is er precies gebeurd? Heel erg veel sterkte meis met het verlies :(:) ;( .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:22

Sterkte Roos!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:33

Veel sterkte Roos!

Bedankt voor alle informatie. Ik lijk niks aan mijn paard te merken, op de krullen en slechte verharing na dus.
Heeft een paard aan cushing zelf ook pijn? Of enkel aan de symptomen ervan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:39

eline_di schreef:
Veel sterkte Roos!

Bedankt voor alle informatie. Ik lijk niks aan mijn paard te merken, op de krullen en slechte verharing na dus.
Heeft een paard aan cushing zelf ook pijn? Of enkel aan de symptomen ervan?

Er is geen reden om aan te nemen dat hij pijn in zijn hoofd heeft bijvoorbeeld, het is meer de hormoonhuishouding die er op een gegeven moment voor gaat zorgen dat hij zich zwakker, misselijker, angstiger, onzekerder en onstabieler en depressief kan gaan voelen, samen met het interen van de spieren op de achterhand/rug en de narigheidjes als huidproblemen, hoefproblemen, vieze ogen, veel zweten, drinken, plassen. Gevoeligheid voor longontsteking, tand/mondproblemen, hoefbevangenheid, gespannen spieren, langdurige ontstekingen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:42

Bedankt voor de uitleg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:43

Fargo wat denk jij? Zou weer terug uitwijken naar Bromocriptine voor sommigen een optie kunnen zijn?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:44

Om welke reden JP?
Bij mijn DA kost een maandje Parlodel rond de 150 euro. Dus alsnog duurder dan de Prascend. (edit: Ieder geval voor mijn paard. Al zou zij op 1mg Prascend moeten staan komt het neer op €60,- per maand. Dus meer dan 2 keer zo goedkoop).
Of wil je een boycot opzetten hihi *\%/*
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 14-11-12 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:55

Jannepauli schreef:
Fargo wat denk jij? Zou weer terug uitwijken naar Bromocriptine voor sommigen een optie kunnen zijn?

Vind ik moeilijk om te zeggen, ken niet veel ervaringen hier in NL daarmee. Uit onderzoeken blijkt het een goede 2e zou zijn qua behandeling en effect.
Maar als ik zie dat Focussed aangeeft dat het nog duurder is, dan schieten we daar dus niets mee op - helaas...