[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:44

Maar dat bedoel ik ook, een enkelvoudige riem van links naar rechts aan de deken onder de staart door kan toch niet zo laag hangen dat je paard daar ooit in raakt?
Ook met twee zijdelingse omslag bilriemen zou dat niet moeten kunnen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:09

De staartriem hangt net boven de sprongen. Dat vind ik gewoon te laag. Als ze gaat rollen en ze trekt haar benen op of iets dergelijks dan kan ze voor mijn gevoel verstrikt raken in die staartriem omdat die lager hangt dan bij de gemiddelde deken. Ik heb trouwens wel veel liever bilriemen om de benen. Dat zit altijd goed.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:21

hoi hoi!

even snel het topic even doorgebladerd! toch nog wat vraagjes, dacht zet het hier neer hoef ik niet een heel nieuw topic te openen.

Lees meer mee hier op bokt dan dat ik wat schrijf, helaas al tijdje niet online geweest en kon niet meer in mijn oude account (denk dat het ooit mis is gegaan met het proberen om mijn mail te veranderen) dus even een nieuwe aangemaakt, maar goed daar draait het nu even niet om :)

Ik heb een bijna (pas op: 8-7-13) 2 jarige friese merrie. Vorig jaar had ze al wat last van jeuk in de zomer maar niks extreems en dacht gewoon dat het van het loslatende winterhaar kwam. Dus niet echt verder over nagedacht. Maar dit jaar had ze wel last van jeuk door haar winterharen, maar sinds de temperaturen laatst omhoog zijn gegaan begint ze meteen te schuren. hele plukken met manen gaan eraan (gelukkig nog geen hele kale plekken) ook haar staart schuurt ze wat maar niet ernstig. Toch heeft ze veel schilfers in haar manenkam en staart zitten. En het jeukt verschrikkelijk, ook sinds het warme weer schuurt ze vaker met haar hoofd.

Nou begon ik toch te denken aan zomerexzeem, maar ze heeft geen enorme kale plekken, ik zie haar nooit schuren als ik er ben (behalve met haar hoofd aan het hek als ik haar uit de weide wil halen) Ze staan dicht aan het strand en duin, dus als het goed is minder van die vervelende vliegjes. Toch twijfel ik, ze heeft enorm veel schilfers en elke dag heb ik zo een flink aantal losse haren uit haar manenkam als ik er voorzichtig met mijn vingers doorga om het lichtjes te ontwaren.

Ik had wat rond gevraagt aan mensen met ook friezen of paarden met exzeem en die zeggen allemaal ze heeft exzeem, maar wil het toch wat dieper uitzoeken. Kan je dit bijvoorbeeld laten testen? door bijv. DA?

Wat zouden jullie zeggen als je deze symptomen zo leest? zouden jullie ook van zomerexzeem uitgaan? (een deken omdoen kan nooit kwaad, het help immers ook tegen de normale vliegen en andere prikbeestjes) 's winters heeft ze haast geen jeuk, eerst dacht ik nog het komt door haar wintervacht die loslaat, maar deze is inmiddels zo goed als weg maar de jeuk blijft. Maar ze schuurt niet alles tot bloedens aan toe open of tot kaalheid, het zijn alleen de schilfers die je vindt, de jeuk en het loslaten van haar. Op haar staart heeft ze een lichte "schuurplek" aan de aanzet van haar staart, gewoon waar de hare korter zijn en alle kanten opspringen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:09

Als een enkelvoudige staartriem in een U bocht "net boven de sprongen" hangt, zou ik dat ook niet vertrouwen, die is dan gewoon veel te lang. Wat is dan het punt? Gewoon:kort het ding in tot het circa 15-20 cm van bovenaf gezien onder de staartwortel hangt. Hooguit.
Een enkelvoudige dekenriem voor de kont zeg maar behoort natuurlijk in geen enkel geval "net boven de sprong" (hak, wat men het ook wil noemen, van het achterbeen) te hangen, want dat is inderdaad niet alleen gevaarlijk, maar dient het hele doel ook niet meer, dat is namelijk"de deken op diens plaats te houden.
Het behoort de deken te behoeden voor te veel links of rechts heen schuiven. Zo'n slappe lus doet dat natuurlijk ook niet.
Zelf geef ik de voorkeur aan 2 elastische bil/dijriemen en dan gekruist bevestigd, dat lijkt eng, maar is het helemaal niet, als je ze goed op maat aanbrengt, en een goede kwaliteit kiest, waarbij ze loslaten mocht het paard er ooit in raken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:45

Heeft iemand hier het ideale masker voor haar eczemer? Dus fijnmazig, blijft goed zitten en bolling bij de ogen!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:51

terpentijn schreef:
Als een enkelvoudige staartriem in een U bocht "net boven de sprongen" hangt, zou ik dat ook niet vertrouwen, die is dan gewoon veel te lang. Wat is dan het punt? Gewoon:kort het ding in tot het circa 15-20 cm van bovenaf gezien onder de staartwortel hangt. Hooguit.
Een enkelvoudige dekenriem voor de kont zeg maar behoort natuurlijk in geen enkel geval "net boven de sprong" (hak, wat men het ook wil noemen, van het achterbeen) te hangen, want dat is inderdaad niet alleen gevaarlijk, maar dient het hele doel ook niet meer, dat is namelijk"de deken op diens plaats te houden.
Het behoort de deken te behoeden voor te veel links of rechts heen schuiven. Zo'n slappe lus doet dat natuurlijk ook niet.
Zelf geef ik de voorkeur aan 2 elastische bil/dijriemen en dan gekruist bevestigd, dat lijkt eng, maar is het helemaal niet, als je ze goed op maat aanbrengt, en een goede kwaliteit kiest, waarbij ze loslaten mocht het paard er ooit in raken.

Nou ja, precies mijn idee! Ik heb nog wel van die bilriemen aan een oude deken ergens. Denk dat ik die er maar af sloop en aan die rsih bevestig. Vind ik toch wat fijner :j

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:53

Sammyoo schreef:
Heeft iemand hier het ideale masker voor haar eczemer? Dus fijnmazig, blijft goed zitten en bolling bij de ogen!

Die zat er eentje bij die rsih maar die had ze na een uur ook al eraf gewerkt :')

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:40

Dat is inderdaad een waardeloos ding. Ik heb hem weggegooid.
Ik denk dat iets zonder klittenband beter blijft zitten. Dus een masker die je als een soort kous over het hoofd trekt. Die zijn er wel, maar zonder bolling bij de ogen. En dat vind ik weer een beetje griezelig.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:59

Die Bilriem van de rsih hoort laag te hangen hoor. Het voorkomt het opwaaien van de deken. Zo laag als die in het beschreven verhaaltje hangt, dat hoort dan weer niet. Wrss is de deken zelf bij de achterbenen wel op juiste lengte, of hangt die ook laag. Wat dat verklaart het dan wel. Dan past de deken dus eigenlijk niet. Het enige wat dan zou helpen, is zelf aan de knutsel gaan en hem verhangen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:31

Hem verhangen...?!?
Nee, gekheid, zo een enkelvoudige bilriem, hoort echt niet lager te hangen dan HALFverwege de hak/sprong (maar zelf zou ik dat nog "eng" vinden).
Ik zou het uit voorzorg gewoon iets hoger (korter) aanknuppen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:51

liedjuh2 schreef:
Die Bilriem van de rsih hoort laag te hangen hoor. Het voorkomt het opwaaien van de deken. Zo laag als die in het beschreven verhaaltje hangt, dat hoort dan weer niet. Wrss is de deken zelf bij de achterbenen wel op juiste lengte, of hangt die ook laag. Wat dat verklaart het dan wel. Dan past de deken dus eigenlijk niet. Het enige wat dan zou helpen, is zelf aan de knutsel gaan en hem verhangen.

Deken past verder goed. De pony heeft qua ruglengte die maat echt nodig maar is heel rank gebouwd.
Het is verder ook een prachtige deken maar ik vind dat ze hier wel een steek hebben laten vallen. Ik vind het gewoon link. Dus heb dat riempje eraf gehaald. Dan blijft ie gewoon goed liggen. Zo niet dan maak ik er zelf twee bilriemen aan.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:16

Ik gebruik de hoofdkap van Pagony. NIet van gaas maar wel perfect voor een exzemer. Deze trek je inderdaad als een kous over het hoofd (ik heb nog een nieuwe maat M liggen die voor mijn paard te koop is. Voor tien euro mag hij weg en stuur ik hem op).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:24

Thanks Hartje! Is het deze?
http://www.divoza.com/collectie/paard/d ... asker.html
Medium gaat Jones niet passen, ondanks zijn bescheiden schofthoogte heeft hij een eh.. flink hoofd := Ik zie op de website van Divoza dat je vandaag op 1 artikel 25% korting krijgt, zowel online als in de winkel!

edit, loop je bij deze met regen niet het risico dat hij aan de ogen gaat plakken?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:51

Nou ik heb gister mijn verdachte paard met eigen ogen zien schuren. Hij schuurde zijn staart en zijn voorpluk. Helaas had ik vreselijk veel haast dus kon niet met hem aan de gang. Vandaag staat op de planning, staart wassen met Tea Tree shampoo, plekken insmeren met Derfen, RSIH op, en de blootliggende delen inspuiten met vliegenspray. Mijn andere fries heeft nog nergens last van.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:17

Ben weer terug van de paardjes. De schade aan de staart viel mee. Ik heb de manen en de staart gewassen en ingesmeerd met Derfen. Daarna de RSIH opgedaan en weer lekker in de wei gezet. Hij staat samen met mijn andere fries. Die was erg nieuwsgierig naar de deken, dus ze hebben eerst wat rondjes gerend. Daarna zijn ze gaan eten en was de boel weer rustig. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat. Ik heb mijn andere fries vandaag ook weer met Derfen behandeld, die heeft nog steeds geen jeuk!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:12

Ik gebruik "nog" geen deken dus geen ervaring.
Heb een vraag over voer.
Wat zal jullie voorkeur zijn. Marstall vito of de care4life? Ik heb een makkelijke eten. Heb de care4 life ook erbij gegeven en vond hij erg lekker. De vito vind ik erg naar knoflook ruiken. Wat ik zie op voervergelijk is de care4 life hoger in de vitamines. Ik wil graag wel goed in de vitamine e en selenium zitten. Quarterone met flink bespiering. Vind het zo moeilijk.....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:57

Cherie, ik denk dat dat een kwestie van uitproberen is. Mijn eczemer krijgt de vito, aangevuld met soms een handje cornmuesli erdoor en ze doet het er goed op. Een keer per jaar krijgt ze een reinigingskuur met groene leem. Ze ziet er blakend uit.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 23:08

Heb niet heel topic door gelezen :o maar had een vraagje over derfen, welke moet je nu gebruiken? Zie olie, lotion en zalf......
Heb een shet die al onder de dekens staat maar toch al behoorlijk jeuk heeft en zich ook al kapot geschuurd heeft. Dus wil toch eens kijken of dat derfen gaat werken. Maar nu wegtik niet zo welke ik moet hebben.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:49

Voor de manen en staart is de olie makkelijk, voor de liezen en hoofd is de creme makkelijker.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:29

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:19

Sammyoo schreef:
Voor de manen en staart is de olie makkelijk, voor de liezen en hoofd is de creme makkelijker.

Had ik zelf ook kunnen bedenken :D maar nooit daar aan gedacht.
Dank je wel!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:07

Ik gebruik de olie, ook héél gemakkelijk voor de buikstreek, heb de indruk dat die sneller en beter beschermd dan de creme :)

(paard schuurt nogal graag met de buik over de grond en dan is creme nutteloos...)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:06

Ik gebruik zelf de olie ook op het hoofd, wel alleen rond de voorpluk.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:01

Wie heeft er ervaring met groene leem (of iets anders kleiachtigs) smeren op de buiknaad tegen de jeuk?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:15

Mag ik even binnen komen vallen?

Wat voor hoofdkap kunnen jullie aanraden?

Misty schuurt haar hele hoofd inclusief haar oren en neus.. Ze had vorig jaar de boett op, en die heb ik weer opgedaan, en ik haal hem er twee dagen later af en er zit een dikke schuurplek, dus dat kan ze ook niet meer om.. Maar nu ze twee dagen zonder staat zit haar hoofd echt onder de plekken.. :(

Tips?