[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:42

Focussed schreef:
Zoals JP al zei: De goeie dosis, is de dosis die werkt. Staar je niet blind op het gewicht. Juist bij zulke jonge Cushingpatienten is de aandoening vaak veel agressiever en progressiever en lijkt het mij dus niet gek als ze op wat meer medicatie moet.

Weet jij waarom dat is?

Kan een paard ook accuut cushing krijgen zeg maar?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:11

Mijn merrie krijgt nu al bijna 2 jaar een halve pil Prascend per dag en sinds de nieuwe aanmaak van de tussen/wintervacht dit jaar, lijkt deze weer meer te krullen en heeft ze een lichte gouden gloed. Maar niet over haar hele lichaam. :(
Ik blijf het lastig vinden, vorig jaar heb ik nog een test laten doen om te monitoren wat haar progressie was, de DA gaf aan de hand van de waarde af dat ik dezelfde dosering kon hanteren als ze klinisch fit was en als ze dat niet was de dosering kon verhogen o_O
Ik heb toen niet verhoogd, maar twijfel nu of ik moet gaan verhogen of toch weer een test gaan proberen. Ik ben overigens van DA geswitcht, zijn antwoord plus nog wat andere zaken vielen me te zeer tegen. Vooral de test viel me tegen, Furi heeft als symptomen met name de hangbuik/doorgezakte rug en de krullende vacht gehad. Haar bouw is altijd zo geweest dat haar rug wat lager lag en haar vacht werd steeds krullender, maar toen ze 15 jaar jonger was, stond deze ook vaak genoeg recht op of krullend na een regenbui. En dat bleef zonder petsbeurt dan ook zo staan.
In 2012 dronk ze ook veel, dat deed ze na de Prascend niet meer. Bevangen is ze nooit geweest (*even afkloppen*) Terugkijkend is het lastig om te bepalen wanneer ze voor het eerst symptomen vertoonde.
Mentaal is ze trouwens altijd goed geweest! Ze is 30 maar blijft actief, vind het heerlijk om mee te gaan rijden en het liefste stukjes crossen. We hebben een 4 maanden oud veulen in de kudde en daar plakte ze in het begin wel enorm aan vast. De eerste tijd op het stalkerige af.
Wat is wijsheid? Toch eerst testen of 2 weken proef verhogen van 1/2 naar 3/4?

geerke

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:12

ik zou verhogen...de gouden gloed zegt genoeg.Dan denk ik dat je te laag zit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:13

ik zou ook verhogen met een 1/4 erbij. Eens kijken of je verschil merkt.

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:05

:wave:

Ik lees nog steeds iedere dag mee, helaas heb ik alleen niet altijd tijd om te reageren vandaar, k heb mijn mini inmiddels opgebouwd van 1/8 naar 1/4 en op deze dosis zal ze voorlopig blijven, het gaat eigenlijk goed, ze heeft geen bijwerkingen gehad, ook de pil naar binnen krijgen is geen enkel probleem, ik stop hem in een klein stukje wortel of komkommer en die komt ze al zelf halen. Ze heeft energie voor 10 hahaha :)

Is het nu zo dat cushing paarden slecht tegen suikers kunnen? Of is dit alleen bij IR paarden? Ik kan namelijk die van mij van alles geven, ook dingen waar suiker in zit en hier heeft ze totaal geen last van ( ze is ook mooi op gewicht misschien dat dat ook scheelt). Uiteraard niet in overvloed, maar dit geld voor ieder paard. Wat zouden jullie adviseren als goed voer voor cushing paarden? Ze eet namelijk haar care 4l ife niet zo goed, het is een hele langzame eter, dit mede door haar gebit.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:55

krijgen jullie paarden ook al een wintervacht?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:03

Jep mij viel de vrij lange buikharen weer op.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:15

hier ook aardig vachtje aan t kweken. . kan niet vergelijken met de fries nl.. die lijkt heel t jaar kortharig...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:24

Die van mij zijn al een maand bezig met hun wintervacht. Stonden vandaag allemaal te zweten in t land.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:25

Ben ik soms te voorbarig als ik denk dat er na ruim 2.5 dag al verandering in zit?
Heeft nu 1.5 pil op totaal (halve per dag) en vandaag rende hij rond in de wei (nooit vooruit te branden) en vloog uit de wei als een wilde woeste hengst.
Ik overdrijf gewoon echt niet, hij kon niet stilstaan en was steeds aan het roepen en doen en de voerbakken proberen te eigenen en weet ik het wat allemaal.
Wou niet stappen en alleen draven.
Hij is Normaal eigenlijk altijd sloom en niet zo helder.
Of komt het omdat hij 8 km gewandeld heeft gisteren?
Droom ik?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:44

zou t niet weten maar fijn dat hij zich zo voelt

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:52

Hier heb ik het idee na 1 week pillen dat mij merrie blijer uit haar ogen kijkt. Minder neerslachtig.
Voor de rest nog niks. Maar misschien wil ik het wel zien.
ZE komt in elk geval op me af als ze haar broodje met pil krijgt.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:36

Het enige dat ik vrij snel merkte is dat de weerstand van Chic meteen beter werd. En de vetbulten gingen weg. Nu hij 1,5 krijgt zie ik vrij snel resultaat. Hij krijgt weer meer body, spieren en verhaart uit zichzelf. Ruwvoer opeten gaat ook beter. Eigenlijk is hij heel snel opgeknapt na zijn dip en verhoging van de dosis! Iig binnen 3 weken.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:10

Mosh hoe groot is Chic?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:29

Zeker wel 1.72m.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:20

Zo zie je maar hoe elk paard anders reageert op de medicatie. Die van mij was ervoor juist nogal bozig para en werd van 1/8 pil al katswaus en bij iedere verhoging weer tijdelijk nogal tam. Maar dat schijnt vaker voor te komen bij de jonkies, terwijl de oudere dieren vaak voor de pillen erg mat en depressief zijn en met pillen sterk opvrolijken...

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:49

Hier zijn we bijna zes weken verder sinds de start van de prascend.

Ik geef beide pony's een halfje. Binnekort laat ik bloed afnemen om de waarden nog een keertje te checken. Ik hoop dat er voldoende effect zichtbaar is in het bloed, want ik durf niet afgaan enkel op wat ik zie.

Dik vijf jaar geleden zag Paloma er zo uit (nog geen prascend), stond eigenlijk bijna altijd in de stal...

Moddervet...

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=5492A3E1

Sinds ik haar verzorg en haar dieet heb aangepast, en ze 24/7 op de wei staat.
(schrik niet van het verschil...eigenares had al veel langer met de prascend moeten starten. Ze krijgt bij mij onbeperkt hooi, bietenpulp en aangepast eten (care4life en fiberforce) )

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=5485935E

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:02

Alyel, zo op de laatste foto zag die van mij er even geleden ook uit. Dat kan nog best weer bijtrekken als ze weer in balans komt straks.

Zo ook weer even bellen voor het testen. Ik hoop dat mijn vermoeden dat we goed zitten met 1,5 pil (hij ziet er mooi uit) wordt bevestigd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:14

jee...zo heeft die van mij er nooit uitgezien hoor.
Ik hoop dat het inderdaad bijtrekt!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:16

Met mijn Vlek gisteren weer bij de DA. Ze had weer een slokdarmverstopping. Helaas ging het niet over met longeren, dus maar een ritje naar de kliniek. Daar was het gelukkig snel verholpen. Zo sneu om te zien.
Ik had haar een schepje Wiesenflakes gegeven, terwijl de rest hooi at. Die zal ze wel te gulzig naar binnen hebben gewerkt. Die gaan we vanaf nu dus ook nat maken.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:19

mss ook even bij vermelden dat zij ondertussen al 35 jaar oud is...

De veearts heeft gezegd dat ze er na een tijdje inderdaad terug beter uit zou moeten zien... Soms denk ik of inslapen niet beter is, maar ze heeft zoveel levenslust?!?!

Setteli, hoe vervelend :s Heb een tijdje geleden met mijn eigen paard ook een slokdarmobstructie gehad! Was ook schrikken!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:23

Setteli schreef:
Met mijn Vlek gisteren weer bij de DA. Ze had weer een slokdarmverstopping. Helaas ging het niet over met longeren, dus maar een ritje naar de kliniek. Daar was het gelukkig snel verholpen. Zo sneu om te zien.
Ik had haar een schepje Wiesenflakes gegeven, terwijl de rest hooi at. Die zal ze wel te gulzig naar binnen hebben gewerkt. Die gaan we vanaf nu dus ook nat maken.

longeren met een slokdarmverstopping?werkt dat?Dat wist ik niet..
Heb je het geprobeerd te masseren?
Hier krijgen ze alles in papvorm :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:58

alyel schreef:
mss ook even bij vermelden dat zij ondertussen al 35 jaar oud is...

De veearts heeft gezegd dat ze er na een tijdje inderdaad terug beter uit zou moeten zien... Soms denk ik of inslapen niet beter is, maar ze heeft zoveel levenslust?!?!

Niet laten inslapen als ze nog zoveel levenslust heeft hoor ! Voor de gezegende leeftijd van 35 jaar vind ik fjordie er niet beroerd uitzien...oké, het is geen jonkie meer, maar als ik 80 ben zie ik er waarschijnlijk ook niet meer zo uit als nu :+
Duurt alleen wat langer eer de verbetering met die prascend zichtbaar zal worden...

Heeft ze altijd zo'n grappige neus gehad ? Of vertekend het beeld op de foto ? :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:00

Ja, beweging hielp. Vorige is het daarmee opgelost. Heb ook een keer gehad na een ritje met de trailer naar de DA dat het al was opgelost. DA gaf me toen die tip.
Masseren had ik ook gedaan, maar hielp nu helaas niet.

Droog voer kon ze nog wel goed eten, alleen hooi dus niet meer. Nu ga ik de Wiesenflakes ook nat maken, dat het net allemaal wat zachter is

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:17

Mosh schreef:
Zeker wel 1.72m.

aha. Ik dacht al die is vast groot met 1,5.
Ik laat deze maand ook nog een keer testen